A múlt alkalommal a gyökereket szerettük volna kitapogatni: a család és a
magyarországi tanulóévek történetével ismerkedtünk. Szabolcsi Bence irodalmi,
zenei, történészi hajlamának, tehetségének jelentkezését próbáltuk megfigyelni
- azokat az eszmei, hangulati szálakat bogoztuk, amelyekben megfogódzkodva a
kor magyar szellemi életében kereste helyét a tizenöt-húszéves fiatalember.
Végül Kodály Zoltán személyében ismertük fel azt a nevelőt, azt az alkotóművészt,
azt a meghatározó egyéniséget, aki Szabolcsit zenetörténészként pályáján elindította,
aki művészetszemléletére, tudományos és emberi világnézetére egyaránt rendkívüli
hatással volt. Ma a lipcsei diák portréját kíséreljük meg felvázolni.
Lipcsét a család választotta a numerus clausus kényszerítő körülményei idején,
de ez esetben is Kodály buzdítása adta meg a lökést az elhatározáshoz, hogy
Németországban folytassa tanulmányait. "Menjen csak ki Lipcsébe, az egyetemre,
bíztatott - emlékezett később Szabolcsi Bence ezekre az évekre -, de
ott Bachot tanulmányozzam, Straubét hallgassam, mert ott - Riemann és Abert,
Sievers és Lamprecht városában - lehet! - de ne az elméleti vitákat, mert azoktól
nem lehet »vitamint« magunkba szívni, épp ellenkezőleg."
Azt is Kodály mondta az útra készülő tanítványnak, hogy beszámolóiban "ne
a városokról, hanem önmagáról írjon". A levelek, amelyek az 1921 augusztusa
és 1923 februárja közötti időszakból valók, részben Kodálynak, részben a családnak,
elsősorban Szabolcsi Bence ez időbeli szellemi bizalmasának: sógornőjének, Böskének
szóltak.
Lipcsében először a konzervatórium kapuja nyílik meg előtte. "Tegnapelőtt
volt a felvételi vizsgám, melynek végén mindjárt be is iratkoztam - jelenti
még szeptemberben az otthoniaknak. - Az egész különben talán három percig
tartott. [...] elcipeltem egy csomó kottát, egy csomó bizonyítványt, két dolgozatot
és - enyhe ellenzéséül az itteni zenének - a La Mer partitúráját. Néhány pillanatig
játszottam is. Tegnap Karg-Elertnél jelentkeztem... (Ő lesz a zeneszerzéstan-tanára.)
Legelső szavam (Budapest) után villámgyors első kérdése: Bartók? Második: Kodály?
Harmadik: Wer ist der ältere unter den Beiden? És így tovább. Szerencsére, valamit
tudtam neki mindenre felelni. Negyvenedik kérdése végre, hogy mit akarok és
ki vagyok. Ez is eszébe jutott." Pár nap múlva így folytatja: "Az órák
egy új és fantasztikus összhangzattan alapján felépített akkordok kotyvasztásával
telnek. Mindent újra kell tanulnom. Bemutattam egy néhány dolgozatot (azaz
kompozíciót), amiknek egészen sajátságos hatásuk volt erre a környezetre.
Úgy látszott, ez a világ - vagyis Bartók és Kodály zenéjének világa - előttük
teljesen ismeretlen, különben érthetetlen volna, hogy tanárt és tanítványokat
feldúljon és a saját kultúrájuk csődjét emlegessék, »ja, ja die Ungarn«
cím alatt, - és még sok mindent. Erről majd máskor. Az egész dolog nagyon meglepett.
Tényleg, ők itten túl sokat spekulálnak. Nagyon ellenszenves »esztétika«-órát
(kibírhatatlan 19. század-kultusz, Debussy-gyűlölet és így tovább) mellőzöm.
Tanárom, Karg-Elert, a balszélső radikális párt vezére. Érdekes ember, de azért
[...] Egy sokat tudó Weiner. Böskének nem volt igaza, a Kodály-féle humanista
embertípus itt teljesen ismeretlen."
És egy hét múlva: "A konzervatóriumban elnevezésem egyszerűen: »ázsiai
előőrs«, - hogyne, mögöttem a magyarok, az oroszok, a tatárok, Szibéria,
a népvándorlás! - Végzet ez, hogy az ember mindenkit nyugtalanít? Felállítom
majd a »Központi Nyugtalanító Intézetet «Lipcsében."
Eddig a levélrészletek. Ha szubjektív tónusú is, megdöbbentő helyzetkép arról,
hogyan tört be egy magyar zenenövendék új idők új dalainak hírével a német zene
egyik fellegvárába. Októbertől már az egyetemnek is hallgatója lehet, történelem
és zene szakos diákként.
"Az egyetem nevű városban rengeteg órát vettem fel, történelmet, zenei fakultást
és filozófiát - írja haza. - Sajnos sok óra ütközik egymással és a konzervatóriummal".
Később részletezi: "Abert (Riemann utódja lett itt) Musikwissenschaftl. Institut
Prosemináriumában most tettem felvételi vizsgát. [...] Egész évben: szigorúan
filológus Bach-referátumok. Párhuzamosan az asszisztensénél menzurális hangjegyolvasás.
A főszeminárium anyaga: egyházi zene. Hogy az itteni nagy könyvtárban valamennyire
kiismerjem magam, segíteni fogok a katalógusnál. Máris megtaláltam egyes évek
óta keresett fontos könyveket és kottákat. Gesualdo di Venosa (1614-ig) elképesztő
madrigáljait, Prunieres és Solerti könyveit, Romain Rolland néhány munkáját
kéziratos, Riemann-nak szóló ajánlásokkal [...] és egy csomó, 17-18. századra
vonatkozó lényeges munkát, Wotquenne-től Abertig. Monteverdiről meglepően kevés
az irodalom, Bachhoz való vonatkozásai, úgy látszik, tisztázatlanok. Abert előadásai:
Bach (heti 4 óra) és Mozart (heti 1), mindez a zenei fakultáson. [...] A filozófián
Freyer történeti értékeléstanát hallgatom, a Kultur- und Universalgesch. Institutban
(ez volt Lamprecht intézete) Jollest (a flamand 15. század, németalföldi reformáció,
Erasmus), Goetzöt (Deutsche Kulturgesch, des 18-19.Jh.), Freyert (Mod. Geschichtsphilosophie:
Dilthey, Rickert, Simmel, Lindner és Troeltsch), ezen kívül történetben Brandenburgot
(Absolutismus u. Rev. 1648-1815) és egy Götz-szemináriumot (Ranke) hallgatok.
Itt is elmerültem a könyvtárakban. Mennyi időbe telik, míg 46 874 könyv mellé
oda tudok állítani egy 46 875-iket?"
Azt tudtuk, hogy Szabolcsi Bence disszertációjának témája az 1600-as évek olasz
zenetörténetének egyik problémája, és ismertük Válaszút című későbbi
tanulmányait ugyanerről a korszakról. De nem tudtuk, hogy a Gesualdo- és Monteverdi-kor
iránti szenvedélyes érdeklődést Szabolcsi Bence Budapestről hozta magával
Lipcsébe. A Bach- és Mozart-hívő vallomásait talán akármelyik más Kodály-növendék
is papírra vethette volna. Az 1600-as évek nagy zenetörténeti fordulatának problématömegével
való szembenézésre azonban Szabolcsit a madrigál, a kromatika és a zenedráma
iránti mélyen személyes vonzalma hajtotta. Ez irányú ösztönös kíváncsiságát
és Monteverdi iránti rajongását zeneakadémiai évei alatt Kodályon kívül senki
meg sem értette. Weiner Leó egyenesen furcsállhatta, és a növendék rossz ízlésének
tulajdoníthatta azt. Innen az ironikus és dühös kifakadás, amely a lipcsei Zenei
Intézet könyvtárát méltató, 1921. október 29-i, sógornőjének szóló levélrészletet
jellemzi: "17. századbeli zenék roppant és intenzív kultusza - nem történeti
kuriózum, hanem élő és létező probléma, viták tárgya, könyvtárak anyaga és élete
gyanánt. Ez a szó: Monteverdi, nem jelent többé gúnyos weinerleói arcfintorítást
(»ki az, kérem? Maga mindig ilyen extravaganciákat kutat?«), hanem
400 könyvet, 50 foliánsot, egy dolgozószobát, tizennyolc íróasztalt, szakadatlan,
száraz, komoly filológus-munkát. Gesualdo da Venosa? 42-ik polc, 67-ik állvány
[...]. Operairodalom 1658-ban, kérem, kérem, 74-ik polc, 16 [...]. Ambrosnak
(a nagy osztrák zenetörténésznek) tehát nem volt igaza, amikor ezeket és
hasonló jelenségeket egyszerűen tudattalan és naiv tapogatózásoknak látta. Könnyű
és felelőtlen álláspont a zenetörténészek számára. Kevés korszaknak van olyan
hihetetlenül éles, tudatos és fejlett zenei harca, mint éppen a 17. századnak.
Nem tudom Gesualdo herceget puszta különcnek látni. Mikor Monteverdi 1605-ben
a »fiatalok« élére állt, nagyrészben már az ő (mint később Marini) eredményeire
támaszkodott. Azt hiszem, minden korszak lelki »diapazón-ja« (Lamprecht) végtelenül
összetett, az ember soha és sehol nem volt egyszerű. De nagyon nehéz eldönteni,
hogy olyan korszakokban, mikor a tömeglélek és az individuális lélek között
nagyobb és végzetesebb divergencia támad (ilyen éppen a 17. századdal megkezdődött
időszak), mi lehet vagy lehetne nagyobb feszítő erő: az a tudat, hogy »körülöttem
talán mind ugyanazt akarják, mint én« (a nem-vezető individuum tudata), vagy:
körülöttem senki sem akarja azt, amit én, elszigetelten állok."
Nemcsak a könyvtárak felszerelése, hanem az általános munkakedv, a tanulási
szellem is elragadtatást vált ki belőle: "itt minden tele van - írja
-, mindenütt lázasan dolgoznak és tanulnak, a szemináriumok és Institutok
könyvtáraiban késő estig olvasnak és írnak, a vizsgákra készülnek és examenre
állítják össze az anyagot és referátumokra dolgoznak és a doktori disszertációra
gyűjtik a bibliográfiát. Szerdán 1/4 11-ig tartott egy vita (Freyer vezetésével)
Diltheyről - ezen az egy Übungon legalább 60-an vannak (pedig Freyer - szőke
kis fiatalember, az ifjúság filozófiájának vezére - csak magántanár...)"
Ő is sokat dolgozik: "reggeltől estig be vagyok fogva - írja -, egyetem,
konzervatórium, könyvtárak és a két Institut között, és halálosan kimerülten
szoktam hazavetődni [...] már erre a hétre vállalnom kellett egy hosszú referátumot
Savonaroláról" - írja másutt. Egy harmadik levélből tudjuk: "holtrafáradva
két kantáté aprólékos analízisétől és elmerülve Abert bácsi szemináriumának
hajmeresztő adattömegében [...] próbálok egyes tapasztalatokról referálni. (Jövő
héten valószínűleg elvállalom az Actus tragicus »Architektonischer Bau«
és »Linienenergie«-analízisét.)" December 6-án már azt jelenti
Kodálynak, hogy megkezdte az Actus tragicus-referátumot Abert szemináriumában.
"Másfél óra múlva - számol be mesterének - el is jutottunk a bevezetés
4. taktusához. Tovább még nem referálhattam. Abert bácsi azt mondta, hogy nagyon
örül, hogy »felfedeztem«, hogy a szonatina komprimáltan az egész
kantáta harmonikus struktúráját és összes motívumait tartalmazza. Nem értem,
mi van ezen felfedezni és örülni való. Már úgy közeledem ehhez a művészethez,
mint titokfejtő: kezdem látni, hogy minden sor, minden hang, minden szünetjel,
minden magas és mély ív jelent valamit, a bachi »tükör« jelentését,
a daktilust és az elburkolt korálvonalakat."
Az 1921 őszéről fennmaradt lipcsei Szabolcsi-levelekből igen gazdagon tárul
elénk Szabolcsi Bence Bachhoz való kapcsolata. Bach az erőt, a hitet, a mélységet,
a végtelenséget jelentette számára. "Voltam a Thomas-Kirche motettájánál.
[...] »Weh, ich ertrag'dich nicht« akarták kiabálni az emberek a
motetta közben, behúzták a fejüket és behunyták a szemüket, mint akikre sziklák
esnek és körülöttük villámlik. Legjobban szerettek volna kirohanni, már lüktető
halántékkal és bezúzott fejtetővel is, menekülni onnan."
Ugyanez a motívum tér vissza egy hat héttel későbbi levélben, ahol az Egyenlőség
által rendezendő budapesti hangverseny műsorára Bach 39. kantátájának Ézsaiás
szövegre írott első tételét ajánlja Szabolcsi Bence. "Bachot - amennyiben
megvalósítható - nagyon ajánlanám - írja -, bár derék közönségünk nem
szereti, ha földhöz csapják és rátaposnak." Úgy merül el Bachban, mint egy
mélytengeri kutató. November 5-én írja: Most, hogy mindig mélyebben süllyedek
Bachba, százoldalas leveleket kéne írnom arról, hogy hova és mikhez érkezem
el naponta. Írjak egy basszuskantátéról, vagy a dalokról: »Vergiss mein
nicht, mein allerliebster Gott« és a »Selig ist der Mann«-ról
vagy a passiókról vagy a korálokról? Rettentő, milyen keveset tudok, Böske,
kétségbeejtő."
A mélységgel való szembenézés logikus következménye ez a felkiáltás - természetesen
csak rendkívüli tehetségű emberek esetében. Ugyanennek a Bach-révületnek egy
motívumvariánsa következik, Kodályhoz szóló, 1921.november 4-i leveléből: "Most,
hogy Kurth, Spitta és Schweitzer között megoszolva, végre a teljes kiadás
(tehát a Bach Összkiadás) közelében, egyre mélyebben süllyedek Bachba, voltaképpen
600 oldalas leveleket kellene írnom, hogy hova érkezem el naponta. (Legutóbb
az 56-os basszuskantátáról, három titokzatos korálelőjátékról, a Magnificatról
és mennyi mindenről még!)" Később: "Minden héten 4-5 kantátét szerzek
meg, így talán sikerül valamennyit összegyűjteni. Végre, végre hallottam is
négy kantátét. De nem tudok róluk írni, az az élmény, amelyet fel kéne idéznem,
meghaladja szűk fantáziámat és korlátolt agyvelőmet. Először voltam a Gewandhausban,
de arról sem tudok referálni, elfelejtettem körülnézni. Nem hittem el, nem is
hiszem el, hogy igazán volt és van és hogy hallhattam. Azt sem tudom, kik és
hogyan adták elő, még most is teljesen leköt. És meg is aláz, mert semmit sem
tudok. Pedig nem is tudtam közben gondolkozni és mikor vége volt, majdnem lebuktam
a lépcsőkről. Szeretnék arról írni, hogyan énekelte egy basszus nagyon messziről:
»Selig sind die Toten«. És erről: »Wohl euch, ihr auserwählten
Seelen« [...]."
Ismét egy másik helyről idézek: "Őszintén szólva, már hónapok óta nem
voltam koncerten. [...] csak két helyen vagyok hetenként: a Thomasban és a Nicolaiban
(remélem, hogy nemsokára akár a kórusban is alkalmazhatnának majd, olyan jól
fogom ismerni a korálokat)."
Ismét másutt: "Hallottam a b-moll misét. Újra láttam, milyen rossz kritikus
lennék, mert sem a karmesterre, sem az előadás hibáira nem tudtam figyelni.
Bachért is »Lübeckig kell gyalogolni«, de minden nap elveszett nap,
mikor az ember nem hall valamit tőle".
És egy érdekes kontrasztszín: "Halléban múlt héten nagy Händelfest, ahová
az egész Insitut átrándult. Nem mehettem, mert le voltam kötve, de Händellel
különben is nehezen tudok megbarátkozni. Meglehetősen problematikusak az ilyen
germánok, akik így akarnak olaszok lenni. Ha nem félnék, hogy megköveznek, azt
kérdezném, hogy voltaképp mi is az ő közössége Bachhal, olyan közösség, amely
több volna például a Pachelbel-Bach, vagy Buxtebude-Bach vagy Telemann-Bach
kapcsolatánál."
Hogy értsük ezt? Az erő, az etikai kisugárzás, a művészi minőség felismerésének
és elkülönített értékelésének posztulátuma volna? A kivételes lángelme által
teremtett és mindenféle más alkotó által létrehozott esztétikai produktumok
éles, végletes megkülönböztetésének belső kényszere vezeti a 22 éves Szabolcsit
álláspontjához a historikus előadásmóddal kapcsolatos lipcsei viták idején is.
Egy 1922 novemberi Collegium Musicum-hangverseny után, amelyen Abert tanár úr
Schein egy szvitjét vezényelte a Banquetto Musicaléból, majd egy Bach Magnificat-előadás
nyomán, amelyet Straube dirigált, ezt írja kegyetlen iróniával: "Straube
is emberfölötti volt ezen a napon, ilyet még nem láttam. Már azt is tudom, miért
támadják, miért volt »eretnek«, kik az ellenségei, és hogy a gazdámék
- értsd: Abert professzor - miért határoztak úgy, hogy Bachot ki kell vonni
az istentiszteletekről. »Mert Bach mégis csak régen élt [...] és elnyomó
súllyal fekszik rá templomi zenénkre. Mindez szép - de nekünk egy új Bachra
van szükségünk, aki a mi korunkból nőtt ki.« Továbbá: »lehetetlen,
hogy mikor Bachnak legfeljebb 25 énekese volt, 'egyesek' tömegeket vonultassanak
fel és hangulatvadászó zenekari effektusokat próbáljanak ki Bachon..."« (Mindez
Straube ellen: a tudósok, a pontosak, a csalhatatlanok, Bachot mint történeti
jelenséget, történeti pontossággal, mint Telemannt, Görnert és másokat, különben
mi közünk volna hozzá?) Pedig könnyen meggyőződhetnénk róla, hogy Straube nem
hamisítja meg Bachot. Minden magnificati tömeg ellenére sem, még a magas trombitákat
sem."
És végül talán a legmegrendítőbb vallomás, sógornőjének: "Mostanában -
1921. október 29-én írja - sokszor elképzeltem egy kórust, végtelen embertömeg
Bach-kórusát, beláthatatlan sokaságot, férfiakat és nőket a testek hodleri aszkézisában
- Hodler egyik kedvenc festője volt -, kinyújtott kezekkel, égremeredt nyakkal,
amint az ég felé egyszerre ordítják és sikoltják: »Herr, Herr, Herr!«
emlékszel erre? (Ennek a kórusnak a szerzője, úgy mondják, emberi alakban jelent
meg a földön.)"
Ahogyan a 20 éves Szabolcsi Mozart-könyvében a természet kegyelméből teremtő
tökéletes klasszikus művész ragyogásával szemben árnyékba kellett kerülnie a
küszködő, a formákért megharcoló Beethovennek és természetesen az egész romantikának;
ahogyan, mint az imént láttuk, Bach nagyságának megéreztetéséért az sem nagy
ár, hogy egy Händelt a Pachelbelek és Telemannok sorai közé kell utasítani,
a huszonéves Szabolcsi zenei értékítéletei más vonatkozásban is hasonlóak és
jellegzetesek. Nemcsak a zsenialitásnak a fanatikusa, hanem a minőségnek is,
az originálisnak, a természetesnek, az ösztönösnek és az újnak. Egy Kodálynak
írott levélből idézek: "néha mégis örülök, hogy Mesterem nem bosszankodik
az itteni álintelligens társaságon, álkompozíciókon. A Regerre esküvő fő- és
mellékszőkéken, akik aszerint írnak 700 oldalas vonósnégyeseket, zongorakvintetteket
és passacagliákat, hogy a »doppelwechselkang« és az - itt egy
karikatúra jellegű, tudálékos szakkifejezést talál ki -: "Ober-unterdominanten-parellvertreter-variate»
jól »feszül«-e az elején vagy nem. [...] Ökölbe szorított kézzel
hallgatok ilyesmiket. Túl sokat spekulálnak, agyonspekulálnak, szétrágnak, agyon-intellektualizálnak
mindent. Nincs zenéjük, százhúsz esztendeje már [...] Az elmélet-órákon óriási
akkordokat kotyvasztanak [...] Meg kéne nekik mondani, hogy Homunculus azért
nem maradhat életben, mert nem természeti úton, vagyis nem szenvedés által jött
a világra, hanem retortákban. [...] A konzervatóriumban [...] magamra lázítottam
az egész méhkast, mert egy heves, de meg nem bánt percben azt mondottam Regerről:
»Seine sogenannte Musik ist ein moralisches Verbrechen«. Ezek az
őrültek tényleg hiszik, hogy Reger Bach folytatása, tényleg hiszik, hogy a zene
- ez a »zene« - Brucknerrel kezdődött és Schönbergben kulminál -
egyszer már Monteverdit és Gesualdót mutattam nekik, hogy megingassam a rögeszméiket,
és ekkor tényleg kiderült, hogy minderről fogalmuk sincs, és saját születésüket
1800-tól számítják. [...] Éppen a napokban próbáltam valakinek zenét mutatni:
»Fidel« mondta egy divertimentóra és Regerbe süllyedt. »Wass
soll das?« - kérdezte egy csellószonátára és elveszett Beethovenben. »Verwirrt«
- mondta egy táncjátékra és visszament Regerhez. »Merkwürdig« -
mondta egy madrigálra, »ich versteh' és nicht« egy invencióra és
Beethovent kezdte idézni. Katedrát, szószéket, keresztes háborút ezek ellen!
mert ha övék marad a világ, igaza lesz Spenglernek [...]."
A zseniális művészi fantázia és a spekuláció a fiatal Szabolcsi számára feloldhatatlan
ellentétek. Ez zenéről való egész gondolkodásának a tengelyében áll ebben az
időben, de bizonyos értelemben érvényes marad még az '50-es évek Bartók-vitáinak
idején is. A Mozart-esszé idején, amikor Beethoven és a 19. század ellen irányult
az össztűz, a zenén kívüli inspiráció, a kívülről rákényszerített forma, a disnovianus
teremtő folyamat volt a célpont. Lipcsében az elvont elemző módszerek, a tudományos
matematikai megközelítés, illetve a zseni kezenyomának felismerése közti különbség
kerül előtérbe, a beckmesserkedéstől való iszonyodás. A rémült vagy undorodó
elfordulás mindattól a teoretikus spekulációtól, amit az élő zene nem igazol,
nem tanúsít, nem vall önmagáról. 1922. január 26-án írja e tekintetben döntő,
a kérdés mélyébe világító levelét Kodálynak: "E héten izgalmas este a Deutsche
Musikgesellschaft (lipcsei Ortsgruppe, elnöke Abert) januári gyűlésén. Előadó:
Herr Pastor Werker [...] Hogyan írjam le ezt az őrült estét, Mesterem? Terem:
olyan nagy és olyan fekvésű, mint a Zeneakadémiában a XV. De kopár, német, fapadlós,
és minden fal, minden tenyérnyi szöglet tele a Werker úr óriási logarithmus-táblázataival.
Tabellák, tabellák, taktusok, tizenkét részre szedett taktusrészek, egyenletek,
számok, hangok, igen, hangok, különböző szólamok hangjai, mert a C-dúr prelúdium
szétrepedhet, de ki kell jönnie belőle a C-dúr fúgának. A szoba teljesen tébolydaszerű
benyomást tett. Hallgatók: elég sokan s közöttük a legfontosabb Straube. A zongora
mellől kikóvályog egy alacsony, nyomott homlokú, marslakószerű jelenség, nyakig
begombolkozva, azok közé a koponyák közé tartozik, melyeket az ember, elementáris
vágynak engedve, szeretne betörni, és egy kicsit Kelenre hasonlít. Az előadást
nem tudom leírni, mert nem értek ehhez a tudományhoz, bár másfél éve tanulom
itten, - különben is Straubét néztem inkább. Néhány helyet azért idéznem kell:
»Ich heulte vor Wonne, als ich entdeckte, dass diese drei Noten 96 = 2
x 24mal variiert werden« [üvöltöttem az örömtől, amikor felfedeztem,
hogy ezt a három hangot 96-szor, azaz 4-szer 24-szer variálta a mester]. És
válasz egy támadásra, hogy Bach talán nem előre felállított egyenletek szerint
dolgozott. »Ich berufe mich auf meinen Kollegen Beethoven, der in seinen
Skizzenbüchern ebenfalls« [Kollégámra, Beethovenre hivatkozom, aki
a vázlatkönyveiben hasonlóan] [...] - Ez a válasz fölényes volt. W. meg van
győződve, hogy Bach először felírta az egyenleteket és azután komponált, ezt
ő maga mondta egy kérdésre. Bach nem a temperált hangolásra gondolt, ha valaki
végigjátssza a W. Kl. minden prelúdiumát és fúgáját, a H-dúr fúga után a C-dúr
okvetlenül disszonáns lesz. Ő maga (W.) Wüllner tanítványa volt Kölnben, ahol
a capella kórusokat énekeltek. Palestrina is, Mozart is (Ave verum) csak úgy
hangzottak jól, ha azzal a bizonyos 2-3 kommányi a capella lecsúszással énekelték.
Mikor pontosan énekelték, »elviselhetetlen« volt. Wüllner azt nem
tudta, és dühöngött. Ezután hosszú akusztikai disputa Werker, Krehl, és egy
harmadik úr között. [...] Néhány felháborodott támadás W. ellen, Abert - nagy
megütközésre - részben elfogadta, talán inkább mint házigazda: a romantika misztikus
Bachja véget ért, nekünk az architektonikus Bach kell. Az elkeseredés és zűrzavar
tetőpontján, mikor a düh már annyira fojtogatott, hogy majdnem elkezdtem kiabálni:
hogy nem szégyenlik-e magukat, és hogy menjek innen, őrültek - felállott Straube.
Abszolúte nyugodt volt. Az elmélet szép lehet. annak, aki élő zenével és zenének
él, Werker úr nem adott sokat. (W.) idézte Bach utolsó korálelőjátékát is. (»Wenn
wir in höchsten Nöten sein«), mint Bach egyik »legmatematikusabb«
munkáját, ő (Str.) a maga részéről nem hiszi, hogy Bach azok között a körülmények
között egyenletesen dolgozott volna élete végén. A Beethovennel való összevetés
pedig elhibázott. Két különböző struktúra ez, a Bach lelke sokkal telítettebb
zenével, Beethoventől - »nem szeretném, ha félreértenének« - a zene
már sokkal messzebb volt, minden zene. Uram isten, ez az eretnek, hogy miket
mert mondani! Majdnem ugyanazok a szavak kísértettek egy percre, melyeket valaha
ifjúi meggondolatlanságomban... De hát hogyan lehetséges ez, hát a világ különböző
pontjain különböző emberek ugyanazt kezdik gyanítani? De hát mi az a »kor«
és mi az a »generáció«? Most előttem volt, és éreztem, hogy majdnem
megértettem az egész problémát. De még mielőtt megérthettem volna, felrázott
az a lábdobogás, amellyel némely ifjú Straubét köszöntötte."
Ugyanezt a szenvedélyes hangot, és szenvedélyes ízlésbeli, sőt világnézeti
magatartást visszhangozzák azok a levelei is, ahol képzőművészeti élményeiről
számol be. Például Pinder professzor egyik órájáról: Pinder, mint Szabolcsi
összefoglalja, azt tanítja, hogy "az egész középkori művészet gyökere a
késői antikban van, csak azután - másodsorban - a népvándorlásban. Vedd elő
az úgynevezett »hanyatló« antikot, az elbarbárosodott Rómát, figyeld
a szemek kitágulását [...], a 4. század római plasztikáját [...], szemben a
naturalista-individuális virágzó antikkal. Eddig az ember volt a fontos, most
a vonal, a mozgás a gondolat. Az első 3. században tudatosan mondanak le
az antik individualizmus minden eredményéről, ahogy Hodler tudatosan mondott
le Monet szétfolyó foltjairól, ahogy a katakombák festészete tudatosan szakad
el a hanyatló impresszionista római festészettől [...], a határozott, a való
világtól az egyre kevésbé befolyásolt vonalritmus felé. Nézd meg - főképpen
- Bizáncot! Spengler tévedése, hogy már itt valami tökéletes új organizmus vitte
volna a Nyugatot: ez még az antik [...], amelyet később a Karoling renaissance
[...] magába fogad. [...] A késő antik nem hanyatlás! Ezenkívül tele van új
keleti elemmel [...] Tehát van zsidó művészet, de milyen! Elbámulnál rajta,
mennyi a keleti vonás a késői Rómában. De mit szólnának a mai »zsidó«
művészek ahhoz az Ábrahámhoz, aki inkább tartja Arhipenkóval és Picassóval a
rokonságot, mint Lakos Alfréddal? Kissé megdöbbentően hatna a mi közönségünkre
ez a Rebeka, akit láttam, akinek nagyobbak a szemei, mint a város, amelyből
kijött, és ötször van egymás nyomán ábrázolva [...] és így tovább. Mindenesetre
nézd meg a késő római császárok portréit, ez már a legtökéletesebb középkor,
Még a bambergi dóm, még Giotto (ennek az egész világnak a teteje) sem múlja
felül ezeket a formákat."
A lipcsei második félévet egy Varázsfuvola-dolgozattal
zárja Szabolcsi Bence. Botrányt kavar vele. Az adatok, a szakmai elemzés ragyogó,
de a tudományos műbe bevitt ideológia kárhoztatandó. Pedig nincs itt semmi más,
csak ugyanaz a megingathatatlan meggyőződés a művészet etikus tartalmában, mint
aminek első Kodály-cikkében a Musikhlätter des Anbruch lapjain is hangot
ad. Csakhogy épp A varázsfuvolával kapcsolatban, amelyben a pap-uralkodó és
heroldjainak szavai szerint az egyik legfőbb erény a türelem, mindez különös
nyomatékot kap. "A világot mint problémát kaptuk, nem mint megoldást -
kezdi Szabolcsi a dolgozatot. - A megoldás azonban lehet felülkerekedés is.
Ez történik Mozart és Bach estében, az erősebbnek levés értelmében, etika és
absztrakció által. A Varázsfuvola Mozartjával az emberentúli problémamegoldás
új oldala, egyúttal összetevője, összefoglaló színe jön létre, a mese. A Bach-Mozart
értelmében való döntés a világgal való maradéktalan eggyéválás. [...] A mozarti
mesében is a legnagyobb, a legtöbb történik meg: felülkerekedés az életen, a
valóságon, és megváltás a szenvedés által. [...] Mozart eddigi drámai termését
a karakterek és az abszolút cselekmény drámai művészete jellemzi - folytatja
a 23 éves Szabolcsi -, ami önmagában álló, önmagából kibontakozó korlátok
nélkül érvényesül a lehetőségek világában. E dráma embere az abszolút ember,
aki saját erejére, immanens lehetőségeire támaszkodik és átengedi magát az abszolút
cselekvésnek. Ez az etika előtti világ, a Welt an sich, egy, a tárgyi világ
fölötti törvény hiányában szinte gravitáció nélküli. Itt nincsenek meghatározó
sorompók, itt csak egyetlen extenzív, számtalan elhatárolatlan és párhuzamos
akaratból és egyéniségből álló egész van. Van pedig mint az etikus napfelkelte
a kései Mozart értelmében. Most már nem önmagukra vonatkoznak a dolgok, per
absolutum. Minden erre a napfényre vonatkozik, és ebből következőleg minősül
sötétnek vagy világosnak. A világ többé nem abszolút massza, elérkezik az etikus
feltételhez kötöttséghez. Az ember választ, végül is egy oldalhoz, egy elvhez
kell tartoznia. Az etika előtti vagy etika nélküli világ véget ér. [...] Ez
a pre-etikus világ az első fináléban szűnik meg a Sprecher és Sarastro megjelenése,
az emberi kiválasztottság jelensége által, az etikai eszme feltűnése, a napfelkelte
és az azzal mélyen összekötött krízis révén. A következő dualisztikus kifejtés
során a két vonal párhuzamosan fut, de egymástól végérvényesen elválasztva.
Nincs kiegyenlítés, nincs kompromisszum, nincsen többé érintkezés, az embernek
valahova tartoznia kel, hogy a győzelmet megszolgálja. Mindkét hatalom készül
a harcra, csatasorba áll egymással szemben. [...] A második finálé hozza meg
az engesztelhetetlen harcot és a végső döntést. Az etikus vonal egységében tehát
töretlenül emelkedve, teljesen világosan kirajzolódik az általános emberi erkölcs
útja: a két világ tudatos elválasztásától, azaz az első finálétól a dualisztikus
konfliktus előkészítésén és kiéleződésén át a shakespeare-i konfliktusig és
magáig a döntésig. Azt pedig, hogy mindkét oldalon az emberi lélekről van szó,
az egységes motivikus felépítés bizonyítja." A referátumot kicsendítő
három zárómondat, amellyel mi is befejezzük mai második portrévázlatunkat, így
hangzik: "A győzelmi himnusz látszólag csak annyiban hordozza az átvészelt
veszedelem jellegét, amennyiben minden mozarti hang a legyőzött halálközelséget,
egy végigharcolt krízist jelent. De Wir wanderten Durch! - és itt van
a magyarázat. Mozart itt erősebb, mint az ember. Legyőzi a szenvedést, a nappalt,
a valóságot, és fölötte felkel a nap."
(Elhangzott a Kossuth Rádióban, 1989. augusztus 9-én)
(A sorozat befejező része következő számunkban)
|