Egy megkésett székfoglaló...
A Széchenyi Irodalmi és Mûvészeti Akadémia székfoglaló hangversenyeinek programját
általában - a tiszteletreméltó testületbe meghívást kapott - zeneszerzõk maguk
állítják össze, s megfigyelésem szerint ilyenkor két teljesen ellentétes alternatíva
közül választanak. Vagy egész eddigi életpályájuk reprezentatív darabjaiból
válogatnak, következésképp egyes mûveket akár egy emberöltõnyi idõ is elválaszthat
egymástól, vagy a teljes curriculum vitae felvillantásának lehetõségérõl lemondva,
legfrissebb kompozícióik õsbemutatóival jelentkeznek. (Érdekes, hogy e kockázatosabb
lehetõséget többen választják, mint az egyszer már csatát nyert mûvek seregszemléjét,
tehát a biztos babérok betakarításának kellemes feladatát.) SÁRI JÓZSEF régóta
esedékes akadémiai székfoglalója - amely a zeneszerzõ huzamosabb külföldi tartózkodása
miatt váratott magára - Sári eredeti szándéka szerint a középutat képviselte
volna a fönt említett két szélsõség között: három kompozíciót az utóbbi tíz
év termésébõl választott, másik hármat viszont a hetvenes évekbõl, s ez utóbbiakat
éppen nem az egykori sikerek rekapitulációjának reményében, hanem egyfajta rehabilitációs
szándékkal, hiszen e mûvek máig nem kapták meg az elismerést - s egyáltalán,
az ismertségnek azt a lehetõségét, amelyre alkotójuk méltónak érezte õket. E
három korábbi kompozíció közül magam különösen a Három dragonyos kockajáték
közben címû hegedû-zongora-cselló-triót vártam nagy érdeklõdéssel, mivel
ezt az 1978-ban született opuszt Sári egyik legszellemesebb, legélvezetesebb
alkotásának tartom, amelyet a késõbbi, immár más idiómát használó mûvek sem
homályosítottak el. Az élet azonban átszerkesztette a programot, és kiküszöbölte
a rehabilitáló gesztust, Déri György kézsérülése miatt ugyanis sem a Három
dragonyos..., sem pedig az 1972-es cselló-zongora-darab, a Capriccio
disciplinato nem hangozhatott el. Helyettük az 1992-ben írt zongoraciklus,
a Négy invenció és a két klarinétra komponált Dyaden (2000) került
a programba, amelynek súlypontja ezáltal egyértelmûen az aktualitások felé billent.
A távolabbi múltat csak az 1972-es Movimento cromatico dissimulato, és
az 1981-es kürtszóló, a Soós Péter által játszott Novellette képviselte.
Elõbbi nem is tartozik a legmostohább sorsú Sári-opuszok közé, hiszen a szerzõ
feketelemezén is hallható volt. Mindenesetre bemutatása korántsem bizonyult
feleslegesnek, mert - noha erõteljesen érzõdik az a tekintélyes stiláris távolság,
amely korunkat az avantgárd '70-es évek elejétõl elválasztja - a darab hangszeres
virtuozitása, erõteljes kifejezésmódja és szerzõjének jellegzetes ismertetõjegyei
szépen érvényesültek Eckhardt Gábor, Matuz István és Rácz Zoltán kitûnõ
elõadásában. A mûsort keretezõ kompozíciók a reprezentatív Sári-mûvek közül
kerültek ki. Az öt-nyolc fuvolára megálmodott Echóhoz szabad heterofóniája,
álomszerûen lebegõ hangzása egészen különös szellemi státust biztosít a mûnek
Sári ouvre-jén belül, amely, azt hiszem, a játszottsággal mérhetõ népszerûség
tekintetében is listavezetõ. Ezúttal öt elõadó szólaltatta meg a darabot: Gyöngyössy
Zoltán, Ittzés Gergely, Ittzés Zsuzsa, Matuz István és Matuz Gergely
- fuvolásainknak azon élcsapata, akiknek mindegyike szoros kapcsolatban
áll a zeneszerzõvel. A koncertet az az ensemble-darab zárta (Kérdések Hillélhez),
amelyben e sorok írója - talán nem egészen jogtalanul - egy új, idõsebb kori
eufonikus stílus elsõ megjelenését vélte fölfedezni. A hilléli türelem és bölcsesség
hangjait ezúttal a Serei Zsolt által dirigált Componensemble prezentálta.
Fontos, reprezentatív - és választott mintáihoz, Nancarrow és Ligeti etûdjeihez,
illetve Szõllõsy Paesaggio con mortijához méltó - sorozat a Négy invenció
is, melyben igen szerencsésen egyesül a zongoraszerû, idiomatikus írásmód,
a technikai virtuozitás és a kompozíciós fegyelem. E négy, rendkívül nehéz darabban
még több rejlik annál, mint amennyit Eckhardt Gábor korrekt, elkötelezett, de
nem eléggé erõteljes játéka ezen az estén a felszínre hozott. Minthogy a fent
említett kompozíciók többségérõl már többször írtam, engedtessék meg nekem,
hogy a továbbiakban a két újdonságra összpontosítsam figyelmemet.
Mindkét új kompozíció a Bambergban töltött esztendõ szülötte: a cimbalomra és
ütõhangszerekre írt Inkantationt 2000 júliusában, a kétklarinétos Dyadent
decemberben fejezte be a zeneszerzõ. Az Inkantation, amely címéhez méltóan
elbájoló, megigézõen vonzó alkotás, érdekesen rímel a hetvenes évek Sári-kompozícióira.
Az ütõhangszerek virtuóz és színgazdag kezelése a Movimento cromatico...-hoz
hasonlítja, bár az ütõsök iránti fokozott figyelem a szerzõ szinte minden jelentõsebb
nagyzenekari vagy ensemble-partitúrájában tetten érhetõ, éppúgy, mint operájában.
Ezúttal is megörvendeztet a hangszerpark idiomatikus alkalmazása. Ugyancsak
több évtizedes emlékeket ébreszt a szeszélyes forma, mely csapongó tempó- és
karakterváltások egymásutánjából építkezik, mégsem érezzük logikátlannak, hanem
inkább felszabadult hatást kelt, s ezt a szabadságot sugározzák a félig aleatorikus,
senza sincronità szakaszok is. A cimbalom és az ütõk remekül kiegészítik
egymást, ha kell, egyikük háttérbe vonul, hogy érvényesülni engedje a másik
szólóját, másszor meg egymásra hangolt párbeszédet folytatnak. Sári már ismert
eszköztárának, kedvelt karaktereinek és textúráinak némelyike - az egyéni stílus
jeleként - természetesen jelen van a darabban. Az elsõ Andantino szakaszban
például a Glockenspiel ugyanazt a hidegen gyöngyözõ ellenpontot lépteti
föl, amelynek a Négy invenció második darabjában és a Hillél zárószakaszában
is fontos szerep jut. Ugyancsak ismerõs a hangsúlyok által kiemelt csúcshangok
felléptetése, mellyel egy adott szakasz tonális gravitációs középpontját teremti
meg a zeneszerzõ. Ám - úgy érzem - a már ismert elemek újfajta csoportosítása
ezúttal valóban új minõséget teremtett, mely bõséges indokot, "ürügyet" szolgáltat
a zeneszerzõ számára kompozíciójának megíráshoz.
A szeszélyes forma és a csapongó karakter a Dyaden kulcsszava is lehet
- amint azt a darab elsõ elõadói utasítása (capriccioso) is jelzi, ám ezúttal
visszatérõ szakaszok alkotnak finom belsõ rímeket a mû folyamatában. Az oly
sokoldalú, rendkívül hajlékony és villámgyors metamorfózisokra képes klarinét
a hangszerek clownjaként mutatkozik be a duóban, de - akárcsak az életben
- a "zenebohóc" mesterségbeli tudása és intelligenciája gyakran jócskán meghaladja
"komoly" kollégái képességeit. Sári kompozíciós világának ismert elemei mellett
leginkább egy pajkos Andantino képviseli azt a réteget, amelyet a szerzõ
korábbi darabjaiban nehezen tudnék elképzelni. Nyilvánvalóan a szerzõ számára
is nagyon fontos ez a huncut, összetett ritmikájú szakasz, hiszen a darab lekerekítéseképpen
épp ezt az anyagot idézi vissza. Sári aszimmetria iránti hajlama és a komplex,
kiszámíthatatlan ritmika iránti érdeklõdése itt érezhetõen kapcsolódik a zenetörténet
- Till Eulenspiegeleket és Harlequineket megálmodó - nagy tréfamestereinek örökségéhez,
és Stravinsky szellemének jelenléte is tagadhatatlan. Amit Vékony Ildikó,
Rácz Zoltán (Inkantation), illetve Klenyán Csaba és Rozmán
Lajos (Dyaden) nyújtott ezen az estén, azt Sári József éppúgy a legkedvesebb
ajándékként fogadta, mint a hallgatóság. Azt hiszem, az ilyen kivételesen ihletett,
kongeniális elõadói teljesítményeknek - melyek során a zenészek szinte társszerzõkké
lépnek elõ - a komponista legalább annyira örül, mint annak, hogy a tiszteletre
méltó mûvészeti akadémia tagjai közé választotta. (Október 20. - MTA Kongresszusi
Terem)
Farkas Zoltán
...és három kamaraest
Tizenöt éves alkotói pálya szóló- és kamaramûveibõl adott válogatást FEKETE
GYULA szerzõi estje. A program összeállítását nyilvánvalóan meghatározta, hogy
a hangversenyen közremûködõ mûvészek - az UMZE Együttes tagjai - szólistaként
és kamaramuzsikusként a kortárs zene gyakorlott és elkötelezett elõadói. Szerencsésnek
érezhette tehát magát a zeneszerzõ és a közönség is: virtuóz tolmácsolásban
hangzott fel a Funk (Burget Péter - harsona), a Suraki (Klenyán
Csaba - klarinét) és a Solo (Búza Vilmos - nagybõgõ), s az
átgondolt, kidolgozott produkciók nyugalma jellemezte a Rajk Judit közremûködésével
elõadott vokális mûvek (3 dal Kukorelly Endre és 2 dal Parti Nagy
Lajos verseire) megszólaltatását is. Rácz Zoltán, aki a Parti Nagy-dalokban
a marimba-, a Preludio címû kürt-vibrafon duóban a vibrafonszólamot játszotta,
ezúttal karmesterként is bemutatkozott, s a Chartreuse címû (õsbemutatóként
felhangzott) szextett azt bizonyította, hogy az ütõhangszer-játékosként ismert
mûvész ugyanolyan felkészültséggel tud irányítani egy bonyolult ritmusú és textúrájú
kompozíciót, mint amilyen meggyõzõ erõvel vesz részt hangszeres szereplõként
a rábízott mû elõadásában.
A kaleidoszkópszerûen összeállított mûsor változatosan jelenítette meg Fekete
Gyula alkotói világát, s megmutatta, hogy az elmúlt tizenöt év során a zeneszerzõ
mûvei változó, de egy irányban elmozduló stílust körvonalaztak. Fekete alapvetõ
kérdésfeltevései nem radikálisak, zenéje nem kísérletezõ, mûveinek azonban fontos
eleme a szerkezeti változatosság, a humor és a hangzás egyensúlya iránti érzékenység.
A hangverseny szórólapján a zeneszerzõt úgy jellemzik, mint akinek zenéje használja
ugyan a 20. század második felének zeneszerzéstechnikai módszereit, de számos
elemével a késõ romantika és a századelõ stílusához kötõdik. A mûsorból kialakuló
összkép inkább módosította, mint megerõsítette ezt az állítást. A mûveket hallgatva
(fõként az utóbbi három év alkotásaiban) kétségtelenül érezhetõ két zeneszerzõ,
Richard Strauss és Ravel hatása, s ezek az olykor idézetszerûen kirajzolódó
kapcsolódási pontok elsõsorban a mûvek dallamvilágában vagy az idiomatikus hangszerkezelésben
jelennek meg. A kürtre és vibrafonra komponált Preludiót nyilvánvalóan
Richard Strauss jellegzetes, széles ívelésû kürtdallamai ihlették, a Chartreuse
kissé fülledt, burjánzó dallamvezetésében sem nehéz észrevenni Ravel kamaramûveinek
hatását. Fontos azonban, hogy itt sohasem valódi, inkább pszeudo-idézetekrõl
van szó. Fekete mûveinek nyilvánvaló dallamossága mögött inkább a néha iróniába
hajló humort kell keresnünk, mint a szándékolt stílusutánzást; zenéje invenciózus
játék a dallamokkal, a konszonanciákkal és disszonanciákkal, a feszültségekkel
és oldásokkal, a dinamikai szintekkel, a különbözõ hangszerek hangszíneinek
összesimításával és szétválasztásával. Ezek a részletekben megvalósuló ötletsorok
sokszor lényegesebb elemei a kompozícióinak, mint a nagyobb léptékben kibontakozó
zenei forma. A klarinétra, fagottra, kürtre, hegedûre és nagybõgõre írt Moroccóban
a különbözõ hangszerek által játszott szólamok komplementer vagy egyidejû összekapcsolódásai
során kialakuló hangszín- és dallamkombinációk a marokkó játék különbözõ színû
pálcáinak véletlenszerû formációit utánozzák. A szólódarabokban a kiválasztott
hangszerek jellegzetes fordulataiból kibontakozó dallamalakzatok egy másik minõséggé,
lényegében egyéni stílusjegyként értelmezhetõ hangzásfelületekké összegzõdnek.
Kockázatos persze ez a játék, hiszen állandóan magában hordozza az öncélúság
veszélyét is, de úgy tûnik, Fekete Gyula biztos érzékkel fordul vissza azokban
a pillanatokban, melyektõl már csak egy lépés a modorosság.
A Mûcsarnok - mely az utóbbi években a kortárs zene egyik elkötelezett befogadó-intézményeként
vállal egyre nagyobb részt a budapesti hangversenyéletben - technikai felszereltségét
és akusztikáját tekintve nem tartozik a konvencionális hangulatú hangversenyhelyszínek
közé. A koncertek hangulatát meghitté teszi, hogy itt nincs színpad, a zenészek
és a közönség térbeli közelsége tehát lélektani értelemben szinte eltünteti
a távolságot a megszólaló mû és a hallgatóság között. Másrészt azonban aki a
Mûcsarnokban ismer meg egy mûvet, kénytelen számolni azzal, hogy nem mindig
úgy hallja a darabot, ahogyan azt a zeneszerzõ és az elõadók hallatni szeretnék.
A kiállítóterem szinte ellensúlyozhatatlan visszhangossága a három hangszernél
nagyobb létszámú együttesek hangzását jelentõsen átalakítja, s - különösen gyors
tempójú tételek esetében - összemossa a zenei folyamatokat. Bár mûfajuk és hangulatuk
szerint Fekete Gyula kompozíciói otthonosan hatottak ebben a közegben, a hangzás
és szövésmód jellegzetes hajlékonysága és cizelláltsága tisztább akusztikus
feltételek között jobban érvényesült volna. (Október 25. - Mûcsarnok)
Francia-magyar összefogással létrehozott hangverseny képviselte a legfiatalabb
zeneszerzõ-generáció alkotásait az Õszi Fesztivál idei kortárs zenei kínálatában.
A párizsi Conservatoire (Nemzeti Zene- és Táncmûvészeti Fõiskola) és a budapesti
Liszt Ferenc Zenemûvészeti Egyetem ez alkalomból alakult tizenhat tagú vonós
együttese Tihanyi László vezényletével két magyar és két francia zeneszerzõ
egy-egy új alkotását szólaltatta meg. A koncert programját két nappal a budapesti
hangverseny elõtt a párizsi közönség is hallhatta a MAGYart - a franciaországi
magyar kulturális évad - rendezvényei között. A rendelkezésre álló vonós zenekar
hangszereit a négy zeneszerzõ különbözõ létszámú és összeállítású, az egyes
hangszereket önálló szólamokként kezelõ kamaraegyüttes gyanánt szólaltatta meg,
s ez a játékosok térbeli elhelyezésében és a mûvek hangzásában jelentõs eltéréseket
eredményezett.
DARGAY MARCELL Première Désolationjában két (három hegedûbõl,
brácsából és gordonkából álló) kvintett fogott közre egy vonósnégyest, s a három
kamaracsoporthoz egy - többnyire szólisztikus szerepben használt - nagybõgõ
csatlakozott. JOËL MERAH Ascèse-jében 16 önálló egységként kezelt
szólamból állt össze az együttes, HORVÁTH BALÁZS Magnets III. címû darabjában
tizenegy vonós hangszer alkotott félkört, melynek középvonalában a nagybõgõ
játszott, s tõle mindkét irányban szimmetrikusan helyezkedett el egy-egy vonós
kvintett. Nem tudom, hogy a vonós zenekari repertoár 20. századi remekmûveinek
nyomasztó közelsége okozta-e, vagy az, hogy a most pályáját kezdõ zeneszerzõ
nemzedék számára a vonós zenekar mint nagy tradícióval rendelkezõ zenei kifejezési
forma már elveszítette inspiráló jelentõségét, de a négy komponista a hangverseny
tanúsága szerint elsõsorban a vonós zenekari hangzás nagyrészt elméleti konstrukciókból
kibontható új lehetõségeit kereste. Hangzásában és ülésrendjében JÉRÔME
COMBIER Nu debut... 1947 címû kompozíciója emlékeztetett leginkább a
hagyományos vonós zenekarra, itt azonban a tizenhat tagú alapegyüttes játékosai
(saját hangszerük mellett) ütõhangszereket is megszólaltattak, s a karakterisztikusabb
zenei motívumokat és az elsõ hallásra is jól követhetõ formaívet valószínûleg
a kéttételes mû címekben is jelzett (Homme qui chavire; Nu debut... 1947)
programja hordozta magában. Dargay Marcell és Joël Merah mûveiben a hosszan
tartott hangok állandóságot sugalló hangzó közege volt a kiindulási pont, s
a dramaturgiai feszültségek a fölöttük/alattuk/mellettük vagy velük váltakozva
megszólaló, fokozatosan bonyolultabbá váló polifon (vagy ál-polifon) szakaszokban
jelentek meg. Bizonyos, hogy ezekben a hangzó konstrukciókban (fõként a hangzás
sûrûsödésében és ritkulásában) még ma is sok újdonság rejlik, de valószínûleg
nem én voltam az egyetlen a nézõtéren, akinek kétségei támadtak e mûvek idõtállóságával
kapcsolatban. Nem csodálkoznék, ha néhány év múlva alkotóik is könnyen kiismerhetõ
zenékként lépnének túl rajtuk. Érdekesebb volt Horváth Balázs Magnets III. címû
darabja, melyben a (centrális szólamként kezelt s a mû végén magára maradó)
nagybõgõ két oldalán elhelyezkedõ két vonós kvintett egy-egy képzeletbeli hangszóró
módján játszotta a rábízott zenei anyagokat. A tételt indító tömbszerû hangzás
a három szakasz folyamán egyre mozgalmasabbá vált, s a jobb és bal oldal között
állandóan billegõ hangzásarányok, dinamikával és különbözõ játékmódokkal is
megerõsített motívumok vándorló hangfürtjei önálló elemeivé váltak a kompozíciónak.
Az együttes tagjai Tihanyi László kiváló irányításával magas színvonalon szólaltatták
meg a bonyolult ritmikájú, s nem egyszer különleges játékmódokat és biztos technikát
igénylõ mûveket. Elõadásuk és felkészültségük többet mutatott alkalmilag összetoborzott
zenészek profizmusánál: a produkcióban talán még a zenélés öröme is benne volt.
Ha pedig így van, a két zeneakadémia és az õket támogató fesztiválok fáradsága
nem volt hiábavaló. (Október 27. - Régi Zeneakadémia)
A Brass in the Five együttes saját mûfajában különlegesnek számító hangversennyel
ünnepelte megalakulásának 10. évfordulóját. Erre az alkalomra Vajda Gergely,
az együttes mûvészeti vezetõje és karmestere a hangverseny címlapján "zenefolyam"-ként
jellemzett programot állított össze Kurtág György, Sári József és Szõllõsy András
mûveibõl. A mûsor keretét és gerincét valójában Sári József 1980-as és '90-es
években írt kompozíciói: az Ananta, a Végh Sándor emlékére készült Es
ist vollendet, a Hat fanfár és a négytételes Don Genaro átváltozásai
adták. E mûvek közé kerültek Szõllõsy András 1975-ben befejezett és Musiche
per ottoni címen összefoglalt, rézfúvósokra írt karaktertételei, melyek
stílusjátékaikkal kiegészítették és dramaturgiai változatossággal tagolták a
Sári-mûvekben kibontakozó erõteljesebb hangzású rézfúvós zenéket. A mûsor harmadik
stílusrétegét Kurtág György két rövid tétele, az eredetileg angolkürtre vagy
oboára komponált - de most kürtön felhangzó - Einen Augenblick lang...
és a Játékok 5. füzetében szereplõ Versetto címû zongoradarab kürt-harsona-átirata
képviselte. A két darab hatásos formai fordulópontként többször is megszólalt
az egyórás programban. A kifejezõeszközeiben, hangzásában és hangulatában jelentõsen
különbözõ három zenei réteg összefésülése során élvezetes és elgondolkodtató
zenei nagyforma jött létre, melyet nemcsak azért volt jó hallgatni, mert egymás
társaságában a rövid tételek eredeti környezetüktõl meglehetõsen eltérõ megvilágításba
kerültek, hanem azért is, mert alkalmat adott arra, hogy az együttes zenészei
egyfajta "jutalomjáték" részeseiként megmutathassák szólista képességeiket is.
A Mûcsarnok korábbiakban leírt akusztikus gyengéi ebben a programban elõnyként
hatottak, ugyanis valószínûleg a rézfúvós zene az egyetlen mûfaj, mely ebben
a teremben kiválóan érvényesül. Vajda Gergely meggyõzõ formaérzékkel alakította
ki a tételek sorrendjét, s ugyanilyen határozott elképzeléssel vezette végig
a megszakítás nélkül elõadott sorozatot. Az ez alkalommal nyolctagúra bõvült
együttes muzsikusai (Simai László, Tóth Tamás, Winkler Balázs - trombita;
Soós Péter - kürt; Kelemen Lajos, Farsang Tamás, Burget Péter -
harsona; Takács Tibor - tuba) szólistaként és kamarazenei szerepkörben
egyaránt emlékezetesen játszottak, technikai perfekcióval, tiszta - már-már
euforikusan szép - hangzással és érzékenyen formálták meg a program szélsõséges
hangulati pólusait. (Október 30. - Mûcsarnok)
Szitha Tünde
|