Három burleszk, BB 55 (op. 8c)
Vázlatok, BB 54 (op. 9b)
Tizenöt magyar parasztdal, BB 79
Improvizációk magyar parasztdalokra
BB 83 (op. 20)
Tíz könnyű zongoradarab, BB 51
Philips 462 902-2
Mikrokosmos, BB 105
közreműködik:
Mocsári Károly - zongora,
Lukin Márta - ének
Philips 462 381-2
|
Megannyi kezdet rejtőzködő ragyogása lengi be Kocsis Zoltán Bartók szólózongora-darabjait
egybegyűjtő "hangzó kritikai kiadásának" újabb fejezetlapjait. A nagy, stílusteremtő
indulásról adnak hírt az 1908-11-es évek zongorafüzetei, új kezdettel összefonódó
pályaszakasz hívja létre a Tizenöt magyar parasztdal sorozatát, soha
nem volt népdalfeldolgozás-hang szólal meg az Improvizációkban, végül
megint másként, de lényege szerint a kezdetekhez kapcsolódik a nagy összefoglalás,
a Mikrokosmos is: "zongoramuzsika a kezdet legkezdetétől".
Kocsis zongorázásának - a szó tágabb és szorosabb értelmében egyaránt érvényre
jutó - dinamizmusa, miközben "keletkezésükben" láttatja e hajnali világokat,
egyszersmind befejezettségüket, zártságukat is tükrözi. Interpretációja egyfelől
hozzásegíti a hallgatót ahhoz, hogy a tételfüzéreket alkotó láncszemek egymásutánját
egyetlen, folyamatszerűen bontakozó történésként, összefüggő eseménysorként
érzékelje, melynek kíváncsian várja végkifejletét, másfelől minden gesztusa
végkövetkeztetésként hat. A játékmód dichotómiájának két ága azonban nem mond
ellent egymásnak, ellenkezőleg: azonos irányba mutat. A kontinuitás éppúgy,
mint a pillanat intenzitása a kompozíciók alkotóelemeinek dinamikai viszonyát
szolgálja. "Csak" szolgálja, mert a látszólag laza felépítésű tételfüzérek dinamizmusának
nyelvét maga a zeneszerző teremtette meg a saját eszközeivel, főként az egyes
epizódok tömör megformálásával és lényegretörő kifejezésmódjával.
Tömörség és egyszerűség népzenéből kiolvasott, integráló erejű elve legerőteljesebben
a Tíz könnyű zongoradarab sorozatában jut kifejezésre. A Bagatelleket
kiegészítő zongoradarabok az új zongorastílus keletkezésének közvetlen melegét
őrzik, Bartók bennük mégis mintha utoljára szólna: csak a lényeget mondja. Kocsis
első gesztusával már az Ajánlás kezdősorában rátalál a Bartók-kezdetek
kettős alaphangjára, "először és utoljára" egyazon tónusára: a kínzó megfogalmazhatatlanságban
lebegő, mégis visszavonhatatlanul megzendülő, kérdező, egyszersmind válaszoló
motívum intonációja bevilágítja a "szvit" darabjainak teljes láncolatát. A kettős
vonzásnak engedelmeskedő, belső egyensúlyát mégis megőrző játékmód azonban nemcsak
a szerkezet egysége felett őrködik, hanem annak immanens kettősségeit is éles
megvilágításba helyezi. A biztonságot adó, intenzív alaptónuson belül az egymást
követő motívumok, hangfelületek tartalmi-szerkezeti, színbeli és dinamikai kontrasztjai
éppúgy töréshatárig feszülnek, mint ahogy áthidalhatatlan a távolság az egyidejű
ellentétek végletei között is.
Sötétebb, tömörebb, egyöntetűbb hangvétel jellemzi a Három burleszk interpretációját.
Ha jól érzékelem, az olvasat az első két darabot eltávolítja emberi "programjától",
azaz a teljes ciklust a harmadik tétel szellemében, absztrakt zeneként és inkább
kísérteties, mint játékos scherzo tónusában szólaltatja meg. Innét ered,
hogy a tréfáknak csak élét érzékeljük, játékosságuk, gyengédségük azonban rejtve
marad. Itt, a kettős karakterű Kicsit ázottan-burleszk rubato-költészetét
alapul véve kell említést tennünk arról, ami köztudott, hogy Kocsis Zoltán kutatóként
is kapcsolatban áll Bartók zenéjével, különösen zongorajátékával. A bartóki
agogika patikamérlegére mégsem helyez a zongorista-zeneszerző Bartók játékmódjával
minden esetben egyező időtartambeli hangsúlyokat, hanem egyéni döntéseinek,
választásainak is utat engedve alakítja a karaktert meghatározó belső időviszonyokat,
de - és ez a fontos - soha nem mozdítja el a mérleg nyelvét. Az egylélegzetű,
a három tételt egyetlen mozdulattal összefogó, elsősorban a ritmikai kontrasztokra
és az akcentusok differenciálására koncentráló előadásmód mindenekelőtt a három
scherzo örvénylő mélységeit láttatja, magasságait, derűjét nem közvetíti.
Nyomasztó álmunkból annál vigasztalóbb az ébredés a hét Vázlat áttetsző,
mégis kifürkészhetetlen tündérvilágában. A ciklikus egységet itt mindenekelőtt
az epizódok - eltérő vagy egyenesen ellentétes alapkarakterük dacára is folytatódó
- rejtett dialógusa, a tételek egymásban tükröződő színei vigyázzák, míg a zenei
képek belső dinamikáját ez alkalommal mégis inkább a melodikus vonzástörvényeknek
engedelmeskedő játékmód, a dallamívek és motívumok metszetszerűen egyértelmű,
de soha nem hűvös, hanem mindig, még a népi betétekben is lágy és gyengéd, nemritkán
vonós asszociációkat keltő rajzolata szavatolja. A zongorajáték színvilágának
határpontjait az ötödik Vázlat pizzicatószerű staccatói
és a negyedik tétel hárfa-arpeggiói jelölik ki. A beszédes színváltásokban
gazdag billentésmód különös érzékenységgel állítja elénk e szüntelenül alakuló
világ teljességet idéző, nemegyszer előzményeket átértékelő belső zárlatait.
A Tizenöt magyar parasztdal stílusbeli ingadozásai miatt foglal el sajátos
helyet Bartók népdalfeldolgozás-sorozatai között, az 1918-ban írt első, ötödik
és hatodik tétel nyelvezete ugyanis eltér a korábbiaktól; a zongora-átiratok
közül eredetileg csak a Régi táncdalok kilenc darabja alkotott láncszerűen
összefüggő sorozatot. Az előadásmódot ennek ellenére, vagy talán épp ezért mindenekelőtt
a négytételes nagyforma dramaturgiai összefüggésének a stílus- és tónusváltások
éles kontrasztjait távolról sem tompító, inkább elmélyítő hangsúlyozása vezérli.
Emelkedett, átszellemült, kifogyhatatlanul beszédes népdalhang szólal meg a
Négy régi keserves énekben, egészen más, de még otthonos világról ad
hírt a Scherzo népdalszöveget felejtő és feledtető, szelíd iróniája, amelynek
felületén emberi tekintet számára beláthatatlan mélységű krátert üt a Ballada
tragikuma, s a szakadék széléről hiába fordulunk vissza, mindörökre idegenként
bámulunk a váratlanul elénk villanó táncjelenetek forgatagára. A tételeket most
is szorosan összefűzi a zongorahang lankadatlan szonoritása, és Bartók zongorajátékát
idézi a finale rugalmas artikulációja.
Az Improvizációk sorozata eredendően eltervezett ciklus, amelynek formaegységeit
Bartók attacca kapcsolásokkal fogta össze. A zongoradarabokat elválasztó
időtartamok így különösen fontos formaszervező szerepet kapnak, amelyet Kocsis
elsősorban az összetartozó jelenetek kontingenciájának hangsúlyozása által közvetít.
Az összekapcsolt zenei képek nemegyszer sietős egymásra torlasztása nemcsak
a folyamatszerűség érzetét erősíti, hanem általában az epizódok hangulat- és
színváltásainak feszültségét is fokozza. Egyedül az első népdalfeldolgozást
követő csöndpillanat épsége érdekében esdenék - ha nem volna késő - irgalomért.
A Mikrokosmos teljes sorozatának megszólaltatása a szólózongora-kompozíciók
összkiadásának talán legmerészebb vállalkozása, amely mindenekelőtt lemondást,
nagy intellektuális alázatot követel az előadótól. Az interpretáció kötelékeit,
amelyek korántsem csupán az első füzetek darabjainak gyakorlatjellegéből fakadnak,
Kocsis Zoltán különösen szorosra fűzi. Az unisono pentachord-gyakorlatoktól
az utolsó bolgár ritmusú tánc zárógesztusáig nem is tesz mást, mint érzékelteti,
a Mikrokosmos már nem a lehetőségek világa, nem egy út a sok választható
közül, hanem az egyetlen. Az előadásmód az "útközben" folyamatát pillanatra
sem függeszti fel, talán ezért támad az az érzésünk, mintha regényt olvasnánk:
szinte magunk előtt látjuk, amint egyik kép vagy jelenet kezét nyújtja a másiknak.
A könyv betűit azonban hasztalan faggatjuk, beszédét végérvényesen soha nem
érthetjük meg, hiába sugallja a zongorahang súlyos (s talán látszólagos) tárgyilagossága,
hogy a szemünk előtt bontakozó világ kézzelfogható, hogy nincs távol, és nem
másutt van.
Az interpretációt mindenekelőtt az írott kottaszöveghez való, ám a szerzői hangfelvételek
forrásértékével is számoló hűség jellemzi, amely főként a zeneszerző által megadott
metronómszámok és időtartamjelzések szigorú kezelésében nyilvánul meg. A darab
végi időtartamjelzéseket, legalábbis "az első néhány tucat darab" esetében Bartók
engedélyével a zenetanulónak szabad ugyan "csak útmutatónak" tekintenie, a művész-előadó
értelmezésében azonban kezdettől fogva kérlelhetetlenül pontosak. A primer zenei
karaktereket is elsősorban a tételek tempója és tempóik egymáshoz való viszonya
közvetíti. Az időkezelés mélyebb szintjeit vizsgálva azonban azt is érzékeljük,
hogy Kocsis zongorajátékában a "határozatlansági reláció" elve is kifejezésre
jut, azaz a mérhető tempók és időtartamok a zeneszerző által rögzített paramétereinek
kötelező érvénye mellett a zenei időstruktúrák mérhetetlen összetevőinek működéstörvényei
is kiemelkedően jelentős szerepet kapnak. Enélkül a zenei univerzum inkoherens
darabokra hullana.
A zongorahang színbeli homogeneitása, az előadásmód zártsága, a súlyos, mégis
vonalszerű játékmód nemcsak a harmóniákat teszi áttetszővé, hanem minden szerkezeti
elemet, zeneszerzői eljárást elemző módon megvilágít, erős fényt vetve az ellenpont
szerepére. A szólamok meglepő és zavarba ejtő módon még az unisono gyakorlatokban
is jól érzékelhetően elkülönülnek egymástól, anélkül, hogy színeikben különválnának,
míg az imitációs szerkesztésű gyakorlatokban a tiszta vonalvezetésű billentésmód
mellett az egymástól gyakran eltérő, nemegyszer egymásnak ellentmondó metrikai
folyamatok érzékeny megkülönböztetése is segíti őket abban, hogy saját útjukon
járjanak. A zongorajáték alapvető kettősségéből és a közlendőket kizárólag a
zenei szerkezetekre bízó előadásmódból eredhet az is, hogy sajátos, a zenei
időviszonyokat ambivalens módon meghatározó, mindig inkább ritmikus-dallami,
semmint színelemként szólalnak meg a repetíciók és az ostinatók: úgy
teszik mozdulatlanná a zene belső (narratív) időfolyamatát, hogy közben mégis
folyamatosság érzetét keltik.
A hangvétel egységet és egyszerűséget őrző, következetes szigora az utolsó kötetekben
sem oldódik fel. Mégis kibontakoznak a színek, az egyenletes lüktetés kötelékeit
a variánsok áttekinthetetlen gazdagságában oldják el az újra és újra jelentkező
ütem- és metrumváltások, mind a giusto, mind a parlando-rubato
tételekben egyre jelentősebb szerephez jut az agogika, hogy végül a nagy Bartók-stílus
többletével kiegészülve, minden készülődésünk ellenére egészen váratlanul, meglepetésszerűen
lépjen elénk a különféle dallamok, színek, ritmusok, metrumok és hangzatok változatos
sokaságában megvalósuló "harmóniás egész", a Mikrokosmos teljes, egységes
és zárt, mégis egy önmagán túli kezdet titokzatos fényeit tükröző, szakadatlan
véglegességgel létesülő univerzuma.
|