Vissza a tartalomjegyzékhez

Kovács Klára
Az EU fúrja meg a 4-es metrót?
Demszky szerint sínen vagyunk, csupán az alagút hiányzik

Az Európai Unió a remélt 4-500 milliárd forint helyett maximum 100-120 milliárd forinttal támogatná a 4-es metró megépítését. Demszky Gábor főpolgármester továbbra is állítja: 2010-re elkészül az első szakasz.

A 4-es metró ötlete 1972-ben született meg, s az akkori tervek szerint 1978-ban el is kellett volna kezdeni az építkezést, ám a kommunista vezetők álma azóta sem valósult meg.
A Grósz-kormánytól napjainkig szinte minden kormány foglalkozott a 4-es metróval, majd sorra mind visszakozott. Hol mi utasítottuk el az oroszokat, akik az államadósság fejében vállalkoztak volna az építkezésre, hol pedig minket a Világbank, amikor hitelért folyamodtunk. Az Európai Unió mostani elutasítása azonban hidegzuhanyként érte a közvéleményt. Nemcsak azért, mert az unió számos, közösségi célokat előtérbe helyező támogatásra tett ígéretet és ígért pénzt, hanem azért is, mert a kormány úgy állította be a közvélemény előtt a metró ügyét, mintha ez már jóváhagyott, lefutott dolog lett volna.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője a Heteknek kifejtette: szó nem volt ígéretről az unió részéről, a kormány úgy kezdte el az építkezést, hogy gyakorlatilag nem volt meg rá a fedezet.

2005-ben fogadta el az Országgyűlés az úgynevezett metrótörvényt, amely szerint a két szakasz együttesen 264 milliárd forintba kerül. Ennek 79 százalékát az állam, a fennmaradó részt a főváros állja. Tavaly azonban felborult a terv, mert kiderült, hogy lényegesen többe, közel 500 milliárd forintba kerül a metró, s a költségvetési problémák és a megszorítások közepette a kormány gyakorlatilag kihátrált a finanszírozásból. Az idei költségvetésben már nem is szerepel az állami szerepvállalás. Úgy döntött a kabinet, hogy megpróbálják uniós forrásokból pótolni a részüket. „Nos, ezt a számítást húzta most keresztül Brüsszel” - szögezte le Vitézy.
Az Európai Unió a remélt 4-500 milliárd körüli összeg helyett maximum 100-120 milliárd forinttal támogatná a metróprojekt első szakaszát, az Etele tértől a Baross térig, de ezt is csak bizonyos feltételek teljesülése esetén. A második, a Bosnyák tér és a Baross tér közötti szakasz megépítését egy centtel sem hajlandó támogatni.
Az EU pénzügyi és szakmai kifogásokat egyaránt megfogalmazott. Kifogásolták, hogy az első szakaszon túl sűrűn vannak a megállók, a szerelvények nem tudnak kellően felgyorsulni, így nem lennének gyorsabbak a felszíni járműveknél. A támogatás fejében az unió elvárja, hogy tervezzék át a nyomvonalat, ami nyilvánvalóan néhány állomás megszűnésével járna együtt. Az EU szerint a második szakasz alapvetően elhibázott elképzelés, amelyre nem hajlandó áldozni.
Szakmai kifogások mellett pénzügyi területen is igen messze állnak az álláspontok. Az EU valóban Magyarország rendelkezésére bocsát 4-500 milliárd forintot a tömegközlekedés fejlesztésére, ám nem óhajt ebből csupán egyetlen projektet finanszírozni. Számos városi és elővárosi közlekedési fejlesztés szerepel a tervekben, amelyet mind feláldozott a kormány a metróépítés oltárán. „Fontosnak tartjuk a metróberuházást, de más, hasonlóan fontos projekteket is szeretnénk finanszírozni” - fogalmazott az unió képviselője.
Vitézy Dávid szerint az unió döntése a beruházás végét jelenti: „A 4-es metró a hetvenes évek fejlesztési terveit tükrözi. Maguk az illetékesek sem titkolták, hogy a metró célja a felszíni közlekedés kiváltása, ezért van az, hogy szinte minden sarkon lesz megálló. Ez elavult, idejétmúlt koncepció, manapság sehol nincsenek ilyen prioritások, s ezért nem is támogatja az unió. A mai tömegközlekedés fejlesztésének egyetlen célja lehet: alternatívát kínálni az autósok számára, hogy tömegesen tegyék le az autóikat a P+R parkolókba, és metróval közlekedjenek a városokban. A 4-es metró terve azonban erre teljesen alkalmatlan.”
Fónagy János, a Fidesz szakpolitikusa, korábbi közlekedési miniszter is egyetért az unió álláspontjával. Mint kérdésünkre kifejtette, nem érte váratlanul a szakmát az unió elutasítása. „Nem megszokott ellenzéki akadékoskodásként fogalmaztuk meg kezdettől fogva, hogy torzó az 1. és a 2. szakasz, és hogy alapvető probléma az, hogy nem megfelelő az előkészítés.” A jelenlegi terv Fónagy szerint sem könnyítené a túlzsúfolt városi közlekedés és az agglomerációból ingázók terheit. A fideszes politikus szerint előrelépés lehetne, ha Budatétényig vagy a budaörsi virágpiacig vinnék ki a nyomvonalat.
Demszky Gábor kitart az eredeti terv mellett, bár azt elismerte, hogy egyéves késésben vannak. A főpolgármester szerdai sajtótájékoztatóján kijelentette: „Semmi sem fenyegeti a megvalósulását. Április első felében elindul a két fúrófej, naponta 1015 métert haladnak majd előre. Eddig 45,2 milliárdot fordítottunk a metró építésére, az első szakasz 2010 végére, a második 2012 végére készül el.” Az uniós források kérdésével kapcsolatban annyit mondott: „Stabil az építkezés anyagi háttere. Jelentős vissza nem térítendő támogatásra számíthatunk a Kohéziós Alapból, kérdés csupán ennek a mértéke. A 4-es metró építése sínen van - mondta Demszky Gábor -, az alagút hiányzik még hozzá.” Ugyanakkor tény, hogy az eddigi projektvezetőt kedden „szakmai okokból” leváltották.