Drága Sanyikám!
Nem! Ez nem lesz jó! - Bár széles e honban mindenki előszeretettel Sanyikáz
Téged, mégsem lehet, hogy ilyen ünnepélyes alkalomból, ország-világ előtt lesanyikázzalak.
Mikor örömmel elvállaltam ezt a megtisztelő feladatot, nem is gondoltam, hogy
már a megszólítás ilyen petőfis dilemma elé állít. Próbáljuk meg másképp!
Kedves Barátom, Sándor!
Így mégis illendőbb, és nem is jár messze az igazságtól. Hiszen a mi fegyverbarátságunk
olyan régen kezdődött, hogy erre gondolván szinte visszafiatalodunk. És ez,
valljuk meg, ránk is fér!
1952-ben, az újonnan alakult Fővárosi Zeneiskola Szervezet kebelében, az Andrássy
(akkor Sztálin) út 40-ben, Czövek Erna igazgatása alatt megalakult egy zenepedagógiai
műhely. Erna néni fantasztikus szimata révén olyanok fordultak meg ott tanárként
vagy egy-egy továbbképzés keretében, mint például Kurtág György, aki akkor még
el sem döntötte, hogy életét zongoraművészként vagy zeneszerzőként tudná-e jobban
kiteljesíteni. Dobszay László, Halász Ferenc, Papp Lajos és néhány ma talán
kevésbé ismert kiválóság mellett ott tanított szolfézst Szokolay Sándor, akit
Erna néni a fiatal magyar zeneszerzőgárda legnagyobb ígéretének tartott.
Mellesleg abban az évben jelent meg ugyanott egy tizenhat éves, autodidakta
zenerajongó, aki szeretett volna kicsit jobban zongorázni, és akiben Erna néni
elhíresült orra kiszimatolta a jövendő karmestert... Ezzel el is dőlt, hogy
pályánk előbb-utóbb keresztezi egymást. Hiszen bekerülve ebbe a lázasan lüktető
műhelybe, szinte születése pillanatában ismertem meg a Néger kantátát,
az Istár pokoljárását, A tűz márciusát és áradó alkotókedved többi
remekét, bennük pedig azt az elementáris drámaiságot és szövegérzékenységet,
amely el kellett vezessen legsajátabb otthonodhoz, az operához.
Azért 1961-ben, amikor a Magyar Állami Operaház ösztöndíjas korrepetitora lettem,
mégsem sejtettem, hogy operakarmesterként éppen a Te első operáddal, a Vérnásszal
fogok bemutatkozni. Főiskolai tanárom, Kórodi András bizalma, és főleg a Te
hited kellett hozzá, hogy a bemutató második szereposztásának vezénylését rám
ossza az igazgatóság. A premier átütő sikere jótékonyan feledteti, milyen iszonyú
energiát kellett befektetnünk a darab puszta elfogadtatásába az akkor szuperkonzervatív
beállítottságú "házban". Erről nem a mű tehetett, hanem a megrögzött előítéletek.
Az egyik szereplő például úgy jött be hozzám az első betanítópróbára, hogy a
kottát a zongorára eme lelkes szavakkal csapta le: "Na, már megint egy ilyen
sz...t kell betanulnunk!" Dermedten kérdeztem, hallott-e már valamit a műből,
mire indignálódva közölte: "Nem, bár ez most már elkerülhetetlen".
Nem is fárasztanálak további emlékezéssel, de a döntő fordulatot fel kell idézzem,
mert úgy él bennem, mintha tegnap történt volna. A betanító időszakon és a zongorás
rendelkező próbákon már túljutottunk, és a zenekaros színpadi próbák kerültek
sorra. A vezetőség öt ilyen próbát biztosított, együtt a két szereposztásnak.
Hogy a próbákon igazságosan osztozzunk, azt javasoltam egykori mesteremnek,
hogy a hosszabb első és harmadik felvonásra szánjunk szereposztásonként két-két
próbát, és a maradék ötödik próbán mindkét szereposztás vegye át a - legrövidebb
- második felvonást. Kórodi mester egyetértett, és így is lőn.
Egyébként galamblelkű és főleg az irónia finom fegyverével hatásosan operáló
mentorom nagyon rossz hangulatban kezdte a közös próbát. Minden tizedik ütemben
leállt, kötözködött, hosszas szemrehányó szózataival sikerült minden rendű és
rangú közreműködő életkedvét fagypontra süllyesztenie. Én meg a nézőtéren mögötte
ülve egyre rémültebben néztem az órámon, hogy a próbaidő fele, majd kétharmada
letelik, és lassan már csak annyi idő marad, hogy az "enyéimmel" egyszer végigszaladjunk
a felvonáson. Láttam, hogy a szereplők, akik a közös próba miatt először hallják
a művet a közönség oldaláról, talán még nálam is idegesebbek.
A két szereposztás helyet cserélt, és mi megállás nélkül, főpróbaszerűen végigvettük
a felvonást. Már éppen meg akartam köszönni a próbát, mikor a nézőtéren felharsant
egy diadalmas hang: "Géza! Megszületett a Vérnász!" Ez a hang a Tiéd
volt, Sándor! Szerencsére nemcsak Belőled tört ki ilyen spontán módon a feszültség,
hanem a szereplők, a zenekar és a kórus tagjainak szemében is megcsillant valami
fény, ami jelezte, hogy a mű megítélése gyökeresen megváltozott. A Vérnász
a közönség körében is áttörést hozott az előítéletek leküzdése terén. Ha az
azóta eltelt időben egy mai mű bemutatója nyitottabb társulattal és fogékonyabb
közönséggel találkozik, az bizonyos mértékben a Vérnász sikerének is
köszönhető.
Felidézhetném közös emlékeinket az emberfeletti feladatot vállaló és azt sok
helyütt méltón megoldó Hamlet-operád ürügyén, melyet Budapest után Kölnben
is tisztem volt keresztvíz alá tartani. Mesélhetnék a bensőségben hihetetlenül
elmélyült Margitról, vagy az asszonyi szerelem erejének csodás emléket
állító Szávitri születése során kialakult, minden addigit felülmúlóan
harmonikus együttműködésünkről, de közeledve a mához, a küzdelem szépségébe,
a siker örömébe mind többször vegyül valami mindent megrontó keserűség. Hogy
közben fénylő csillagként fel-felragyog a Vérnász szegedi sikere, a lányodnak,
Orsinak ajánlott Kettősverseny operaházbeli tapsvihara, vagy szerzői
esteden a Deploration és a Sinfonia romana meleg fogadtatása,
közös múltunk sok szép állomása? Mégis több mint lehangoló, hogy menthetetlenül
elüzletiesedő világunkban milyen kevés nyomot hagy egy olyan kitűnő darabnak
és előadásnak a létrejötte, mint amilyen a Szávitrié volt a Thália Színházban!
Ha a sikert tapsban mérjük, nem lehet szavunk, de hogy egy ilyen rangú, nem
érdemtelenül sikeres zeneszerzőnek a töretlen tehetséggel és gonddal megírt,
hasonló gonddal, szeretettel, kitűnő szereposztással előadott műve századannyit
nem nyom a latban, mint néhány, az országot lejárató, zsebét a közösből megtömő
politikus "huncutkodása" - ez bizony nem töltheti el a kor terhétől amúgy is
igénybe vett lelkünket alkotó életörömmel.
Drága Sanyikám! (Juszt is!)
Kívánom, hogy - miként munkás életed során mindig - továbbra is legyen erőd
felvenni a harcot a sors minden Hüdrájával; Szküllák és Kharübdiszek közepette
is menj tovább a felfelé vezető, meredek úton. Ne engedd, hogy a kor vagy a
kór győzzön kiapadhatatlan alkotóerőd és életkedved fölött. Szeretteid áldott
körében alkoss még sokáig életünket gazdagító, szeretnivalóan "szokolays" műveket
- gyermeki hited, magasrendű etikád, teremtő tehetséged és emberséged igaz lenyomatait.
És kívánok Neked, legalább egyszer, olyan kormányt, amelyik - még ha csak számításból
is - úgy tesz, mintha a magyar kultúra ügyét valóban a szívén viselné!
Baráti szeretettel ölel régi harcostársad
|