„Ó, szállj ide, sólyom

Vántus István Kortárs Zenei Napok 2008

Szerző: Illés Mária
Lapszám: 2009 január
 

Volt olyan zenei esemény 2008 őszén, Szegeden, amelyre Budapestről is érkeztek érdeklődők: az „Operaverseny a Mezzo televízióval" döntője. Kérdés, hogy a kortárs zenei hét -amelyet harmincnyolc éve alapított Vántus István a szegedi zenei élet felfrissítésére -, gyakorol-e hasonló vonzerőt országos szinten. Vagy talán az a kérdés: szükséges-e, hogy ilyen vonzerővel rendelkezzék? Lehet, hogy éppen abban áll az értéke, hogy a régió számára átfogó, sokakat megmozgató zenélési és zenehallgatási alkalmat kínál? Harmincnyolc éve a szegedi zenésztársadalom apraja-nagyja kortárs műveket gyakorol az őszi hónapokban. Éppen ez a helyi zenei életre támaszkodó, minden életkort és zenei felkészültséget átfogó, egységes koncepció a leginkább sajátja ennek a rendezvénynek, évtizedek óta természetes módon valósítva meg az új zene következő zenehallgató generációjának nevelését is.

A fesztivál öt járulékos programot foglal magába. Dukay Barnabás volt a vendég a szokásos Zeneszerző és közönsége találkozón,
a Somogyi Könyvtár Zenei Album élőzenés előadássorozatához pedig Szőllősy András életműve szolgált témával. Emlékezetes a Nyugtalan ősz szólókantáta és a Vonósnégyes megszólaltatása Andrejcsik István és Császár Zsuzsanna, illetve a Kosztándi Vonósnégyes tolmácsolásában. A Zenepedagógiai délelőtt (SZTE JGYPK) a 2007-ben megjelent Játszó-tér című színes, többszerzős zongoradarab-gyűjteményt mutatta be, a leendő énektanárok és zongoratanáraik előadásában. Most is nagy volt az érdeklődés a SZTE Vántus István Gyakorló Zeneművészeti Szakközépiskola igényes felkészülésről tanúskodó Hangcsoportok, és a Király-Kőnig Péter Zeneiskola Törpék és óriások című koncertjén.

Az idei sorozat mind a négy esti koncertje -amelyet tizenhárom zeneszerző tisztelt meg jelenlétével -a SZTE Zeneművészeti Kar Fricsay Ferenc Hangversenytermében zajlott, a nagy hagyományú Bartók Béla Művelődési Központ sajnálatos bezárása miatt. A jó színvonalú programból csak a legemlékezetesebb műveket és előadásokat említem.

Az első hangversenyen Madarász Iván Három páratlan tánc című fuvoladuója lenyűgöző hatást keltett Varga Laura és Kocsis Krisztina előadásában, és élményszerű volt Somorjai Péter vezényletével Dukay Barnabás műve, a meditatív karakterű Felizzás a tüzekben. Kocsár Miklós hegedűversenyét (Concerto da camera) Szecsődi Ferenc adta elő a Weiner Kamarazenekarral. Maczák János klarinétművész koncertjén Vántus István Hommage à Mozart és Láng István About 6 Minutes című művének előadása volt a legátszellemültebb, valamint figyelemreméltónak találtam Hollós Máté súlyos népzenei anyagra épülő kompozícióját (Cæra luma phírav) és Horváth Balázs darabját (Contradictions). Szerdán megszólalt még két Vántus-kórusmű -az idén e három rövid klasszikussal képviseltette magát az alapító -, A bánat (Tömörkény István Gimnázium Leánykara) és a Testamentum (SZTE JGYPK Vegyeskara). Nagyszerű darab Huszár Lajos Nyári triptichonjának fuvola-zongora változata, méltó volt hozzá Varga Laura és Benedekfi István előadása. A Bartók Béla Nőikar finom igénnyel kidolgozott produkciójában különösen Orbán György Horae című műve volt nagy hatású.

A Magyar Zeneszerzők Egyesülete és a Vántus István Társaság IV. Zeneszerzői Versenyére tizennyolc pályamunka érkezett, a zsűri hat darabot ítélt megszólalásra érdemesnek. Az első helyezett Gyöngyösi Levente O clavis David című, szépen felépített, jól hangzó kórusműve lett, a második Kerékfy Márton hatszólamú énekegyüttesre készült elgondolkodtató, színes darabja (Mare), a harmadik pedig Megyeri Krisztina szerkesztettségében is szenvedélyt sugárzó kórusműve, a Sólyom. A közönségdíjat Cser Ádám Libera me című, 25 szólamú vegyeskari végítélet-víziója szerezte meg. A művek előadását két nagyszerű szegedi kórus: a Victoria Kamarakórus és a Canticum Novum Énekegyüttes vállalta. Színvonalasak, érdekesek voltak a nem díjazott művek is, Horváth Balázs Perpetuum mobile című négykezese és Wettl Mátyás Chanson mécanique című kétzongorás darabja -Zsigmond Zoltán és Zsigmondné Pap Éva, illetve Császár Zsuzsanna és Kerényi Mariann előadásában.

A Vántus Napokon a közönség és a mai zene közelítését szolgálja, hogy a koncertprogram általában nem várja el a hallgatótól az előzetes felkészültséget a legextrémebb kísérletek követésére, és hogy -sajátos vonásként -az egyetem hallgatói kurzusként látogathatják a rendezvényt. Mindezek azt eredményezik, hogy e kortárs zenei koncertek valóban megpezsdítik a szegedi zenei életet, az alapító céljainak megfelelően.

ILLÉS MÁRIA