Vissza a tartalomjegyzékhez


A téli gumik nem csak a havon jobbak

Sok autós nem veszi komolyan a tél beálltát, hiszen jogszabály nem kötelez senkit a téli gumiabroncs használatára. A józan ész viszont azt diktálja, ha fontos a saját, a családunk vagy mások biztonsága, ez nem lehet pénzkérdés. A téli abroncsgarnitúra vásárlása egyben jó befektetés is, hisz a pihenő nyári gumik addig sem kopnak.

A hagyományos gumiabroncsok már +5 oC fok alatti hőmérsékleten elvesztik rugalmasságukat és tapadási képességük nagy részét is. Ezek vonóereje jeges-havas útviszonyok között töredéke a télieknek, a velük való fékút is sokkal hosszabb. A nyári gumik még száraz aszfalton sem tapadnak olyan jól, mint téli társaik, melyek az anyagukba kevert szilikátnak köszönhetően még nagy hidegben is megőrzik rugalmasságukat. Fontos tudni, hogy a téli gumik csak 4 mm-es profilmélység felett tudják jól ellátni a feladatukat. Érdemes már késő ősszel felszereltetni a téli abroncsokat, és csak a kora tavaszi fagyok elmúltával visszatérni a nyáriakra. A téli gumik sűrű lamelláinak több szerepe is van. Ezek biztosítják a megfelelő tapadást, kordában tartják az oldalirányú erőket és hozzájárulnak a kiszámítható fékúthoz. A lamellák az úttesttel érintkezve szétterülnek, ezért az összepréselődött hó nem ragad be a profilokba, hanem a deformáció hatására létrejön egy öntisztulási folyamat. Így érhető el, hogy a kerék minden állásában maximális vonóerő, illetve fékezőerő álljon rendelkezésre. A sűrű lamellaszerkezeteknek azonban hátrányai is vannak. Könnyebben ragadnak bele a kavicsok, amit kiérve az országútra, nagyobb sebességnél sörétként lőnek ki a mögöttes forgalomban részt vevő autók szélvédőire. Ezért télen - a megnövekedett féktávolság miatt is - érdemes nagyobb követési távolságot tartani, és ne feledjük: a téli gumi sem csodaszer, nem tudja a vezetéstechnikai hibákat helyrehozni. 

Az alapanyag

Dunlop, Goodyear, Michelin, Pirelli, valamennyien ismerjük ezeket a márkaneveket, melyek valós személyek hitbuzgóságának köszönhetik létrejöttüket. A gumit a világ már kétszázhatvan éve ismeri, de igazán használható termék csak a 19. század közepén vált belőle. A „könnyező fa” kérge alól szivárgó fehér anyagot, melyet a bennszülött indiánok kaucsuknak neveztek el, francia gyarmatosítók hozták be Európába. 
A belőle készült tárgyak azonban nagy hidegben megrepedeztek, melegben pedig folyós masszává váltak, így a dühös vásárlók sorra hozták vissza a megolvadt termékeket. Egy amerikai feltaláló, Charles Goodyear azonban fantáziát látott a jövő alapanyagában, és megállás nélkül kísérletezett vele. Clarissa - Goodyear egyébként türelmes felesége - gyakran könyörgött neki, hogy idejét fordítsa inkább pénzkeresetre. Egy nap Clarissa váratlan hazaérkezése miatt Goodyear - félve az újabb vitáktól - sebtében a forró kemencébe vágta az asztalon lévő gumi-kénkeveréket. Igazán meleggé akkor vált a helyzet, amikor a kotyvalék büdösödni kezdett. Goodyear, felesége szikrázó tekintete ellenére, kénytelen volt kinyitni a kemence ajtaját, és legnagyobb meglepetésére egy rugalmasan szilárd gumidarabot talált. Így jött rá 1839-ben, hogyan kell hőállóvá tenni a gumit. A kémiai folyamatot pedig Vulcanusról, - akit az ókori rómaiak a tűz isteneként tiszteltek - vulkanizálásnak nevezte el. Goodyear amennyire fanatikus kísérletező volt, annyira rossz üzletember. Találmányát csak öt évvel később szabadalmaztatta, amikor már az Újvilágban ellopták az ötletét, és Angliában be is jegyezték. Ő és családja nem sokat profitáltak a találmányból, sőt, az 1860-ban bekövetkezett halála után kétszázezer dolláros adósságot és temérdek ötletet hagyott maga után, melyekben leírta a vulkanizált gumi rendkívül széleskörű felhasználási területeit. A felsorolás a cuclitól a minden korosztály számára alkalmas gumiöltönyig terjedt. 
A történet 1898-ban folytatódott tovább, amikor a kerékpár- és kocsigumi gyártására megalakult a Goodyear Tire & Rubber Company. Márkajelzésként az ókori mitológiából ismert Mercurius szárnyas cipőjét választották, mely mai napig is jelképe a világ legnagyobb gumiabroncsgyártó cégének. Érdekes adalék a cég történetéhez, hogy az összes Ford T-Modellt Goodyear gumikkal szállították, és az Apolló 14 űrkomp is Goodyear kerekeken gurult a Holdon. (K.S.)