A tisztességtelen reklámok és erõszakosan terjeszkedõ kozmetikai cégek
világában ritkaságszámba megy, ha valaki egyedülálló filozófiával és minõséggel,
sõt mi több, becsületes üzletpolitikával sikeres pályát fut be.
A Lushnak ez sikerült, és több mint tizenhárom éve teszi illatossá
mindennapjainkat a Dél-Angliából indult kis vállalkozás, amely kezdetben postai
utánvéttel szállította ki a megrendelt szépségápoló termékeket. A lush (ejtsd:
lás) angol szó jelentése: nedvdús, buja, friss - és fõként növényekre
vonatkoztatják. Az elnevezés elsõként egy fiatal cég kézzel készített
hírlevelében és katalógusában jelent meg. Elizabeth Bennett asszony (nem a Jane
Austen-hõs) meglátta, és rögvest megszerette. Saját kis házában felállította
csapatát, amely hamarosan nemzetközi céggé nõtte ki magát.
A rendkívül eredményesen mûködõ vállalat filozófiája szerint a minõségben nem
lehet kompromisszumot kötni. Kizárólag friss, organikus gyümölcsökbõl és
zöldségekbõl, a legfinomabb illóolajok hozzáadásával készítik el csábítóan
illatos szépítõszereiket. Nagy hangsúlyt helyeznek a természetvédelemre,
termékeiket állatkísérletek végzése nélkül állítják elõ. Az effajta kísérletek
ellen intenzív kampányt is folytatnak, a magyar rétisas megmentési programját is
támogatták.
Számos kozmetikai termék összetevõi között megtalálhatjuk a gyengéden ápoló,
vitamindús anyagot, a shea-vajat, amit egy a Nyugat-Afrika szavannáin honos,
akár 15 méter magasra is megnövõ fa termésébõl állítanak elõ. A fák ágain
fürtökben lógó shea-diók kemény héja gesztenyére vagy nagy mandulára emlékeztetõ
magot rejt, mely igen gazdag értékes anyagokban. A helybeliek évszázadok óta
változatlan eljárással dolgozzák fel a shea-diót, hogy kinyerjék belõle az
illatos, sõt ízletes, kellemesen lágy, fantasztikusan bõrnyugtató hatású
shea-vajat. A legtöbb cég egyszerûen a piacon vásárolja meg ezt a különleges
alapanyagot valamelyik közvetítõ cégtõl, de belegondoltunk-e már abba, hogy
hogyan kerül a shea-vaj Afrikából ezekhez a cégekhez? A különleges alapanyagot
kemény, sokórányi fizikai munkával állítják elõ Nyugat-Afrika falvainak
asszonyai, akik - mivel jóformán semmilyen megélhetési lehetõségük nincsen -
akár éhbérért is hajlandók eladni a shea-dióból kinyert kincset. A Lush azonban
nem hajlandó belemenni tisztességtelen alkukba. Filozófiájuk szerint termékeikre
minden szempontból büszkék akarnak lenni, így a cég közvetlenül a shea-vaj
készítõivel kötött üzletet Afrikában, és tisztességes árat adnak a legkiválóbb,
eredeti alapanyagért. Csak így lehetnek biztosak abban, hogy a pénz nem vándorol
a közvetítõk zsebébe.
A Lush két munkatársa (Alan és Simon) Ghána egyik falujába utazott, hogy
személyesen is megnézzék, hol és hogyan készül a legtisztább shea-vaj. A
körülbelül ötezer lelkes Tamale az egyik legfontosabb shea-vaj és shea-dió
felvásárlási központ. Az alapanyag elõállításával foglalkozó szövetkezetnek
120 nõ tagja végzi a munkát, akik nemritkán csecsemõiket szoptatják az
alapanyag elõállítása közben. A falu házai többnyire vályogból épültek, és bár
meglehetõsen kezdetleges a külsejük, igen jól ellenállnak az esõs évszakban a
nedvességnek és a szélnek. A Lush munkatársait harminc asszony fogadta nagy,
harsány mintás ruhákban és fejkendõkben, arcukon a törzsre jellemzõ hagyományos
és hegtetoválásokkal. A fogadóbizottság dallal és tánccal várta a vendégeket,
majd bemutatkoztak a szövetkezet elöljárói. Ezt követte az üzem megtekintése. Az
asszonyok szétválogatták a jó és a gyengébb minõségû shea-diókat, majd a
megfelelõ szemek az õrlõbe kerültek. 50-80 kiló õrölt dió kerül az üstökbe,
ahol 45 percen át egyenletesen hevítik, vigyázva, nehogy leégjen. Ez a munka
fizikailag is igen megterhelõ, a füst csípi a szemet, a hõség elviselhetetlen.
Az üstöt ezután két asszony helyezi egy betontalapzatra, ahol vizet adnak hozzá,
és elválasztják a vajat az egyéb anyagoktól. Alan és Simon is kipróbálta ezt a
munkafolyamatot, és az asszonyok nagy nevetéssel honorálták az egyébként
sikertelen erõfeszítéseiket.
A Lush büszke arra, hogy közvetlenül a forrástól szerzik be a shea-vajat,
mert így azon túl, hogy biztosak lehetnek a felhasznált alapanyag minõségében,
az emberibb élet lehetõségét nyújtják azoknak, akik valóban megdolgoznak érte. A
különleges alapanyag a Lush sok készítményében megtalálható. Ezek közé tartozik
például a kényeztetõen bõrnyugtató, könnyen felszívódó Handy Gurugu kézkrém,
az ellenállhatatlan illatú, csokis-fûszeres Black Magic masszírozó testápoló
tömb vagy az édesen csábító Honey Trap ajakbalzsam. Aki használja õket, nemcsak
a bõrének tesz jót vele, hanem a hangulata és egész lelkivilága is felüdül tõle.