Vissza a tartalomjegyzékhez

Akaró Balázs
Veszélyes üzem
Szabálysértések az M6-os építésénél

Három hónap alatt három halálos áldozatot követelõ baleset és egy életveszélyes sérüléssel járó szerencsétlenség történt az M6-os
autópálya építése során a Baranya megyei szakaszon. Ezenkívül a hatóságok leállíttatták az épülõ alagutak kivitelezését is, mivel a Bátaszékhez közeli építmény kétszer is beomlott. Az omlás szerencsére nem követelt emberéletet.


Mayer Mihály megyés püspök megáldja az alagutat a bányászok védõszentjét ábrázoló Szent Borbála-szobrot és a munkásokat
Fotó: MTI

Legutóbb az elmúlt héten csütörtökön hajnalban történt halálos tragédia. Egy földszállító teherautó emelõszerkezete hirtelen megroppant, és a közel harminc tonna rakományt nem hátrafelé, hanem oldalra billentette, ahol egy másik teherautót irányító, hatvanéves mûvezetõt temetett maga alá. Az ott tartózkodó munkások azonnal megkezdték a kimentését, de mire ez sikerült, a szentesi férfi már megfulladt.
Ezt megelõzõen még júniusban egy férfit áramütés ért, amikor egy kompresszort emelõ szerkezet hozzáért a magasfeszültséghez, néhány héttel késõbb egy másik embert pedig a tolató munkagép gázolt halálra. Ez utóbbi ügy vizsgálatát a rendõrség lezárta, nem indított büntetõeljárást senki ellen, a másik két esetben pedig a szakértõi vélemények beérkezését várják.
„Utoljára 2003-ban, a Miskolchoz közeli M30-as autópálya építésekor történt ennyi halálos baleset. Az M0-ás most átadott, az M6-os Pest megyei, valamint az M7-es legutóbb átadott szakaszain nem történtek ilyen szerencsétlenségek. Tapasztalatuk szerint a kivitelezõ cég nem követ el több munkavédelmi szabálytalanságot itt, mint máshol” - fejtette ki lapunknak Gedeon András, az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Fõfelügyelõség sajtószóvivõje.
Rakita András, a kivitelezést végzõ Mecsek Construction Group fõmérnöke értetlenül áll az események elõtt, hiszen - mint mondja - mindent megtesznek a balesetek elkerülése végett. A Hetek megkeresésére kifejtette, hogy jóval a balesetek elõtt indították be saját biztonsági szakembereik bevonásával azt a rendszert, amely szerint munkavédelmi szempontból mindennap minden munkahelyet szigorúan ellenõriznek, és ezt rendszeresen dokumentálják is. Véleménye szerint az elsõ két baleset a dolgozók fegyelmezetlenségén, illetve érthetetlen viselkedésén múlt, a legutóbbi eset pedig tragikus véletlen. Tovább növeli gondjaikat, hogy az egyik alagút kétszer is beomlott, a munkálatok folytatását a Nemzeti Közlekedési Hatóság a szakértõi vélemények beérkezéséig nem engedélyezi. A nagy múltú, nemzetközi tapasztalatokkal rendelkezõ kivitelezõ cégcsoport nem talál magyarázatot a nehézségekre.
Gedeon András szerint a munkabalesetek bekövetkezését általában több közvetlen okból álló szabálytalansági láncolat elõzi meg. Ezek közül, ha egy is elmaradna, a baleset nem következne be. Az, hogy egy munkabaleset végül is halálos kimenetelû lesz, még további környezeti tényezõk függvénye. Idõnként szinte csak a véletlenen múlik, hogy súlyos munkavédelmi szabálytalanságok halálos munkabalesethez vezetnek-e, vagy akár maga a baleset is elmaradhat a körülmények szerencsés alakulása miatt.
Elmondása szerint az építõiparban évrõl évre növekszik a halálos munkabalesetek száma. Tavaly 118 halálos munkabalesetbõl 45 az építõiparban történt. Az OMMF kiemelt ellenõrzési témaként kezeli az építõipari ágazatot, ezen belül is a nagyberuházásokat. A felügyelõk rendszeres ellenõrzéseket végeznek. A szabálytalan munkáltatókkal szemben intézkednek, és szigorú szankciókat alkalmaznak. A 2007-ben kiszabott 1 milliárd 735 ezer forint értékû munkavédelmi bírság 70,6 százaléka az építõipari ágazatot sújtotta.
Az M6-os autópálya megépítése kulcsfontosságú kérdés a régió felemelkedésének tekintetében. Ezt még dr. Szili Katalin, az országgyûlés elnöke hangsúlyozta ünnepi beszédében április elején, amikor sor került a Szekszárd és Bóly közötti szakasz alapkõletételére. A politikus reményét fejezte ki a pécsi EKF-projekt sikeres megvalósulásának tekintetben is. Az ünnepi eseményen Mayer Mihálynak, a pécsi egyházmegye püspökének jelenlétében leplezték le Szent Borbála szobrát, aki a bányászok és alagútfúrók védõszentje, majd a püspök megáldotta az építkezést.