A repertoár szinte magától épül Beszélgetés Isabelle Faust hegedűművésszel
Felix Broede felvétele - Mostani budapesti fellépését a plakáton úgy reklámozták, mintha két szólistája lenne a koncertnek: ön és Csipkerózsika nevű hangszere. Sok kollégája játszik Stradivarin, ezeknek általában van valamilyen tulajdonnevük. Az ön hangszere hogyan lett Csipkerózsika? - Egyszerű: százötven évig kallódott. 1900-ban találtak rá, egy londoni hangszerkészítő azonosította, és ő adta neki ezt a nevet. Tudomásom szerint később sem használták. A II. világháborúban Svájcban őrizték. Én 1996 óta hegedülök rajta. Amikor megkaptam, olyan volt, mintha egy új hangszeren játszanék. - Igaz, hogy egy hegedű, amelyen nem játszanak, elveszíti bizonyos tulajdonságait? - Úgy fogalmaznék, hogy elhanyagolva érzi magát. A fának hiányoznak a rezgések, de nem hiszem, hogy - mint azt sokan mondják - egy hegedű tönkremegy, ha nem használják. Nézze meg Csipkerózsikát: százötven évig nem játszott rajta senki, és mégis csúcsformában van, nem jutna az eszébe, hogy ez csak egy darab fa. Szerencsére megfelelő klimatikus viszonyok között tárolhatták. Az igaz, hogy évekig eltartott, amíg ilyen szép hangja lett. - Mit kellett vele csinálni? Milyen edzésprogramot dolgozott ki neki, hogy formába hozza? - Igyekeztem a lehető legtöbbet használni, részben hogy megismerjem, részben hogy bejátsszam. Nem szabad kímélni, óvatoskodni vele. Az első időben szinte naponta lehetett hallani a változást. Szépen „fejlődött". Természetesen hangszerész is látta, gerendát cserélt benne, aztán meg kellett találni hozzá a megfelelő vonót is. Szóval eltartott vagy hat évig, amíg mai állapotába került. - Hozzáértők szerint ahány hangszer, annyi egyéniség. Milyen Csipkerózsika egyénisége? - Finom, világos, ragyogó hangja és transzparens hangzása van. És nagyon érzékeny. Nem csupán a lelke az: a klimatikus viszonyokra is erős reakciókat ad. Mindenesetre azt hiszem, nagyon megfelel az én egyéniségemnek is, bár ebbe biztosan belejátszik az is, hogy ő is alakított engem, befolyásolta az elképzeléseimet. Ha egy másik hangszerrel nőttem volna össze, bizonyára másképp játszanék. Biztosan komikusnak tűnik, hogy úgy beszélek róla, mint egy emberről, és azt mondom, ez egy adok-kapok-viszony, de komolyan gondolom. - Sokat játszik régi zenét bélhúrokon. Ahhoz másik hangszert használ? - Nem, ezt az egy hegedűt használom, mindent ezen játszom. A régi zenéhez kicserélem a húrokat. - Elég annyi? Hiszen a régi hangszerek építése is más egy kicsit. - Ez kompromisszum. Egy kicsit mindig izgulok, mert nemcsak maga a hegedű érzékeny: a bélhúrok is nagyon érzékenyen reagálnak az időjárás-változásokra. Nem szeretik a nedvességet. A titok abban áll, hogy jóval a hangverseny előtt ki kell cserélni a húrokat, hogy a hangszer hozzászokhasson. Meg persze megfelelő vonót kell használni. - Azt mondják, a muzsikusokat gyakran megzavarja, hogy más a hangolás. - Azért annak is van előnye, ha az embernek nincs abszolút hallása. Tíz perc alatt megszokom, meg ahogy mondani szoktam, úgysem tudom, milyen hangot játszom éppen... - Beszélgetésünket az ön budapesti hangversenyei előtt egy nappal folytatjuk. Láttam az interneten, hogy most van az ön tanárának, Zsigmondy Dénesnek a kilencvenedik születésnapja. Hogyan kerültek kapcsolatba egymással? - Április kilencedikén volt a születésnapja. A megismerkedésünk pedig annak köszönhető, hogy Zsigmondy és felesége, Anneliese Nissen annak a gimnáziumnak az aulájában adott hangversenyt, ahol a papám tanított. Mi persze családilag kivonultunk. Én tizenegy éves voltam, és nagyon félénk, szégyellős. A papám ragaszkodott hozzá, hogy menjek oda, és kérjek autogramot. Oda is tuszkolt hozzá. Végül megkaptam az autogramot, és még többet: onnantól kezdve tíz éven át minden nyáron részt vettem a Starnbergi-tónál tartott mesterkurzusain. - Zsigmondy révén valamennyire magyar hatások is érhették. Vajon egy mára ennyire nemzetközi szakmában, mint az önöké, van-e még jelentősége az ilyesminek? - A magyar hatásokat önöknek, magyaroknak kell felfedezni a játékomban, én nem tudnám megmondani, hogyan van ez nálam. De Zsigmondy Dénes hatása meghatározta egész későbbi életemet. Bartókot egészen biztosan neki köszönhetem. Vele kezdtem el tizenegy évesen tanulni a Szólószonátát. - Ezt a darabot a kívülálló nem nagyon asszociálja kisgyerekekkel. Nem volt túl korai? - De, nagyon korai volt. Ugyanakkor jó is, mert ehhez az intellektuálisan hihetetlenül igényes műhöz egy naiv emocionális megközelítést tanulhattam Zsigmondytól. Ez a mű alighanem matematikapélda lett volna számomra, ha nincs ez a hozzáállás. Egyébként ez nem csupán Bartókra áll, hanem mindenre, amit vele tanultam: a zenét nem csak a fejünkkel, a szívünkkel is meg kell értenünk. Ma már persze nagyon másképp játszom Bartókot és az összes többi zeneszerzőt is, de a spontaneitást és az őszinteséget igyekszem megőrizni. Zsigmondy Dénes játékában annyi élet volt, számára minden hang fontos. Amíg élek, a példaképeim közé fog tartozni. - Sok lemezének ismeretében az a benyomásom, hogy az ön repertoárja - a korokat tekintve, amelyeket átfog - meglehetősen széles. Nagyon korán kezdődik, barokk művekkel, és a kortárs repertoárral ér véget. Hogyan, milyen meggondolások alapján tanul és tűz műsorra új műveket, hogyan alakítja repertoárját? - Nálam minden valahogy nagyon természetesen alakul. Én is megtanultam a standard repertoárt, aztán amikor azt már tudja az ember, akkor néz jobbra és néz balra. A művek adják magukat. A Beethoven-hegedűversenyt nem játszhatod el igazán jól, ha nem játszod a szonátákat, aztán a szonáták után a triókat, satöbbi, satöbbi. A repertoár szinte magától épül. A historikus zenéléshez is így jutottam el. Hihetetlenül sok információt lehet belőle szerezni. Ha az ember Frans Brüggennel játszhatja a Beethoven-hegedűversenyt, sok mindenre rájön. A Beethovennel való foglalkozást segíti, ha ismerem az előzményeket, tehát ha nem „visszafelé", a romantika és a 20. század felől próbálom megközelíteni. Én így dolgozom, de teljesen legitimnek érzem azt is, amit sok kollégám csinál, hogy egy szűkebb időintervallum zenéjében próbál mélyebbre ásni. Nekem ez a módszerem, így próbálom meg frissen tartani kapcsolatomat a standard repertoárral. Egy-egy kiruccanásból visszatérve megint friss szemmel nézem a régóta játszott műveket. Igyekszem elkerülni a rutint. - Mintha csak ezt akarná illusztrálni az a CD-je, amelyet nemrég hallhattam: Abbado és az általa alapított Mozart Zenekar társaságában játssza a Berg- és a Beethoven-koncertet. A lemezen először a Berg-művet hallja az ember, aztán a Beethovent. Meglepő felismerés: a két darab meghallgatása után az ember azt érzi, Beethoven milyen modern és Berg mennyire klasszikus. Hogy került ez a két mű egy műsorba? - Claudio Abbado ötlete és döntése volt ez a párosítás. Egy kicsit tartottam is tőle, mit szól majd a lemeztársaságom, hiszen a Beethoven-hegedűversenyt már korábban is fölvettem. Abbadóval sokat dolgozom, és hangversenyen is kipróbáltuk együtt a két darabot. Mindig ebben a sorrendben próbáltuk, és koncerten is így játszottuk. Nekem teljesen természetesnek tűnik, és örülök, ha a hallgató azt érzi ki belőle, amit ön is mond. - Eddig mindig csak zenekari esten hallottam önt, és ismerem sok lemezét. Amikor szonátaestet ad, hogyan állítja össze műsorait? Ez a Berg-Beethoven párosítás például jellemzően mutatja azt is, hogy műsoraiban egy-egy nagy ívet akar meghúzni, vagy inkább egy-egy szerzőnél vagy korszaknál marad? - Nem szeretem, ha túl sokféle szerző túl sokféle zenéje hangzik el egy esten, ahogy azt sem, ha csak egy szerző azonos műfajú művei szólalnak meg. Ez persze nem jelenti, hogy ne játszanám például a tíz Beethoven-szonátát három estén. De ez azért jó program, mert itt egy szerző azonos zsánerű darabjain belül akkora a változatosság, hogy nem lehet elunni. Mindegyiknek más a karaktere. Vagy - hasonló meggondolásból - szívesen játszom egy este egy szünettel a Bach-partitákat és -szonátákat. - Az borzasztóan megerőltető lehet... - Az is, de higgye el, még mindig kevésbé nehéz, mint ha két estére bontaná az egészet. Ez egy nagyon különös és nagyon koncentrált gondolatmenet, amely a hallgatótól is sokat követel. De a legjobb, ha az ember egyszerre teszi meg ezt az utat, és az este végére célba ér. Amúgy igyekszem olyan programokat összeállítani, amelyek valamiféle összefüggést - tematikusat, vagy biografikusat - mutatnak. Nem könnyű a műsortervezés, mert papíron fantasztikus intellektuális élményt ígérhet két mű együtt, de emocionálisan is illeniük kell egymáshoz. |
Impresszum, KAPCSOLAT , Közhasznúsági jelentés 2011, 2012, 1%
Minden jog fenntartva, ideértve különösen a honlap egészének vagy részének bármilyen eljárással történő többszörözését, terjesztését és nyilvánossághoz közvetítését is.