Vissza a tartalomjegyzékhez

Hajdú Sándor
Étolaj hajtja Józsi autóját

Németországban támogatják, nálunk üldözik és büntetik a biodízel-felhasználókat. Aki itthon étolajjal vagy repceolajjal üzemelteti autóját – jövedéki adócsalást követ el. Tiltják, de sokan mégis használják: lángossütők, taxisok. 


Képünk illusztráció Fotó: Somorjai L.

A fináncok szag után mennek. Ha egy autó lángosszagú, az több, mint gyanús. Persze a politika is lát üzletet a dologban, az MDF már bioenergia-programot dolgozott ki a vidék felemelése érdekében. Mivel nem sok remény van az MDF választási győzelmére, tiltás ide vagy oda, a polgárok egy része már használja a megújuló energiaforrásokat. 
A világ keresi a megoldást a szénhidrogénalapú üzemanyagok kiváltására, de ma még nagyon erős a kőolajlobbi – hangzott el nemrégiben egy, a bioüzemanyagokkal foglakozó nemzetközi tanácskozáson. 
Európa mindenesetre már használja, míg nálunk töpreng a politika, és addig is üldözik a felhasználókat. Pedig sokan a mezőgazdaság felemelkedését látják benne. Ausztria hosszú távú tervet dolgozott ki a bioüzemanyagot biztosító növények termesztésére, de ott kevés a termőterület. Ezzel szemben itthon minden adott egy sikeres zöld energiaprogram beindításához, ráadásul a magyar kutatások is a világ előtt járnak legalább egy lépéssel. A szarvasi energiaf?-program során olyan megújuló energiaforrást sikerült előállítani, amire az egész világ felfigyelt, kivéve a magyar minisztériumot. 
Nemrégiben járta be a világsajtót a hír, miszerint angol diákok egy kistraktorral végigutazták az egész szigetet Skóciától Írországig. Az üzemanyagot a használt étolajból nyerték.
A bioüzemanyagot útjuk során kéregették a házakból, majd némi kémiai változtatással a traktorba öntötték. Az eljárás során az olajat leszűrték, hogy ne maradjon benne semmilyen szennyeződés, hiszen a motort könnyen tönkreteheti egy-két krumplimaradvány vagy némi zsemlemorzsa. Ezek után metanolt és kálium-hidroxidot adtak hozzá, majd beleöntötték a motorba. Az eljárásban az a különleges, hogy a gépen semmiféle módosítást nem kellett végrehajtani, vagyis hagyományos üzemanyaggal ugyanúgy működött, mint a használt étolajból készült keverékkel. Eddig a hír. Józsi nevű ismerősöm szerint ezt a szabadalmat ő találta ki, de nem Angliában, hanem a zsilipnél lévő lángossütője udvarán, úgy tizenkét évvel ezelőtt: "Három dízelautóm volt, mindegyik lángosolajjal ment évekig, és mikor eladtam, még jobb volt a motorja, mint amikor vettem – meséli, talán kissé túlozva. – A fináncok figyeltek is egy darabig, hová lesz a használt olaj, de aztán leszálltak rólam, mert nem találtak semmi bizonyítékot arra, hogy az égett olajat használom – mondja, miközben az ülepedő étolajmaradékot mutogatja. – Előbb két liter gázolajhoz teszek egy liter égettet, majd csökkentem a gázolajadagot, és egy kis metanollal hígítom. Kicsit még érződik rajta a lángos szaga, de nálam ez szakmai ártalom" – mondja Józsi, az első hazai biodízelgyártó kisiparos.