Búcsú Gallia Tamástól

Szerző: Sebestyén János
Lapszám: 1997 október

Negyvenhét esztendõt adott a sors, hogy barátok lehessünk. Tíz évvel gazdagabb élettapasztalatával példaként járt elõttem. Pillanat mûve, hogy azzá válik valaki - az elsõ pillanat 1950 novembere: este 11-kor a 6-os stúdió megfigyelõjében piros lámpafény, jelére valaki int, s a stúdióban muzsikálni kezd a híres-neves Tátrai Vonósnégyes. Az elsõnapos zenei rendezõ - e sorok írója - tisztelettel tekint az intõ férfiúra, Gallia Tamásra.

Thomán István, Liszt egyik utolsó növendéke, a Zeneakadémián legendás osztályt vezet a század elsõ negyedében, Bartók Béla és Dohnányi Ernõ is õt tekinthetik mesterüknek. Az Arany János utca 27-ben a vendégszeretõ Thomán-rezidencián ország-világ neves mûvészei találkoztak Emil Sauertõl Josef Hoffmanig. Thomán István lányai közül Erzsébet titkárnõ, Bébi gyógytornász, a korán elhunyt Mária jónevû hegedûmûvész, míg a negyedik, Katalin férjhez megy egy szerény, Gallia nevû, ám teljesen magyar bankszakemberhez, akit cége a '30-as évek elején Milánóba küld egy kétszemélyes bankfiók vezetésére, így kerül Gallia Tamás olasz gimnáziumba, nyelvtudása, mûveltsége nemcsak a Thomán-vendégasztalnál, hanem az akkori Itáliában is csiszolódik. Hazatérnek a "háborúra", rémregény, ahogyan átvészelik. 1947-ben Tamást a Rádióban találjuk, Lehel György, Várnai Péter állnak még a forgatópultnál, Déry Pál, Petur György a rendezõfülkében - kitûnõ, lelkes társaság. Közben dr. Tarnóczy Tamás irányításával Gallia elvégzi a Mûszaki Fõiskolát - diplomás hangmérnök lesz, az elsõ az országban, akinek ilyen zenei háttere van. 1954-ben máris fõmérnöknek szerzõdteti a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat. 1956 októberében hivatalos kiküldetésben jár Svájcban, a forradalom hírére úgy dönt, kint próbál szerencsét. A Pathé-Marconinak dolgozik, és segít a kísérletezõ Charlin mérnök felvételeiben is.

Közben a három Thomán lány (Mária ekkor már nem él) Bartók Béla kéziratos levelei ellenében kivándorlási engedélyt kap - Párizsban telepednek le. Tamás viszont 196l-tõl a milánói Angelicum hanglemezstúdiójának igazgatója lesz - munkájának központja évtizedekig Itália. Az Angelicum lemezei mellett lassan építgeti önálló felvételi terveit. Mire az Angelicum feladja a stúdiót, 1975-ben már mûködik a SONART, az akkori hazai viszonyokhoz képest hiheteden hatékonysággal dolgozó, nagyszerû felvételeket készítõ "cég". Ketten vannak mindössze, és egy esztendõben 60-70 hi-fi hangminõségû lemezt készítenek a világ legkiválóbb mûvészeivel a legnevesebb társaságoknak, és - ami nem elhanyagolható - a legjobb akusztikájú kastélyokban, templomokban. De ki a SONART második embere? Nem más, mint a régi rádiós, Déry Pál, a Honvéd Mûvészegyüttes egykori szólistája, majd a stralsundi opera tagja, aki utóbb Milánóban telepedik le. Gallia mûszaki alaptanfolyamra íratja be, és máris megvan a zenei-technikai, szakmai kettõs, amely muzikalitásával, zenei felkészültségével nagy mûvészek segítõjeként, partnereként jeleskedik - emiatt is válik a SONART keresett és magasan kvalifikált hangfelvétel-készítõ céggé.

Mindehhez elengedhetetlen a pontosság, a gyorsaság. Mit jelent ez? 1. nap: Déry autón utazik a miniatürizált, a biztonság kedvéért megkettõzött technikával, felszerel. 2. nap: Gallia utánarepül, elkezdõdik a felvétel, késõ este Déry montírozza a napi anyagot. Utolsó nap: leszerelés, Déry montíroz, reggel a kész felvételt postára viszik, illetve a producer - ha van - magával viszi; Gallia hazarepül, Déry autón robog a technikával... Így születik mintegy 1500 felvétel, még népzenét is rögzítenek egzotikus tájakon a WDR kölni gyûjteménye számára. Galliáék Spanyolországtól a Szovjetunióig mindenütt készítettek felvételt, holott ha az ötvenes években azt mondom neki, hogy egy ideig Moszkvában is lesz lakása - bizonyára bolondnak néz.

Mûvészek fényes sora - Gustav Leonhardt, Kuijkenék, a Petite Bande -; oratóriumok, elfeledett régi muzsika, ritkán játszott olasz operák; kitûnõ hangszerek, termek, technikai precizitás: mi minden változtatta ízlését, eljuttatván õt a historikus elõadásmód értelmes értelmezéséhez. Mégis, mindig a Liszt-Thomán-hagyományt, a muzsikálás nagyvonalúságát, a zenei élmény szuggesztív továbbítását tartotta a legfontosabbnak.

Sok felvételt készítettünk mi is hármasban - régi rádiós módra, gyorsan, praktikusan. Segítettem felszerelni, a kottába magam írtam be a montírozószámokat. Liszt összes orgonamûvének felvételekor a bresciai dómban fülhallgatót kaptam, hogy az éjszaka messzirõl észlelhetõ, robogva közeledõ autók hangjára idõben álljak le.

Gallia Tamás világfi volt, de konzervatív; nagyvonalú és anyagias; terveket felemelõ és elejtõ; rapszodikus, de mindig segítõ; bajban mindig, mindenki számíthatott rá.

A Thomán család egyetlen utóda, Valéry biológus, a SONART tehát csak nagyszerû emlék marad (akárcsak Mendelssohn György Vox cége, ahol az utódok "civil" foglalkozásúak). Szerencsés adottságok, találkozások adják az ilyen együttmûködés lehetõségét; ha egy láncszem kiesik, a munka lelassul, ha a másik is, akkor az egész vállalkozásnak vége. A fáradhatatlan Déry Pál még részt vett a Hungaroton "Grand Duett" CD-jének olaszországi felvételein 1992 májusában (a templomtoronyban montírozott!), de októberben már egy milánói kórház ravatalozójában tisztelegtünk elõtte. A felvételek száma csökkent, évi 8-10 maradt. A soha meg nem fáradó Gallia pulzusingadozással bajlódott. De augusztusban még felvételeket készített Kirchheimben, majd a svájci Ernen érintésével indult haza. Ernen kedvenc hely volt, itt nyaralt a Thomán család, itt látogatta meg õket Sebõk György-inspirálta a környék, és elkezdõdött a ma már világhírû nyári mesterkurzus, a kis hegyi falu zenei központtá vált. Gallia Sebõkéket látogatta meg itt, majd a brigi állomáson lezuhant a pulzusa, elesés-fejsérülés-kórház, és augusztus 17-én az utolsó akkord... Hiányzott a szívritmus-szabályozó, melyet mindig halogatott, mert mindig fontosabb volt számára a felvétel, a család, a barátok, a pillanat öröme; hitt a hosszú életben, mi meg örökéletûnek hittük.

Szeptember 27-én lett volna 76 esztendõs.

Impresszum, KAPCSOLAT , Közhasznúsági jelentés 2011, 2012, 1%

Minden jog fenntartva, ideértve különösen a honlap egészének vagy részének bármilyen eljárással történő többszörözését, terjesztését és nyilvánossághoz közvetítését is.