Vissza a tartalomjegyzékhez

Tóth Zsuzsanna
Találkozás a vörössel

Valentino a divattörténelem egyik legkiemelkedőbb és legmeghatározóbb tervezője. Az 1962-es Pitti-palotában megrendezett első emlékezetes divatbemutatójától kezdve az amerikai divattervezők tanácsától 2000-ben átvett életműdíjig Valentino kreativitása és hihetetlen gyorsasággal felívelt karrierje szinte legendává és az olasz divat meghatározójává vált.

Neve egyet jelent a képzelet és az elegancia, a modern és az időtlen szépség megtestesülésével. Az elmúlt 40 évben hölgyek millióit nyűgözte le romantikája, mely a maga modernségével mégsem vált követhetetlenül archaikussá, hiszen alkotásai egyszerre hordozzák magukon a klasszikus és az ultramodern jegyeket, szem előtt tartva a folyamatos megújulást. Valentino kollekciói attól váltak világhírűvé, hogy mindegyik kivétel nélkül a minőségről és a precizitásról árulkodik, különös tekintettel a szabás módjára, az anyagválasztásra, a részletek kidolgozására, valamint a kiegészítők alkalmazására. A hagyományos olasz szakértelem hatja át munkáit, melyek szinte egy külön világot alkotnak. E különleges világnak félreismerhetetlen részét képezik a vörös szín és a „V” logo, melyek védjegyei és szimbólumai a Valentino-stílusnak. Számára a vörös az alkotói szabadságot jelenti, valamint a nőiesség fontos kifejezőjének tartja. A pipacs és a nyár hangulatát életre keltő kedvenc színe többnyire megjelenik alkotásain. 

Valentino története nem egyszerűen egy tehetséges férfi életútja, akinek álma-vágya volt, hogy eleganciát és kreativitást teremtsen - jelenleg is ezek képezik a Valentino-birodalom kereteit, s egyben e két fontos tényezőre épül a divatház stratégiája is - hanem ez egy „Made in Italy”- mese, melynek főszereplője egy Észak-Olaszországban született, Valentino Garavani nevű fiúcska, aki Voghera városkájában még nem sejtette gyerekkorában, hogy egy napon ünnepelt csillagként tér majd vissza szülőföldjére, hogy magas rangú díjakat vegyen át a köztársasági elnöktől. Ki is hát ő?
Már egészen fiatalon kiderült róla, hogy ígéretes művészi vénája van, és hogy leginkább a divat iránt érdeklődik. 1950-ben Párizsba utazott, ami vitathatatlanul a divat és a kultúra fővárosa volt, ahol a Chambre of Culture Syndicale de Haute Couture-re tökéletesítette rajztudását és technikáját. Olyan hírességek mellett csiszolódott ízlése és tehetsége, mint Jean Dessčs és Guy Laroche. 1959-ben Rómában nyitotta meg első önálló műhelyét: akkoriban már javában tombolt a „Dolce Vita”-korszak, mikor is a hollywoodi sztárok szinte elözönlötték a várost. Aki „számított” valamit a filmes szakmában, az Rómában forgatott. Gyakorlatilag Hollywood fedezte fel Valentinót. Suttogó propagandával járt a hír filmes körökben, hogy él Rómában egy akkor még névtelen tervező, aki személyre szabottan, „kaptafátlan módon”, rendkívül finom anyagokból készít ruhákat. Egymásnak ajánlották Valentinót, aki mikor „észbe kapott”, már felkapott divattervezővé vált. A firenzei Pitti-palotában megrendezett első divatbemutatója után olyan dicséretet kapott mind a médiától, mind a nagyközönségtől, hogy nyilvánvalóvá vált még a legnagyobb kétkedők előtt is: valódi őstehetség elindulásának lehetnek tanúi. 1967-ben Dallasban megkapta a hőn áhított Neiman-Marcus díjat, a divat Oscarját. Szívesen vásárolt tőle Jacqueline Kennedy, Greta Garbo, Audrey Hepburn, Liz Taylor, Farah Diba, Maria Angelli és Margaret hercegnő, de ma már kliensei közé tartozik Sharon Stone, Gwyneth Paltrow, Ashley Judd, Isabella Rosselini és mások is. A hatvanas évek közepére Valentinót már az olasz szabászat vitathatatlan mestereként ismerte meg a világ. Az egykori First Ladynek, Jacqueline Kennedynek tervezett szalonkabátja kollekcióinak állandó szereplőjévé vált, és azóta is előszeretettel viselik a hölgyek. Monogramját, a „V” jelet rátetette az összes ruhadarabjára, kiegészítőire, sőt övei csatjára is rávésette. A hetvenes-nyolcvanas években Valentino volt az első Haute Couture-tervező, aki pręt-a-porter kollekciókat készített nőknek és férfiaknak egyaránt. Reklámstratégiája is úttörőnek számított, hiszen ő volt az első, aki híres fotósokat kért fel kampányai megálmodásához. A New York-i Metropolitan múzeum az ő divatbemutatójával nyitotta meg kapuit 1982-ben a szakma előtt; 1984-ben vele készíttették el az olasz csapat hivatalos egyenruháját a Los Angeles-i olimpiára. 1991-ben ünnepelte munkásságának harmincadik évfordulóját, mely alkalomból megjelent életrajzi könyve háromszáz legjelentősebb alkotásával, valamint Frederic Mitterand francia rendező filmet forgatott életéről, illetve kiállítást nyitottak a római Capitoleumban műveiből. ’92-ben az ő munkáival képviseltette magát Olaszország New Yorkban, ahol Amerika felfedezésének 500. évfordulóját ünnepelte a világ. Signore Valentino szülőhazájában megkapta Olaszország két legmagasabb elismerését; 1985-ben elnyerte az Olasz Köztársaság díját, ‘96-ban pedig a „Cavaliere del Lavoro”-t, a munka lovagrendjét. A világon mindenütt képviselteti magát harminchat üzletével Moszkvától Szingapúrig, Las Vegastól Kuvaitig, melyekben az olasz stílus és kreativitás hamisítatlan esszenciáját kívánja tovább örökíteni.

Mint a legtöbb tervező, ő is megalkotta saját stílusú illatait, melyek hűen tükrözik Valentino haute couture-kollekcióinak elegáns és fényűző hangulatát. Az 1997-ben bevezetett Very Valentino Femme azonnal óriási sikert aratott, hiszen már évek óta várták a ruháit viselő hírességek és névtelenek, hogy öltözékük koronájaként befújhassák magukat az ő illataival. A Very Valentino Femme ezt az űrt hivatott betölteni, és a hölgyek örömmel áldoztak is pénztárcájukból erre a valóban pazar parfümre. A bergamot, a mandarin, a magnólia, a gyöngyvirág, a jázmin, a májusi rózsa, a szantálfa, az ámbra és a vanília elegyéből született kompozíció immáron nyolcadik éve töretlen és szűnni nem akaró sikerrel a parfümök élvonalába tartozik. (50 ml: 14 990 Ft) A Very Valentino Homme-al a férfiakat szólította meg a parfümkomponista. A rendkívül férfias, mélyen jellegzetes illat fejjegyében a zsálya, a szerecsendió és az ánizs emelkedik ki a régi időket visszahozó virginiai pipadohány aromája mellett. A koriander, a kakukkfű, a szantálfa és az ámbra együttes jelenléte még csak fokozza azt a szúrósságot és karakterességet, mely oly kellemes benyomással és atmoszférával ruházza fel azt, aki Valentinónak ezt az illatát választja. Garantáltan jó választás! (50 ml: 11 390 Ft) A Valentino Gold 2002-ben került a parfümériák polcaira. Ez aztán a folyékony luxus klasszikus üvegcsébe zárva! A keleties fűszerezésű illatban a szantálfa, a fahéj, a kardamon, a Key West-i lime, a mandarin, az áfonya, a gyömbér és a vízililiom egyedülálló keveréke teszi oly titokzatossá és izgalmassá a kompozíciót. (50 ml: 16 290 Ft). Legújabb illatkölteménye a Valentino V, melyről így vall: „Ebben az illatban arra törekedtem, hogy a V tükrözze és ünnepelje a mai kor hölgyét, erejét, nőiességét és bonyolultságát.” Doboza a fehér és a híres Valentino-vörös színeiben pompázik. „A vörös a legkülönlegesebb szín, mellyel valaha találkoztam. Élet, halál, szenvedély és szerelem jut róla eszembe. Számomra a szomorúság ellenszere is.” Valentino karakterét is ez a forrongó szín fejezi ki leginkább. Szívesen idézi fel a vörössel való első találkozását: „17 éves voltam, mikor a barcelonai opera páholyában megpillantottam egy csodálatos, ősz hajú hölgyet, aki tetőtől-talpig egy vörös bársonyruhában ült. A különböző színeket viselő nők között kitűnt egyéniségével, szinte ragyogott. Sohasem felejtem el őt, annyira nemesi és különleges volt, ahogy öltözékét viselte.” A V egész csomagolását és reklámkampányát jellemzi ez a szín, mely mélyen hatott rá, s gyakorlatilag egész pályafutását végigkísérte. Maga az illatkompozíció is teljes mértékben kifejezi a szakmai csúcsán levő szerző ars poeticáját. Roja Dove kreátor gyúrt „hús-vér valóságot” Valentino elképzeléséből: „A legalapvetőbb ismérv, amivel ez az illat rendelkezik, az a tartós jelenlét, mely memóriánkban hosszan megmarad. Mindezt az ámbra és a legfinomabb mysore-i szantálfa alkotta alapjegynek köszönheti. Az ámbra és a csipetnyi vanília itt egy lágy, kifinomult és elegáns párost alkot. A napraforgó meleg, édes, púderes jellege az illat legdominánsabb eleme.” A narancsvirág, a rózsa, a feketeribizli, a mandarin, a rózsaszín grapefruit, a zöld füge és a frézia harmónikus találkozása nyomán egy kifinomult, mégis extravaganciával fűszerezett illatkölteményt ízlelhetünk meg. (50 ml: 14 690 Ft)