Vissza a tartalomjegyzékhez

Papp Levente
Taxisblokád az unióban

Utcai felvonulások, barikádok jelzik Európa-szerte a tarthatatlanná vált üzemanyagárak hatását. Belgiumban a taxisok és a fuvarozók lezárták az autópályákat, és elbarikádozták a Liege-i kikötő olajtermináljait a szállítók elől. A britek pedig már az olajfinomítókat kívánják blokád alá venni. A franciák kormányzati szinten is harcolnak az „ár” ellen. Thierry Breton francia pénzügyminiszter megfenyegette az olajipari multikat, hogy amennyiben nem csökkentik a kutaknál kapható üzemanyagok árát, „spekulációból eredő extraprofit” miatt speciális különadót vet ki rájuk a kormányzat. 


Autósok hada a benzinkutak előtt Fotó: Reuters

A nyilatkozat megtette hatását, és már a miniszterrel való találkozó előtt csökkentette az árait a Total francia és a BP brit olajipari konszern. A benzin esetében literenként 3 centtel, a gázolaj esetében literenként 2 centtel történő mérséklést Breton úr „nagyon konstruktív gesztusnak” nevezte. A társaságok közben úgy kommentálták a lépést: egyébként is szándékukban állt az árcsökkentés, és azt nem a kormányzat intésére tették. A folyékony arany ára kezd a kritikus ponthoz közeledni. Ma már nem csak kormányzati szinten keresik a megoldást, hanem egyre hangosabbak a nyersolaj hosszú távú kiváltását követelő hangok. A magas olajárak előmozdítják az új technológiák alkalmazását, amin újult erővel dolgoznak a világ legnagyobb autógyárai. Olyan új hajtóműveket fejlesztenek ki és alkalmaznak, amelyek nem olajszármazékokkal üzemelnek. Már most is kapható alkohollal, hidrogénnel, és egyéb alternatív energiával működő autó, s a napokban a legnagyobb konszernek, a DaimlerChrysler, a BMW és a General Motors aláírtak egy közös együttműködési tervet a jövő motorjainak kifejlesztésére.
A magas olajárak az EU-tagállamok részéről koordinált válaszlépéseket sürgetnek. Az Európai Bizottság szóvivője szerint ma az emberiség nem függ annyira az olajtól, mint az elmúlt harminc évben. Ezzel ugyan lehetne vitatkozni, de az tény, hogy a magas ár eddig nem tudta lényegesen befolyásolni vagy megbénítani a világgazdaságot.