DURKÓ
ZSOLT
1.
Ludus stellaris
2. Zongoraverseny,
3. A jelenések könyvének margójára
1.
Nemzeti Filharmonikusok Kamarazenekarra, vezényel Petró János;
2. Nemzeti Filharmonikusok, vezényel Lionel Friend, közreműködik Körmendi
Klára (zongora);
3. Magyar Rádió és Televízió Zenekara, vezényel Ligeti András; Nemzeti
Énekkar, karigazgató Antal Mátyás
Közreműködik: Megyesi-Schwartz Lucia, Mukk József, Szvétek László
(ének), Jandó Jenő (zongora)
|
Nem tudom, hova lenne a magyar szerzőket becsülettel terjesztő Hungaroton
a Rádió hangarchívuma nélkül. Nagyobb apparátust igénylő kompozíciók stúdiófelvételének
elkészítésére rég nem futja a lemezprodukciónak. Mivel pedig ez mindinkább érvényes
a Rádióra is, az új magyar zene hajdani legfőbb mecénására, az archívum elsősorban
hangversenyfelvételekkel gyarapodik. Az élő előadásnak - akkor és ott - megvan
a maga varázsa, kétségtelenül. Csakhogy a Zeneakadémia nagyterme nem stúdiónak
készült, a Vigadó meg pláne nem (Durkó Ludus stellarisát ez utóbbiban, a 6.
Mini-fesztiválon rögzítették, jóllehet a lemezhez tartozó füzetke az Akadémiát
jelöli helyszínül). Márpedig a mikrofon és a magnószalag a hangverseny atmoszférájának
megörökítésére sokkal kevésbé érzékeny, mint a szó szoros értelmében fizikai-akusztikai
hatásokéra. A CD-re meg hatványozottan érvényes ez. Három művet tartalmaz a
beszámolóm tárgyát képező lemez; koncertfelvétel mind. Bizonyos értelemben tehát
"demo-CD-ről" van szó - a pop-rock szakmában használatos demokazetták analógiájára.
Akik érzelmileg azonosulni tudunk szerzővel-művel-előadóval, bizonyosan feloldjuk
ezt az ellentmondást, ám, ha vájt fül nem fogékony léleknek közvetít ... nos,
ebbe bele sem akarok gondolni.
Úgy 1963-64 táján idézte fel nekem a Rómából hazatért Durkó Zsolt, mint húzta
át pirossal posztgraduális tanítója, Petrassi mindazt, amit hangjegyeiben bartókosnak
talált. Megrendítő élménye lehetett, elmondta Földes Imre mikrofonjába is (Harmincasok.
Zeneműkiadó, 1969. 31-32.). Pedig a Maestro fáradozása nem volt hiábavaló; diplomás
zeneszerző-növendékét elvezette a saját hangjához, melyet a Bartók-hagyomány
búvópatakként táplál.
Talán Liszt Ferencet - a pianistát! - fogadták oly reverenciával, miként, bő
száz év múltán, Durkót. A lelkesedés azután elapadt, jóllehet a művek hangütése
lényegében semmit sem változott. Durkó egy középkori kódexíró szerzetes fáradhatatlan
szorgalmával rótta kottapapírra pszichogrammáit és organizmusait, rapszódiáit
és díszítőelemeit, mind zárkózottabban, de bensőségesebben is. Némely kortársa
manírnak vélte a stílust, vagy éppen rosszallotta, hogy önmagával kísérletezett,
a saját elképzeléseit fejlesztette-csiszolta az avantgarde érintése nélkül.
Számomra megdöbbentő élmény újra hallani az életmű záró-, egyszersmind sírkövét,
A jelenések könyvének margójára oratóriumot. Durkó minden évtizede
megajándékozott nagyszabású alkotással (Halotti beszéd 1967-72; Széchenyi 1981-2;
Jelenések 1996). A bibliai oratórium egyúttal történelmi is, akár elődei. Mert
az alkotó nem a ma érvényes bibliafordításbó1 merítette szövegét, hanem Károli
Gáspár 1590-ben megjelent vizsolyi bibliájából. Tette ezt pedig Kodály nyomdokán,
aki szintén archaikus szövegforrásból vette az 55. Dávid-zsoltárt (Kecskeméti
Vég Mihály, 1561).
Képes beszéd a Psalmus, akár a Jelenések, bármennyire különbözik is a zenei
eszköztár. Intonációk és indulatok alkotják rímeit. A "keserű halál"-átok rokon
Durkó Coro dramatico-jával, melyet tenor- és baritonszóló sző át (4. tétel);
szinte lehetetlen nem asszociálni a Jézus és a kufárok-ra, hallván, "Jaj, néktek,
ti kalmárok," (7. tétel), a Magyar zsoltár apoteózisára az oratórium 2., és
záró 9-10. tétele közben. Napjaink tömérdek sápadt retrozenéje közt mennyire
hiteles, mennyire elsajátított és egyénített a Durkó által korábban nem használt
tömérdek szófestő madrigalizmus. Nemes neoreneszánsz és újbarokk szellem hatja
át az egész művet. Kihallik belőle Raffaello harmóniája, Michelangelo robbanó
drámaisága, Bosch, Grünewald víziója.
Az 1997. június 14-i bemutató hangfelvétele - fenntartva az általam elöljáróban
mondottakat - sok mindent megőriz a hangverseny átlelkesített atmoszférájából.
Köszönhető ez első sorban Ligeti Andrásnak - Durkó alapító-társa volt jó tíz
éve a Magyar zeneművészeti Társaságban -, aki nemcsak a míves struktúrákat csiszolta
gondosan; mélyen megértette a zenei üzenetet, nem rejtette el személyes reflexióit,
egyidejűleg volt objektív és szubjektív, s ilyen "kétarcú" muzsikálásra bírta
rá ének- és zenekarát. Ugyanígy tisztelettel adózom a három énekes szólista
megkapó teljesítményének.
Gyakran vette volna kezébe a pirost Petrassi, hogy a Zongoraverseny (1980-81)
partitúrájába beírja a "come Bartók" rovót. Emlékszem, a közönség befogadta
a művet a bemutatón 1984-ben, a szakma kevésbé. Kellemes divertimentónak találták,
nem tudván, vagy nem akarván tudni, hogy a divertimento bélyege majdhogynem
Recskre szóló beutalóval volt egyenértékű úgy 1950 táján.
Én 1999 júniusában egyszerűen szépnek hallom. Apolló Durkónál mindig is jelenvalóbb
volt Dionüszosznál, ha zenéjében nem is nyúzta meg Marszüaszt (zenéjén kívül?
... inkább ne essék szó erről). A koncertben, saját stílusába transzponálva
mintegy, folytatja, továbbviszi Bartók természethangjait, jellegzetes kistercmotivikáját.
Egytételes rapszódiát ír, akár a példakép (op. 1), ám mindez nem halvány lenyomata
az eredetinek. Könnyelműn oldottabb tán, mint az oratórium-triászban, de nem
hígabb semmiképp. Formailag egy tételbe sűríti jellegzetes, anyagában óda-vissza
utaló konstrukcióját, ezúttal nyolcas osztatú tagolásban. Anyaga sűrűsödik egyetlen
nagy csúcspontba, sokhelyütt improvizatíve lazít, gondol a szólista érvényesülési
igényére.
Körmendi Klára mesterien szólaltatja meg a majdhogynem mozartian áttört zongorafaktorát,
anélkül hogy lemondana férfiasan tömör billentyűkezeléséről (macsó-megjegyzést
engedte meg magamnak?). Lionel Friend karmester érzékeny hangzásra bírja a Nemzeti
Filharmonikusokat.
A Ludus stellaris tripla ritkaság Durkó Zsolt életművében. A terjedelmes címjegyzékben
alig akad zenetanulóknak szánt kompozíció, sem zenén kívüli arányok transzpozíciója
(e darabban a Nagy kutya-csillagzat égitesteinek egymástól való távolsága adja
a rendezőelvet). Végül, unikumnak számít, hogy a darab ötféle hangszerösszeállításban
játszható el (hattól huszonöt előadóig). A kontrollált aleatória, vagyis a megkomponált
zenei anyaghoz rendelt rögtönzés kezdettől fogva szerves része Durkó Zsolt eszköztárának.
A zeneiskolások kreativitásának felkeltése e 17 metszetre tagolt kompozícióban
alighanem kitüntetett szerephez jut (a lemezen a játékidő 9 és fél perc, bizonyára
lehet kevesebb, több is). El ne feledjem, a kollektív improvizációra Tusa Erzsébet
inspirálta a zeneszerzőt. A megrendelő pedig a Váci Zeneiskola, nevesítve Cs.
Nagy Tamás igazgató, aki vastag betűkkel írta be nevét az új magyar zene történetébe,
bár áldozatos munkásságát legalább egy díszpolgársággal (vagy más, lokális kitüntetéssel?)
nem ismerte el Pest megye.
Az esztétikumot - az annyiszor kompromittált szépséget - Durkó ebből a pedagógiai
kompozíciójából sem tudta, gondolom, nem is akarta, kiküszöbölni. Miként Hindemith,
aki Kepler, a korszaknyitó csillagász emlékének szentelte a Harmonia mundit
asztronómiai misztifikációtól mentesen, azonképpen ültette át Durkó is evilági
harmóniákba a távoli csillagzatot. Hogy zenéje ne fusson a semmibe, épített
be szilárd formai oszlopokat, tartópilléreket az aleatóriába, idézte meg a zenetörténeti
múltat s fel a jelent. Nála megőrizte jelentését a zenei gesztus, indulat, váltakozása
statikus felületeknek és mozgalmasan dinamikus szakaszoknak. Gondolom, hangjegyírás
közben nem az foglalkoztatta, mit tud magától a diák, inkább, hogy mi mindenre
lehet rábírni, ha hisz a zeneszerzőnek.
A "felnőtt" bemutatót - tíz évvel a váci zeneiskolai premier után -, 1994. január
24-én, Petró János vezényelte odaadón, a Nemzeti Filharmonikusok - már nem létező
- kamarazenekara élén.
Szitha Tünde elemzéssora a kísérő füzetben - szabad ennyire személyesnek lennem?
- ritka gyöngyszeme e hálátlan műfajnak. Valóságos Durkó-disszertáció az általa
megírt néhány oldalas koncentrátum. Benne az egész oeuvre stiláris foglalata,
mint háttere a CD-n hallható alkotásoknak. Precíziós műgonddal tárja fel a három
zenedarab formai-tartalmi sajátosságait.
Nem tudom, mitévő legyek a közreműködő együttesek elnevezésével. A füzetke szerint
1994-ben a Nemzeti Filharmonikusok illetve Kamarazenekaruk meg a Nemzeti Énekkar
lépett fel. A felvétel elkészültekor anyakönyvezett elnevezésük: ÁHZ, Állami
Énekkar. Erről egy Amerikában kiadott kézikönyvem jut eszembe, amely nemzeti
források alapján csehszlovákiai születésűnek tünteti fel Rajser Lajost (keresztneve
természetesen L'udovit), aki 1906-ban, Eugen Suchont, aki 1908-ban jött a világra.
Mindketten pozsonyiak - Csehszlovákia még Masaryk álmában sem létezett.
|