Salomon örökösei vagyunk Kovács Géza a budapesti IAMA-konferenciáról
Áprilisban Budapesten tartotta éves konferenciáját a művészeti menedzsereket összefogó nemzetközi szövetség, az IAMA (International Artist Managers' Association). A Művészetek Palotájában megrendezett háromnapos tanácskozás legfontosabb témáiról és tanulságairól a konferencia társszervezőjét, a Nemzeti Filharmonikusok főigazgatóját kérdeztük. - Hatékony megoldások nehéz időkben - hangzott az IAMA 2012-es konferenciájának címe, s már az elnöki megnyitóban felmerült a kérdés, hogy voltaképpen mennyire nehezek is ezek a nehéz idők? Hiszen nyilvánvalóan többről van itt szó, mint pusztán pénzügyi válságról. - Valóban sokkal több ez, mint pénzügyi válság. Gyakran egyenesen az lehet az ember érzése, hogy az egész nyugati civilizáció rendül meg ezekben az években, s a pénzügyi válság legfeljebb kísérőjelensége ennek, és nem a kiváltója. A '80-as évek amerikai, brit vagy japán kulturális állapotai ma már idillinek tűnhetnek, hiszen alapvető értékek rendeződnek át a szemünk előtt, sőt talán egy döntő kulturális fordulópont előtt állunk. Persze részben más formákat ölt a válság a világ különböző pontjain: Európa olyan mélyen humánus szegletében, mint Skandinávia, a hagyományokat imponáló kreativitással ápoló Nagy Britanniában, vagy épp a filantrópia és az öntevékenység kvéker lelkületét őrző Egyesült Államokban. És más Európának ebben a régiójában, ahol a politika szerepe és a központi hatalomtól való függés még mindig nagyon erős, és ahol a kormányváltások majd' mindig teljes átrendeződést hoznak a kulturális élet területén is. De világszerte mindannyian tapasztalhatjuk például a koncertlátogató közönség elöregedését, ám ennek láttán sem szabad feltennünk a kezünket. Hisz mindaz, amit Birminghamben egy nagyhajú, farmernadrágos karmester végbevitt, s amit Simon Rattle utóbb Berlinben is megtett a fiatal és nem is csupán a komolyzenei műveltség terén hátránnyal küzdő közönség meghódításáért, biztató lehet mindnyájunk számára, s ráadásul a komolyzene társadalmi küldetését is igazolja. - Mindez természetesen üzlet is, s az IAMA konferenciája értelemszerűen nem is restelli ezt a tényt. - Ugyan miért is szégyellnénk? Nemzetközi üzleti céh vagyunk, nem karitatív szervezet, és konferenciáink az adásvételről (is) szólnak. De még mielőtt bárki is illatosított zsebkendőt emelne az orra elé, jobb, ha felidézzük, mi mindent is köszönhet a kultúra a koncertszervezőknek és az egyéb menedzsereknek. Egy ilyen, művésznek is kiváló férfiú, John Banister szervezte 1672-ben az első, belépti díjjal látogatható koncerteket Londonban, s bő száz évvel később a művészmenedzser Johann Peter Salomon vezette be az angol fővárosba Haydnt. Mindig szívet melengető arra gondolnom, ahogy az egyszerű bognármester fia Londonban ünnepelt sztárrá és a legmagasabb körök tagjává vált - s ez jelentős részben Salomon érdeme volt. Mi, akik most itt Budapesten összegyűltünk, az ő örökösei vagyunk, s konferenciánk ebből a szempontból is jól teljesített: a Müpa, a Magyar Tudományos Akadémia és a Szépművészeti Múzeum jó helyszínei voltak az üzletelésnek is. - Az egyik legnagyobb kihívás a technológiai fejlődés felől éri az önök munkáját. A konferencia főbeszédében Kocsis Zoltán mindazonáltal arról is szólt, hogy a jelen bizonyos szempontból akár aranykornak is tűnhet. Hiszen ma már valóban minden, de minden zene szempillantás alatt elérhető az ember számára. - A technika fejlődése egészen rövid idő alatt hihetetlen változásokat hozott a munkánkban - pozitív és negatív változásokat egyaránt. Amikor én úgy három és fél évtizeddel ezelőtt bekerültem ebbe a közegbe, akkor például még a postai levelezés volt az alapértelmezett megoldás, ha külföldi partnerrel kívántunk érintkezni, vagy legfeljebb kerestünk egy telexgépet, ami maga volt a csoda számunkra. Ehhez képest ma hihetetlen lehetőségek lapulnak mindenki zsebében, csakhogy ezek az okostelefonok, táblagépek és egyéb eszközök komoly főfájást is okoznak, hiszen mindenki annyi zenét tölt le ezekre, amennyit nem szégyell. A fizika és az emberi természet törvényeit pedig nemigen lehet felülírni: amit le lehet tölteni az internetről ingyen, azért ki akarna pénzt fizetni? Az előadói jogok teljes körű érvényesítése így jószerint lehetetlenné vált, s tudjuk azt is, hogy a lemezkiadás agóniája ugyancsak súlyosan érinti a művészeket. - A konferencián ugyanakkor arról is szó esett, hogy a művészeknek és képviselőiknek minél kreatívabban kell megjelenniük a virtuális térben. Még akkor is, ha ez rövid távon nem ígér megtérülést. - Aki ma nincs fent a Youtube-on, akinek nincs Facebook-profilja, s aki nem él az úgynevezett social media egyéb lehetőségeivel - az egyszerűen nem létezik a nyilvánosság számára. Ezt tudomásul kell venni, s minthogy ez a közeg ilyen meghatározó jelentőséggel bír, nem lehetünk finnyásak: új ötletek kellenek, és markáns, szembeötlő jelenlét. - A konferencia idén a kisebb zenekarokra, a szimfonikus mezőny második vonalára fókuszálta figyelmét. Ők különösen nehéz helyzetben lehetnek világszerte, hiszen válság idején rendszerint felértékelődnek a pályaelőnyök. - Az IAMA legutóbbi konferenciája a szimfonikus kultúra zászlóshajóira koncentrált, s így most kézenfekvő volt, hogy a kisebb, a sors és a világhír által kevésbé elkényeztetett zenekarok felé fordítsuk a figyelmünket. Az ő gondjaikat és helyzetüket tárgyalta az egyik panelbeszélgetés, ahol a „best practice" bemutatásával a panaszokon túl a válságból kivezető alternatív megoldások is felsejlettek. A MÁV Szimfonikus Zenekar igazgatója, Lendvai György már-már poétikus szavakkal beszélt arról a szellemiségről, amely - tanúsíthatom - mindig is jellemezte ezt a küzdelmes sorsú együttest, s arról a Csíkszentmihályi Mihálytól citált flow-élményről, amely Takács-Nagy Gábornak köszönhetően a zenekar tagjait koncertről-koncertre elönti. A saarbrückeni rádiózenekar menedzsere a rádiózenekarok világszerte megrendült helyzetére adott egyik szerencsés megoldási lehetőséget ismertette, amely brutális felszámolás helyett egy új és rugalmas pozíciót keresett az együttes számára. Ez annál is fontosabb példa, hiszen a rádiózenekarok adottságai többnyire egészen kivételesek: remekül játszanak lapról, nem ijednek meg a felvételt jelző lámpától, s rengeteg kortárs zenét adnak elő. S miközben a rádió szerepe nyilvánvalóan átfogalmazódik ezekben az években, azt azért nem feledhetjük, hogy mindmáig a rádió a legnagyobb koncertterem. - Ezen az említett beszélgetésen és a konferencia egészén is sok szó esett az együttműködés, a mind szorosabb kooperációk szükségességéről. Ugyanakkor az is nyilvánvalóvá vált, hogy mindenkinek magának kell rálelnie a saját, személyre szabott megoldására, amely kimenekítheti a válságból. - Az ellentmondás legfeljebb látszólagos, hiszen csakis sikeres partnerek képesek jól együttműködni egymással. Ahogy annak idején meg kellett tanulnunk, hogy a szponzor nem szánakozni akar, hanem részt venni a sikerben, úgy jó, ha tudjuk, hogy a kudarchoz senki sem akar társulni. Saját, egyedi hozzáadott érték birtokában tudunk csak eredményesen kooperációra lépni egymással. Talán nem arcátlanság a saját példánkkal előhozakodnom: a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Művészetek Palotája is így szövetkezik össze a kevésbé játszott Strauss-operák előadásaira, abban a bevallott reményben, hogy a művészi végeredmény nemzetközi érdeklődésre is igényt tarthat majd. - Ha már a nemzetközi érdeklődésnél járunk: eloszlatta-e a konferencia azokat az aggályokat, amelyeket előzetesen az éves összejövetel magyarországi színhelyválasztása ébresztett egyesekben? - Tudnunk kell, hogy mi Koppenhága visszalépését követően vettük át a 2012-es konferencia megrendezésének feladatát, abban bízva, hogy egy ilyen esemény felhívja majd a figyelmet a magyar zenei életre, a Művészetek Palotájában és egyáltalán Budapest kulturális életében rejlő hatalmas potenciálra. Jómagam ilyen-olyan nemzetközi szervezetekben viselvén tisztségeket, már részt vettem jó néhány szakmai konferencia előkészítésében, lebonyolításában itthon és a nagyvilágban. Ám a Müpa számára ez volt az első szorosan vett művészeti, szakmai, s egyúttal nemzetközi kongresszus, mégis, amikor az IAMA-t idecsábítottam, tudtam, nem fognak szégyent vallani. Ebben egyáltalán nem is csalódtam, ám amíg e sikeres konferenciáig eljutottunk, számos nehéz percet okoztak számunkra a Magyarország körüli turbulenciák. Előzetesen már olyan cikkek is megjelentek, hogy az IAMA konferenciájának nem szabad Magyarországra jönnie, s tőlem pár kolléga még azt is megkérdezte, hogy nem lesz-e része fizikai atrocitásban, ha Budapestre látogat. El kellett oszlatnunk ezeket a félreértéseket, s meg kellett értetnünk mindenkivel, hogy azért ez mégsem az 1936-os berlini olimpia helyzete. Végül szinte rekordlétszámú konferenciát tartottunk Budapesten 385 delegátussal, s nem csak a hivatalos, ünnepélyes köszönetnyilvánítások, hanem a baráti-partneri visszajelzések is a valaha volt egyik legkitűnőbb IAMA-konferenciaként dicsérték a szervezők, rendezők munkáját. Mindehhez a Budapestet a konferencia három napján át cirógató áprilisi napsütés az ég külön ajándéka volt.
Kovács Géza, a Nemzeti Filharmonikusok főigazgatója, Roman Belor, a Prágai Tavasz iigazgatója, Momcsil Georgiev, a Bolgár Előadóművészeti Szövetség elnöke és Inkei Péter, a Budapest Observatory igazgatója Nagy Attila felvétele |
|
Impresszum, KAPCSOLAT , Közhasznúsági jelentés 2011, 2012, 1%
Minden jog fenntartva, ideértve különösen a honlap egészének vagy részének bármilyen eljárással történő többszörözését, terjesztését és nyilvánossághoz közvetítését is.