Schiff András decemberben három hangversenyt adott Budapesten. Perényi
Miklóssal Beethoven gordonka-zongora-műveit adta elő, szólóestjén pedig a
Goldberg-variációkat játszotta. Az itt következő interjú is a múlt esztendő
végén készült, és anyagtorlódás miatt nem kerülhetett korábban a lapba.
- Ön továbbra is osztrák állampolgár?
- Még igen.
- Nyilván nem lepi meg, hogy ezt kérdezem először. Közismert, milyen határozottan
tiltakozott a jelenleg hivatalban lévő bécsi kormánykoalíció ellen. Első gesztusként
lemondta a washingtoni Osztrák Nagykövetségre meghirdetett fellépését.
- Januárban mégis játszani fogok Salzburgban, de nem minden feltétel nélkül.
A hangversenynek ugyanis politikai programja is van, nehogy azt higgyék, meggondoltam
magam. Nem változtattam meg a véleményemet, csakhogy lemondásaimat Ausztriában
értetlenség fogadta, és támadások értek.
A helybeliek úgy érezték: minket, jó osztrákokat, akik a hangversenyek közönsége
vagyunk, kisemmiztek. Azt mondták, az ártatlan embereket büntetem ezzel. Szerintem
azonban ők nem ártatlan emberek.
- A szavazatszámláláskor kétség sem merült fel, hogy más volna az eredmény.
- És a koalícióval kapcsolatban sem merült föl kétség: nem láttam, hogy különösebben
tiltakoztak volna ellene. De az utóbbi időben mintha inogna a talaj Haider és
az FPÖ lába alatt. Burgenlandban veszítettek, Stájerországban sem nyertek -
mindenestre ez nem változtat a lényegen, s látjuk, a karintiai úr nem nyugszik.
Őszinte ember.
Egyszóval azért játszom Salzburgban, hogy megmutassam: nem "büntetem" a közönséget
- de szóvá akarom tenni, hogy a hangversenyen a saját kamarazenekarom, a Cappella
Andrea Barca működik közre. Márpedig ez a zenekar csak egyharmad részben
osztrák, kétharmad része más nemzetiségű, német, latin és más európai kultúrák
ötvözete. Hangsúlyozni fogjuk, hogy ez kozmopolita társaság (ahogyan például
Mozart sem kimondottan osztrák, hanem európai jelenség), és én is kozmopolita
vagyok, aki nem híve a nacionalizmusnak, rasszizmusnak. Nem amiatt tiltakozom
hangosan, mintha túl fontosnak tartanám, amit csinálok, hanem mert ez számomra
lelkiismereti kérdés. Arról van szó, hogy az osztrák példa terjedhet, megismétlődhet
a környező országokban is. - De ez lesz az egyetlen ausztriai koncertem, a bécsi
fellépéseimet lemondtam.
Magyarországra egyelőre jövök, és örülök, mert úgy látom, a művészetnek itt
még van táptalaja. Természetesen nem azért foglalkozom zenével, hogy politikai
üzeneteket küldözgessek, de nem is zárkózhatom el teljesen a valóságtól.
- A Cappella élén karmesterként mutatkozott be, s az efféle váltásban manapság
nincs semmi meglepő. De mi az oka? Nem elégíti ki a zongora irodalma?
- A zongoradarabokat jobban szeretem, mint magát a hangszert. Emiatt vonzódom
a tágabb kifejezési eszközök felé, amilyen mondjuk egy zenekar - de ezt csak
módjával teszem, kiegészítésképpen, s nem a zongorázás rovására.
- Mióta vágyik a dirigálásra?
- Nemrég kezdtem a vezénylést, de a vágyakozás mindig is létezett bennem. Kezdettől
fogva játszottam zenekari műveket zongorán, s mindig bántott, hogy nem tudok
vonós hangszeren játszani. Természetesen úgy kezdődött, hogy először a zongora
mellől dirigáltam Bach-versenyműveket, később Mozart-koncerteket, sőt Beethoven-zongoraversenyeket
is. Kamarazenei tapasztalataim azt mutatták, hogy jól tudok kommunikálni a zenészekkel,
s a partnereim is ezt állították. Nem szólt senki, hogy hagyjam abba, sőt bátorítottak,
hogy folytassam, mi több: akkor is, ha nincs a pódiumon zongora.
Ettől nagyon féltem; nem volt mibe kapaszkodnom, fejest kellett ugranom a mély
vízbe. A Máté-passiónál mélyebb vízbe nemigen ugorhat az ember, s lehet,
hogy a választás könnyelműségnek vagy önteltségnek tűnik, de én vagyok az első,
aki belátja: nem vagyok karmester, nem tanultam ezt a szakmát. Ez is szakma,
bár sokan igyekeznek misztifikálni, mondván: ezt, kérem, nem lehet tanítani,
itt rejtelmes kapcsolatok működnek. Szerintem azonban ugyanúgy meg lehet tanulni,
mint zongorázni vagy hegedülni, csak idő kell hozzá, ráadásul nincs ott a zenekar
a szobánkban. Tükör előtt mozdulatokat gyakorolni nagyjából ugyanakkora ostobaság,
mint asztalon zongorázni, mert egyik esetben sem szólal meg a zene. Azt hiszem,
az ember kénytelen belevágni a közepébe, jóllehet tudja, a gyakorlatban sok
hibát fog elkövetni.
A karmesternek emberekkel kell bánnia. Ez pszichológusi foglalkozás, mint egy
tanáré vagy labdarúgóedzőé. Sok olyan nagyszerű karmestert láttam, aki adott
esetben mindent tönkretett azzal, hogy rosszul szólt a zenészekhez. (A próba
tehát nemcsak a zenei szempontok, hanem a kapcsolatteremtés miatt is rendkívül
fontos.) A karmesteri munkát gyakran félreértik. Sokan úgy hiszik, hogy minden
a mozdulatokon, a koreográfián múlik. Ha ez igaz volna, akkor a nagy balett-táncosok
lennének a legkiválóbb karmesterek. Hasznos a jó mozgás, de láttam már nem ügyes
kezűnek tartott dirigenseket, akik sokkal többre mentek, mint egyes mozdulatművészek.
Nagyon sok összefüggést látok a zenekari próba és a tanítás között. Aki jól
tanít kamarazenét, képes elérni, hogy a muzsikusok ne csak a saját szólamukat
játsszák, hanem a többieket is hallgassák. Ehhez idő kell, mert eleinte mindenki
el van foglalva a saját szólamával, a játéktechnikai feladatok megoldásával.
Ilyenkor az oboás vagy a fagottos csupán egy vízszintes vonalat lát maga előtt,
még nem érzékeli, mit játszik közben a brácsa - s ugyanez fordítva is igaz.
Ebben a munkában hátrányom, hogy zongorista vagyok, és nem játszottam a zenekar
hangszerein, viszont előnyöm, hogy évtizedeket töltöttem polifon zenével. A
fúvósok nem szoktak egymagukban ötszólamú fúgákat játszani.
- A Cappella spontán képződmény, vagy az együttes vezetője szervezte meg?
- Én szerveztem. Úgy kezdődött, hogy egy salzburgi Mozart-hét alkalmából felkértek,
játsszam el sorozatban a Mozart-zongoraversenyeket. Annak idején ezeket Végh
Sándorral adtuk elő, hangversenyen és a lemezstúdióban is, amit fel nem
cserélnék semmivel. De sajnos Végh Sándor már nem él, ami nagyon nagy baj. És
Végh Sándor után nem vágyom a Mozart-versenyeket más karmesterrel játszani -
a darabok viszont hiányoznak. S valahogy az jutott eszembe, megpróbálom hasznosítani,
amit Végh Sándortól és másoktól ellestem, és ehhez összeállítok egy együttest
a legjobb barátaimból, kollégáimból. A legtöbbjük játszott Végh Sándor Camerata
Academicájában. Kiváló kamarazenészek, a koncertmesterem Erich Höbarth,
a Quatour Mosaïques primáriusa, de nálunk játszik Takács-Nagy Gábor
is. A fúvósokat egyenként válogattam, annak nyomán, ahogyan annak idején a Camerata
Academicába barátom, Heinz Holliger. Az fantasztikus társaság volt, s
mindig órákig próbáltuk velük a fúvós szólamokat. Azt hiszem, azoknak a zongoraverseny-felvételeknek
talán legnagyobb erényük a fúvós szólamok kidolgozottsága.
- Aki a Máté-passióval kezdi karmesteri pályafutását, annak bizonyára nem
közömbös az opera sem.
- Az opera mindig érdekelt. Következő karmesteri feladatom a Così fan
tutte. Először a Palladio építette vicenzai Teatro Olimpicóban adjuk elő a Cappellával,
s pár hónappal később az Edinburghi Fesztiválon, augusztusban. Hangversenyszerű
előadást tartunk, mert nem sikerült zöld ágra vergődnünk a rendezés ügyében.
Egészen kevés színpadi megoldást fogunk alkalmazni, ennek felelőse a Don Alfonsót
alakító csodálatos énekes, Rolando Panerai. Főképpen a szereplők metamorfózisait
igyekszünk érzékeltetni, bízva abban, hogy a közönség úgyis ismeri a történetet.
- Egy operaelőadás összefogása talán a zenekar-alapításnál is nehezebb.
- És a nehézségeknek még nem értünk a végére! A Cosi gyönyörű terv, de pillanatnyilag
csak remélhetem, hogy meg fog valósulni. Beírtam a naptáramba, de egy énekesében
esetleg hiába szerepel, mert holnap talán kedvezőbb ajánlatot kap, s azt vállalja
el. Úgy látom, az énekesek világa egészen furcsa etikai szempontok szerint működik.
- A próbát az imént a tanításhoz hasonlította. Miért nem vállal rendszeres
tanítást, miért elégszik meg mesterkurzusokkal?
- Mert még nem jött el az ideje. Majd hatvanéves korom után. Érdekes, hogy például
a német zeneakadémiákon hatvanévesen küldik nyugdíjba az oktatókat, pedig szerintem
ez az a kor, amikor már kezd valamit tudni az ember. Paradox helyzet.
- Saját munkájában hasznosítja-e korábbi mesterei tanácsait?
- Sok mindent, főleg Kurtág Györgytől és Rados Ferenctől, akiktől
nagyon sokat tanultam. Sokat tanultam Kadosa tanár úrtól is, de egészen
mást. Nála azt lehetett megtanulni, hogyan kell a részeket integrálni. Ragyogóan
értette például egy Beethoven-szonáta szerkezetét, amit a zongorista, ez az
egyszerű földi halandó esetleg föl sem tudott fogni. A másik kettő analitikusan
közelített a zenéhez. És nagyon sokat gondolok Jumira, azaz Simon
Albertre, aki rendkívül fontos, nagy tudású, jelentős muzsikus, bár rendkívül
nehéz ember volt, én is sokat szenvedtem tőle. Az ő foglalkozásain súlyos kínzásokat
éltünk át.
Zenekarral dolgozva gyakran tapasztalom, hogy a világ legnagyobb együttesei
sokszor ugyanazokat a hibákat csinálják, mint egy főiskolai zenekar. Jumi állandóan
gyötört bennünket, mondván: milyen pontatlanok vagytok, bezzeg Londonban! S
közben mit hallunk? A pontozott hang után Londonban is késve mennek tovább,
ha nem szólunk nekik.
Különleges szerencse, hogy a sors George Malcolmmal is összehozott. Személyisége
hatott a zongorázásomra is, a Bachhal és más szerzőkkel való nagyon intenzív
foglalkozásra is. Kiváló karmester volt, tőle tanultam meg, hogy bármit dirigáljunk
is, akár mai zenekarral, akár historikussal, a küzdelem felét már akkor megnyerhetjük,
ha részletesen bejelölt zenekari anyaggal érkezünk meg az első próbára. A vonások,
az artikuláció, a frazeálás, az akcentusok részletesen be voltak jelölve a partitúrájában.
Ha szépen összefirkált kottát teszek egy jó zenekar elé, akkor olyan szinten
szólal meg a zene, mint másutt öt próba után. Mint említettem, nem játszom vonós
hangszeren, de annyit szerepeltem nagyszerű vonósokkal, hogy a partitúrában
az ő szólamaikba is be tudom írni az elképzeléseimet. Hál'istennek a feleségem
kiváló hegedűs, és ha valami nagy őrültséget írok, megmutatja, mit követtem
el. Büszkén mondhatom, hogy ez ritkán fordul elő.
- Meg szokta hallgatni saját felvételeit?
- Szeretem őket, bár nem keresem a társaságukat. Úgy érzem, a hangfelvétel olyan,
mint egy fénykép. Dokumentum értékű pillanatfelvétel egy adott időszakból, megmutatja,
mi az, amit akkoriban gondoltak a darabról - nem több és nem kevesebb. Nem az
örökkévalóságnak szól, ennyire mi nem vagyunk fontosak. Az előadó igyekszik
a lehető legtöbbet nyújtani, de az élő zene azért sokkal előrébb való a konzervnél.
Ennek ellenére szívesen csinálok felvételeket, bizonyos dolgok meg lesznek örökítve.
- Lemeztervei?
- Hosszú ideig a Deccával álltam szerződésben, később néhány évig a Teldeckel.
Jelenleg "szabadúszó" vagyok, és egy kicsi, de nagyszerű müncheni vállalatnál,
az ECM-nél dolgozom, ha dolgozom. A cég egyetlen ember kezében van, és sok jazz-,
illetve kortárs zenei CD-t készít. Legközelebb Janáček-lemezem jelenik meg náluk.
Szeretnék Schumann-műveket is felvenni. A Budapesten előadott cselló-zongora-darabokat
jövőre rögzítjük. Egy ciklus hiányzik még az életemből, Beethoven zongoraszonátái,
úgy terveztem, ezeket néhány esztendő múlva, ötvenévesen kezdem el.
- Hogyan fog új darabok megtanulásába?
- Attól függ, ki a szerző. Más Schubert vagy Beethoven, akiknek ismerem a világát,
és más egy vadonatúj mű, amit tegnap írtak. Janáčeket például úgy ismertem meg,
hogy nagyon közeli barátságba kerültem Rafael Kubelíkkel, aki fantasztikus
muzsikus és fantasztikus ember volt. Nagyszerűen adta elő Janáčeket, vele hallottam
a szerző operáit. Az ember mindig keres valami kapaszkodót, bizonyos asszociációs
pontokat, s Janáčeknél az opera kézenfekvő. Emellett könyveket olvasok el, monográfiákat
a korról. Megtanultam, hogy Janáček "szlávmániás" volt, s szinte patologikusan
kutatta a nyelvet és a beszédet. Mindig egy notesszal a kezében járt, és olyan
dolgokra terjedt ki a figyelme, hogy mit és hogyan mondott reggel a zöldséges,
hogyan köszönt aznap a postás. Megpróbálta lejegyezni hangjegyekkel és ritmusképletekkel,
a zenéje ettől is annyira beszédszerű. (Ahogy Bartók zenéje is az, csakhogy
a nyomtatott kottából ez nem mindig derül ki. Ha nem ismernénk Bartók zongorafelvételeit,
talán eszünkbe sem jutna, hogy ez a zene ennyire beszédszerű. Végső soron minden
nagy zene beszédszerű - nemcsak az éneklés, ami, hogy úgy mondjam, felajzott,
izgalmi állapot.) S akkor fogja az ember a kottát, és megpróbál valamit kisilabizálni,
közben gyűjti az ismereteket és asszociál. Egy instrumentális darabhoz én nem
poétikus képeket vagy programot keresek, hanem sokszor efféle beszédszerűséget,
az ember szinte szöveget komponál rá fejben. Ez nagyon fontos. Nem tudok csehül,
de tudok oroszul. Sok cseh barátom van, konzultálok velük, megkérdem, hogyan
mondják csehül ezt vagy azt. Megjegyzem, Schubert szonátáit is a dalokon keresztül
értettem meg. Úgy látszik, asszociáló típus vagyok: a Máté-passió megismerése
és elvezénylése után Bach billentyűs műveit, a Goldberg-variációkat vagy
a Wohltemperiertes Klaviert is másképp játszom.
- Kik a legkedvesebb kamarapartnerei?
- A feleségem, Yuuko Shiokawa hegedűművésznő, Perényi Miklós,
Heinz Holliger és Peter Schreier. Olyan művész, akivel nem dolgoztam,
de szívesen tenném, nincs. Ellenben sokan vannak, akikkel nem szívesen muzsikálnék
együtt - erre nem is fog sor kerülni. Nem vagyok híve a manapság divatos "mindenki
mindenkivel" elvnek.
- Mit szokott olvasni szabadidejében?
- Otthon, repülőgépen, vonaton, szállodában annyit olvasok, amennyit csak tudok.
Főleg szépirodalmat, ezen belül is klasszikusokat (Shakespeare, Dickens, Goethe,
Kleist, Eichendorff, Puskin, Tolsztoj), lehetőleg eredetiben - ez Dante esetében
még akadozik. Magyarul rengeteget, újabban Márai Sándor szinte valamennyi művét,
Kertész Imrétől mindent, jelenleg Esterházy Péter Harmonia calestisét.
- Szokott-e komponálni - akár csak az íróasztalfiók számára?
- Nem. Mégpedig azért, mert semmi eredeti nem jut az eszembe. Hiányzik a tálentum...
Pedig ha valamit igazán szeretnék, az ez lenne.
|