Muzsika 2005. szeptember, 48. évfolyam, 9. szám, 47. oldal
Csengery Kristóf:
Hangverseny
 

Korunk egyik legkiválóbb karmestere, a 62 éves JOHN ELIOT GARDINER a historikus előadópraxis vezéralakjainak egyikeként él a köztudatban. Mint a legtöbb kategorizálás, ez is felületes. Mert egyfelől igaz, hogy a cambridge-i King's College-ban nevelkedett, majd magát Nadia Boulanger mesteriskolájában továbbképző angol muzsikus nagyszerű műhelyei, az általa alapított Monteverdi Kórus és Angol Barokk Szólisták a korhű régizene-játék eredményeit gyarapították koncertekkel és hanglemezekkel - többek közt egy emlékezetesen szép, másfél évtizeddel ezelőtti budapesti Haydn-esttel, Az évszakokkal (1990. január 14. - Budapest Kongresszusi Központ); másfelől azonban az sem kerülheti el figyelmünket, hogy a karmester életrajzában régóta jelen vannak az olyan együttesek, mint a Kanadai Rádió Vancouveri Zenekara, a Lyoni Opera vagy a Észak-német Rádió Szimfonikus Zenekara. Ezeknek élén Gardiner arról tett és tesz tanúságot, hogy seregnyi nagy régizenei projektje ellenére nem az ortodox specialistákhoz, hanem a rugalmas mindenevőkhöz tartozik. Zenélésére mégis a historizmus eszköztárából ismert élénkség és tagoltság jellemző, ezért aztán amikor a modern hangszereken játszó LONDONI SZIMFONIKUS ZENEKAR élén lép pódiumra, a hallgató joggal értékeli úgy a jelenséget, hogy Gardiner is egy a régizene-játék elveinek és gyakorlatának hasznos exportőrei közül. Más szóval: a Londoni Szimfonikusok élén ő is azt a fontos munkát végzi, amelyet Harnoncourt, amikor a Berlini vagy Bécsi Filharmonikusok, az Amszterdami Concertgebouw Zenekara vagy az Európai Kamarazenekar élén ad koncerteket és készít hanglemezeket. Egy, a modern szimfonikus zenekarok nagyüzemében ma is uralkodó előadói stílus világába visz el egy intenzívebben központozott, gesztusaiban drámaibb, hangzásában áttetszőbb másikat.

Két világ, két előadói krédó találkozása számára hogyan is lehetne elképzelni kedvezőbb szellemi terepet, mint annak a szerzőnek a zenéjét, aki maga is két világot, egy régit és egy újat ütköztet egymással műveiben? John Eliot Gardiner Beethoven kompozícióit vezényelte a Londoni Szimfonikusok élén, meggyőzően illusztrálva a közhelyet, melyet mindnyájan tudunk, de ritkán van módunk megtapasztalni: azt, hogy Beethoven művei kimeríthetetlenek. Az újrafelfedezés, a friss tekintettel való újraolvasás örömét töményen közvetítette mindjárt a műsort indító Coriolan-nyitány. A mű bevezetésében a hosszú, tartott, mély harmóniák után színpadias felkiáltásként hatottak a rövid, ostorcsapásszerű magas akkordok. Gardiner a zene indulattartalmát a tagoltsággal, az éles vágásokkal fokozta. Keze alatt a Londoni Szimfonikusok vonósai olyan transzparensen és plasztikusan szóltak, mint egy régizenei együttes - és ehhez nem kellett több, csak annyi, hogy a karmester secco, non vibrato játékot kérjen muzsikusaitól.

Másra irányította a figyelmet a 6. szimfónia nyitótétele. Az F-dúr Allegro ma non troppóban jelen volt a puha tónus és a lágy dallamformálás - döntőnek mégis a népiesség meghatározó szerepét éreztem. És még valamit, amivel a karmester az előadásmód mint analízis lehetőségeire világított rá: Gardiner a tétel formaépítkezését hangerőszintek, dinamikai teraszok egymásra rétegezéseként és lebontásaként tárta elénk. A B-dúr Patakparti jelenet meghitt atmoszféráját a karmesteri technika oldaláról a pálca nélküli vezénylés, a zenei megformálás területén a sok legato, a folyékony frazeálás nyomatékosította. A természetábrázolás naiv aprólékosságát pedig a részletezőn pontos kidolgozás szolgálta Gardiner értelmezésében. A Scherzo legzamatosabb pillanataihoz a triószakasz nyersen-vaskosan ábrázolt dudazenéjében érkezett az előadás. A harmadik tételt a fináléval összekötő természeti kép, a Vihar különlegesen dinamikus, drámai jelenetre emlékeztető hatást keltett Gardiner betanításában. A kitisztuló ég alatt fellélegző emberhez Beethoven a véget nem érő dalolást érezte illőnek - Gardiner is a vokális mintákat követő, éneklő hangszerjátékban találta meg a zárótétel himnikus karakterének előadásmódbeli kulcsát.

Sokan, sokszor elmondták már, hogy a Pastorale-szimfónia önmagába visszatérő természeti békéje a felvilágosodás korának harmonikus világszemléletét alakítja hangokká - mint ahogy az is köztudott, hogy a 7. egy egészen más, pogány talajból táplálkozik. Ez utóbbi mű nyitótételében és fináléjában Gardiner olvasatát is döntően befolyásolta a hangzás egyre fokozódó mámora, a ritmus, a repetíció energiájának vad élvezete - az eksztázis, amely ezeket a körtáncszerű, nagy tételeket az emberi kultúra ősi rítusainak megjelenítéseként a fegyelmezett klasszikában különlegessé teszi. A mozdulat mint varázserejű tényező az a-moll Allegrettóban is felbukkant Gardiner jóvoltából. Azáltal, hogy a karmester a teljes, kétnegyedes ütem egy negyed plusz két nyolcad alapképletét egyetlen daktilus zárt és tempósan előrelendülő ritmikai egységeként értelmezte, a gyászinduló szokványos képzete helyett egy különös, jóval archaikusabb halotti tánc víziója ködlött fel a hallgató előtt. Ugyanakkor Gardiner sem szakadt el az interpretációs hagyománytól: nála is döntő szerepet kapott a processzió, a közeledő, majd távolodó menet zenei eszközökkel felvázolt, döbbenetes erejű képe. A scherzóban ezúttal a hektikus keretrész megfogalmazása élt a szándékos nyerseség hatáselemével, a triószakasz pontozott képletét viszont különös, sóhajszerű motívummá alakítva hozta emberközelbe Gardiner koncepciója.

A 101 esztendeje alapított, jelenleg Colin Davis vezetésével működő Londoni Szimfonikusok nagyszerű együttes. Tagjainak kiválósága nem a mindig és mindenáron gikszermentes virtuozitásban nyilvánul meg, inkább abban, hogy stílus, játékmód, zenei gondolkodás terén képviselnek rendkívüli rugalmasságot. Valószínűleg tudják, hogy a jó zenekari játékost nem a saját elképzelés, hanem a karmester elképzeléséhez való alkalmazkodni tudás teszi. Ebben, úgy tetszik, verhetetlenek: pontosan, szolgálatkészen és intelligensen idomulnak ahhoz a formához, amely a vezetői kéz mozdulatai nyomán kirajzolódik előttük. Ami pedig a vezetőt, Sir Johnt illeti, ő a magát egykor büszkén francia zenésznek nevező Debussyt parafrazeálva, hasonló büszkeséggel mondhatná: angol muzsikus vagyok. Mert valóban nagyon angol, amit a pódiumon véghezvisz, és tegyük hozzá, a szó legeslegjobb értelmében az. Vezénylését nem terheli pátosz vagy filozofikum súlya, sőt ez a vezénylés talán nem is akar nagyformátumú lenni. De persze az, csak nem a német iskola szellemében. A tiszta fej, a kristályos zenei gondolkodás, a friss temperamentum, a könnyedség és az elegancia teszi naggyá. És persze, ami talán a legfontosabb: a lényeglátás. A másfél óra alatt, amíg vezénylését hallgathattuk, John Eliot Gardiner produkcióiban mindvégig, másodpercnyi szünet nélkül a tiszta lényegről volt szó, erőltetettség vagy modorosság nélkül, még a zenélés hátterében munkáló óriási tudást is magától értődőn közvetítve - a természetesség zsenialitásával. (Július 17. - Nemzeti Hangversenyterem. Rendező: Művészetek Palotája)


John Eliot Gardiner
Felvégi Andrea felvétele