|
A zenei produkciók összehasonlítása lényeges része a zeneoktatásnak. A verseny
ennek legmagasabb, legkifinomultabb formája: a művészi teljesítményt neves előadóművészekből
és profeszszorokból álló zsűri ítéli meg. Emellett lehetőséget nyújt a fiatal
résztvevőknek, hogy ilyenkor egy bizonyos korral, egyetlen komponistával vagy
műfajjal foglalkozzanak, így pótolják az oktatás hiányosságait, és egészítsék
ki egyrészt a felkészülés folyamán, másrészt a zsűritagokkal, illetve a többi
résztvevővel történő tapasztalatcsere során.
Az idén március 11-17. között Magdeburgban megrendezett Nemzetközi Telemann-verseny
legfőbb pozitívuma is az a törekvés, hogy a régizenei életben tátongó, a repertoárt
és a előadó-apparátusokat érintő űr kitöltését, a 17-18. századi hangszeres
kamarazene előadásának hagyományát serkentse. A versenykiírás alapján a fordulókban
az együttesek Telemann és kortársai, többek között J. S. Bach, J. J. Fux, F.
M. Veracini és J. M. Hotteterre eredeti kompozícióit, illetve a szerző által
autorizált átdolgozásokat szólaltatták meg korabeli vagy kópiahangszereken.
A rendezvény különlegessége abban áll, hogy a szervezők elképzelése szerint
minden alkalommal más-más összeállítású kamaraegyüttesek és hangszeres játékosok
mérhetik össze tudásukat, s ezáltal Telemann kamaraegyüttesre írt műveinek bővebb
választéka szólalhat meg, több fiatal muzsikus játékát értékelheti, csiszolhatja
az idősebb generáció. Idén, az első alkalommal megrendezett Telemann-versenyen
különböző méretű és összeállítású instrumentális kamaraművek, két év múlva hangszeres
szólódarabok, majd vokális kamarazenei műfajok előadói mérhetik össze tudásukat.
Telemann ouvre-je teljes mértékben alkalmas az ilyesfajta tagolásra, hiszen
a szerző korának szinte minden lehetséges hangszerére és hangszer-kombinációjára
komponált különböző kamarazenei, illetve szólóműveket. A repertoár értékes sokszínűsége,
gazdagsága mindenesetre alapja lehet egy hoszszú távon eredményes versenynek,
melyet idén legfeljebb nyolc fős hangszeregyüttesek, két év múlva pedig hangszeres
szólisták részére szervez a Nemzetközi Telemann Társaság. A verseny célja Telemann
műveinek megismertetésén túl nyilván az is, hogy a kompozíciók tolmácsolása
számára szakmailag felkészült utánpótlás nevelődjön fel. Minden bizonnyal e
cél elérésének érdekében jelölték ki a szervezők a részvételi feltételek meghatározásakor
az átlagéletkort nagyon szigorúan 27 évnél, s fosztottak meg több együttest
a versenyzés lehetőségétől.
Az Olaszországból, Norvégiából, Németországból és Magyarországról érkező csoportok
tagjai e szigorú megkötés ellenére művészileg és technikailag egyaránt színvonalas
és egyben különféle interpretációs irányzatokat képviselő, különböző temperamentumú
produkciókkal érkeztek Magdeburgba. Nem csoda, hogy az együttesek által képviselt
két játékstílus rangsorolása, amely csak szubjektív megítélés és egyéni ízlés
alapján történhet, a neves tagokból álló zsűrit is heves vitákra és jelentős
véleménykülönbségek megfogalmazására késztette. Paul Dombrecht (Belgium),
Reinhard Goebel (Németország), Siegfried Pank (Németország), Johann
Sonnleitner (Ausztria/Svájc) és az elnök Gustav Leonhardt (Hollandia)
végül a kicsit szertelenebb, néhol talán rendezetlenebb, de szellemes és átélt
előadások helyett a precízebb, technikailag tökéletesebb interpretációkat részesítette
előnyben. Így a döntőbe jutott négy együttes közül az első és második helyezést
német muzsikusok szerezték meg. A harmadik díjas magyar, illetve az Urtext-különdíjas
milánói művészek játékába bizonyos pillanatokban valóban becsúszott némi bizonytalanság,
azonban spontaneitásuk és művészi kisugárzásuk messzemenően kárpótolta a hallgatót.
Az alig egy éve alakult magyar L'Éclisse előadásának magával ragadó színességét
és művészi felfogásuk érvényességét a díjazottak zárókoncertjén a közönség egyértelműen
kimagasló tetszésnyilvánítása is kifejezésre juttatta. Jól összeállított műsoruk
egyik legkiemelkedőbb kompozíciója Telemann két dallamhangszerre írt G-dúr szonátája
(TWV 40:111), amelynek humorát, szerkesztési rafinériáit és változatos karaktervilágát
kiválóan kidomborította előadásában Januj Anna (furulya) és Tóth Mónika
(hegedű). Bár a nagyobb apparátust igénybe vevő műveknél esetenként hiányzott
még bizonyos összecsiszolódás, az együttes hangzását meghatározó érzékeny és
érett furulyajáték valamint a continuo-hangszereket (Kallai Nóra - barokk
cselló és Szabó Anikó - csembaló) karakteresen irányító Davidovics
Igor lantjátéka sokat ígér a L'Éclisse jövőjére nézve.
|