Bevezetés
A 18. század Európájának zenéjét különböző nemzeti stílusok együttes jelenléte
határozta meg, amelyeket a kortársak is pontosan megkülönböztettek egymástól,
s amelyeknek kompozíciós ismérvei akár zenei elemzés által is könnyen kimutathatók
az egyes művekben.1 Ezek a nemzeti írásmódok
azonban korántsem képviselték egy-egy náció kizárólagos szellemi tulajdonát,2
hanem széles körű nemzetközi praxis alapját képezték. Az itáliai opera seria
Európa udvaraiban közös reprezentatív műfajnak számított. A virtuóz versenymű
- noha joggal nevezhető az itáliai emigránskultúra termékének - ugyancsak Londontól
és Párizstól Szentpétervárig volt jelen a hangversenypódiumon. A zenekari zene
emancipációjában a cseh muzsikusok játszottak nagy szerepet, de nem csupán Mannheimban
és Bécsben (s végképp nem csupán szülőhazájukban), hanem Európa-szerte. Habár
jó adag német önérzet is kifejeződik Johann Joachim Quantz fejtegetéseiben,
aki a német stílust az olasz és a francia ízlés erényeit egyesítő "vermischter
Geschmack"-kal3 azonosítja, kétségtelen, hogy
a bécsi klasszika többféle és több nemzetiségű hagyomány ötvözeteként teremtett
univerzális zenei nyelvet az 1780-as évek Európájában.
Megkockáztathatjuk tehát a kijelentést: a 18. század általános jellemzője, hogy
a zenészek utazásai, a nemzeti stílusok nemzetközi forgalma és a repertoár cseréje
nagyobb volumenűvé, a zenei kapcsolatok és kölcsönhatások intenzívebbé válnak,
mint korábban. Magyarország számára - amely sajátos történelmi helyzetének következtében
sokáig nélkülözte a külhoni kultúra hatását - ez a kapcsolat még fontosabbá
vált: a magyar zenetörténet szempontjából az országba áramló zenészek bevándorlása
nem csupán a korszak jellemző jelenségeinek egyike, hanem a zenei élet újjászervezésének
sine qua nonja.
A 18. század a másfél évszázados török uralom utáni újjáépítésnek, a közigazgatás,
a gazdasági és a szellemi élet új alapokra helyezésének korszaka a magyar történelemben.
(A kor történelmi feladata a manapság széltében-hosszában hangoztatott szlogennel
jellemezhető: "felzárkózás Európához".) Ez idő tájt az ország nemzetiségi összetétele
is alapvető változásokon ment keresztül. Egyfelől a török kiűzése, másfelől
a Rákóczi-szabadságharc pestisjárvánnyal kísért hadi eseményei súlyos veszteségeket
okoztak. A század elejére az ország jelentős része félig lakatlanná vált. A
békeidők kezdetétől, 1711-től 1790-ig a népesség három-négy millióról tízmillióra
növekedett. A népesség növekedése csak részben köszönhető a természetes szaporulatnak:
sokkal inkább a betelepítés következménye volt. A Habsburgok igen tudatos betelepítési
politikájának következtében körülbelül egymillió német ajkú bevándorló érkezett
az országba a század folyamán: túlnyomórészt római katolikus vallásúak és osztrák
vagy sváb nemzetiségűek.4
A Magyar Királyság ekkor vált a Habsburg Birodalom részévé. A bécsi uralkodóház
- az ország nemzetiségi összetételét gyökeresen megváltoztató betelepítési politika
mellett - a katolikus klérusban remélhette legfontosabb támaszát, ezért a császári
udvar nagy erőkkel támogatta a katolikus egyház intézményeinek restaurációját.
A század első felének erőteljes templomépítési hullámát az egyházi zene kereteinek
újjáépítése kísérte. Ez a restaurációs folyamat csak lassan és erőteljes külső
segítséggel mehetett végbe. Nem meglepő tehát, hogy csak a század utolsó harmadára
jött létre a nyugat-európaival mennyiségében és minőségében összevethető zenei
termés. Azt is a magyarországi helyzet természetes következményének kell tekintenünk,
hogy az itthoni zeneszerzők között elsősorban német, osztrák vagy cseh nemzetiségű,
betelepült muzsikusok nevével találkozunk, akik nagy zenei tradíciókkal rendelkező
központokból érkeztek, és megbecsült munkásaivá váltak az újjászerveződő magyarországi
zeneéletnek. E nemzetközi muzsikusgárdában ritkaságszámba megy a magyar nemzetiségű
komponista.
A történelmi körülmények ismerete arra a kijelentésre csábítana, hogy a magyarországi
zenei életet szinte kizárólagos központként Bécs határozta meg, mely ekkorra
már Európa egyik zenei fővárosává vált. Bécs centrális jelentőségét csakugyan
nehéz lenne tagadni, ám korántsem volt kizárólagos forrása a Magyarországra
érkező repertoár és a zenészek importjának. A Magyar Királyság, mint a Habsburg
Monarchia része, maga is többnemzetiségű országgá, számos náció "olvasztótégelyévé"
vált, sokkal inkább, mint korábbi történelme során bármikor. A magyar nemzetiség
aránya - részben a már említett betelepítési politika következményeként - mintegy
41 százalékra csökkent, s a német anyanyelvű lakosság mellett a legfontosabb
nemzetiségi csoportokat a románok, szlovákok, horvátok, szerbek, zsidók, görögök
stb. alkották. Ezeknek a népcsoportoknak a társadalmi státusa nagy mértékben
különbözött. Nyilvánvaló, hogy egy ennyire heterogén társadalom szükségképpen
különböző kulturális centrumok felé orientálódott; már csak ezért sem számolhatunk
egyetlen központ kizárólagos hatásával. A városi polgárság nemzetiségi összetétele
vidékenként változott, de a német lakosság aránya általában itt emelkedett a
legmagasabbra. Pozsonyban német, magyar, szlovák, Pest-Budán német, magyar szerb,
görög, Brassóban német, magyar és román polgárok laktak a felsorolás sorrendjének
megfelelő létszámban. A városi kultúra tehát - az ország középső részének kálvinista
és tisztán magyar mezővárosaitól eltekintve - lényegében német jellegű volt,
amely elősegítette Bécs központosító törekvéseit. Ugyanakkor a vallási különbségek
természetesen a kulturális orientáció irányát is meghatározták. A felvidéki
valamint az erdélyi szászok evangélikus városai, vagy Sopron megkísérelték megtartani
nyugatabbra élő hittestvéreikkel való kulturális kapcsolataikat. A Bécs közvetlen
közelében fekvő Sopron evangélikus gyülekezete például Regensburgból szerezte
be istentiszteleti zenéjének repertoárját, és részben innen toborozta vezető
zenészeit is, ugyanakkor Erdély szász városainak (köztük Nagyszebennek) több
muzsikusa tanult Szászföldön, akár magánál Johann Sebastian Bachnál is.5
A Habsburg uralkodóház katolizációs törekvéseinek következtében azonban az evangélikus
egyházzene csekély hozama és alacsony színvonala nem mérhető a 17. századi virágkorához.
Az alábbiakban három különböző szempontból adunk áttekintést a zeneszerzők vándorlásáról.
Először is megvizsgáljuk, hogy a Magyarországra érkező muzsikusok nemzetiségi
összetétele mennyiben tükrözi az általános európai tendenciákat. Rákérdezünk,
kik, honnan, miért jöttek, és milyenfajta állást kaptak. Másodszor megkíséreljük
az ország zenei életében játszott szerepük szerint osztályozni a magyarországi
komponistákat: mennyi időt töltöttek választott hazájukban, s működésük mennyiben
maradt elszigetelt vagy mennyiben válhatott egy szerves hagyomány kiindulópontjává
- egyszóval: milyen mélyen hatottak a magyar zene történetére. Végül feltárjuk
azokat az utakat, csatornákat, amelyeken keresztül a magyar periférián működött
zenészek - személyesen vagy műveiken keresztül - visszakerülhettek a központok
zenei életének vérkeringésébe.
Olaszok és csehek
A 18. századi Európa zenei térképére az olasz és cseh muzsikusok vándorlása
rajzolta a legjellemzőbb vonásokat. Az olasz zenészek 17. században megindult
áramlása a 18. században megerősödött, s ennek következményeképp valamennyi
európai centrumban nagy befolyásra tettek szert. Az olasz operakomponisták meghódították
az egész kontinens zenés színpadait, de az itáliai egyeduralom korántsem szorítkozott
a vokális zene területére, hiszen a szonátakomponisták is divatba jöttek a rezidenciákon
és a nagyvárosok kialakulóban lévő hangversenyéletében. Nagy olasz kolóniák
virultak Párizsban és Londonban egyaránt. Az olasz énekesek iránti kereslet
az egész korszakban változatlanul fennállt, a hangszeres muzsikusok iránti érdeklődés
viszont 1740 táján érezhetően megcsappant - részben az ízlésváltás, főként azonban
épp a cseh zenészek előretörése miatt. A csehek migrációja két hullámban ment
végbe: először 1740 után, majd az egyházi és főúri zenekarok föloszlatását követően
az 1780-as években. Akárcsak az olaszok, ők is a szűkös hazai feltételek miatt
kényszerültek arra, hogy a kulturális centrumokba költözzenek.
Az olaszok és a csehek vándorlása természetesen Magyarországot is megcélozta,
de nagyon különböző mértékben. Az olasz betelepülők sokkal kevesebben voltak,
operatársulat alkalmazását ugyanis csak a legtehetősebb mecénások engedhették
meg maguknak,6 mint például Esterházy Miklós
herceg. (Az Esterházy-udvarban az olasz énekesek nagyobb presztízsét mutatja
a hangszeresekéhez képest a fizetések különbsége. Az 1789-es Conventionale adatai
szerint a kilenc olasz énekes 450-1000 guldent kapott, az olasz és német vonósok
150-400, a cseh és német fúvósok 300-500 gulden évi javadalmazásban részesültek.)7
Mivel az olasz virtuózok működéséhez igazán méltó feltételeket csak néhány főúri
rezidencia tudott biztosítani, ezért inkább átmenetileg tartózkodtak Magyarországon,
végleg letelepülők nincsenek közöttük. Az egyetlen említésre méltó kivétel Luigi
Tomasini, az Esterházy-zenekar első hegedűse, Haydn barátja, aki csaknem 50
éven keresztül megtartotta hivatalát.8 De még
ezt a kivételes, igazán elitnek nevezhető Esterházy-zenekart is a csehek dominanciája
jellemezte, amint azt Joseph Martin Kraus tanúsítja 1783 október 13-án kelt
levelében: "...a zenekar olyan, amilyet Joseph Haydn vezetésétől várhat az
ember, azaz egyike a legjobbaknak. [...] a két első hegedűs és a csellista olasz,
a többiek majdnem mind csehek."9
Az olasz zenészek csekély száma Magyarországon az ország zenei életének periferiális
helyzetét és megkésett fejlődését bizonyítja. Michael Haydn karrierjének állomásai
e tekintetben kiváló alkalmat teremtenek arra, hogy a hazai körülményeket összevethessük
Európa kulturális központjainak lehetőségeivel. Amikor néhány évig Patachich
Ádám püspök magánzenekarát vezette Nagyváradon, az együttesben mindössze a két
szoprán énekes volt olasz, ellenben amikor a salzburgi hercegérsek szolgálatába
került, a zenekar csaknem minden fontos posztján itáliai muzsikusokat talált.
(A kasztrált énekesek foglalkoztatottsága egyébként ritkaságszámba ment Magyarországon:
az említett két nagyváradi szopránon kívül csak Barkóczy Ferenc egri püspök
capellájában találunk adatot működésükről, 1754-57 között. Jelenlétük tehát
kizárólag a rövid ideig fönnállott püspöki magánegyüttesekben dokumentálható.)
A cseh muzsikusok meghatározó szerepe a mannheimi zenekarban és a zenekari technikát
forradalmasító kompozíciók megalkotásában (Mannheimer Tonschule) közismert.
Megbecsült voltukat jellemzi az a tény, hogy Bécsben gyakran ők töltötték be
az udvari zeneszerzői tisztséget (mint például Koželuch és Krommer-Kramář).
Némelyikük még Itáliában is meg tudta vetni a lábát - noha Itália, korlátozott
lehetőségei miatt, nem annyira célja, mint inkább kiindulópontja volt a zenészek
vándorlásának. Mysliveček operáival aratott sikert, Václav Pichl - Dittersdorf
nagyváradi kollégája és barátja - pedig Magyarországról Bécsbe került, majd
Milanóban lett Ferdinánd főherceg, az osztrák kormányzó zeneigazgatója. Magyar
kapcsolatait e tisztségében is megtartotta, például ő szerezte be a kottákat
az Esterházy herceg számára.
A korabeli Magyarország zenei életének színtereit igen nagy számban cseh muzsikusok
népesítették be. Sokan Bécsből, a "legnagyobb cseh városból" érkeztek, mint
például Georg Swoboda (1705-1750), Nikolai Strobach (aki 1750-59 között működött)
vagy Franz Anton Novotni (?1749-1806) - mindegyikük a pécsi székesegyház együttesének
tagja lett. Mások közvetlenül Prágából érkeztek, mint például Vincenc Ferrarius
Tutzek (alias Tomáš Václav Tucek), Tamino szerepének első prágai megformálója,
vagy Morvaországból, mint Paul Wranitzky/Pavel Vranický vagy Heinrich Klein.
Legtöbbször a nemzetközi összetételű főúri zenekarokban, a német többségű városok
templomi együtteseiben és a német városi színházak zenekaraiban találkozunk
a nevükkel.
Georg Druschetzky életpályája modellként képviseli a cseh muzsikusok vándorlásának
útvonalát - az egyre keletebbre tartó áramlást -, ugyanakkor alkalmazkodóképességüket
is megmutatja.10 Csehországban született, Drezdában
tanult oboázni Antonio Besozzinál, katonai szolgálatba lépett, katonazenészként
különböző osztrák városokban szolgált, 1777-ben leszerelt, és Linzben Felső-Ausztria
tartományi dobosává (Oberösterreicher Landschaftspauker) nevezték ki. (A tisztséget
- akárcsak annyi más zenei intézményt - II. József számolta fel.) Egy sikertelen
linzi zeneműkiadó-alapítási kísérlet és bécsi álláskeresés után Druschetzky
Pozsonyba költözött, és Grassalkovich Antal herceg, majd Batthyány József érsek
zenekarának tagja lett Pozsonyban, később Pesten. Körülbelül 1800-tól két évtizeden
át Budán működött József nádor fúvószenekarának (Harmonie) vezetőjeként.
Sokoldalú zeneszerző volt, aki kezdetben főként páratlanul népszerű fúvóspartitákat
és átiratokat írt, később azonban szimfóniákat, operát, speciális összeállítású
versenyműveket és egyházi zenét is - mindig aktuális feladatkörének kívánalmai
szerint.
Csak a 19. század Volksgeist-hipotézise számára tűnik paradoxnak az a
tény, hogy a magyar nemzeti opera bölcsőjét csehek ringatták. Az első magyar
nyelvű Singspieleket, azaz daljátékokat - amelyeket a nemzeti érzések
által vezérelt korábbi magyar muzikológia túlértékelt - ugyanis csehek komponálták:
Jozef Rusicka/Ruzitska, Jozef Chudy és mások. Ugyancsak fontos szerepet játszottak
a verbunkos, a deklaráltan magyar nemzeti stílus születésében, a 18-19. század
fordulóján. Mindez azt a tipikus 18. századi mentalitást mutatja, amely szerint
egy nemzeti stílus művelése a zeneszerző szabad választásának kérdése, s az
eredményként születő mű "hiteles" volta nem függ a komponista nemzetiségétől.11
A csehek, mint az új igényeket gyorsan felismerő, mozgékony és alkalmazkodóképes
zenészek jártak élen a magyar nemzeti elemek felhasználásában.
Az a fontos szerep, amelyet a csehek játszottak a 18. század közép-európai zenetörténetében,
némileg módosítja Bécsnek mint kizárólagos központnak státusát. Működésük fényében
Bécs gyakran inkább a vándorzenészek "rendező pályaudvarának" tűnik, mint a
kreativitás valódi forrásának.
Németek és osztrákok
A zenész-bevándorlók jelentős része a német nemzetiségűek közül került ki. Több
hullámban és különböző okokból jöttek Magyarországra. A 17. században az osztrák
és délnémet evangélikusokat a vallásüldözés kényszerítette szülőföldjük elhagyására.
Sokan közülük Sopronban találtak új otthonra, mivel a város úgynevezett "artikuláris
hely"-nek számított, ahol engedélyezték a protestánsok szabad vallásgyakorlatát.
Sopron zeneéletét ezek a menekültek, az exulánsok virágoztatták fel (közéjük
tartozott Andreas Rauch is). A 18. század folyamán azonban többé nem vándoroltak
be komponistaként is jelentős evangélikus muzsikusok. A Regensburgból érkezett
vagy ott tanult zenészek12 legnagyobb érdeme
a rendszeres kantáta-előadások biztosítása volt az istentiszteleten, de ezek
zenéje javarészt nem helyi szerzemény, hanem Regensburgból származó import (például
Christoph Stolzenberg kantátái).
Teljesen természetes, hogy a 18. század már említett restaurációs folyamatában
a katolikus zene intézményeit bécsi mintára és bécsi segítséggel állították
fel. A püspöki székhelyek megkülönböztetett szerepet játszottak a Béccsel való
kapcsolattartásban, mert a püspökök élvezték a Habsburg-ház rokonszenvét, hatalmas
birtokaikból teremtették meg a kulturális élet anyagi forrásait, és az ország
közigazgatási funkcióit is ellátták. Ekkortájt gyakran előfordult, hogy a püspök
főnemesi család tagja volt, és egyúttal a vármegye főispáni tisztjét is betöltötte.
Egyes püspökségeknek rendkívül szoros és közvetlen kapcsolatuk volt a birodalom
fővárosával. A pécsi püspökség regens chori posztjára az egész 18. század
folyamán közvetlenül Bécsből hívtak muzsikust. A püspök 1742-ben egy csaknem
teljes templomi együttest szerződtetett: kilenc zenészt, közöttük két zeneszerzőt,
akik hajóval tették meg a Bécsből Pécsre vezető út nagy részét, magukkal hozván
hangszereiket és kottatárukat. A csapatot az egykori Fux-tanítvány, Anton Franz
Paumon vezette. Az őt követő regens chorikat is kivétel nélkül Bécsből toborozták:
így Franz Anton Novotnit is, akinek halála után majdnem sikerült megnyerniük
Franz Krommert, ám végül helyette Georg Lickl kapta meg az állást, aki ugyancsak
közvetlenül Bécsből érkezett.13Amint Lickl
döntése sejtetni engedi, a Bécsből kiáramló zenészexportot részben egyfajta
"túltermelési válság" okozta. A katolikus egyházi zene elképesztően gazdag burjánzására,
amelyről Burney is csodálattal beszélt, nagy csapást mértek II. József radikális
korlátozó intézkedései, melyek nagyszámú zenészt fosztottak meg munkájuktól,
és hoztak egzisztenciális vészhelyzetbe.14
Az állásokért folytatott, kiélezett konkurenciaharcban sokan vállalták a vándorlást
a periféria felé: a megélhetést, a létbiztonságot fontosabbnak tartva, mint
a centrumhoz való ragaszkodást. Lickl is azok közé tartozott, akik szívesebben
voltak elsők a periférián, mint "közemberek" a központban. Annak ellenére nem
habozott elfogadni a pécsi székesegyház karnagyi állását, hogy jelentős alkotói
múlttal büszkélkedhetett a császárvárosban. Bécsi éveiben ugyanis miséket komponált
Ferenc császár zenekedvelő feleségének és Esterházy (II.) Miklós feleségének,15
kamarazenéjének jelentős része nyomtatásban is megjelent, jó nevű kiadók gondozásában,16
Schikaneder színházában pedig operaszerzőként is szerencsét próbált (1793 és
1802 között tíz Singspieljét, illetve nagyoperáját mutatták be). Lickl döntésének
hátteréhez nem érdektelen idéznünk egy részletet a Grande trio concertante
című darabjáról írt kritikából, amely a lipcsei Allgemeine Musikzeitungban
jelent meg 1807-ben, ugyanabban az esztendőben, amikor a zeneszerző Pécsre költözött.
A recenzens elismeri, hogy Lickl immár Bécs határain kívül is jól ismert, de
hozzáfűzi: "A nem egészen elsőrangú komponisták számára egyre nehezebb lesz
Németországban figyelmet kelteni; akinek pedig sikerül, annak még több gonddal
kell a már elért figyelmet megtartania."17
E sorok alátámasztják azt a hipotézist, mely szerint a legjobb zenészeket a
centrumok vonzzák magukhoz, a kevésbé kitűnőknek viszont el kell hagyniuk a
központokat és a periférián kell szerencsét próbálniuk. (Ugyanakkor természetesen
nem tudhatjuk egészen pontosan, hogy az efféle kritikákat mennyire vehetjük
szó szerint. Emellett a kritikusok egy része maga is komponistaként működött,
s ekképp könnyen lehet, hogy riválisa volt a megbíráltnak.)
Győrnek, a püspöki székhelynek Béccsel való kapcsolatában Kismarton és Eszterháza
játszott közvetítő szerepet. Joggal állíthatjuk, hogy - legalábbis a század
második és harmadik negyedében - Kismarton ugyanolyan jelentőségű kulturális
központként hatott Győr számára, mint maga Bécs. Az Esterházy herceg számvevője
Bécsből toborzott énekesfiúkat a székesegyház együttesébe. Föltehetően az Esterházy-
udvarban nyerte képzettségét - vagy legalábbis a munkásságát meghatározó tapasztalatait
- a kor legtehetségesebb magyar nemzetiségű komponistája, Istvánffy Benedek.18
Amikor 1766-78 között a székesegyház karnagyi állását töltötte be, számos olyan
kompozíció másolatával gazdagította a székesegyház kottatárát, amelyet Kismartonban
ismerhetett meg (többek között Haydn Grosse Orgelsolomesséjét is).
Bizonyos jelek arra utalnak, hogy Esterházy Pál Antal herceg zenei ízlése és
tájékozottsága távolabbra nyúlt a bécsi kínálatnál. Ezt bizonyítja, hogy a győri
székesegyház Istvánffy-másolatai között egy Nápolyban és Madridban működött
olasz zeneszerző, Nicolò Conforto hét kompozícióját is megtaláljuk. E
mester művei ilyen mennyiségben még együttvéve sem maradtak fenn német és osztrák
könyvtárakban, s egyértelmű, hogy a közép-európai régióban Győrön kívül csak
Kismartonban ismerték. A különös forráshelyzet azzal magyarázható, hogy Esterházy
Pál Antal nápolyi követként személyesen találkozott a komponistával, sőt 1751-ben
kantátát rendelt tőle Mária Terézia születésnapjára, s más műveit is hazahozta.
Istvánffy tehát csak a kismartoni udvarban férhetett hozzá e darabokhoz!19
Mindezek fényében joggal állítható, hogy a nyugat-magyarországi városok zeneélete
számára a kismartoni, később az eszterházi udvar közvetlenebb és meghatározóbb
orientációt jelentett, mint Bécs maga. Mint a zenei élet regionális központja,
részben a bécsi repertoárt és a bécsi muzsikusokat közvetítette a magyar városok
felé, részben viszont egy tágabb európai horizontú tájékozódást tett lehetővé
számukra. Az Esterházy-udvar Győr mellett szoros kapcsolatokat tartott fönn
a közeli városokkal, Pozsonnyal és Sopronnal is. Az előbbivel különösen az operajátszás
kötötte össze. Hubert Kumpf társulata nyáron az eszterházi operaházban, télen
Pozsonyban játszott. Pozsonyban több Haydn-operát is előadtak, részben a zeneszerző
személyes felügyeletével. Haydn főként az Erdődy családdal állt baráti viszonyban,
s operákat szállított a pozsonyi Erdődy-színháznak.20
Az egyik legkorábbi magyarországi folyóirat, a Pressburger Zeitung rendszeresen
beszámolt az eszterházi zenei eseményekről.21
Sopronból - amely szabad királyi városként, a nagy múltú toronyzenész-hagyomány
jóvoltából jól képzett fúvószenészeket foglalkoztatott - gyakran hívtak kisegítőket
a hercegi zenekarhoz.22 Az Esterházy-udvar
zenei élete tehát az egész régió számára katalizátorszerepet játszott, és eredményei
nem maradtak elszigeteltek.
Ha a centrum és periféria viszonyát vizsgáló definíciók közül az alábbiakat
helyezzük középpontba: "az a hely nevezhető kulturális centrumnak, ahol egy
bizonyos területen a legjobb tevékenység zajlik", illetve "ahol a legújabb,
a leginkább előremutató események történnek",23
akkor az Esterházy-udvart az 1770-80-as években nyilvánvalóan centrumnak kell
tekintenünk. (Utalhatunk itt akár Mária Terézia sokat emlegetett mondására:
"ha igazán jó opera-előadást akarok látni, Eszterházára kell jönnöm".)
Indokoltnak tűnik tehát a "regionális centrum" fogalmának bevezetése, amely,
noha erőit részben a "fővárosból" toborozza, de idővel (vagy ideiglenesen) riválisává
is válik annak.
Ideiglenes látogatók, letelepülők, hagyományteremtők
A Magyarországra bevándorló komponisták nemzetiségi hovatartozásának szemléje
után vizsgáljuk meg, hogy e "vendégmunkások" milyen mélyen hatottak a magyar
zene történetére.
A 18. század második felének sokszor ismétlődő, egészen tipikus képlete, hogy
a Habsburg Birodalom tehetséges fiatal zenésze karrierje kezdetén Magyarországon
keres megélhetést. Albrechtsberger három évet töltött Győrben 1755-57 között,
a jezsuita kollégium diákjaként, és egy kolostor (valószínűleg az orsolyiták)
orgonistájaként.24 Nem kizárt, sőt nagyon is
valószínű, hogy a püspöki székhely főtemplomának muzsikusaival is kapcsolatba
került, de erre vonatkozólag semmi konkrétumot sem tudunk. Úgy tűnik, az akkor
mindössze 19-21 éves muzsikus nem gyakorolt jelentős hatást a város zenei életére,
később azonban érett kompozíciói széles körű elterjedtségnek örvendtek Magyarországon.
Albrechtsberger leginkább mégis nagyhatású zeneszerzéstanárként hagyta nyomát
a hazai zeneéletben. Valószínű, hogy számos tanítványa részben az ő segítségével
talált állást Magyarországon. Fusz, Sperger, Lickl, Kleinheinz, Struck és Franz
mindannyian nála tanulták a komponálás mesterségét. Jellemző, hogy Albrechtsberger
a tanulóévek végeztével is gyakran egyengette tanítványai pályáját. Lickl például
rendre azokban a bécsi külvárosi templomokban nyert állást, amelyek korábban
Albrechtsbergert is alkalmazták. Bécs Leopoldstadt nevű külvárosában több olyan
muzsikus működött, aki később Magyarországra vándorolt. Korábbi álláshelyük
nyilván összemérhető volt azzal, vagy talán még kevesebbet is nyújtott annál,
amivel a magyarországi állás kecsegtetett.
Franz Krommer-Kramář is azok közé a fiatal tehetségek közé tartozott, akik pályájuk
első szakaszában Magyarországon találtak foglalkoztatást. Kezdetben udvari zenészként
tevékenykedett, azután a pécsi székesegyház capellájának tagja lett, később
katonazenésznek állt, mielőtt a bécsi udvari komponista tekintélyes állását
elnyerte. Ugyancsak ebbe a kategóriába sorolható Michael Haydn és Dittersdorf
rövid tartózkodása Patachich püspök nagyváradi rezidenciáján. A Patachich-zenekar
fényes, de rövid története a később híressé lett zeneszerzők "átmenő forgalmának"
jellegzetes krónikája, ezért érdemes részletesebben kitérnünk a korszak egyházi
méltóságainak magánegyütteseire.
Néhány zenekedvelő püspök nem elégedett meg a székesegyházi zenészek privát
célokra való alkalmi szolgálataival, hanem magánegyüttest tartott fönn, amelynek
nem az egyházi zene ellátása, hanem a püspöki udvartartás pompájának emelése
volt feladata. Ennek megfelelően a világi zene művelése vált fő profiljukká.
Ezek az együttesek a nemzetközi élvonal legkiválóbb hangszeres virtuózait és
komponistáit foglalkoztatták, és mindegyikük magában hordozta egy második "mannheimi
zenekar" lehetőségét. Patachich Ádám nagyváradi magánzenekara (1759-1769) mellett,
melynek tevékenységét a nemzetközi szakirodalom is részletesebben ismeri, meg
kell említenünk Batthyány József érsek 1776-1783 között működött együttesét,
melynek minden posztján virtuóz hangszeresek álltak, s melynek tagjai között
jelentős zeneszerzők is működtek (Anton Zimmermann, Sperger és mások). A korabeli
Pozsonyban komponált műveknek (például Zimmermann egyházi és világi zenéjének)
igényes szólamai beszédesen tanúskodnak a zenekar tagjainak képességeiről. Az
együttesek rövid működésük miatt nem válhattak oly nagy hatású regionális centrumokká,
mint például az Esterházy-udvar. Patachich Ádám a császári udvarnál való feljelentés
és az azt követő vizsgálat után 1769-ben kényszerült nagy együttese feloszlatására,
a Batthyány-zenekart ugyancsak adminisztratív intézkedés szüntette meg: II.
József 1783-ban valamennyi püspöki magánzenekart föloszlatta. Az időben egymást
követő, rövid életű zenekarokban jellemző módon részben ugyanazok a muzsikusok
bukkannak fel, akik végül az Esterházy-udvarnál, esetleg valamely nagyobb város
együttesének élén találtak munkát, vagy végleg elhagyták Magyarországot.
Exkurzus: a periféria előnyei?
Griesinger Haydn-életrajzának egyik, sokat idézett részlete - úgy tűnik - rendhagyó
adalékot kínál a centrum és a periféria viszonyának vizsgálatához. E passzusban
Haydn arra utal, hogy alkotómunkája szempontjából a visszavonultság, a központtól
való - legalább időleges - elszigeteltség kifejezetten előnyösnek bizonyult.
"A herceg elégedett volt valamennyi művemmel. Elismerést kaptam. Egy zenekar
vezetőjeként kísérletezhettem, megfigyelhettem, hogy mi teremt egy bizonyos
hatást, s mi gyöngíti azt, s ekképp tökéletesíthettem, csiszolgathattam, hozzáadhattam
vagy kihúzhattam egyet-mást - kockáztathattam. El voltam zárva a világtól, s
a környezetemben senki nem ingathatta meg az önbizalmamat, senki sem háborgatott,
így aztán eredetivé kellett válnom."25
Mindez azt sugallja, hogy a periféria olykor vonzóbb működési hely lehetett
egy komponista számára, mint a központ. Ugyanakkor e sajátos - s már csak Eszterháza
kivételes helyzetéből adódóan - rendhagyó esetből aligha lehet a korszakra (és
más szerzőkre is) általánosan érvényes tanulságot levonni. Mindenesetre érdekes,
hogy Dittersdorf életútja ugyancsak tartalmaz hasonló mozzanatokat. Miután 1769-ben
feloszlatták a nagyváradi püspöki együttest, Dittersdorf a Habsburg birodalom
egy másik - földrajzilag ugyancsak periférikus - püspöki zenekarának Kapellmeistere
lett Boroszlóban (Breslau, ma Wrocl/aw), s oly elégedett volt pozíciójával,
hogy 1774-ben visszautasította a bécsi hofkapellmeisteri állást. Ugyanakkor
természetesen állandó kapcsolatban állott a fővárossal, hiszen operáit nagy
sikerrel játszották Bécsben.
A pályakezdő muzsikusok magyarhoni próbálkozásaitól megkülönböztethető egy
másik zeneszerzőcsoport: tagjainak magyarországi tartózkodása csupán időlegesnek
bizonyult. Ezek az "alkalmi munkavállalók" általában a rezidenciák kevésbé állandó
udvari együtteseiben vagy valamely színház zenekarában nyertek állást. Példaként
említhetjük Anton Kraftot, Hammert vagy Mestrinót az Esterházy-zenekar tagjai
közül, vagy Paul Wranitzkyt és Johann Mederitschet (Gallust) a színpadi komponisták
sorából.
A Magyarországra bevándorolt zeneszerzők harmadik csoportját azok alkotják,
akik immár érett mesterként érkeztek hazánkba, és viszonylag rövid itt tartózkodásuk
ellenére nagy hatást gyakoroltak a magyar zenei életre. Joseph Bengraf, aki
harminckilenc esztendősen, 1784 júniusában pályázta meg és nyerte el a pesti
belvárosi plébániatemlom regens chori állását, mindössze hét esztendeig,
1791-ben bekövetkezett haláláig töltötte be a posztot, ám a repertoár megújításával,
korszerű tájékozottságával, s nem utolsó sorban saját kompozícióival mégis új
fejezetet nyitott a pesti főtemplom életében. Nem adatott sokkal több idő Anton
Zimmermann-nak sem, akinek útja a sziléziai "perifériáról" a Habsburg birodalom
egyik regionális centrumába vezetett. Az 1770-es évek elején került Pozsonyba,
először független zeneszerzőként próbált megélni, majd 1775-ben Batthyány József
hercegprímás udvari zeneszerzője lett. A dóm orgonistaállását 1780-ban sikerült
elnyernie, ám 1781 októberében bekövetkezett halála váratlan véget vetett szépen
ívelő karrierjének. Zimmermann életének utolsó, termékeny pozsonyi évtizede
- természetesen nem feledkezve meg a két szerző közötti nagyságrendi különbséget
- Mozart életének 1780-90 közötti beteljesedésére emlékeztet. A kismester a
maga adottságainak és szűkre szabott életútjának határain belül megfutotta a
maga pályáját, mely a műfaji sokoldalúság, a nyomtatott publikációk nagy száma,
a kortársak elismerése és - főként a hangszeres zene terén - az invenció és
a drámai érzék határozott jelenléte által nyert egyéni karaktert.
A bevándorló muzsikusok jelentős része állandó alkalmazásra talált s végleg
letelepedett az országban, élete végéig megmaradva választott otthonában. Ez
az életút szinte kizárólag az egyházi együttesekhez szerződött muzsikusok pályafutását
jellemezte, amint azt Paumon, Franz Anton Novotni és Georg Lickl (mindannyian
a pécsi székesegyház muzsikusai) biográfiája világosan mutatja. Lickl érett
zeneszerzőként érkezett Pécsre, ahol 1807 márciusától haláláig, 1843-ig töltötte
be a székesegyház karnagyi posztját. Lickl pécsi működése a magyarországi Mozart-recepció
egyik leglényegesebb fejezete: megérkezése után nem múlt el év Mozart miséinek
előadása nélkül. Mozart hatását saját kompozíciói is magukon viselik.26
Korának legfrissebb egyházzenei termését is figyelemmel kísérte: rendre bemutatta
Haydn kései nagymiséit, és már 1820-ban, keletkezése után mindössze négy esztendővel
beszerezte a pécsi székesegyház kottatára számára Cherubini c-moll Requiemjének
egy másolatát, korának eme emblematikus fontosságú kompozícióját. Mint említettük,
Lickl egyenesen Bécsből, a régió virágzó zenei centrumából érkezett, ahol egyházi
alkalmazásban állt ugyan, de leginkább - nyomtatásban is megjelent, változatos
összeállítású - kamaradarabok és színpadi művek szerzőjeként ismerték. Ugyanakkor
miután letelepedett Pécsett, több mint három és fél évtizedes magyarországi
tevékenységét kizárólag egyházi kompozícióknak szentelte. Lickl azon kevesek
közé tartozott, akik magyarországi éveik alatt is mindvégig megtartották kapcsolatukat
a bécsi zenei élettel, és életük "periférián" töltött hátralévő esztendei alatt
sem tévesztették szem elől a nemzetközi színtér legfrissebb zenei fejleményeit.
Rendkívül termékeny miseszerzőként művei számos bécsi és Bécs környéki templom
repertoárján maradtak egészen a század harmadik negyedéig. Egyházi zenéje kéziratos
másolatok útján Magyarországon is széles körben ismert volt. A hagyományteremtő,
folyamatosan, hosszú ideig alkotó, a repertoárba szervesen beépülő Lickl életének
második, magyarországi fele a hazai zenetörténet szempontjából jelentősebb sikertörténet,
mintha a Mozart- vagy Beethoven-epigonok vagy a külvárosi színházak "zenei beszállítóinak"
egyikeként megmaradt volna a császárvárosban, a nagy bécsi mesterek árnyékában.
Összegzés
Rajeczky Benjamin egész kutatási irányt kijelölő sejtése, ösztönzése és Bárdos
Kornél rendszeres levéltári kutatásai után a magyar zenetörténet-írásban Dobszay
László megfogalmazása tükrözi a legmarkánsabban azt a szemléletváltását, amely
a 18. század értékelésében bekövetkezett:
"A XVIII. század magyar zenetörténetének alapkérdését a korábbi magyar muzikológia
egyoldalúan tette föl: haladását a nemzeti sajátságok jelenlétén akarta lemérni.
Holott e század magyar zenéjének fő problémája az volt, hogy a törökdúlás után
kifosztottan álló, erőit éppen most összeszedő magyarság tud-e az anyagi újjáépítéssel
együtt a kulturális, ezen belül a zenei újjáépítés területén is jó alapokat
rakni. A zenei műveltség újraalapozása és elterjesztése, a zenei élet folytonosságának
és intézményes támaszainak biztosítása, a zeneszerzői és előadóművészi technika
elsajátítása, elegendő szakzenész megszerzése, a korszerű zenei mércék szerint
való tájékozódás volt most soron. [...] Így tehát nem az irány, hanem a kvalitás
volt e korszak legfőbb szükséglete."27
A 18. század magyar zenéjének a kor Európájához való felzárkózás
volt a legfontosabb feladata, s hogy ez a feladat - minden hátráltató tényező
ellenére - a 19. század elejére tulajdonképpen elvégeztetett, az nem kis részben
a bevándorolt muzsikusoknak és zeneszerzőknek köszönhető. A kezdetben igen szűk,
szakképzett muzsikusréteg egymást követő generációi alapozták meg a zenei élet
ama folyamatos hagyományát, amely később a magyar nemzeti opera megteremtőjeként
ünnepelt Erkel Ferenc, vagy a gazdag pozsonyi zeneéletben nevelkedett Bartók
Béla művészetének is táptalajául szolgálhatott.
JEGYZETEK
1. Dahlhaus, Carl: "Nationalstile und "vermischter
Geschmack"". In: Die Musik des 18. Jahrhunderts (Neues Handbuch der Musikgeschichte,
5.) Regensburg, 1985, 19-23.
2. Jóllehet a párizsi buffonista vitában az
olasz és francia nemzeti stílus szembekerült egymással, a 18. század még mentes
a 19. század nacionalista szemléletétől.
3. "Vegyes ízlés".
4. A másik német anyanyelvű magyarországi nemzetiség,
a Felvidék és Erdély városlakó polgársága középkori eredetű, lutheránus volt,
és meglehetősen zárt közösségekben élt. Ezt a népcsoportot meg kell különböztetnünk
az új telepesektől, akikkel semmilyen kapcsolatban nem állott.
5. Peter Schimert Bécsben majd Lipcsében, J.
S. Bachnál folytatott tanulmányai után, 1742-85 között töltötte be a nagyszebeni
evangélikus templom orgonista állását. Vö. Stock, S. Fr.: Aufsätze über die
zustand der Musik im Großfürstenthum Siebenbürgen. Hermannstadt, 1806 (az
OSZK-ban őrzött kézirat).
6. Ráadásul a legtehetősebb magyar mecénások
sem föltétlenül a hazai operakultúra oltárán áldozták föl vagyonukat: ezt példázza
Tallián Tibor - a Muzsika előző számában megjelent - tanulmányában erdődi Pálffy
Ferdinánd gróf esete.
7. Tank, Ulrich: Studien zur Esterházyschen
Hofmusik von etwa 1620 bis 1790. (Kölner Beiträge zur Musikforschung, Bd.
101.) 440-441.
8. Luigi Tomasini életének főbb adatai: született
1741-ben, Pesaróban; 1757-ben lépett az Esterházyak szolgálatba; 1790-ben, a
zenekar feloszlatásakor nyugállományba vonult, de 1793-tól újra aktív, egészen
1808-ban bekövetkezett haláláig.
9. Idézi Landon, H. C. Robbins: Haydn: Chronicle
and Works. Vol. II., 1978, 478.
10. Druschetzky életének összefoglalásához
lásd Sas Ágnes: "Georg Druschetzki, Batthyány József hercegprímás zenésze."
In: Zenetudományi dolgozatok, 1987, 53-73.; uő: "Chronology of Georg
Druschetzki's Works Preserved in his Estate." In: Studia Musicologica
31, 1989, 161-215.
11. Dahlhaus, i. m. 19.
12. Daniel Knogler, Michael Koseck
13. Lickl életrajzához lásd Szkladányi Péter:
"Lickl György, a pécsi székesegyház zeneszerzője és karnagya." In: Baranyai
Helytörténetírás 1979, 13-108.
14. Vö. Riedel, Friedrich Wilhelm: "Katholische
Kirchenmusik im Spannungsfeld zwischen Gottesdienst und Kunst im Zeitalter der
Französischen Revolution und des Vormärz". In: Bericht über dem Internationalen
Musikwissenschaftlichen Kongress Bayreuth, 1981, Hg. Mahling und Wiesmann,
Kassel/Basel, 1984.; továbbá Schröder, Dorothea: Die geistlichen Vokalkompositionen
J. G. Albrechtsbergers. (Hamburger Beiträge zur Musikwissenschaft, 34),
1987, 25.
15. A zeneszerző síremlékét 1852-ben avatták
fel. Haas Mihály ekkor elhangzott gyászbeszédéből származik az információ, mely
szerint Lickl 1804-ben misét ajánlott a császárnénak. Ezt a művet reményeim
szerint sikerült azonosítanom 1996-ban. Szkladányi Péter Lickl-műjegyzékében
ugyanis az 1828-as kottaleltár alapján közli egy Esz-dúr mise kottás incipitjét,
de elveszettnek tünteti fel a kompozíciót, amelyet azonban az incipit alapján
megtaláltam a bécsi Nationalbibliothek zenei gyűjteményében. A mű forrásanyaga
a bécsi Hofkapelle kottatárában maradt fenn, s a vízjelek tanúsága szerint egyidős
egy Lickl utolsó bécsi éveiben keletkezett, és 1804-re datált Singspiel-töredék,
a Der Orgelspieler autográf partitúrájával. A két autográf írásmódja
is tökéletesen azonos. Ezek alapján megalapozottnak érzem a föltételezést, hogy
a császárné miséjéről van szó.
16. Kiadói közé tartozott a bécsi Joseph Eder,
Tranquillo Mollo, a Musikalisches Magazin, az offenbachi André, az augsburgi
Gombart stb.
17. Leipziger Allgemeine Musikzeitung,
April 1807, Nr. 29., 468. "Es wird für nicht ganz ausgezeichnete Komponisten
immer schwerer, in Deutschland einige Aufmerksamkeit zu erregen, wem das nun
geglücht ist, der sollte auch mit desto mehr Sorgsamkeit über denn Erreichten
halten!" Idézi Szkladányi i. m., 18. (valamint 16. jegyzet: 96.).
18. Korábban már Vavrinecz Veronika, Dobszay
László és Sas Ágnes is feltételezte, hogy Istvánffy a kismartoni Esterházy-udvarnál
szerzett tapasztalatokat (Vö. a Musicalia Danubiana 3. és 13. kötetének
bevezető tanulmányaival). A komponista kismartoni kapcsolatai mellett szóló
érvek legteljesebb összefoglalását, s újabb közvetett bizonyítékok felsorolását
ld. e sorok írójának kismonográfiájában: Farkas Zoltán: Istvánffy Benedek
(Magyar Zeneszerzők 5.), Bp., 1999, 7-9.
19. A Conforto-művek jelentőségét Istvánffy
kismartoni kapcsolataira nézve Sas Ágnes fedezte fel. Lásd "Istvánffy Benedek
élete és működése." In: Musicalia Danubiana 13., 1995, 9.
20. Landon, H. C. Robbins: Haydn: Chonicle
and Works. II., 262, 671.
21. Pándi Marianne - Schmidt, Fritz: "Musik
zur Zeit Haydn und Beethovens in der Pressburger Zeitung." In: The Haydn
Yearbook VIII (1971), 165-294.
22. Bárdos Kornél: Sopron zenéje a 16-18.
században. Budapest, 1984, 225, 230-231.
23. Ezeket a kérdéseket, sok más hasonlóval
együtt, a Centre and Periphery munkacsoport vezetője, Rudolf Rasch fogalmazta
meg kiinduló munkahipotézisként.
24. Vö. Schröder, i. m. 5. Számos életrajza
szerint a komponista a bécsi jezsuita kollégiumban fejezte be tanulmányait,
de Schröder megtalált egy korábban ismeretlen, 1789-ben kelt Albrechtsberger-levelet,
amely a szerző győri tanulóéveit bizonyítja.
25. Griesinger, G. A.: Biographische Notizen
über Joseph Haydn. Leipzig, 1811. Idézi Elaine Sisman, "Haydn, Shakespeare
and the Rules of Originality". In: Haydn and his world. Ed. by E. Sisman,
3-56.
26. Említésre érdemes, hogy egyik orgonaszólós
miséjét, amelyet a bécsi Waisenhauskirche kottatárában találtak meg 1948-ban,
sokáig Mozartnak tulajdonították.
27. Dobszay László: "Istvánffy Benedek kisebb egyházi művei." In:
Musicalia Danubiana 3., 1984, 18.
E tanulmány a Musical Life in Europe 1600-1900 elnevezésű nemzetközi
zenetudományi program The Circulation of Music című workshopjában működő
Centre and Periphery munkacsoport 2000. június 17-én, Milánóban rendezett
konferenciájára készült. Végleges változata 2002-ben jelenik meg angol nyelven,
a workshop által kiadott kötet egyik fejezeteként. Nemzetközi olvasóközönségnek
szánt ismeretterjesztő írásról lévén szó, a szöveg olyan történelmi tényekről
is tudósít, amelyek magyar olvasók körében köztudottnak tekinthetők. A magyar
zenetörténeti vonatkozású adatok jelentős része Bárdos Kornél levéltári
gyűjtésének és Sas Ágnes kutatásainak eredménye.
|