Ki vigyáz a múltra? Az Operaház Arhívumának jövőjéről
Záporoznak ránk a sajtóhírek a Magyar Állami Operaház gyors ütemben zajló átszervezéséről. A nagyközönséget elsősorban a magánénekesek elbocsátása foglalkoztatja - ez a témakör még a magaskultúra iránt nem különösebben érzékeny bulvársajtó ingerküszöbét is átlépte. Sokkal kevesebb szó esik a más területeken zajló leépítésekről, pedig ezek legalább ilyen maradandó értékeket veszélyeztethetnek. Így van ez az Operaház Archívumának esetében is - legalábbis annak most elbocsátott vezetője, Wellmann Nóra szerint, aki joggal érezheti kicsit saját gyermekének a gyűjteményt. A Nemzeti Színházból és az Operaházból származó anyagokat egyaránt őrző emléktár 24 évvel ezelőtti munkába állásakor, mikor az addigi vezető, a kiváló Staud Géza örökébe lépett, rendszerezetlenül porosodott a dalszínház tanácstermében; az, hogy az Archívum állománya feldolgozva, önálló helyiségben, a mai formájában kutathatóvá vált, nagyrészt az ő érdeme. Hogy ezen „intézmény az intézményben" milyen fontos részét képezi a magyar zenetörténetnek, aligha szorul bizonyításra: ami tárgyi emlék és dokumentum fennmaradt az Operaház elmúlt 128 évének történetéből, kevés kivétellel megtalálható e falak közt, mely nem zárvány, titkokat őrző rejtekhely az Operaházban, hanem élő, napi szinten használt kutatóbázis. Több zenetörténész-generáció képviselői töltik itt napjaikat, hogy munkájukhoz, publikációikhoz anyagot gyűjtsenek. Köztük Mikusi Eszter is, aki éppen az Operaház számára készít műsorfüzeteket archív anyagok felhasználásával: „Az intézmény számára presztízskérdés, hogy ezek a (kétnyelvű) kiadványok tartalmukat és kinézetüket tekintve is nívósak legyenek: hogy gusztusos papírra nyomott, szépen illusztrált, minőségi szöveget kapjon a kezébe az az érdeklődő, aki a belépőjegyen kívül a műsorfüzetre is hajlandó és képes áldozni" - mondja. Ehhez a munkához igen jelentős segítséget nyújt a nemzetközi viszonylatban is figyelemre méltó kritikagyűjtemény, mely nagyjából 1889 óta szinte hiánytalanul tárja elénk a színház előadásairól megjelent recenziókat, bírálatokat - vagy bármilyen más típusú sajtómegjelenést. Épp az Operaház közönségét rövidítheti meg, ha az átalakulás nyomán talán nehézkesebbé válik a hozzáférés ehhez a fantasztikus cikkgyűjteményhez - említi a fiatal kutató.
Wellmann Nóra Szacsvai Kim Katalin, az MTA BTK Zenetudományi Intézetének munkatársa, az Erkel-összkiadás két kötetének közreadója az Archívumnak az Erkel-kutatásban játszott pótolhatatlan szerepére hívja fel a figyelmet: „Itt található többek között a Hunyadi László népszerű Mária-cabalettájának áthangszerelt, rövidített változata Erkel autográf kéziratában, vagy, ugyancsak a Hunyadiból, a Magyar tánc (későbbi nevén a Palotás) legkorábbi partitúrája is. Autográf utóbbiból nem maradt fenn, az Emlékgyűjteményben található másolat azért nagyon értékes, mert eredeti tulajdonosa épp az a Campilli Frigyes nemzeti színházi balettmester volt, aki szinte a kezdetektől jegyezte a bemutató után pár évvel beiktatott táncbetét koreográfiáját. A sort folytathatnám..." Más jellegű dokumentumokat forgat előszeretettel Szabó Ferenc János, aki DLA-disszertációjának írása kapcsán lett az Archívum állandó vendége: a szerződések, levelek pótolhatatlan forrásokat jelentenek a dolgozatának témájául szolgáló 1926 előtti intézménytörténethez. De éppily haszonnal lapozgatta a kritikagyűjteményt is a fiatal zenetudós, akinek szakterülete a hajdan volt Magyar Királyi Operaház énekeseinek előadói stílusa - amelynek a fellelhető hangzó emlékeken túl egyik legfontosabb forrásanyaga az egykori napi sajtó. „További kutatásaim, készülő PhD-disszertációm megírása szinte elképzelhetetlen az Operaház Archívumának és archív kottatárának gyűjteménye nélkül" - szögezi le, utalva azokra a híresztelésekre, melyek Wellmann Nóra elbocsátásával együtt az egész részleg jövőjét veszélyeztetve látják. „Ezek a félelmek teljesen alaptalanok: az anyag kutathatóságát mindenképp biztosítani kívánja az Operaház - reagált az aggodalom szülte kérdésekre Ókovács Szilveszter, az Operaházat vezető kormánybiztos. - Sőt a Zeneakadémiával kötött megállapodásunk egyik elemeként tervezzük fiatal kutatók bevonását az anyag feltérképezésébe. Három feladatunk van ezzel kapcsolatosan: először az anyag hozzáférhetővé tétele a kutatók és kivált azon zenetörténész-hallgatók számára, akik örvendetes módon az Opera gazdag múltjából kívánják írni szakdolgozatukat, illetve doktori értekezésüket. A második az anyag megőrzése, gondozása: egyeztettünk az ebben legilletékesebb partnereinkkel, az Országos Széchényi Könyvtár Zeneműtárával és Színháztörténeti Tárával, ők vállalták a gyűjtemény szakmai felügyeletét. Ők fogják összeállítani számunkra azt a menetrendet, amelynek mentén - erőforrásainkhoz mérten - folytathatjuk az anyag digitalizálását, feltárását, megóvását. A harmadik feladat természetesen az, hogy az Opera látogatói is ízelítőt kaphassanak ebből a rendkívül gazdag örökségből, tematikus kiállítások keretében." Arra a kérdésünkre, hogy az utóbbi feladat ellátását milyen formában képzelik el, a kormánybiztos a bevált hagyomány, az időszaki kiállítások rendezésének folytatását említette, melynek során nem kívánnak lemondani Wellmann Nóra szakértelméről sem. Utóbbi tervekkel kapcsolatban Wellmann Nóra hangsúlyozza: a jelenlegi vezetés regnálása alatt még egyetlen időszaki kiállítás megrendezésére sem jutott keret (a közelmúltban megnyílt Bánffy Miklós-vándortárlatot az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet állította össze, s csupán vendégeskedik az Operaházban), így erősen kételkedik abban is, hogy a jövőben komolyan szóba kerülhetnének új kiállítások, főleg az ő közreműködésével. Ennél azonban fontosabbnak ítéli, hogy elbocsátása túlmutat személyes problémáin. Véleménye szerint az archívum eddig is hiánytalanul ellátta a kormánybiztos által említett három feladatot - a jövőben azonban igencsak megkérdőjeleződhet annak hozzáférhetősége, amennyiben nem vesznek fel a helyére szakképzett munkaerőt. A kormánybiztos elmondása szerint Wellmann Nóra eddigi munkaköreit két, eddig is mellette dolgozó munkatársa, Iványi Jozefa és Karczag Márton venné át, előbbi az átszervezett, a Marketing- és Kommunikációs Igazgatóság alá tartozó Sajtóiroda és Archívum, utóbbi a főzeneigazgató alá tartozó Kotta- és Emléktár vezetőjeként. Wellmann Nóra szerint fizikailag is lehetetlen, hogy valaki például egyszerre tudjon eleget tenni a Kottatárban és az Archívumban felmerülő kötelezettségeinek - egyszerűbben fogalmazva „egy ember nem lehet egyszerre két helyen", így aztán kevesebb idő és figyelem marad majd a kutatók számára. További, még súlyosabb probléma, hogy a gyűjtemény szakszerű kezelése és megóvása kerülhet veszélybe megfelelő szakember hiányában - vagyis az a kötelezettség, amit a kulturális örökség védelméről szóló 2001. évi LXIV. törvény előír. Az Archívum jelentőségét ugyanis nem csak a kutatók, de a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal is felismerte, s 2006-ban védelem alá helyezte a gyűjteményt - melynek következtében annak nem szakszerű kezeléséért akár súlyos pénzbírsággal is sújthatják a fenntartó intézményt. Turok Margit, a KÖH munkatársa megkeresésünkre elmondta: noha személyi kérdésekbe a hivatal természetesen nem szólhat bele, az Archívum állományának sorsát nyomon követik. Arról, hogy egyes tételeket az Operaház esetleg más közgyűjtemények (jelesül az OSZK) számára tervez átadni, Turok Margit szerint csupán a sajtóból értesült a hivatal, ám ennek szigorú törvényi feltételeit minden körülmények között be kívánják tartatni. Az OSZK pontos szerepe egyelőre tisztázatlan az Archívum anyagának felügyeletében. Wellmann Nóra elmondása szerint az operaházi anyag az örökölt és folyamatosan beérkező hagyatékok miatt jelentős részében feldolgozatlan még (jelenleg 15-20 komplett hagyaték és megszámlálhatatlan egyéb anyag áll rostálásra várva), így nem valószínű, hogy a kapacitáshiánnyal küzdő nemzeti könyvtár vállalhatná ezt a feladatot. Ezt megerősíti Mikusi Balázs, az OSZK Zeneműtárának osztályvezetője is, aki kérdésünkre elmondta: valóban érkezett megkeresés az Operaház részéről a szakmai felügyeletet illetően, sőt még az is felmerült, hogy a teljes gyűjtemény kerüljön át az OSZK-ba. Ez azonban szerinte több okból sem tűnik jó megoldásnak: „Egyfelől maga az Archívum igen nagy, s mint az a közgyűjteményi szférában közismert, az OSZK raktáraiban jószerével már egy tűt sem lehet leejteni. Másfelől az anyag vegyesebb annál, hogysem egy könyvtárban egészében megfelelő elhelyezést nyerhetne. Harmadrészt pedig az optimális megoldás mindenképpen az volna, ha az Archívumot - amelynek régebbi papíralapú dokumentumai természetesen nagyon sérülékenyek - mielőbb és mennél alaposabban feldolgoznák, és az állomány védelme érdekében digitalizálnák. Minthogy Ókovács kormánybiztos úr egyértelművé tette, hogy magának a gyűjteménynek a tulajdonjogáról az intézmény nem kíván lemondani, ugyanakkor viszont ígéretet tett rá, hogy keretet biztosít külső munkaerő szerződéses felvételére, amelynek segítségével az Operaházon belül felgyorsíthatnák ezt a munkát, az esetleges OSZK-ba kerülés nem feltétlenül tűnt jobb megoldásnak, mint a helyben hagyás." Mikusi Balázs hangsúlyozta: a két intézmény együttműködése az Archívum szakmai felügyeletét illetően egyelőre csak egy kötetlen egyeztető beszélgetésen merült fel, s a konkrét részletekről még nem született megállapodás. „Az optimális megoldás mindemellett az volna, ha helyreállna az eredeti állapot, és a gyűjteménynek megfelelő szakképzettséggel bíró, főállású szakember viselné gondját az Operaházon belül - az a szakmai támogatás, amit az Országos Széchényi Könyvtár kívülről adhat, a szakképzett állandó felügyeletet a legjobb szándék mellett is csak kényszermegoldásként, tökéletlenül pótolhatja" - teszi hozzá. De pontosan mi indokolhatja Wellmann Nóra elbocsátását? A hivatalos változatban kizárólag az anyagi okokból történő átszervezés szerepel - noha másrészről azt látjuk, az Operaház a gyűjtemény feldolgozására és digitalizálására zeneakadémista kisegítők számára is biztosítana keretet. Arra a kérdésünkre, hogy pontosan mekkora anyagi megtakarítást jelent az Operaház számára az Archívum átszervezése, a kormánybiztos kifejtette: „Nincs értelme külön az Archívumon elért megtakarításról beszélni, ha ez egy kötelezően végrehajtandó, 150 státuszt és sok száz millió forintot érintő átalakítás keretében történik. Ugyanakkor azt sem látjuk, hogy az intézkedések mennyiben járnának szellemi-kulturális veszteséggel: a hozzáférhetőséget a továbbiakban is biztosítani fogjuk." Ókovács Szilveszter többször is hangsúlyozta Wellmann Nóra mindenki - többek között Szőcs Géza kultúráért felelős államtitkár - által elismert szakértelmét (lásd Magyar Narancs, 2012/13), ugyanakkor azt is megemlítette: „az operaházi státusok leépítésének állománytáblája épp Szőcs Géza szignóját viseli magán". Wellmann Nóra számára épp azért fájdalmas az elbocsátás, mert úgy látja, a történetben a szakmai szempontok játsszák a legkisebb szerepet. „Ezekben a kritikus időkben az Operaháznak az alaptevékenységére kell koncentrálnia" - mondja Ókovács Szilveszter, ám hogy az alaptevékenységnek kizárólag az előadások tartására kell-e korlátozódnia, az legalábbis megkérdőjelezhető a Magyar Állami Operaház érvényben lévő alapító okiratát olvasva,1 mely az intézmény alaptevékenységeként nevezi meg mind „az Operaház történetének, működésének, tevékenységének a nagyközönség számára történő bemutatását", mind az Operaház „birtokában lévő kulturális emlékek megőrzését". Attól kezdve, hogy Wellmann Nóra Petrovics Emil hívására átvette az Archívum irányítását, egészen máig megszámlálhatatlan munka - kiállítás, kiadvány és egyéb - viseli a keze nyomát. Jóvoltából jelentősen gyarapodott az Archívum: nem csupán a folyamatosan beérkező hagyatékokkal - melyek nem kizárólag felajánlás vagy öröklés útján jutottak a színház birtokába: pár éve még szerény keret is rendelkezésre állt az állománybővítésre -, de például a publikációkhoz, könyvekhez adott anyagokért cserébe kapott példányokkal is gazdagodott a szakirodalmat tároló polc. Már csak ezért is sajnálná, ha az Archívum szétszóródna, vagy akár csak hozzáférhetetlenné válna: nem jó érzés, ha egy életmű a szemünk láttára kerül zárójelbe. Aligha hihetjük, hogy van kultúrát szerető ember, aki másképp vélekedne.
1 ‑http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:uqSdP1JYHJ8J:www.nefmi.gov.hu/letolt/minisz/alapito-okirat/alapito-mao-091116.pdf+operah%EF%BF%BDz+alap%EF%BF%BDt%EF%BF%BD+okirata&hl=hu&gl=hu - II. 1. h) és i) pontok |
|
Impresszum, KAPCSOLAT , Közhasznúsági jelentés 2011, 2012, 1%
Minden jog fenntartva, ideértve különösen a honlap egészének vagy részének bármilyen eljárással történő többszörözését, terjesztését és nyilvánossághoz közvetítését is.