Lázár Eszter hívő lélek. Hisz abban, hogy a kortárs zene még ma is annyira
fontos a "haladó értelmiség" számára, mint volt valaha, a vérbő ötvenes évek
elmúltával, az úgynevezett konszolidáció időszakában. Évről évre konokul megszervezi
a Rádióban a modern zenei seregszemlét, s a Fészek Klubban is hangversenyciklust
indított tavaly - csupa magyar kamaraműből. Mintha nem volna hajlandó tudomásul
venni a kijózanító állapotokat: azt, hogy manapság alig van igény az új zenére.
Mondhatni kevés az eszkimó, viszont rengeteg a fókaárus. Kamaraművekből pedig
végképp Dunát lehet rekeszteni. A vállalkozás tehát döbbenetesen időszerűtlen.
És mégis... Nem tudom, mi lehet a titok nyitja, de az idei ciklus egészében
véve rácáfolt az előzetes - baljós - várakozásokra. Értékes, szép művek születtek
a szerkesztő kezdeményezésére, tisztes színvonalú előadásokat hallhatott a közönség.
Közel félszáz műről természetesen lehetetlen egyetlen összefoglalóban beszámolni
- s nem is szükséges. Aki figyelemmel kíséri a hazai kortárs zenei termés alakulását,
tudja, bárhol, bármiféle pályázatot hirdetnek meg, X és Y (fedje kilétüket diszkrét
homály) biztosan jelentkezik majd. Egyikük háromjegyű opuszszámokat ír már partitúrái
élére (hovatovább ötössel kezdi); s alighanem úgy gondolja, ha az ember tisztában
van azzal, merre transzponál a kürt, mit jelent az a kifejezés, hogy "feroce"
vagy "col legno", s tetszetős grafikai ábrákkal rója teli a kottapapirost (például
sok kvintolával), akkor zeneszerzőnek számít. Másikuk eddig a szintig sem jutott;
önti a pánkromatikus lírát, ahogy jön, lávaforrón lelke bugyraiból, sok-sok
kottafejjel. Legyen nehéz az előadónak, oszt' hadd menjen, a sok disszonáns
maszatból majd csak kisül valami. Nem, barátaim, nem sül ki - de erről hadd
ne szóljon a recenzió részletesebben. Következzenek ezúttal kizárólag azok a
művek, amelyek valamiért meglepetést szereztek, tanulságosnak tűntek. Tudom,
az ilyen válogatás óhatatlanul igazságtalan - hiszen jeles szerzők rendesen
megírt darabjai is kimaradnak a sorból. De hát aki kritikaírásra adja a fejét,
annak vállania kell a felelősséget.
Az első hangverseny (2000. november 22.) műsoráról aránylag kevés kívánkozik
a kiemeltek listájára. Rettenetesen bugyuta és tudálékos címe ellenére ("Realizált
interpretációk egy synthifantáziára No3" - remélem, jól írtam, így szerepel
a rádiós lektorcédulán, hajmeresztő!) ide sorolnám KEULER JENŐ elektronikus
alkotását. Keuler rengeteget tud a hangzások természetéről, s ez a tudása világosan
érződik ezen az opuszon. A forma viszonylag egyszerű; a zenei anyag gőzmozdonypöfögésre
emlékeztető effektusból, illetve ritmikus ostinatóból kiindulva fokozatosan
alakul át énekszerűvé, csillagzenévé, majd visszatér a kezdethez. A lényeg az
átalakulás szavakkal nemigen érzékeltethető folyamatában van - bámulatos, milyen
finoman alakítja ki Keuler az átmeneteket. Nem láttam a partitúrát, stopperrel
sem mértem az időt - de lefogadom, az arányok az aranymetszés szerint alakulnak.
Furcsa véletlen: az elektronikus zene másik jeles hazai komponistája, SZIGETI
ISTVÁN ezúttal éppenséggel egy hagyományos darabjával szerzett meglepetést.
Szólóhárfára írt Maros Évának egy Archaikus fantáziát. Esterházy egyik
művében olvastam az anekdotát a fázó sündisznókról, akik, ha túlzottan összebújtak
egymást melegíteni, már szúrták egymást. Ezért aztán eltávolodtak, viszont akkor
meg újra fázni kezdtek. Ez a "szerencsétlenkedés a távolsággal", hogy az írót
idézzem, a mai neo-művészet legfontosabb kérdése. Érzésem szerint Szigetinek
itt és most sikerült eltalálnia a megfelelő távot. DUBROVAY LÁSZLÓ Bánat
és öröm című, szaxofonokra komponált művében szintén úgy jelenik meg a "régi"
tonális zene világa, hogy azt a hallgató indokoltnak, érdekesnek tarthatja.
Mint Dubrovay művei általában, ez a zene is lenyűgöző hangzásfantáziáról tanúskodik.
Vad, szélsőséges effektusok közé ékelődik a szomorkás kocsmazene a Bánat-részben,
szilveszteri trombitákra emlékeztet a rondószerűen felépített második tétel
egyik epizódja. Remek a befejezés: az öröm hirtelen mintha csömörré válna...
Generálpauza után azonban "csak azért is" megszólal a scherzo jellegű, ritmikus
rondótéma. Egy kifogásomat azonban nem hallgathatom el. Többször megfigyeltem
Dubrovaynál: ha tonális dallamokat ír, túlzottan ragaszkodik a nyolcütemes szimmetriához.
A Bánat "kocsmazenéje" is ezt példázza. Még az efféle könnyűzene-paródiában
is jólesne legalább egy pici "szabálytalanság". Sajátos dramaturgiája és sok
részletmegoldása miatt érdemel, úgy hiszem, megkülönböztetett figyelmet a fiatal
HORVÁTH BALÁZS szaxofonkvartettje (Alterego). A mű mintha az értelmes
rend iránti vágyat jelenítené meg. Kaotikus hangzással indul, s szinte mereven
koordinált, homofon szakaszig, sőt: rövid időre unisonóig jut. Az unisono után
kevésbé merev és rigozózus "rend" épül ki, olykor játékosabb elemekkel, ostinatókkal.
Megkapóan szép a g-fisz illetve h-moll és G-dúr hármashangzat közt vibráló,
elhalkuló befejezés.
A második koncert (november 29.) felvételét eleinte egyre lankadó figyelemmel
hallgattam. HORVÁTH BARNABÁS Lírai zongoradarabjainál (előadó: Zsigmond
Zoltán) már-már megkísértett az ördög: mi volna, ha futtattnám a szalagot,
kihagyva a következő műig hátralévő, cseppet sem örömdúsnak ígérkező perceket.
Szerencsére győzött a "jobbik én". És következett a csoda: egy hallatlanul finom
tétel, amely igen egyszerű anyagból építkezik. Kromatikusan lefelé haladó tetrachord
az alapja; ez permutálódik, ezt fonja körül, színezi egy pillanatra barokk stílusjátékká
a kíséret. Erőteljes fokozással vad clusterekig jut a zene, majd visszaidézi
a rajzos kezdőütemeket... Fura szerzet Horváth Barnabás. Gyakran szószátyár,
meggondolatlan. De, íme, tud torokszorítóan költői lenni. S micsoda légkört
teremt egy ügyes hegedűs meg brácsás - esetünkben Kelemen Barnabás és
Kokas Katalin -, ha tisztességgel megtanulnak, nyilvánvaló odaadással
játszanak egy kitűnő művet! Ez a mű, PERTIS JENŐ Duója volt talán az
egész koncertsorozat legnagyobb és legkellemesebb meglepetése. Eddig nem sok
Pertis-darabot hallottam, amit mégis, azt, bevallom, nem tartottam nagyon izgalmasnak.
Ahogy a közhely mondja: az én készülékemben lehetett a hiba. Ez a darab ugyanis
elképesztően nagyszerűnek tűnt. Bámulatos, mit tud elérni két szólammal a komponista.
Mintaszerű a polifon szövésmód: képlékeny, logikus, változatos, soha nem iskolás-mereven
imitációs. A motívumok transzformációját is tanítani lehetne. Az utolsó rész
tánc-ostinatója magával ragadó. S igen ötletesek, finomak az ismert zenei anyagokra
való "célzások" (a német Anspielung volna a megfelelő kifejezés). A pazar
mű végén immár leplezetlen idézetként a Seherezádé dallama tudatja a hallgatóval:
vége a mesének...
SZABÓ CSABA hegedűre és zongorára írt Négy kis darabja viszont éppenséggel
azt sugallja az első tételében: kezdődik a mese. Egyetlen hang, az e
áll a középpontban, ezt ismételgeti a két hangszer különféle extrém színekkel
(pizzicato a zongorán stb.). A december 6-i koncerten negyedikként elhangzott
mű (előadók: Szabó István, Eckhardt Gábor) a hatvanas évek lengyel avantgárdjának
stílusában fogant, olyan stíluseszmény jegyében tehát, amelyet ma végképp idejétmúltnak
szoktunk tekinteni. Csakhogy Szabó Csaba opusza minőségi munka a javából. Tökéletesen
végiggondolt, arányos, az extrém effektusokat ügyesen alkalmazó, a dodekafon
Reihe-szerkesztés (harmadik tétel) fegyelmével jól kiegyensúlyozó kompozíció,
üdítően hatásos, erdélyi népi tánczenét idéző, de nem primitíven folklorisztikus
fináléval.
Tánc a végére - MADARÁSZ IVÁN is ezt a jól bevált receptet követte harsona-zongora
Párbeszédének megalkotásakor. Igaz, nem népies, inkább groteszk-cirkuszi
zenével, afféle víziló-polkával koronázta meg a ciklust. A Fejér András
és Yamamoto Maki előadásában elhangzott, s vitathatatlan sikert aratott
kompozíciónak mindazonáltal nem a záró, hanem a nyitótétele a legeredetibb.
Mechanikus gépzene, ostinatókkal: a zongora ugyanannak a négy hangnak a permutált
változatait szólaltatja meg konokul, de nem ijesztően, inkább játékosan.
TÓTH PÉTER Cselló-zongora szonátája (előadók: Rohmann Ditta és
Gács Anikó) mindennek nevezhető, csak játékosnak nem. Nem tökéletesen
megoldott darab: meglehetősen bőbeszédű és csapongó. Mégis: az alapkoncepció
figyelmet érdemel, tehetségre vall. Ismét eszünkbe juthat a sündisznócskák példázata:
meddig érdemes elmenni régi korok zenei idiómáinak felidézésében? Tóth Péter
zenéje alapjában véve romantikus. Elemei azonban nálunk eddig kiaknázatlan forrásokból
valók. Rahmanyinov, Szymanowski, Reger alakja sejlik fel olykor a háttérben.
Kissé Chopin is, meg talán a Sinding-féle Tavaszi zsongás. Együttvéve színes
konglomerátum. Lehet, hogy a most megismert mű jó előtanulmánynak bizonyul majd
egy szigorúbban alkotott opuszhoz.
KRULIK ZOLTÁN nevét, megvallom, soha nem hallottam, nem olvastam eddig. Semmi
jót nem vártam zongorára és fuvolákra írt, Kerengő című darabjától. Balsejtelmeimet
láttam igazolódni, amikor a zongorista nekikezdett a tritonuszokból-kvartokból
álló hármas ütemű, egyszólamú akkordbontásoknak. Már megint egy hosszan kiteregetett,
"szemlélődő", neoprimitív zene... egykor tán volt némi vonzereje az effélének,
mára semmi. Hanem ahogy teltek a percek, s jöttek a fuvolák (előbb egy, csak
a zongora egyes hangjait kiemelve, aztán sorra a többi) a zenei folyamat kezdett
érdekessé válni. A fuvolák önálló motívumot ismételgettek, fanyar modális ízekkel
(például a Trisztán-akkord hangjait véltem felfedezni, ez utóbb pentatóniává
alakult), majd a zongora egyszer csak elmaradt, a magukra hagyott fúvósok polifóniáját
hallhattuk, végül az 1:2-es modellskálában mozgó szólamok unisonóvá fonódtak
össze. S mindez addig tartott, amíg lekötötte a figyelmet.
Nem vitás: az utolsó hangversenyre maradt a legtöbb kiemelkedő darab. Kezdődött
LENDVAY KAMILLÓ egy szellemes-kellemes duójával (Kettősjáték két cimbalomra
- előadók: Farkas Rózsa és Szakály Ágnes), folytatódott FEKETE
GYULA Kukorelly Endre soraira írt dalaival, amelyekhez szokatlan hangszerpáros:
hegedű és fagott szolgáltatta a régies elemekben bővelkedő, mégis, egészében
véve igen újszerű, olykor meghökkentő kíséretet (szólista: Rajk Judit,
hangszeresek: Hargitai Gábor és Csonka Gábor). Aztán a kitűnő
Kósa György Vonósnégyes következett FARAGÓ BÉLA takarékos, szófukarságában
hatásos, egyik alapmotívumában a komponista nemrég CD-n megjelent Miséjét
idéző zenéjével. S mindez még csak a bevezető volt NÓGRÁDI PÉTER, FEKETE KISS
SÁNDOR és VAJDA JÁNOS alkotásaihoz. Nógrádi Kantátája nagyon egyszerű
és áttetsző szerkesztésű kompozíció. A Victimae paschali sequentia dallamából
indul ki; a latin szövegű részeket magyar nyelvű énekkel párosítja. Ezek a magyar
részek úgy jelennek meg a sequentiában, mint valamiféle tropus. Hangsoruk alapja
(az e) azonos, de a modusz két helyen más (fisz és h helyett
f és b szerepel). A második tételben magyar melódia áll a középpontban,
a korábbi csengés-bongás helyett dobütések kísérnek. A hangzás pompás, az egész
muzsika frissességet, erőt áraszt. Élmény volt hallgatni a Tóth Ágnes
vezette debreceni Bányai Júlia Iskola Kórusának felszabadult, örömteli
előadását (ütőkön Szabó István, zongorán Váradi Judit működött
közre). Ugyancsak debreceni énekesek (a lektorcédula szerint a Debreceni
Ifjúsági Énekegyüttes) mutatták be Tóth Ágnes vezényletével Vajda
új Miséjét. A négytételes (Credo nélküli) darabból a Sanctus hangzásvilága
a legeredetibb, de igen hatásos a Gloria is (kevésbé a Kyrie, amely, úgy hiszem,
indokolatlanul nehéz feladat a kórusnak). A két énekkari darab közt szólaltatta
meg a Kósa György Kvartett Fekete Kiss Sándor Kánon című vonósnégyesét.
Fekete Kisst annak idején az indiai zene iránti vonzalmáról ismerhettük. Később
tonális-posztmodern darabokat írt. Aztán sokáig nemigen hallatott magáról. Ez
az új kompozíció tonális, egyszerű zenéből indul ki, azt variálja, színezi el.
Mint tiszta folyót a vészes szennyezés, úgy árasztják el a zenei anyagot a diszszonanciák.
Majd dermesztő pizzicato jégvilágába jutunk, s innen lassan vissza. Előbb a
téma basszusa tűnik fel, majd a fődallam. A folyamat gondosan kidolgozott, következetes:
a darab mestermű a javából.
Lázár Eszter sorozatán kívül az utóbbi időben a kortárs zene területén túl
sok nem történt. Egy fontos bemutatóra azonban sor került: november 14-én, a
Zeneakadémia 125 éves jubileuma alkalmából rendezett ünnepi koncerten. Baranyai
László játszotta el - kitűnően - LENDVAY KAMILLÓ új Zongoraversenyét
(a Liszt Ferenc Zeneakadémia Zenekarát Medveczky Ádám vezényelte).
Mint Lendvay a vele készült riportokban elmondta, nem kis részben azért választotta
a zongoraverseny műfaját, mert ezzel a Zeneakadémia hajdani zongoraművész-zeneszerző
tanárai előtt akart tisztelegni. A háromtételes kompozíciót hallgatva legerősebbnek
a Bartók előtti tisztelgést érezhetjük. A középső tétel mintája nyilvánvalóan
Bartók második zongoraversenyének lassút-scherzót ötvöző, a scherzo-részben
titokzatos természerhangokat megidéző zenéje. A szélső tételek hangzásvilágától
sem áll nagyon távol Bartók muzsikája. A harmóniák igen gyakran dúr és moll
tercet szegeznek szembe, a bartóki alfa típusú hangzásvilág szellemében; a ritmus
mindig erőteljes, a zongora többnyire mindkét kézzel akkordokat játszik, non
legato, mint Bartók másodikjának nyitótételében. Mindazonáltal nincs szó másolásról,
utánérzésről - Lendvay zenei nyelve roppant egyéni és koherens. Sok fűszer van
benne Stravinskytól, s Stravinskyn át a jazz világából. Összességében változatos,
karaktergazdag. Hangszerelése, szövésmódja hallatlanul profi, nincs egyetlen
pillanat sem, amely ne volna áttetsző, erőteljes, egészséges hangzású. Lendvayt
soha nem kísérti meg az érzelmesség, de a neoklasszikus-fegyelmezett szerkezet,
a barokkosan motorikus vagy klasszikus Adagiók díszített témáira emlékeztető
motívumok a maguk szemérmes-költői módján mégis érzelmeket hordoznak, érzelmeket
ébresztenek a hallgatóban.
Száz szónak is egy a vége: az új Zongoraverseny jeles, jelentős alkotás. Szép
ajándék a jubiláló Zeneakadémiának.
|