Vissza a tartalomjegyzékhez

Varga P. Miklós
Saját zsebre jobban megy

Ami nem sikerül a köz szolgálatában, sikerül a saját haszon céljából - kissé cinikusan így is fogalmazható Németh Imre exagrárminiszter eddigi pályafutása. A napokban távozó miniszternek nem sikerült az uniós közvetlen támogatásokat folyósító intézményrendszert felépíteni - és részben emiatt kellett távoznia. Ki gondolta volna eddig, milyen jó üzlet az el nem készített intézményrendszer és az erre épülő hitelkonstrukció. A Németh távozását követő második héten ugyanis az OTP és az Agrárkamara bejelentette, hogy közös vállalkozás keretében hitelt folyósít a közvetlen támogatást igénylő termelőknek a támogatás mértékének 80 százalékáig. Az ügy érdekessége, hogy Németh Imre minisztersége előtt agrárkamarai alelnök volt.


Zöldellő határ. Jó üzlet Fotók: Somorjai László

A „magyar bank” tehát azonnal ráugrott a témára, és előrukkolt egy olyan hitelkonstrukcióval, mely az uniós támogatás megérkezéséig átmeneti hitelt nyújt a várakozó gazdáknak. A kamara és az OTP vezetőinek nyilatkozatai alapján egyértelmű, hogy továbbra is biztosak abban, hogy késedelmesen fizet a Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM), így jók a kilátások a Németh Imre és csapata által gerjesztett üzletre.
A hitelkonstrukciót reklámozó sajtócikkek is a kifizetések várható késését hangsúlyozták: „Levonta a tanulságot a tavaszi gazdatüntetésekből az OTP vezetése: üzlet lehet az európai uniós és a magyar földalapú támogatásokban. Pontosabban a kifizetések csúszásában, amelyek, ha nem is a 2004-es mértékben, de idén is feltehetően elhúzódnak - legalábbis a Magyar Agrárkamara főtitkára szerint.” (Magyar Hírlap) 
Németh Imrének nem sikerült a minisztérium berkein belül megoldania a feladatait, azonban kamarai színekben sikeresen járt el. A megyei kamarák weblapjain található részletes tájékoztatás alapján készült modellszámítás szerint, a 30 milliárd forint tervezett hitelkihelyezést alapul véve, az FVM késlekedése idén nem kevesebb, mint 2,8 milliárd forint bevételt eredményezhet az OTP-nek kamat és kezelési költségek címén. Ezen felül 250 milliót hozhat az Agrocom 2004-nek, valamint az Agrárkamarának. Az OTP bevételeihez nem adtuk hozzá a bank kötelező számlavezetési költségét. Az ügy pikantériája, hogy az Agrocom 2004-ben 50,1 százalék erejéig az OTP a tulajdonos, 49,75 százalékban az Agrárkamara, a fennmaradó részt pedig Bomba Gábor jegyzi, aki a kamara informatikai főosztályvezetője, civilben több informatikai és adótanácsadó vállalkozás ügyvezetője és tulajdonosa. 
Érdemes megemlíteni, hogy Németh Imre miniszteri kinevezése előtt a Pest Megyei Agrárkamara ügyvezető elnöke és a Magyar Agrárkamara alelnöke volt. Az FVM-ben közigazgatási államtitkárának Mészáros Gyulát nevezte ki, aki korábban a Magyar Agrárkamara főtitkára volt. Mindketten közvetlenül felelősek az intézményrendszer fejlesztésének problémáiért. A Magyar Agrárkamara azonban jelentősen bővült a regnálásuk idején. A falugazdász-hálózatból 200 státust kapott a kamara, az Informatikai és Hírközlési Minisztérium (IHM) eMagyarország Pontok programjából 200 millió forintért kaptak számítógépeket a vidéki kamarai irodák, hogy eMagyarország pontként üzemeltessék azokat. Egy részükben a mai napig nincs szélessávú internetelérés, és nem hozzáférhetők a közönség számára. Az IHM további 100 millió forintot adott a mezőgazdasági ágazat e-business stratégiájának elkészítésére és az agrárpiaci információk eljuttatását szolgáló portál létrehozására. A 100 millió forint másfél évig feküdt az FVM-ben, majd a miniszter menesztése előtt pár hónappal a Magyar Agrárkamaránál landolt. Némely lapinformáció szerint a pénz egyes megyei agrárkamarák bevonásával az Agrocom 2004-ben ért célba. Miközben a cég szolgáltatását az FVM által finanszírozott kamarai tanácsadókra és a kamarai kezelésben lévő eMagyarország Pontokra alapozza.
Visszatérve a hitelekre, illetve a folyósítás feltételeire, az igénylő gazdáknak a Magyar Agrárkamarától kell papírt hozniuk az OTP számára, mellyel igazolják, hogy az általuk igényelt támogatás alapját képező földterületek méretei rendben vannak. Az igazolás kiállításához a kamara és az OTP-által közösen 2004 szeptemberében - tehát nem a gazdatüntetéseket követően - alapított, Agrocom 2004 nevű cég szolgáltatását kell kötelezően igénybe venni. Az Agrocom 2004 a legmodernebb műholdas eszközök segítségével leméri a hiteligénylő földterületeit, a mért terület alapján a kamara kiállítja az OTP részére a szükséges igazolást. Az elgondolkodtató az, hogy a miniszter távozása után azonnal a színre került egy olyan szerkezet, amelynek segítségével pontosan fel lehet mérni az adott terület nagyságát, miközben minisztersége idején a tárca nem tudott hozzájutni hasonlókhoz. Az uniós csatlakozásra való felkészülés idején az EU kért Magyarországtól egy olyan kimutatást, hogy az egyes gazdálkodások mekkora területet művelnek meg, ugyanis ennek függvényében jár a támogatás. Ez akkor nem sikerült, és a valóságosnál jóval kisebb, több mint egymillió hektárral kisebb területet adott meg a szaktárca. Mindez azzal a nem elhanyagolható következménnyel jár, hogy a gazdák kevesebb pénzt kapnak hektáronként. A most alkalmazandó technológia segítségével az OTP egy hónap alatt 30 milliárd forint hitel kihelyezését tervezi. Az OTP által kért igazolások és a terület mérése szigorúbb szabályokat állítanak az igénylők elé, mint a jogszabályok. A 30 milliárd forint területre történő visszaszámítása alapján az OTP mintegy 1-1,2 millió hektárra számít. Az agrárkamara által alkalmazott műholdas GPS-technológiával, tehát mintegy három hónap alatt lehetne a teljes mezőgazdasági területet ellenőrizni, és azt követően december elejétől a teljes területre a támogatási összegeket kifizetni.