|
Könczei Árpád már nem fiatal zeneszerző (42 éves), nem is pályakezdő, mégis bemutatásra
szorul. Kolozsvárról települt át Magyarországra, ahol eddig talán többen találkoztak
nevével a Duna Televízió szerkesztőjeként, mint zeneszerzőként. Utóbbi minőségében
eleinte a folklórhoz kötődött, ám egyre gyarapítja kamarazenei és zenekari életművét
is.
- Nemrég írtad 2. vonósnégyesedet, a harmadikon már töröd a fejed, s itt fekszik
előttünk egy szextett partitúrája. Ennyire kiemelt szerepet játszik munkásságodban
a vonós hangszercsalád?
- Igen. Fiatalon bekapcsolódtam az erdélyi táncházmozgalomba. Megismertem a tömör
hangzású közép-erdélyi vonós bandákat, amelyek intenzív kamarazenélést folytatnak.
Huszonéves koromban pedig erősen hatott rám - tanárom, Cornel Taranu közvetítésével
- a lengyel iskola, majd Ligetit tanulmányoztam. Már akkor, húsz esztendeje elkezdtem
írni egy vonószenekari művet, amelyet talán sohasem fejezek be. Egyes részei tetszenek,
de mindig találok rajta javítanivalót. Mindez közrejátszhatott abban, hogy - a
zeneszerzők többségével szemben - ne a zongorát, hanem a vonósokat részesítsem
előnyben. Tizenévesen a pécsi zenei táborban Gonda János vezérletével jazztanulmányokkal
foglalkoztam: az improvizáció is belépett az engem befolyásoló tényezők közé.
Ezek együttesen hatottak 1996-ban írt 1. vonósnégyesemre, amely a gyimesi hegedű-ütőgardon-hangzás
áttétele kvartettre. Kialakult kötődésem az apparátus iránt, s kedvezően érintett,
amikor a darab meghallgatásakor a hegedűs Selmeczi János megemlítette, jól írok
vonósokra, holott a vonós hangszerek technikája nincs az ujjaimban.
- A szextett összeállítása különös: a kottában nem két-két hegedű, brácsa és
cselló szólama sorakozik összetartozóan, hanem két külön lejegyzett trió áll szemben
egymással.
- A mű címe Leporelló, ami arra utal, hogy a darab voltaképp egy képsor.
A kiváló csellista, Szabó Péter biztatott megírására, aki gyakran játszik különféle
kamaraegyüttesekben, egyik nyugat-európai formációja például kibővített vonósnégyes.
A Leporelló nem kvartettjeim folytatása. Hangvételében némiképp visszatérés vadabb
fiatalkori darabjaimhoz. A lassú és gyors zene hagyományos rendjét gondolja tovább:
helyenként összesűrítem, másutt megállítom a zenei szövetet. A lassú bevezetés
után és a harmadik tétel előtt hosszabb második tétel hangzik fel, amely a szonátaforma
iránti nosztalgiának nevezhető. A melléktéma aszimmetrikus ritmusai intuitív szabadságot
kívánnak meg az előadóktól. A mű elején egy massza szólal meg, abból bújnak ki
dallamfoszlányok, melyekből megszületik egy karakteres téma, azt játssza unisono
az egyik trió, a másik ezt egészíti ki. A két trió előbb összefonódik, majd szerepet
cserél. Nem törekedtem túlfokozott ellentétre az anyagok között, így a két trió
nem kel párbajra egymással. Ezért nem is ültettem szét őket a térben.
- Bemutatásra váró zongoraműved kottája is előttünk fekszik. A címe (Egyszerű
játék) pedagógiai szándékra utal, noha ez az egyszerűség korántsem az alsó
fokot célozza meg.
- Húsz éve nem írtam zongorára, amiben az is közrejátszhatott, hogy akkori szonátámat
egy előadó barátom nehéznek találván kifejezésre juttatta: nem éri meg a nehézségek
leküzdésén fáradoznia, hiszen egy technikailag hasonlóan igényes klasszikus mű
megközelítésekor könnyebben tájékozódik, és a közönség is érdeklődőbb az eredmény
iránt. A pedagógiai célzat igaz is, nem is. A hét tétel némelyike négy-öt évi
zongoratanulás után csakugyan eljátszható, de többségükkel csak magasabb osztályokban
érdemes próbálkozni. A játék elnevezés mindenesetre jelzi: nem komoran
komoly tartalom húzódik meg a tételekben.
- Folklór azonban igen. Nem egy tételcím is Gyimesre utal.
- A gyimesiek a régi székely hagyományt őrzik, például a szinkópás ritmusú, úgynevezett
kettős jártató-ban is. Ezt az ütempárt vettem kiindulópontként, hozzá
kvintes dudahangzást kevertem, jóllehet az ő zenéjükben nincs duda. A gyimesi
sebes magyarost pedig az alföldi és dunántúli friss csárdások esztamjához hasonlíthatom.
(A táncritmus ilyen erős hatása zenémben nyilvánvalóan abból fakad, hogy koreográfus
is vagyok.) Persze az én táncaim már elvontabbak, nem táncolhatók, hiszen ütemváltásokat
alkalmazok. De sohasem olyan bonyolultan, hogy el kelljen tévedni a metrikában,
csak ritmikai feszültség teremtésének szándékával.
- A fúvósokhoz sem vagy hűtlen?
- Nem bizony. Trombitára, kürtre és harsonára komponálok triót Történet egy
elrontott indulóról címmel. A tempója is ingadozik. Szükségét érzem az effajta
zenei humornak. S bizonyára benne hangzik e szarkazmusban ifjúkorom romániai,
a Ceausescu-rezsimből származó élményvilága is.
|