A Zeneakadémia fennállásának 125. évfordulója alkalmából rendezett ünnepségek
sorába illeszkedett az a rangos nemzetközi zenetudományi konferencia, amelynek
Liszt és az európai felsőfokú zeneoktatás címmel, 2000. november 11-14.
között a Régi Zeneakadémia adott otthont. A muzikológustalálkozó ötlete
és megszervezése Eckhardt Máriának, a Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont
igazgatójának köszönhető, aki egymaga alakította ki a konferencia tematikáját,
és az egyes témák kidolgozására maga kérte fel a külföldi zenetörténészeket. Kezdeményezése
nyomán tizenegy előadás született, amelyek Liszt előadói, tanári, illetve zeneszerzői
működésének ausztriai, svájci, francia-, magyar-, német-, olasz- és oroszországi
felsőfokú zenei tanintézetekben lemérhető, egykori és esetenként máig kimutatható
hatásával foglalkoztak. A Zeneakadémia születésnapja kínálta ünnepi alkalmon túlmenően
a konferencia témája szervesen kapcsolódott ahhoz a nemzetközi tudományos programhoz
is, amelynek célja az európai konzervatóriumok történetének feldolgozása. A munkacsoportban,
amely részben az egyes intézmények közös vonásait, részben eltérő nemzeti vagy
helyi sajátosságaikat vizsgálja, és amely legutóbb 1999 őszén ülésezett Brüsz-szelben,
szintén Eckhardt Mária képviseli a magyar zenetudományt.
A Liszt tevékenységének pedagógiai hatásait elemző budapesti konferencián az egyes
európai intézmények közül természetszerűleg a Zeneakadémia részesült megkülönböztetett
figyelemben. A megnyitó egyúttal alkalmat adott azoknak a kompaktlemezeknek és
könyveknek a bemutatására is, amelyek a 125. évforduló alkalmából jelentek meg
a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem gondozásában: A Zeneakadémia és a
Nagy tanárok, híres tanítványok című köteteket Gádor Ágnes és Szirányi
Gábor írta, illetve szerkesztette, a CD-albumon az intézmény néhány kiemelkedő
képességű jelenlegi növendékének felvétele hallható. November 12-én ifjú tehetségek:
a Zeneakadémia és a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola növendékei köszöntötték
hangversenyükkel a konferenciát, majd a zárónapon, november 14-én a külföldi muzikológusok
is hivatalosak voltak a Zeneakadémia nagytermében tartott, díszdoktor-avató ünnepi
tanácsülésre és az esti születésnapi koncertre. De nemcsak az évforduló indokolta
a kitüntető érdeklődést, hanem az is, hogy a Zeneakadémia az egyetlen felsőfokú
zeneművészeti iskola, amelynek megalapításakor kikérték és figyelembe is vették
Liszt véleményét. Az alapítás körülményeiről, a hőskorról, a budapesti Liszt-tanítványokról
és "-unokákról" Eckhardt Mária beszélt tárlatvezetéssel szemléletessé tett előadásában.
(A Liszt-múzeumban általa rendezett Liszt 125 éves Zeneakadémiája című
időszaki kiállításról Albert Mária számolt be a Muzsika 2000/10. számában. A kiállítás
anyaga nyomtatott, magyar-angol nyelvű katalógusból is tanulmányozható.) A Zeneakadémia
megalapítása előtti legjelentékenyebb magyarországi zeneiskola, a Nemzeti Zenede,
azaz a magyar konzervatórium bemutatása kapcsán kitért a Zenede és az Akadémia
sajátos viszonyára, valamint arra a pártfogói szerepre is, amelyet Liszt a Zenede
felállításának (1840) és működtetésének érdekében vállalt. Az előadásban és a
kiállítás képein bemutatott zeneakadémiai tanárok portréját mintegy megelevenítette
a november 13-i hangverseny, amelynek keretében Robert Volkmann, Mihalovich Ödön,
David Popper, Hans Koessler, Hubay Jenő és természetesen Liszt műveiből akadémisták
tolmácsolásában hallhattak egy csokorra valót az érdeklődők.
A tervezett Zeneakadémiával mint felsőfokú zenei tanintézettel szemben támasztott
szakmai igényeit és elvárásait Lisztben egy egész művészi-alkotói életút tapasztalatai
alakították ki. A művészpálya korai, mindössze egyéves (1823/24) rendszeres zongoratanulás
utáni, akarva-akaratlan történt megkezdése meghatározta a csodagyerekekkel szembeni
későbbi negatív attitűdjét, ezzel is elismerve hajdani önmaga felkészületlenségét.
A rendszeres zongoratanulmányokhoz, amelyek aztán az előadóművészet csúcsára juttatták,
csak később, mindenekelőtt Paganini hatására fogott hozzá, de ekkor már egyedül,
tanári segítség nélkül. Miután idegen származása miatt nem vették fel a párizsi
Conservatoire-ra, hasonlóan indult zeneszerzői pályája is. Az igazi mesternél
folytatott rendszeres zeneszerzés-tanulmányok elmaradása miatt, különösen a Weimar
előtti évtizedekben, számtalanszor volt kitéve a szakmai hozzá nem értés vádjának,
s az értetlenségből fakadó kritikák ejtette sebek sohasem hegedtek be.
Valójában azonban "hivatalos" stúdiumai rövidségük ellenére is alapvető jelentőségűek
voltak Liszt számára, legalábbis azok, amelyeket Carl Czerny és Anton Reicha vezetésével
folytatott. Kétségtelen, hogy Czerny tanította meg a helyes zongoratechnikára,
és tette végleg elkötelezetté Beethoven művészete iránt. Reicha, aki a Conservatoire-on
betöltött állása mellett magánórákat is adott, az elsők között volt, akik a népköltészet
megismerésén kívül a népzene tanulmányozására és gyűjtésére is biztatták zeneszerzés-tanítványaikat.
Talán nem esünk túlzásba, ha részben az ő hatásának tulajdonítjuk, hogy a budapesti
Akadémia megalapításakor Lisztnek az intézménnyel szemben támasztott egyik legfőbb
igénye éppen a népzenei tanszék felállítása volt. Hogy Reicha még jelentékenyebben
hathatott Lisztre, hogy egyéni zeneszerzői stílusának kialakulásában is fontos
szerepe lehetett, azt viszont Rémy Stricker előadása bizonyította (Liszt
et Reicha), bemutatva néhányat Reicha összhangzattani, formai és metrikai
szempontból egyaránt avantgárd szellemű kompozícióiból.
Lisztet fiatal éveitől kezdve élete végéig zongorista tanítványok sokasága vette
körül, ami egyedülálló pianista zsenije mellett vonzó egyéniségének is köszönhető
volt. Intézményi keretben azonban még a budapesti Akadémián is csak vonakodva
vállalt zongoraoktatást: teljes szemeszterek helyett csupán háromhónapos "mesterkurzusokat"
adott. A tanárszereppel szembeni idegenkedése azonban nemcsak azokból a problémákból
fakadt, amelyeket a zseniális mester és a többségükben középszerű tanítványok
együttműködése helytől és kortól függetlenül felvet, hanem abból a romantikus
szellemű, de Liszt sajátos pályakezdésétől, autodidakta voltától nem elválasztható
felfogásból is, miszerint a természetes tehetség önállóan, a maga belső törvényeinek
engedelmeskedve bontakozhat csak ki, s ehhez a konzervatóriumok szigora helyett
szabadságra van szüksége. El kell ismerni, hogy Liszt nem sokat segíthetett közepes
tehetségű tanítványainak; erről tanúskodnak azok a megjegyzések is, amelyekkel
növendékeit jellemezte a genfi konzervatórium hivatalos naplóiban. Itteni, élete
során először és utoljára vállalt konzervatóriumi működéséről (1835/36), genfi
tanítványairól és kollégáiról, Hermann Cohenről és Pierre Wolffról Jean-Jacques
Eigeldinger (Liszt et le Conservatoire de Genève) beszélt.
Igazán rendszeres "tanítást" Liszt élete során tulajdonképpen nem zongoratanárként,
hanem karmesterként fejtett ki; az az évtized, amelyet a weimari udvari színház
zenekarának élén töltött, meghatározónak számít a helyi zenei, zenekari kultúra
fejlődésében és - a kortárs zene propagálása révén - felmérhetetlen jelentőségűnek
a 19. század zenetörténetében. Az igényes zenekari munkával és az ehhez nélkülözhetetlen
tehetséges muzsikusok Weimarba gyűjtésével a későbbi zeneművészeti főiskola alapjait
vetette meg, a műsorválasztással a modern zene útját egyengette. Liszt weimari
tevékenységének hatásairól Detlef Altenburg (Punctus contra punctum.
Leipzig und das Neue Weimar), Liszt weimari működésének a különféle politikai
kurzusok általi, más és más értelmezéséről Wolfram Huschke (Zur Liszt-Identität
der Musikhochschule in Weimar) értekezett.
A weimarinál jóval kisebb szerep jutott Lisztnek Rómában 1860/61-től kezdve, ahol
elsősorban a Santa Cecilia Akadémiával állt kapcsolatban. Herzog János előadásában
(Zunftdenken und verdeckte Einflußnahme. Liszts Verhältnis zur Accademia di
Santa Cecilia in Rom) bemutatta a Liszt és az Akadémia közötti laza kapcsolatot.
Kiemelte a legjelentékenyebb római Liszt-tanítványok és -hívek, Giovanni Sgambati
és Ettore Pinelli jelentőségét, mivel ők voltak azok, akik az ottani vokális érdeklődést
először fordították az instrumentális zene felé. Hangversenyeiken időről időre
megszólaltattak Liszt-műveket is, ezzel is alkotásra inspirálva a zeneszerzőként
egyre inkább elmagányosodó Lisztet. Az a reformer szerep, amelyet a modern egyházzenei
stílus kialakítása terén szeretett volna betölteni, Rómában nem adatott meg neki.
Intézményi szintű elképzeléseit azonban részben mégiscsak meg tudta valósítani,
egyrészt a regensburgi Egyházzenei Iskola, másrészt a budapesti Zeneakadémia egyházzenei
tanszékének megalapítását ösztönözve. Jürgen Libbert számolt be - részben
kiadatlan levelek alapján - arról a termékeny kapcsolatról, amely Liszt, valamint
Franz Xaver Witt és Franz Xaver Haberl, az idővel a cecilianizmus központjává
váló Regensburg zenei életének vezető személyiségei között alakult ki.
Az előadásoknak mintegy a fele a legjelentősebb tanítványok működésével foglalkozott.
A legtehetségesebb, Hans von Bülow évekig működött Münchenben és Berlinben, ahol
mindenekelőtt Liszt Beethoven-interpretációját adta, tanította tovább. Előadásában
("...an jedem Übetag gegenwärtig" - Zur Rolle der Beethoven-Interpretation
in der Geschichte der Münchener Musikhochschule) Christa Jost rámutatott,
hogy Bülow Beethoven-értésére mennyire nagymértékben hatott Wagneré, akiére viszont
szintén Liszté volt meghatározó hatással. Bülow-nál tökéletesítette előadói tudását
Liszt egyik kései magyar tanítványa, Szendy Árpád is, aki a Zeneakadémia tanáraként
viszont egy egész zongorapedagógus-nemzedéknek közvetítette az átvett örökséget.
Liszt másik kedves magyar tanítványa, Thomán István, a századelő legnagyobb magyar
előadóinak mestere egy másik Liszt-tanítvánnyal, Bernhard Stavenhagennal tartott
fenn baráti-szakmai kapcsolatot. Az ő hétéves genfi működését J.-J. Eigeldinger
értékelte. Mást adott tovább Lisztből tanítványainak a korán elhunyt Carl Tausig,
akinek zeneszerzői és előadói stílusára Liszt mellett Chopin művei tettek életre
szóló benyomást. Tausig rövid ideig tartó berlini magántanári tevékenységéről,
emberi és művészi egyénisége ellentmondásos vonásairól Peter Rummenhöller
tartott előadást (Franz Liszt und seine Schüler in Berlin). Egy további
fontos Liszt-növendék, Emil von Sauer bécsi, iskolateremtő munkájáról szólt Lynne
Heller (Klavierausbildung am Wiener Konservatorium für Musik in der 2.
Hälfte des 19. Jahrhunderts), hangsúlyozva Sauer tanári működésének jelentőségét
abban a fejlődésben, amelynek során a zongora-mesterképzés addig sosem ismert
színvonalra emelkedhetett. Elvétve esett szó Lisztnek, a zeneszerzőnek a hatásáról.
Ezért is volt különösen érdekes Konstantin Zenkin előadása (Liszt Traditions
in the Moscow Conservatoire), aki számos korabeli, nálunk eddig ismeretlen
emlékirat és napló segítségével bizonyította Lisztnek az orosz zenekultúra legkülönbözőbb
területein kimutatható, részben máig is érzékelhető befolyását.
A kép, amely Lisztnek az európai zenei felsőoktatásra gyakorolt hatását elemezve
rajzolódott ki, meglehetősen színes: a zseniális mester egyéniségéből ki-ki azt
fogta fel és adta tovább, amire saját tehetsége és személyisége predesztinálta.
A mester számára legfontosabb azonban mindüket összefűzte, ők voltak, "akik az
Ideált keresik" (Liszt), s akik a leghívebbek maradtak ehhez az Ideálhoz.
|