Szegeden a kortárs zene a helyi önkormányzat támogatásával rendszeresen megrendezett
fesztiválon szólal meg - ennek szervezői azzal foglalnak állást, hogy teszik a
dolgukat, melyet a rendezvény harmincéves hagyománya diktál. Az eseménysorozat
arculata az idők során sokat változott. A mindenkori szervezőknek egyetlen törekvése
maradt állandó: bizonyítani, hogy vidéken is lehet követni a legfrissebb zenei
eseményeket és jelentőset alkotni - ahogyan ezt az alapító, Vántus István
életműve is igazolja. Vántus halála után nehezebb esztendők jártak, de újabban
mintha tágabb teret kapnának azok a kezdeményezések, amelyek kedvezően befolyásolják
a dél-alföldi zenei hét arculatát. Ilyen a zeneszerző-közönség-találkozó vagy
a szegedi művészegyéniséget, illetve a legfiatalabb zeneszerző-generációt bemutató
koncert. A program ötletgazdája negyedik éve a Vántus István Társaság.
A november 20. és 24. között lezajlott nyolc rendezvényen csak magyar művek hangzottak
el huszonkét szerző tollából, két kivétellel az utóbbi másfél-két évtized terméséből.
A zeneszerzők közül Orbán Györgynek tíz kórusműve szólalt meg; egynél több művel
szerepelt Horváth Barnabás (5), Vántus István (3), Kocsár Miklós (3), Kurtág György
(2) és Farkas Ferenc (2). A program gerincét az az öt esti koncert képezte, amelyen
első három alkalommal szegedi művészek léptek föl (kivéve Jónás Krisztinát) -
a további két estet a budapesti Intermoduláció Kamaraegyüttes és a nyíregyházi
Banchieri Kamarakórus tartotta.
A nyitóhangversenyt az alapító, VÁNTUS ISTVÁN születésének 65. évfordulója tiszteletére
rendezték, s a műsorban a komponista két műve is megszólalt. A Sin Katalin
és Kerek Ferenc tolmácsolásában felhangzott Hommage à J. S. Bach
mindig ámulatba ejt szép hangzásával és mélységével. A Maros Rudolf emlékére írt,
Harangszó című kisoratóriumot Temesi Mária és a Szegedi Szimfonikus
Zenekar Kamaraegyüttese adta elő, Farkas Rózsa cimbalomszólójával,
Gyüdi Sándor vezetésével. A harangzúgásból cseremisz népdal bontakozik
ki a maga fájdalmas egyszerűségében, majd töredékeire hullik. A hétfő esti nyitókoncertet
(november 20.) megelőzte egy délutáni esemény: a közönség SUGÁR MIKLÓS-sal találkozott.
A zeneszerző és beszélgetőtársa, Hollós Máté oldott hangulatot teremtett,
amely természetes közegként szolgált Sugár eddigi termésének hangfelvételekről
elhangzó keresztmetszete számára. Az esemény mintegy előlegezte Horváth Barnabás
keddi szerzői estjét. Földes Imre, a kedd délutáni vendég pedig személyében
kapcsolta össze nagy érdeklődést kiváltó, tanításról tartott előadását az aznapi
koncerttel, amelynek házigazdája volt.
Kedd este (november 21.) tehát HORVÁTH BARNABÁS kompozícióit hallhatta a közönség.
A kizárólag ősbemutatókat felvonultató szerzői esten két mű szólalt meg 1988-ból;
a Mise két tétele, amelyet a Cser Miklós vezette Victoria Kamarakórus
énekelt a szerző orgonakíséretével, valamint a Boldogságtöredék című vonóstrió
Ábrahám Bence, Krizsik Emma és Püski Melinda előadásában.
E darabok érdekesek, az utóbbi egy-két év alkotásai azonban megítélésem szerint
egészen más minőséget képviselnek. A Radnóti-dalokban a szerző elérte megfogalmazott
célját, az idill és a sötét árnyak egyidejűségének érzékeltetését - Jónás Krisztina
és Zsigmond Zoltán nagyszerű előadásában. Az 1999-es Lírai zongoradarabok
múltba tekintő expreszszionizmusa az elmúlás, gyász, siratás gondolatkörén nemesedett.
A hét tétel közül a rövid Korál és a legterjedelmesebb, a lassan felépülő,
megrázó Passacaglia tűnt a mű sarokkövének. Nagyszerű zárószám volt az
idén befejezett, Horváth megfogalmazásában "neo-neoklasszikus" Concerto in
memoriam A. Vivaldi. A két blockflötére és vonós zenekarra fogalmazott darab
ajánlása az elsősorban régizenét játszó, Meszlényi László vezette Musica
Parlanténak szól, amely Marhefka Ágnes és Valóczky Éva szólójával
a mostani ősbemutatón is közreműködött. A barokk mozgalmasság titkát kutató kompozíció
mulatságos megoldásokkal kanyarítja a jól ismert Vivaldi-féle kliséket a disszonáns
megoldások irányába. Bravúros, ahogyan a zárótételre csak a szólisták tartanak
ki a barokkos motivika mellett, míg a zenekar modern harmóniákkal, 20. század
végi hangzással öleli körül az emlékké szelídült kezdő anyagot. Jóleső érzéssel
állapíthattuk meg, hogy Horváth Barnabás szerzői útja az egyre felszabadultabb
komponálás irányába vezet.
A Kortárs Zenei Napokhoz kapcsolódó három program közül legrégibb a mindig sikeres
Törpék és óriások - a környékbeli zeneiskolásokat a mai zene közelébe invitáló
sorozat. Az ifjúság felé fordulás programjának folytatása az immár szintén hagyományossá
vált Fiatal művészek és zeneszerzők estje. Ez alkalommal párszavas bemutatkozásra
is lehetősége nyílik a meghívottaknak - akik a még tanuló, vagy a közelmúltban
végzett zeneszerzők közül kerülnek ki. A szerdai hangversenyen Bánkövi Gyula,
Gyöngyösi Levente, Klebniczky György, Sáry Bánk és Durkó Péter egy-egy
műve hangzott el.
A csütörtökön (november 23.) fellépett Intermoduláció Kamaraegyüttes tagjainak
koncentrált és perfekt előadása olyan atmoszférát teremtett, amely az első hallásra
nehezen felfogható művek megértését is megkönnyítette, másokat pedig valódi koncertélménnyé
avatott. A pódiumra lépés sorrendjében sorolom fel a közreműködőket: Eckhardt
Gábor (zongora), Kaczander Orsolya (fuvola), Horn András (klarinét),
Bányai Miklós (mélyhegedű), Déri György (gordonka) és Tihanyi
László (zongora), aki természetesen a karmester szerepét is betöltötte.
A zárókoncert pénteken (november 24.) a Banchieri Énekegyüttes estje volt. VÁNTUS-művel
kezdtek (Valaki hí), majd az említettek mellett főleg ORBÁN GYÖRGY érzékeny, hangulatos
kórusműveit énekelték, végül PETROVICS EMIL darabjával köszöntek el. Produkciójuk
néhány apró pontatlansága a finomkodást kerülő, természetes éneklés igényével,
mosolytalanságuk a feszültséggel magyarázható - ám mindezért kárpótolt az erőteljes
zeneiség és a szép hangzás, amelynek létrehozásában nagy szerepet vállalt az első
szoprán, Földesi Ildikó kristálycsengésű hangja.
A továbbiakban immár a műveket állítva fókuszba, feltűnik, manapság milyen sok
szerző fordul újra a "tiszta forrás" felé. A már említett Vántus-mű mellett ide
sorolhatjuk SÁRY BÁNK és GYÖNGYÖSI LEVENTE darabját. A hegedűre, klarinétra, kürtre
és gordonkára írt Megkötöm lovamot a népdal motívumaiból alakítja ki a
kellemesen atonális közeget, majd a mű közepe táján meg is szólaltatja a dalt.
A kompozíciót Masopust Péter, Tamás Péter, Kecskés György és Velez Alexandra
adta elő. Gyöngyösi Quintettje a fiatalság irigylésre méltó bátorságával
sokféle zenei hatást olvaszt egységes művé, a középső tételben megszólaló széki
népdaltól a jazz-rock világáig. A fuvola, klarinét, gordonka, zongora (Szabó
Norbert, Tamás Péter, Kőrösi Györgyi, Császár Zsuzsanna) és a szerző átal
megszólaltatott orgonaszólam nagyszerű összjátéka érvényre juttatta a mű prizmaszerű
sokszínűségét. EÖTVÖS PÉTER Kozmosz című zongoradarabjának 1999-es változatát
Eckhardt Gábor adta elő: itt a távoli népdalfoszlányok képviselik az emberi világot.
SUGÁR MIKLÓS felvételről felcsendült Szivárvány havasán című munkája szintén
a daraboknak ezt a körét gazdagítja. A kóruskoncerten hagyományos népdalfeldolgozást
is hallottunk: a Banchieri Együttes vezetője, SZABÓ SOMA ötletes darabját.
Valószínűleg korunk áramlatainak hatása, hogy a zenei múlt felé fordulást a zeneszerzők
számos műben meghirdetik. Az Hommage à J. S. Bach (VÁNTUS) és a
Concerto in memoriam A. Vivaldi (HORVÁTH) mellett a zeneszerző-közönségtalálkozón
felvételről és részleteiben felidézett virtuóz Felhővariációk (SUGÁR) is
egyértelműen megnevezi ösztönzőjét. KURTÁG GYÖRGY fájdalmas kicsengésű, klarinétra,
brácsára és zongorára írt kamaraműve, a Hommage à R. Sch. hangszerelésében,
karaktereiben és címadásaival is Schumannra utal (a művet Horn András,
Bányai Miklós és Eckhardt Gábor adta elő). Üdítően hatott A kis
csáva című, piccolóra, gitárra és harsonára írt négytételes alkalmi Kurtág-darab,
amelyet Sutyinszky Beáta, Bozóki Andrea és Lauer Zsolt szólaltatott
meg. A mű első tétele Muszorgszkijt idéző "Promenád" szólóharsonán; a második
szórakoztató polifon stílusjátéka Stravinsky-asszociációkat tartalmaz; a harmadik
egészen rövid hangokból megalkotott, Ligetire utaló hangfelhő; a negyedik különleges
hangulatát pedig különböző jellegzetes játékmódok polifónája: a piccolo trillája,
a gitár arpeggiója, és a harsona glissandója hozza létre. A régi hangszerek új
hangzási lehetőségeit kutató kísérlet BÁNKÖVI GYULA Reményvirágok című,
blockflötére (Bánfi Balázs) és csembalóra (Ratkó Ágnes) írt műve.
Idetartozik még TIHANYI LÁSZLÓ Nachtszenéje: a ma zeneszerzője itt Schubert
egyetlen akkordjának ihletésében írja a Gute Nachtból saját, drámaiságtól
terhes éjszakai zenéjét.
A legtöbb zenemű figyelmet felkeltő címadással vagy utalással segítette a hallgatót
a megértésben, a zenei élmény megélésében. Az inkoherens költői képek remek hangulati
megragadása jellemzi SOPRONI JÓZSEF Kilenc Trakl-dalát, amelyet Szécsi
Edit és Lucz Ilona adott elő. Hasonló élmény hallatán írhatta Mallarmé
az Egy faun délutánja zenéjéről: "nosztalgiában és kifinomultságban még meszszebbre
merészkedik a zene a versnél". TALLÉR ZSÓFIA és FEKETE GYULA titkosírásszerű
címet választott, az előbbi cimbalomdarabjának főmotívumát rejti a szavak ritmusába
és a magánhangzók zenei hangokra utaló rendjébe (Hangok jobb napokra),
az utóbbi szólóklarinétra írott kompozíciója pedig programot és formálást jelöl
ki az Ikarus szó megfordításával (Suraki). A műveket Farkas Rózsa
és Maczák János adta elő. KOCSÁR MIKLÓS Hangportrék című szórakoztató
sorozata a megidézett hírességekről többnyire kedvesen humoros karikatúrát rajzolt
az előadó Maczelka Noémi segítségével. Szintén neves személyiségeket jelenít
meg SEREI ZSOLT 7 perc 20 évre című, karóra segítségével játszandó művében.
Természetesen már ebből is kiderül, hogy itt a megközelítés egészen más természetű;
JENEY ZOLTÁN pedig a Hérakleitosz-értelmezésekben együttgondolkodásra ösztönző,
bonyolult formálással állt elő (Intermoduláció Kamaraegyüttes). Érdekes,
hogy az idei Vántus-napokon alig néhány olyan mű hangzott el, amelyet "abszolút
zenének" tarthatunk. Ezek közül való SZŐLLŐSY ANDRÁS 1964-ben írt Három darab
fuvolára és zongorára című, avantgárd szellemiségű darabja, amelyet Kaczander
Orsolya és Eckhardt Gábor játszott, valamint KIRÁLY LÁSZLÓ fuvolára
és vibrafonra, illetve fuvolára és marimbára fogalmazott Két koncertdarabja,
amely Szabó Norbert (fuvola) és Laskai Krisztián (ütő) tolmácsolásában
hangzott el. A rendezvény Benjáminja a szegedi születésű KLEBNICZKY GYÖRGY volt,
aki a maga bemutatta Három tanulmányban a romantikus zongoravirtuóz gesztusával
közelít a komponáláshoz. Gordonkaversenyében DURKÓ PÉTER rengeteg karaktert,
színt vonultat fel; a szólista Kedves Tamás partnere az ütősökkel kibővített,
Weninger Richard vezette Weiner Kamarazenekar volt. SÁRI JÓZSEF
nehezen megközelíthető Öt hangmodellje egy-egy térélményt szuggeráló hangzásvilágba
vonja hallgatóit.
Minden darab helyet talált magának ezen a színes palettán, amelyről csak a számítógépes
zene hiányzott - azaz legalább jelzésszerűen mégis bekerült a műsorba: a SUGÁR
MIKLÓS műveiből hallott rövid részletek, például a Fanfár jóvoltából.Végezetül
a kedvező látogatottságot elért rendezvény üzenetét szeretném tolmácsolni. A zeneszerzők
személyes megszólaltatása, az igényes külsejű, információgazdag programfüzet megjelentetése,
no meg az a figyelmesség, hogy a koncertek két "bejáratott" helyszínen zajlottak
- mindez azt jelzi: a Vántus István Kortárs Zenei Napok a koncertlátogatók széles
körét invitálja, napjaink zenéjét élvezhető, érthető formában közvetítve a közönségnek.
|