1998 januárjában nagyszabású orgonakoncertet rendeztek a Zeneakadémián. Az előadó
nem volt más, mint a világhírű francia orgonavirtuóz és zeneszerző, Jean Guillou.
A művészt nem várta telt ház, de a koncert végén a lelkes ünneplés, a hosszan
tartó tapssal kikövetelt ráadásszámok minden bizonnyal feledtették vele az üres
széksorok látványát. Téved, aki azt hiszi, hogy a szerény érdeklődés pusztán a
közlekedési nehézségeket okozó téli időjárás következménye volt. A háttérben ennél
súlyosabb okok húzódtak és húzódnak meg ma is.
Orgonakultúránk állapota, és ezzel összefüggésben az országban található orgonák
többségének minősége - így a zeneakadémiai hangszeré is - jócskán elmarad a nyugat-európai
átlagtól. Magyarországon nem alakult ki az orgonajáték eleven, nagy egyéniségekkel
büszkélkedő hagyománya, mint például Franciaországban, ahol az orgonista-zeneszerző
generációk lánca mintegy 150 éve folyamatos. Elég, ha csak Guillou-ra gondolunk:
Dupré, Duruflé és Messiaen művészetén nevelkedett, tőlük
és műveikből sajátíthatta el a francia romantika alkotásainak, César Franck,
Charles-Marie Widor, Louis Vierne műveinek autentikus megszólaltatását. A
nagy formátumú művészegyéniségeken kívül egy élő orgonazenei tradíció - és itt
ismét idézhetnénk a francia példát - nagy múltra visszatekintő, jelentős anyagi
ráfordításokat igénylő orgonaépítő kultúrát feltételez. A kettő elválaszthatatlan
egymástól, hiszen az orgonazene eszköztárának gazdagsága, stílusa és a hangszer
kínálta lehetőségek közötti kölcsönhatás kétirányú és folyamatos. Másképp fogalmazva:
egy virágzó orgonakultúra az orgonista-zeneszerzők és orgonaépítő mesterek közös
alkotása. E "pároshoz" társul harmadik tényezőként a befogadó környezet. Az orgona
eredendően szakrális hangszer, megszólalási helye szakrális tér, a maga hangulati
és akusztikai sajátságaival. Egy templomi orgonakoncert mindig más élményt nyújt
hallgatóságának, mint egy hangversenyteremben rendezett előadás, az orgonaművek
színgazdagsága pedig csak a templomok visszhangosabb terében érvényesül igazán.
Önmagukban azonban az orgonakoncertek, tartsák ezeket akár templomban, még nem
alapozzák meg vagy nem tartják életben a hagyományt. Mindenképpen szükséges a
vallásos élet hagyományos formája, amelyben a templom elsődlegesen nem bensőséges
hangulatú, jó akusztikájú koncertterem, hanem a vallásgyakorlás színtere, ahol
az orgonista-egyházzenész mindennapi szolgálatát teljesíti, és az orgona részt
vesz a liturgiában.
Magyarországon az elmúlt száz esztendő nem kedvezett az orgonista hagyománynak.
Az orgonaépítés terén a 19. század utolsó harmadában beindult fellendülést az
első világháború törte meg, majd az azt követő békeszerződés az orgonakultúra
szempontjából is fontos központokat, gyártó üzemeket, nyersanyag-lelőhelyeket
szakított el az országtól, nem is szólva az elcsatolt területeken használatban
volt értékes hangszerállományról. A két világháború közti időszak éppen magához
térő gazdaságában az 1929-es világválság okozott megtorpanást, ami az orgonaépítéseket,
költséges voltuk miatt, érzékenyen érintette. A második világháború után, a kommunista
hatalomátvételt követően államosították az ország két jelentősebb orgonagyárát,
melyek közül az Angster-gyár pár éven belül meg is szűnt. Egyedül a Rieger-gyár
maradt meg, de csak minimális kapacitással, manufaktúra jelleggel működtették
a szocializmus időszakában. Az ideológia korifeusai számára gyanússá vált orgona
hosszú évtizedekre háttérbe szorult, mivel klerikális hangszernek tekintették.
Nem tiltották, csak tűrték. Az 1970-es évek közepétől azért mégis megindult egy
lassú fejlődés, amely a rendszerváltozás után, az 1990-es évektől felgyorsult.
Ma már körülbelül egy tucat a jó színvonalon dolgozó orgonaépítők száma, de az
európai élvonalhoz való felzárkózásról még nem beszélhetünk. Az oktatásban az
orgonaművész-képzés mellett ismét oktatnak egyházzenészeket a Zeneakadémián, így
a növendékeknek ma már lehetőségük nyílik a különböző felekezetek liturgiáját,
zenéjét megismerni, és felkészülni a templomi szolgálatra. Száz évvel az első
virágkor után joggal reménykedhetünk, hogy orgonakultúránkat az elkövetkezendő
években (évtizedekben) már megbízható ütemű tartós fejlődés jellemzi, és a stagnálás,
elsorvadás, illetve elsorvasztás időszaka végérvényesen a múlté. E fejlődésnek
meghatározó jelentőségű állomása lesz a terézvárosi Avilai Nagy Szent Teréz
plébániatemplomban tervezett új, világszínvonalú orgonaegyüttes és egyházzenei
központ létrejötte.
Mint arról a Muzsika is tudósított (2001/1, 33.), David Titterington professzor,
a Londoni Királyi és a Genfi Zeneakadémia tanára és Dobszay László professzor,
a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára közösen kezdeményezték, hogy a budapesti
Zeneakadémia közelében létesüljön egy olyan orgona, mely országos és nemzetközi
színvonalon alkalmas a tanításra és a koncertezésre. A helyszín kiválasztásában
szerepet játszott a Szent Teréz-templomnak a Zeneakadémiához való közelsége; hogy
az épületet nemrég újították fel, kiváló az akusztikája, és az a tény, hogy a
benne jelenleg található orgona rossz állapotban van, restaurálni nem érdemes.
Titterington professzornak köszönhetően sikerült tárgyalásokat kezdeni és elkészíttetni
az előzetes terveket Fernand Létourneau neves kanadai orgonaépítővel, aki
az 1979-ben alapított üzemét két évtized alatt a világ egyik legjelentősebb orgonaépítő
műhelyévé tette. A professzor már több angliai hangszer építésében dolgozott együtt
a kanadai mesterrel, többek között az oxfordi egyetem Pembroke College-ában és
az angol királynő magántemplomában, a londoni Towerban. Az előzetes megbeszélések
eredményeként Létourneau 1999 decemberében jött el megnézni és felmérni a helyszínt.
A látogatás alkalmával Dobszay professzorral, Enyedi Pállal (a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem egyházzenei tanszakának orgonatagozat-vezetőjével), és Merczel
Györggyel (a plébániatemplom zenei vezetőjével) tisztázták a felmerült kérdéseket,
igényeket, és véglegesen megállapodtak a hangszerek (egy nagyorgona és egy kisebb
karorgona) paramétereit illetően. Ezt követően megkezdődött a részletes tervezés.
Az 1809. december 2-án a Szentlélek tiszteletére felszentelt terézvárosi templomba
az első orgonát a híres bécsi orgonakészítő mester, Jacob Deutschmann tervezte
és készítette 1834/35-ben. A templom külső és belső kialakításához stílusban alkalmazkodó
klasszicista felépítmény négy oszlopa között helyezkedtek el a sípok, a díszes
párkányzatot timpanon zárta le. Az orgona felépítéséhez az előcsarnok feletti
karzatot át kellett építeni, amit saját tervei alapján Pollack Mihály végzett
el, aki a templom belső berendezéseit (főoltár és három mellékoltár) is kivitelezte.
Sajnos ezt az első orgonát 1908-ban lebontották, és helyébe a Rieger-cég épített
egy szerény adottságokkal bíró, mára elavult másik hangszert, csekély értékű szekrényzettel,
megtörve a templombelső addigi egységes építészeti stílusát. A tervek szerint
a Rieger-orgona helyére kerül a romantikus francia orgonaépítési stílus jegyében
tervezett új nagyorgona, melyet az eredeti Deutschmann-orgonához hasonló, klasszicista
orgonaházzal építtenek meg. Ez a hangszer 3 manuált és 68 regisztert tartalmaz,
és a nagy liturgikus ünnepeken használják majd. Adottságait tekintve a 19-20.
századi nagy művek megszólaltatására lesz igazán alkalmas. A templom keleti végén
egy külön erre a célra kialakított karzaton egy kisebb, kétmanuálos, 15 regiszteres
karorgonát is elhelyeznének, ami a napi istentiszteletek szolgálatát látná el.
Ez a hangszer leginkább a 17-18. századi északnémet barokk hangzásideálnak felel
majd meg. E két stílust képviselve a két orgona együttese lehetővé teszi, hogy
az egyházzene szakos hallgatók és az orgonaművészek a művekhez illő hangszereken
szólaltassák meg a különböző korokból származó és különböző stílusokban írt kompozíciókat,
hiszen a 17-18., illetve a 19-20. századi szerzőket egészen másfajta hangszertípus
inspirálta. A két orgonából álló együttes mind a hangszerek minőségét, mind stílusukat
tekintve egyedülálló lesz Magyarországon. A terv megvalósulásával a Szent Teréz
plébániatemplom a főváros zenei és kulturális életének egyik központjává válhat,
és végre két világszínvonalú hangszer szolgálja majd az oktatást és a hangversenyéletet.
Ismerve a hazánkban uralkodó általános pénzügyi állapotokat, nem meglepő, hogy
sem a plébániatemplom, sem a Zeneakadémia, sem a kulturális kormányzat és a Főváros
támogatása nem elegendő a nagyszabású terv végrehajtásához. Az orgonaegyüttes
kialakításának összes költsége megközelíti a 2 900 000 kanadai dollárt, ami átszámítva
mintegy 580 millió forint. E tekintélyes öszszeg előteremtése érdekében David
Titterington és Dobszay László 2000. szeptember 8-án 500 000 forintos alaptőkével
létrehozta a Magyar Orgonakultúráért és -oktatásért Alapítványt, melyet
a bíróság közhasznú alapítványként jegyzett be. Elsődleges céljául az alapítvány
a világszínvonalú új orgonaegyüttes építését és fenntartását tűzte ki. További
célként az orgonaművészeti oktatás támogatását (különös tekintettel a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem egyházzenei szakán az orgonaoktatás művészi színvonalának
fejlesztésére), orgonakoncertek rendezését, ösztöndíjak kiírását, pályakezdő fiatalok
segítését, zeneművek létrejöttének elősegítését, díjak alapítását, kurzusok szervezését
és pályázatok kiírását jelölték meg. A kuratórium a támogatási összegtől függően
különböző kedvezményeket ajánl fel a támogatóknak, de az összegtől függetlenül
minden adakozó neve szerepelni fog egy támogatói könyvben, mely az orgonák elkészültét
követően a koncertek idején a templomban közszemlére lesz kitéve. Az alapítvány
kuratóriuma az adományokat a Citibank Rt. Budapest, 10800021-20000001-83244019
számú számlájára várja. A magyar alapítvánnyal párhuzamosan Londonban is létrehoztak
egy társalapítványt a külföldi adományok gyűjtése érdekében. Az elkészült orgonák
az egyházközség tulajdonába kerülnek, és ezért cserébe a Zeneakadémia egyházzenei
tanszéke heti 25 óra oktatási és gyakorlási időt kap, valamint az egyház évi 12
koncert rendezését teszi lehetővé a templomban.
Jean Guillou három évvel ezelőtti koncertjén a legnagyobb várakozást az előadó
saját szerzeménye, a Magyarországon először bemutatott Alice Orgonaországban
keltette. Közismert fantasztikus kalandjaihoz hasonlóan Alice a műben az orgona
regiszterei között tett csodálatos utazását meséli el, amelyet a hangszer miatt
nem csodálhattunk önfeledten. A Zeneakadémia nagytermi orgonájának regiszterei
színtelenek, fénytelenek, a szövegben találóan jellemzett, különböző hangszereket
megidéző regiszterek többsége szürke egyformasággal hangzott fel. A mű jól érzékeltette,
hogy a hangszeres előadók között az orgonaművész van a leginkább kiszolgáltatva
hangszerének. Guillou Orgonaországának sokféleségét a nagy francia orgonákon csodálhattuk
volna teljes gazdagságában. Bízzunk benne, hogy néhány év múlva a neves orgonaművészek
szívesen fogadják a Magyarországra szóló meghívásokat, örömmel adnak majd koncertet
a Szent Teréz-templom új, világszínvonalú Létourneau-orgonáin. A közönség pedig
idehaza is megismerheti a hangszerek királyának ezernyi színben játszó birodalmát.
|