Magyarországon a nagyzenekari jazznek nincsenek jelentős hagyományai. A világháború
előtt és közvetlenül utána működtek ugyan olyan tánczenekarok, amelyeknek játékában
érződött a swinges big bandek hatása, ezek azonban rövidesen megszűntek. Az egyik
utolsó együttes a Magyar Rádió Tánczenekara volt, amelyet aztán a létszám alapos
csökkentésével a máig is működő Stúdió 11-é alakítottak át. Az elmúlt évtizedekben
elvétve alakultak ugyan nagyzenekarok - ilyen volt például a Budapest Big Band
-, ezek azonban még alkalomszerű fellépésekkel sem tudtak hoszszabb ideig fennmaradni.
Ez részben az igen magas működési költségekkel, részben a koncertlehetőségek csekély
számával magyarázható. Az egyetlen, 36 éve folyamatosan működő együttes a szakközépiskolai,
majd főiskolaivá átalakult jazztanszék big bandje, amely persze a tanévenként
bekövetkező változások miatt inkább műhelynek, mint koncertező együttesnek nevezhető.
Mégis, legalább itt a fiatal muzsikusok megismerkedhettek ezzel a fajta játékmóddal,
amely egyébként lényegesen eltér a jóval elterjedtebb, a szólisztikus rögtönzésre
több alkalmat nyújtó combo jazztől. Ami pedig a közönséget illeti, az felvételekről
és az egyszer-egyszer idelátogató professzionális zenekarok játékából ismerkedhetett
a big band jazz-zel. E ritka alkalmak azonban nem voltak elegendők arra, hogy
szertefoszlassák azt a tévhitet, amely a big bandeket a harmincas-negyvenes évek
swing-zenéjével azonosítja. Igaz, ekkor jöttek létre a legnagyobb számban sematikus
kórus-zenét és nem túl érdekes rögtönzéseket játszó szórakoztató zenekarok, ekkor
került a műfaj legközelebb a kommersz tánczenéhez, másfelől azonban ekkoriban
kitűnő együttesek is feltűntek. Ilyen volt például Count Basie, Benny
Goodman vagy Duke Ellington zenekara - Ellington artisztikus, nagy
formátumú, helyenként a szimfonikus zenéhez közelítő művei különösen jelentősek
voltak.
Miközben ez a fajta big band jazz az elmúlt évtizedekben tovább fejlődött és modernizálódott,
az artisztikus és experimentális törekvések is megerősödtek. Gondoljunk például
a nálunk is szerepelt Stan Kenton bartókos szimfonikus jazzműveire, a különlegesen
finom hangzásokat kreáló Gil Evans hangszereléseire, a klasszikus kompozíciós
technikát is jól ismerő Bill Russo és Gunther Schuller darabjaira,
vagy az újabbak közül Carla Bley izgalmas avantgárd kompozícióira. S ne
feledkezzünk meg a másik oldalról sem: napjainkban egyre több olyan kortárs
zeneszerző tűnik fel, aki nemcsak közeledik a jazzhez, nemcsak érdeklődik iránta,
mint Steve Reich, hanem a két világot ötvöző, cross-over műveket
komponál, mint például Rolf Liebermann vagy Philip Glass.
Ebben a helyzetben alakult meg 1998-ban a Budapest Jazz Orchestra. Hamarosan
kiderült, hogy a hazai jazzéletben szokatlan kezdeményezésről van szó. A működési
feltételek biztosításáról, a költségek fedezéséről, az együttes menedzseléséről
ugyanis nem maguknak a zenészeknek kell gondoskodniuk, hanem mindez professzionális
módon történik: a feladatokat a zenekar vállalkozó igazgatója, Léderer Tamás
látja el. Még újszerűbb az együttes zenei programja, amelyben a szórakoztató big
band zene darabjai mellett a jazztörténeti szempontból kiemelkedő nagyzenekari
komponisták és hangszerelők műveinek hiteles előadása, valamint új művek megrendelése
és bemutatása is szerepel. Túlzás nélkül állítható, hogy a már említett hazai
körülmények között ez a vállalkozás valóságos misszió.
Az elmúlt két esztendőben bebizonyosodott, hogy a program reális: a Budapest Jazz
Orchestra számos sikeres koncertet adott, többek között a Kongresszusi Központban,
a Zeneakadémián, az Olasz Intézetben, idén januárban pedig az Operaházban. Az
együttes többek között bemutatta Duke Ellington Sacred Music című oratóriumát
a Magyar Nemzeti Énekkar közreműködésével, emellett a zenekar rendszeresen
fellép a Matáv Zeneházban, ahol havonta mutat be új műsort, gyakran jelentős darabokat.
Február 24-én pedig újabb fontos állomás következett: élő hangverseny-közvetítés
keretében a Bartók Rádióban elhangzott két, megrendelésre készült, nagyszabású
mű, Oláh Kálmán és Fekete-Kovács Kornél kompozíciója.
Oláh Kálmán a fiatal magyar jazzmuzsikus-generáció kiemelkedően tehetséges képviselője.
Együttesével, az ugyancsak kiváló Trio Midnighttal sikeresen szerepelt számos
nemzetközi versenyen és fesztiválon, s alkalma volt játszania több világhírű külföldi
muzsikussal is. Zeneszerzéssel is intenzíven foglalkozik. A trióra és a fúvósokkal
kibővített szextettre komponált darabjai mellett a műzene iránti érdeklődését
mutatják a jazz triót klaszszikus vonósnégyessel összekapcsoló munkái. Olyan nagy
formátumú művet azonban, amilyen a most bemutatott Concerto For Jazz Orchestra,
még nem komponált. Ennek ellenére szó sincs fiatalkori zsengéről. Éppen ellenkezőleg:
ez egy nagy műgonddal készült, határozott koncepciójú, tartalmas, modern hangvételű,
több mint egyórás darab, melynek alig van köze a hagyományos big band zenéhez.
A szerző eredetileg szimfonikus zenekarra tervezte a művet. Valószínűleg bizonyos
helyeken a szimfonikus hangzás teljesebb, hatásosabb is lett volna, a jazzes részek,
a lüktető ritmusú kíséretek, főképp pedig az improvizációk viszont nyilván ebben
a közegben érvényesültek jobban. Mindenesetre nem véletlen, hogy a szerző szükségesnek
érezte a zenekarnak a klasszikus big bandeket követő hangszer-összeállítását (4
trombita, 4 harsona, 5 szaxofon, ritmusszekció) fafúvósokkal és kürttel kiegészíteni.
A háromtételes, sok helyütt Bartók- és Stravinsky-hatásokat mutató műben a klaszszikus
kompozíciós technika eszközei szinte mindenütt feltűnnek. Gondoljunk például az
első tétel nagyívű bevezetésére, amelyben a motivikus imitáció dominál, a kontrapunktikus
szerkesztésre - ez a harmadik tétel kezdő fúgájában csúcsosodik ki -, a tetőpontokat
organikusan megközelítő, finom mívű fejlesztésekre, valamint a tételeken belüli
és az azokon átnyúló tematikus összefüggésekre és idézetekre. Feltűnő ökonómia
érvényesül az improvizatív szólók elrendezésében. A közel félórás első tételben
például összesen egyetlen altszaxofonszóló hangzik el, míg a lírai második tétel
rubato bevezetésében és kötött tempójú középső részében egyedül zongoraimprovizációt
hallhattunk. (A zongoraszólamot a szerző játszotta, megcsillogtatva remek hangszeres
adottságait.) A harmadik tétel középpontjába viszont meglepő módon kollektív rögtönzés
kerül. Ahogyan a szerző a pontosan megkomponált, kötött fúgából eljut a több hangszer
párhuzamos rögtönzésén alapuló atonális kitöréshez, majd pedig, felidézve a mű
néhány fontosabb mozzanatát, visszavezet a megnyugvást hozó befejezéshez, az valóban
imponáló kompozíciós teljesítmény. Mindez az egész műre is vonatkozik. Ettől függetlenül,
figyelembe véve a darab szokatlan időtartamát, bizonyos húzások valószínűleg a
kompozíció javára válnának.
A hangverseny második része az együttes tagjainak - akik nagyobbrészt a főiskolai
jazztanszék volt vagy jelenlegi hallgatói - show jellegű, zenével körített
bemutatásával kezdődött. Ez big bandeknél nemzetközileg elterjedt szokás, ennek
az eseménynek az emelkedett hangulatához azonban nem illett. Ezután következett
a zenekar művészeti vezetőjének, Fekete-Kovács Kornélnak Budapest Jazz Suite
című műve. (Az angol címekre feltehetőleg menedzselési okokból volt szükség.)
Fekete-Kovács szintén a fiatalabb, vagy inkább középkorú muzsikusok élvonalába
tartozik: kitűnő, sok stílusban járatos trombitás, a főiskolai jazztanszék tanára.
Számos nemzetközi nagyzenekarban játszott, saját együttesével pedig megnyerte
az 1993-as krakkói jazzversenyt. Az ő műve az előzőnél könnyebb fajsúlyú, a jazz
nyelvezetéhez szorosabban kötődő kompozíció, bár a big band sémáktól való eltávolodás
szándéka itt is nyilvánvaló. A szvit kilenc, különböző karakterű tételből áll;
a tételeket a szerző által hidaknak nevezett improvizatív átvezetések kapcsolják
össze. Nem a legszerencsésebb megoldás: szünetekkel a tételek közötti kontraszt
pregnánsabb lett volna.
A zenében polka- és valcerelemektől a swinges, bluesos és kifejezetten modern
hangzású részekig sok minden szerepel. Az eklektikus anyag részben, de nem egészen
a szvit jelleggel indokolható. Hiba azonban, hogy a kontrasztáló tételek láncolata
nem rendeződik eléggé kompzíciós egységbe. A kohézió hiánya miatt is hat túlméretezettnek
a darab: a tartalom és az egy és negyed órás hosszúság nincs arányban egymással.
Bizonyos, hogy egy átgondolt rövidítés csak használna a zenének, amelyben egyébként
szép számmal találhatók érdekes, különleges kompozíciós és hangszerelési megoldások
(így például az utolsó tétel vokális-instrumentális unisonója).
Szólni kell az előadásról is, annál is inkább, mivel ebben a darabban jóval több
improvizáció hangzott el, mint az előzőben. Voltaképpen valamennyi tétel egy,
esetleg több muzsikusnak íródott, pontosabban az ő szólójukra épült. A zenekar
fiatal zenészei valóban jól improvizálnak; ki folyékony könnyedséggel, mint Zana
Zoltán, Csejtey Ákos (szaxofon) vagy Czirják Csaba (gitár),
ki egy kissé nehézkesebben - de mindannyian jó technikával, megfelelő játékintelligenciával
és stílusérzékkel rendelkeznek. Ami még kevésbé érezhető a rögtönzésekben, az
a játék intenzitása, a belső meggyőződésből fakadó kifejező erő, az egyéni hang.
Az ilyen szólókra mondják találóan a jazz nemzetközi világában: Competent,
but not transcendent enough. Persze ennek megszerzéséhez időre, önképzésre
és a rögtönzés nagy mestereinek folyamatos hallgatására és tanulmányozására van
szükség. Hiszen a nagyzenekari jazznek éppen az a titka és nehézsége, hogy a játékosnak
egyidejűleg kell alkalmazkodó, fegyelmezett tuttistának és egyéni
hangú, a hallgatót lebilincselő szólistának lennie.
A vezénylés kérdéséről. A big band zenében nincs szükség folyamatos vezénylésre:
elegendő egy-egy jelzés a nehezebb helyeken, a szokatlan ritmikájú vagy a rubato
részekben. Minél távolabb kerül a zenekari mű ettől a fajta jazztől, annál inkább
van szükség a folyamatos, szokásos értelemben vett vezénylésre. A concertóban
ezt a feladatot Kovács László kitűnően látta el, s nyilván nagyban hozzájárult
a szokatlan anyag megtanulásához is. A második darabban a zenekar vezetője, a
szerző állt a pulpitusra. Csakhogy Fekete-Kovács műve is sokkal markánsabb vezénylést,
határozottabb intéseket igényelt volna, legalábbis a kényesebb részekben. Így
aztán a jóval bonyolultabb Concerto pontosabban, kielégítőbben szólalt meg, mint
a könnyebb - de egyáltalán nem könnyű - Jazz Suite. (A vezénylési problémák mellett
talán az is közrejátszott ebben, hogy a nehezebb mű betanulása elvette az időt
a másik kompozíciótól.)
A kisebb hibáktól, pontatlanságoktól eltekintve csak elismerés jár az együttes
tagjainak azért, hogy megtanulták és ilyen színvonalon megszólaltatták ezt a két,
a hazai jazzéletben szokatlanul nehéz és hosszú darabot. Ugyancsak nagy elismeréssel
kell szólni a szerzőkről, akik vállalkoztak a rendkívüli feladatra, és megkomponálták
sok helyütt járatlan utakon haladó, újszerű műveiket. Végül elismerés jár mindazoknak,
akik hozzájárultak a különleges zenei esemény létrejöttéhez. Bízunk benne, hogy
a Budapest Jazz Orchestra képes lesz folytatni a megkezdett munkát, képes lesz
más zeneszerzőket is mozgósítani, s újabb kompozíciókkal gazdagítani a repertoárját.
|