Vissza a tartalomjegyzékhez


Amikor a téli gumi is csődöt mond

Magyarországon viszonylag kevés az oly mértékben behavazott napok száma, amikor már csak a hólánc segít. Ha viszont mégis beüt a krach, érdemes megfogadnunk néhány tanácsot. 

A hólánc felszerelését nyugodt körülmények között érdemes begyakorolni, mert nem biztos, hogy sötétben, szakadó hóesésben elsőre sikerülni fog. Minőségi hóláncot 10 ezer forint alatt nemigen lehet kapni, aki viszont olyan high-tech termékeket szeretne vásárolni, mint a Snowcat, vagy a Spikes-spider, annak jóval mélyebben kell a zsebébe nyúlnia. A hóláncot mindig a meghajtott kerekekre szereljük fel, rendkívüli útviszonyok esetén akár mind a négy kerékre is. A KRESZ három helyen említi a hóláncot: használata esetén a megengedett legnagyobb sebesség 50 km/h, egyes táblával jelzett útszakaszokon kötelezővé is tehetik alkalmazását, valamint hómentes úton tilos vele közlekedni. Ellenkező esetben az aszfalt kisebb mértékben, a gumik és a futóm? viszont garantáltan tönkremehetnek. Hólánc alkalmazásakor alaposan megváltoznak az autó menettulajdonságai, első használatakor óvatos mozdulatokkal, fékezésekkel próbáljuk kitapasztalni autónk viselkedését, és ha van kipörgésgátló, emelkedőn kapcsoljuk ki. Az osztrák, a horvát és a szlovén határátkelőhelyeken már november óta feltétele a beutazásnak a hólánc megléte, függetlenül attól, hogy van-e hó az utakon. A hólánccal nem rendelkező autósokat a határról visszafordítják. (K. S.)