Lassanként ered meg a kritikus beszéde, de ha már egyszer megeredt (valamint
a patak), mennél messzebbre foly, annál inkább dagad. Lám, a Muzsika előző számában
a Korunk Zenéje három hangversenyéről is annyi mesélnivalóm akadt, amennyi
bőségesen kitöltötte a rendelkezésre álló teret. Ez egyszer még hasznot is hozott
a bőbeszédűség, hiszen a tavaly októberi koncertek krónikájában két olyan komponista
portréjának felvillantásával maradtam adós, akik egyébként is jól megférnek
egymással.
Úgy érzem, DUKAY BARNABÁS, aki nem a megalakuláskor, hanem valamivel később
csatlakozott az Új Zenei Stúdióhoz, az alapító tagok közül épp SÁRY LÁSZLÓ-hoz
áll a legközelebb, zeneszerzői alkatát tekintve éppúgy, mint emberi habitusában.
Az ember egy tetszetős gondolatmenet kedvéért hajlamos feláldozni, vagy legalábbis
durván leegyszerűsíteni a valóságot; erőmhöz mérten törekszem rá, hogy ne így
tegyek, amikor párhuzamos életrajzokként jellemzem a két komponista pályáját.
Egy ilyen összevetés óhatatlanul is a két alkotói psziché fürkészéséhez vezet
- márpedig a kritikus nem lélekbúvár, hanem legjobb esetben is csak rezonőr
- de félreteszem szemérmes vonakodásomat, hiszen mikor lenne alkalmasabb szembenézni
a kérdéssel, kicsoda is valójában Dukay Barnabás és Sáry László, mint amikor
életük kerek évfordulóhoz érkezett. Az október 7-én rendezett, Műcsarnok-beli
hangverseny kifejezetten az ötvenéves Dukayt köszöntötte. Az október 14-i akadémiai
székfoglaló koncert, mely kissé protokolláris beavatás gesztusával fogadta a
Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia tagjainak sorába Sáry Lászlót, nem
kapcsolódott ugyan 60. születésnapjához, de tény, hogy a 2000. évre esett ez
a jeles nap is.
Mi közös tehát Dukayban és Sáryban? A misztika iránti nyitottság, a keleti bölcselet
iránti érdeklődés juthat először eszünkbe, és az a meditatív, álom-állapothoz
hasonló zene, amely e spirituális hatások nyomán született meg bennük. Nemcsak
a fejlesztéses technikáról, a nyugati zene Beethoven óta legjellegzetesebb vonásáról
mondanak le ezek a darabok, hiszen e tekintetben a 20. század számos kompozíciójával
osztoznak. Befogadásuk, "megértésük" a megszokottól gyökeresen eltérő hallgatói
magatartást követel. Nem az érzékek csiklandása, nem a gyönyörködtetés a céljuk,
de nem is valamiféle intellektuális folyamat követésének szellemi öröme. "Felejtsd
el, hogyan kell zenét hallgatni, s ellazultan bízd rá magad a hangzásra,
mint kényszerítést nem ismerő lélekvezetőre. Ne várj eseményt, ne várj katarzist,
csak a belső csöndet várd, amelyben az elhangzó mű tovább zenghet benned." Ezen
a ponton máris önkorrekcióra szorul a kritikus, hiszen a fönti jellemzés a Sáry
szerzői estjén elhangzott kompozíciók közül legfeljebb a Tranquillityre
illik rá, másokra viszont egyáltalán nem. Dukay életművében általánosabb érvényűnek
tűnik a leírás, noha nála sem az ilyenfajta darabok jelentik az egyetlen kompozíciós
lehetőséget. Mindenesetre nyilván nem véletlen, hogy azok, akiknek nagyon határozott
elképzelésük és megfellebbezhetetlen véleményük van a zeneszerzés mibenlétéről
és helyes módjáról, Dukayt és Sáryt egyaránt a dilettantizmus vádjával illették.
Nekem nincs ennyire határozott elképzelésem, és nem ismerem a komponálás egyedül
üdvözítő módját. Meg aztán dilettánsnak manapság azt nevezzük, aki kellő felkészültség
és szakmai vértezet nélkül szorgoskodik munkájában, s nem azt, aki tudatosan
mond le számos megtanult "mesterfogás" alkalmazásáról. Persze a lemondás mértéke,
s a felhasznált eszközök száma a két komponistánál jelentősen különbözik. Dukay
rendkívül takarékos kézzel mért kompozíciói egységes, zárt világot alkotnak,
és szinte aszkétikus fegyelemről tanúskodnak. Szűkszavú, szinte eszköztelen
zenéjében mintha a Ji king tanácsa tükröződne vissza: "[A bölcs] csak
a kellő időben nyitja ki a száját..." "A helyben maradás, a nem-cselekvés az egyik
ember számára helyes út, de a másiknak esetleg mulasztás." Bizonyos, hogy
Dukay számára azok az időszakok sem lebecsülendők, amikor nem komponál.
Mi lehetne ellentétesebb ennél, mint az a föltűnő, szinte mozarti termékenység,
amely Sáry László pályáját jellemzi? Dukay visszavonult, s a külvilággal csak
szűk csatornákon keresztül érintkező életmódjának ellentétes pólusa Sáry sokszínű
tevékenysége. Kompozíciói a műfajok és az apparátusok rendkívüli változatosságát
mutatják. A szerző benne él az élet sűrűjében, s figyel "az idő szavá"-ra.
Nemcsak tanít, de módszerét könyvben publikálja, pályázik, utazik, ezer szállal
kapcsolódik a színház világához, melynek számára a legkülönbözőbb műnemekhez
tartozó zenéket írja. (Nota bene: mi lehetne elképzelhetetlenebb annál,
mint hogy Dukay operát írjon?) E markáns különbségek dacára Dukay és Sáry zene-
és életszemléletének rokonsága vitathatatlan. Kettejük egymással harmonizáló
portréja olyan vonásokkal gazdagítja a mai magyar zeneszerzés arcképcsarnokát,
amelyek nélkülük teljesen hiányoznának e galériából. Az a két hangverseny, amelyről
az alábbiakban beszámolok, nem volt egyformán reprezentatív. Dukay életműve
- úgy tűnik - annyira egységes (leszámítva talán a legkorábbi kompozíciókat,
már amennyire ennek az életművek van egyáltalán időrendje), hogy szinte bármelyik
darabjával találkozunk, meglátjuk a cseppben az egészet. Sáry László sokarcúbb
muzsikájában viszont igenis vannak markánsan elütő típusok, így egyetlen koncertnyi
mintavétel nem föltétlenül igazít el az egész oeuvre felől, s ez nem is lehet
a feladata. A születésnapi Dukay-hangversenyt csak hangfelvételről hallgattam
meg, s a kazettára nem kerültek rá azok a szövegek, amelyeket a zeneszerző -
szokásához híven - egyes kompozíciók előtt fölolvasott. Jelen voltam viszont
egy - az október 7-ivel nagyrészt azonos műsorú balatonboglári hangversenyen,
2000. júliusában. E csaknem féléves emlékekből és a hangfelvétel alapján próbálom
összeállítani töredékes krónikámat.
Elgondolkodtató, mennyire egységes folyamattá ötvöződött ez a hangverseny,
holott négy szerző művei hangzottak el. A kor- és pályatársak közül - a több
Dukay-hommage-t is fölvonultató balatonboglári koncerttel ellentétben - ezúttal
egyedül VIDOVSZKY LÁSZLÓ kapott szót 1 DB darab című kompozíciójával.
A két cimbalom szólamának csaknem kizárólagos forrása az ünnepelt nevének kezdőbetűiből
származtatott két zenei hang. Ez az állandóan zsongó nagyterc vagy kisszext
hangzat alkotja a hangzás hátterét, s ez elé lép a két klarinét egy-egy gesztusra
korlátozódó, töredezett, szinte csak jelzésszerű kommentárja. (E gesztusok között
idézetek is fölbukkannak, például a Rondino, amely a szívhez szól című
Dukay-darab kezdete is.) Ez az alig ötpercnyi, kedves, szelíd humorú köszöntő
képes volt a legtöbbre, amit egy hommage megtehet: az ünnepelt szellemében szólalt
meg. Ezután Rozmán Lajos és Klenyán Csaba Dukay két klarinétra
írt Duóját játszotta. A kompozíció - mintegy félórás terjedelme ellenére
- nem tartozik ama - mély, megtisztító hipnotikus álomhoz hasonlatos - meditációk
közé, amelyekre a bevezetőben utaltam. A darab nagy részében párhuzamosan, azonos
ritmusban mozgatott két hangszer megállásokkal tagolt szólama nagyon következetes
összhangzattan vagy inkább ellenponttan törvényeit követve alakítja ki a maga
rendjét. A Duó az érzelmektől, a kifejezés kényszerétől nem terhelt objektivitás
felszabadult derűjét ajándékozza a hallgatónak, s e tekintetben szellemi rokona
a Goldberg-változatok basszus szólamának első nyolc hangjára írt tizennégy végtelen
kánonnak (BWV 1087), annak a Bach-sorozatnak, amely a koncert második felében
hangzott el. Amint azt az 1999. áprilisában rendezett Dukay-koncert is mutatja,
az utóbbi években Bach mellett a kései Liszt is gyakori vendég a komponista
szerzői estjein. Az est nagy fölfedezése volt számomra az Hugo-költeményre írt,
1884-es Le Crucifix (G. 342) és a mintegy tíz évvel korábbi Sancta
Caecilia (G. 343). Az alt hang kíséretéül választott orgona vagy harmónium
anyagát Gémesi Géza hangszerelte szólókvartettre, illetve vonószenekarra.
A köztudatban régóta ismert a kései Liszt aszketikus művészetének a huszadik
századot előlegező, semmi korábbihoz sem fogható stílusa, e két kompozícióban
azonban nem "a jövő zenésze", hanem az időtlenség zenésze szólal meg. Nemigen
ismerek zenét, amely a szinte anyagtalan szellemiség ilyen magaslatán lebegne.
Gémesi változatában a vonóskíséret érzelemgazdag tónusa még inkább kiemelte
az immár nem evilági szeretetnek és elragadtatottságnak ama állapotát. Ezt az
állapotot afféle címekkel jellemezhetnénk, amelyet Dukay adott egyes műveinek:
"Láthatatlan tűz" - el nem hamvadó belső izzás, az átszellemültség tiszta fénye
világít ezekben az énekekben. Lukin Zsuzsannát a Le Crucifixban
Mérey Anna, Borsos Ágnes, Varga Ferenc és Rohmann Ditta,
a Sancta Caeciliában pedig a Budapest-Hegyvidéki Kamarazenekar kísérte,
Gémesi Géza vezényletével.
Hogy ebben az időtlenségben mennyire "kortársa" az idős Lisztnek Dukay Barnabás,
azt leginkább A változó Holdhoz című áldozati zenéje és a Láthatatlan
tűz a téli éjszakában - a belső csend prelúdiuma című kompozíciója mutatja.
Roppant álságosnak érezném, ha kritikusként különböző szakmai szempontok alapján
értékelni próbálnám ezeket a darabokat, hiszen ezeknek nem kritikusa, hanem
leginkább hallgatója vagyok, s ha valamiről egyáltalán számot tudok adni - ráadásul
szinte fiziológiai pontossággal -, akkor az legfeljebb saját állapotom változása
e zenék hallatán. Lélegzésem lassúvá és egyenletessé válik, gondolataim lecsillapodnak,
egész lényem ellazul. Valamiféle méregtelenítő kúrához hasonlíthatnám ezeket
a tompa fénnyel sugárzó, csöndes félórákat. Azok a legszebb pillanatok, amikor
az ember megsejti, hogy a Mindenség mennyivel bőkezűbb, mennyivel nagyvonalúbb,
mint ahogyan azt valaha is képzelte. Hogy a zene fogalma tágabb, mint gondolta
volna, hogy megszülethet ma is a belső csend, amelyre a Láthatatlan tűz
címében utal a zeneszerző. Dukay Barnabás efféle sejtéseket közvetít felénk
- ötvenévesen éppúgy, mint száz vagy ötszáz esztendő múlva, addig, míg "idő
többé nem lészen". (2000. október 7., Műcsarnok - A Budapest-Hegyvidéki
Kamarazenekar hangversenye az ötvenéves Dukay Barnabás tiszteletére.)
Egy akadémiai székfoglaló hangversenyen a zeneszerző megtehetné, hogy legreprezentatívabb,
kipróbált, sikeres kompozícióból adjon válogatást. Sáry László nem ezt az utat
választotta. A már elért eredmények elégedett szemlézése helyett fontosabbnak
tartotta, hogy arról adjon számot, milyen kérdések foglalkoztatják a jelenben.
A programban ugyan régebbi kompozíciók is helyet kaptak, de jóval kisebb számban.
A műsor egyébként nagyjából a fordított időrend dramaturgiáját követte. Manapság
a tudományos bibliográfiák ilyen formában jelennek meg az interneten: a legfrissebb
- legérvényesebb - publikáció felől haladnak a legkorábbi felé. Minthogy az
1990-es évek végének Sáry-kompozíciói sok meglepetéssel szolgálnak az életműben
jártas hallgatónak, az a különös helyzet alakult ki, hogy a zeneszerző régi
hangját váró, régi énjét szerető közönség leginkább a koncert vége felé érezhetett
elégedettséget. A teljes első félidőt kitöltő, jó negyven perces zongoradarab
(Dramatic Story) nem más, mint az Adorjánok és Jenők című kamaraopera
tisztán hangszeres változatainak egyike. A kompozíció izgalmas alapgondolatok
és textúrák valóságos tárháza. Egy vissza-visszatérő, kissé Lisztre emlékeztető,
alapvetően lírai, de metamorfózisra is képes vezérmotívum által a szerves nagyforma
érzete is kialakul. Mégsem hinném, hogy ez a zongorakivonat-változat életképes
verzió lenne. Túl sok a kötőanyag, a drámai töltést hordozó pillanatok között
túl hosszú az üresjárat. Talán pontosabb úgy fogalmaznunk, hogy a sok hangtól
nem "látni" a zenét. Nem hiszem, hogy a virtuozitásáról és állóképességéről
ismét tanúságot tévő Király Csaba vétkes lenne e benyomás kialakulásában.
A természet évkönyvei (1999), melyben a hihetetlenül takarékos énekszólamhoz
vaslogikájú zongorakíséret párosul, aligha illethető a bőbeszédűség vagy a laza
szervezettség vádjával. (Jónás Krisztina és Wilheim András adták
elő a kompozíciót.) A Zeneműkiadó gondozásában, közvetlenül megjelenés előtt
álló Tánczenék sorozatból választott öt tétel - Echo Rag, Magyar
tánc '95 (...mégis bunda a bunda!), Lassú és friss, Tangó, Broadway
Boogie-woogie - a kimeríthetetlen ritmikai lelemény, a stilizáltság magas
foka, a hagyományhoz fűződő távolságtartó, de nem ellenséges viszony, s a mindezt
körüllengő, szeretetteljes irónia révén vált a koncert egyik legélvezetesebb
műsorszámává. Csalog Gábor szinte a saját szellemi szülötteknek kijáró
természetességgel és virtuozitással játszotta a táncdarabokat, a 2000-ben keletkezett
Lassú és friss pedig Vékony Ildikó cimbalmán kelt életre. Az 1972-ben
keletkezett Psalmus az énekhang újszerű kezelésének, a magánhangzók színeivel
való játéknak és az improvizációszerű folyamatnak ötvözésével rajzolt vonzó
képet a szakrális zenei nyelvet kialakító, fiatal komponistáról. A 11 hangszerre
írt Tranquillity hallatán nem csalódtak azok, akik Sáry régi hangját
keresték az új kompozíciókban is. A japán kertek lelkületét megörökítő mű a
belső csendnek olyasféle prelúdiumai közé tartozik, amelyekről a Dukay-művek
kapcsán beszéltem, s ráadásul e - rezdülésnyi jelekből összetett - meditációhoz
a hangszeres színek szépsége is társul. Az 1968-as Quartetto színekben
és rezdülésekben ugyancsak gazdag partitúrájának megszólaltatása mintegy a történelmi
távlatot is megteremtette az akadémiai székfoglaló koncert számára, hiszen nem
volt nehéz megérezni, mennyire új és mennyire friss lehetett ez a hang a korszak
magyar termésében. (Budapesti Őszi Fesztivál, 2000. október 14., MTA Kongreszszusi
Terem - Sáry László akadémiai székfoglaló hangversenye)
|