Mondjuk, hogy álmodunk, és álmunkban egy lény odalép hozzánk, hogy elmondja, nem
csak a földön járhatunk. És tényleg: kétségbevonhatatlanul bizonyosnak látszik,
hogy repülhetünk - ehhez használati utasítást is kapunk a lénytől, a legkiterjedtebb
részletekbe menően pontosat, és biztatást, sőt követelést, hogy repülnünk kell,
és mindehhez való bizalmat. Ez az álombeli lény hasonlítható talán ébrenlétünk
Kurtágjához, vagyis ahhoz, ami óráin történik a zenével és növendékeivel.
A lehetetlen eléréséért folytat reménytelen élethalálharcot, valahogy mégis sikeresen.
Ezen a mezőn a részleges csatanyerés is több mint a teljes győzelem lenne könnyebb
terepen. (A beszámoló erről viszont biztos vereség. Ami leírható lenne belőle,
alig mond róla valamit.)
Mit sugárzott számunkra a szerzetesi tartás, a fegyencfej, szürke ruha-fehér ing,
a végtelenül sok árnyalatot felölelő basszushang? Minden növendék, minden
zene, minden ütem, minden hang iránti elképzelhetetlen szenvedélyt
(és szenvedést), sóvárgó szeretetet és megszállott elkötelezettséget, telhetetlen
kíváncsiságot és teljes alázatot. S végeredményben, bármennyi harc árán is: szabadságot
és mámort.
A szűk hetvenes évek világa hirtelen végtelenné nyílt, és igazivá vált
- odafönt, a harmadik emeleten, a XXIII-as teremben játszottunk, vagy csak ültünk
és hallgattunk a templomi áhítat sűrű levegőjében. Minden szombat-vasárnap reggeltől
estig, megállás vagy ebédszünet nélkül, pillanatra sem lankadó intenzitással folyt
a munka.
Elvittük például Keller Andrással Brahms G-dúr szonátáját. Az első órán alig jutottunk
túl a zongora pár taktusnyi bevezető akkordjain. Nem mehettünk persze tovább,
amíg nem lett "jó" - de ami ennél is fontosabb: varázslatos gazdagságú mikrovilágok
tárultak fel az alig néhány ütemben. És ez így történt minden órán, évtizedeken
át, növendékek százaival.
Ha a zene két ellenpólusa közül az egyiket: sokféle gesztusát, részleteit, artikuláltságát,
szerkezetét és kulturális összefüggéseit valaki így látja és láttatja, nehéz elhinni,
hogy mindeközben a másik véglet, az elementáris indulatok is így, ilyen hőfokon
legyenek jelen. Őbenne ez a kettő elválaszthatatlanul egy.
Talán összefügg ez a zeneszerzőn és a tanáron kívül benne rejtőző harmadik énjével:
az előadóéval. Tanítás közben időnként leült a zongorához - a párütemes részletektől
napokig nem kaptunk levegőt; akár egy-egy teljes Richter-koncert után.
Úgy látszott, saját maga számára is nélkülözhetetlenek ezek a felfedező utak a
klasszikus kamara- és zongorairodalomban, hogy mindez majd áttételesen szerepet
játszhasson saját műveinek létrehozásában is.
Növendékeinek mindenesetre meghatározó élmény volt, hogy a nagy szerző tekintetével
láthattak bele egy-egy másik nagy szerző világába. És meg kellett értenünk: az
előadó saját teremtő indulata az alapja minden hang eljátszásának. És hogy
éberen és állandóan kell szabadulni próbálnunk minden betanulttól, megszokottól,
rárakódottól, hamistól vagy semmitmondótól.
Amióta zenéjét többet adjuk elő, egy ideje különös változásnak vagyunk tanúi.
Régi és új egymásba játszik, múlt és jelen között eltűnnek a határok. A "régi"
soha nem tetszett ennyire aktuálisnak, nem tündökölt ennyire új fényben, mint
óráin. Az ő új zenéjének viszont, legyen arca bármennyire is sajátja, sokfelől
eredő, évszázados gyökerei láthatóak egyre világosabban. Lehet, hogy aminek tanúi
voltunk s vagyunk ma is, nem más, mint a zenetörténet folytonossága?
|