Petrovics Emil szerzői estjeSzerzői estre viszonylag ritkán kerül sor manapság,
a diplomahangverseny és a tisztes kerek évfordulók között nagyítóval kell keresni
a teljes szerzői portrét - a hangversenyrendezők nem szívesen vállalják az efféle
kockázatot, mondván: a publikum a változatost kedveli, s legfeljebb csekély erőfeszítést
tesz megszokott sétáiról egy-egy újabb ösvény felfedezésére. PETROVICS EMIL zenéje
ebből a szempontból kivételes kényeztetést élvez. Persze a kerek évfordulónak
kijáró szerzői estet neki is meg kellett várnia, mégis, mintha a kortárs zene
zsákbamacskája az ő művei esetében kevesebb kockázattal járna. Ezt bizonyítja,
hogy a 70. születésnap tiszteletére rendezett hangverseny a Tavaszi Fesztivál
keretében zajlott, nagy érdeklődés mellett.
Petrovics Emil műveit kedvelik, és ő nem titkolja (nem is titkolta soha), hogy
keresi közönsége és előadói szimpátiáját. Hosszan lehetne elmélkedni azon, mit
tesz ennek érdekében. Kompromisszumot köt? Vajon ki nem kötött zeneszerző elődei
közül kompromisszumot? S aki nem kötött (mert ilyenek is akadtak), elérte-e, hogy
felnőjenek hozzá? Vajon nem a nagy szórakoztatók, közönségbarátok, "kegykeresők"
művei alkotják-e ma a hangverseny- és operarepertoár jelentős részét? Mindenesetre
Petrovics Emil úgy komponálja műveit, hogy elképzeli, kik játsszák és kik hallgatják
őket. Ezzel bizonyára összefüggésben áll rendkívüli ismertsége a művészi közéletben,
személyes kapcsolata úgyszólván mindenkivel, aki zeneközelbe kerül. Az a befogadó
réteg, amelynek ő komponál, valóban létezik, és azt várja, amit tőle kap. Ideális,
és némileg anakronisztikus helyzet ez. Olyan egyensúlyi pillanat, amelyet egy
erős és céltudatos egyéniség életútjával tágított kivételessé és történelmivé.
Ugyan melyik kortárs zeneszerzőnek van ma "személyes" közönsége? Kevésnek. A jelenség
egyik elgondolkodtatóan érdekes vonása, hogy ennek érdekében Petrovics Emil nem
tett látványos fordulatot vagy engedményt életművében. Olyan művészi és etikai
elvek szerint komponál, mint fél évszázaddal ezelőtt, s míg opuszain kétségtelenül
végighúzódik az összekötő s egyben továbbkígyózó belső vonal, az alapot semmiféle
külső hatás nem ingatja meg. Jól példázta ezt a szerzői est műsorán felhangzó
kompozíciók sora: a diákfejjel komponált Cassazione rézfúvós kvintettre
(op. 1, 1953) és három késői mű, a Szabó Lőrinc verseire írott dalciklus (Panasz
és vigasz, op. 43, 1996), a József Attila-költeményekre készült IX. kantáta
(A Dunánál, op. 45, 1998) és a jelenleg legfrissebb Petrovics-mű, a Zongoraverseny
(op. 47, 1999). Persze érződnek az op. 1 és az op. 47 között eltelt évtizedek,
de nem a kompozíciók stílusában, s különösen nem minőségében, hanem a műfaj komplexitásában,
s mindenekelőtt a poézis terén. A Cassazione akkor keletkezett, amikor a magyar
rézfúvós kamarazene még igencsak gyerekcipőben járt, s most a Szent István
Király Zeneművészeti Szakiskola Rézfúvós Kvintettjének fiataljai briliáns
előadással, tanáruk, Makovecz Pál vezetésével bizonyították, milyen kultúrája
van ma már a kamaramuzsikálás eme formájának. A mű is megőrizte fiatalos hamvát,
formás és karcsú, mögötte felsejlik a mester, Farkas Ferenc pannon hangzásideálja,
meg a kötelezően kijáró tisztelet a régi magyar századok iránt (Balassi Bálint
emlékére). Játékos mű a Zongoraverseny is, nyitó- és zárótételében egyénivé rajzolt
neoklasszikus forma- és hangzáseszménynyel, s egy ebben a környezetben szokatlanul
tragikus síró-jajongó lassú tétellel, mely zavarbaejtően mélyre enged pillantani.
A zongora végig zsong a darabban, a saroktételekben tetszetős, sőt látványos virtuozitással
(a szólót Prunyi Ilona játszotta biztonsággal és szuverenitással, mondhatni:
büszkén, hiszen ez az "ő" zongoraversenye, az ajánlás neki és a MATÁV Zenekarnak
szól, de a szerzői esten a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara volt
a partner, Hamar Zsolt vezényletével). Ugyancsak Prunyi Ilona teherbírását
dicséri a Szabó Lőrinc verseire komponált, kantáta méretű és igényű dalciklus
zongoraszólamának kidolgozott megszólaltatása. A Gulyás Dénesnek ajánlott művet
ez alkalommal Fekete Attila adta elő igen intenzív, a legszebb reményekre
jogosító átéléssel, szuggesztívan, és, szokatlan módon, fejből. A "kívülről" tudás
"belülről" tárta fel a három monológot, amely messzemenően épít az előadó kifejezőkészségére.
Petrovics kapcsolata Szabó Lőrinc verseivel (mint általában a költészettel, a
megzenésítendő szavakkal) rendkívül szerencsés. A dalok énekszólamában legalább
annyi a megkomponált, mint az előadandó, a vers nem ürügy, hanem végcél, a költészet
a zene által valóban más dimenzióba kerül. Az újraköltés tehetsége izzítja át
Petrovics Emil IX. kantátáját is, mely József Attila verseit és verssorait alapul
véve úgy szól Budapestről, hogy közben felölel egy napot, hajnaltól éjjelig, sőt
egy egész életet, a "bölcsőtől a sírig". Az öttételes mű öt megzenésített vers
benyomását kelti, ám közelebbről vizsgálva kiderül, hogy többnyire versmozaikokról
van szó, a líra drámai válogatásban jelenik meg. Nagyhatású ez a kompozíció, középpontjában
József Attila örökérvényű Duna-menti merengésével, melynek a kilencvenes évek
magyar identitászavarai adnak különös aktualitást. A "rendezni végre közös dolgainkat"
pátoszát a zeneszerző csalhatatlan színpadi, dramaturgiai érzékkel oldja olyan
versek montázs jellegű vagy akár önálló tételként való megzenésítésével, mint
az Altató, a Fiatal lányok éneke, illetve a "De szeretnék gazdag lenni" városi
folklórja. Az énekesek (Férfi, Nő, Gyerek) jelképek s egyben drámai szereplők,
remény, csüggedés, boldogság és beteljesületlen illúziók hordozói. Mindennapos
élet-közhelyeik az elmúlás fájó igazságává állnak össze. A Duna hömpölyög és a
város hullámzik, de csak az előbbi halhatatlan. Bölcs és összefoglaló mű a IX.
kantáta, méltó a Kilencedikhez, mely minden zeneszerző életművében - ha eléri,
megéli alkotója - misztikus jelentőségű. A Debreceni Kodály Kórus, a Budapesti
Filharmóniai Társaság Zenekara, a kitűnő szólisták: Frankó Tünde, Massányi
Viktor és a gyerekénekes Juhász János, hála Kovács János karmester
műismeretének és szeretetének, ráhangolódtak a kompozícióra, és valóban ünneppé
tették a hangversenyt.
|