Vissza a tartalomjegyzékhez

Erdei Judith
És megint Horvátország

Horvátország évről évre fókuszba kerül, nemcsak azért, mert nem tudunk betelni a szépségével, hanem azért, mert az infrastruktúra területén olyan sok változás, fejlődés és befektetés történik két szezon között, amelyet mi magyarok csak sóvárogva szemlélünk. Az ország népszerűsége dinamikusan nő, az európai országok közül azon kevesek egyike, ahol 2003-ban is növekedett a turistaforgalom, a nemzetközi szakértők által legforróbb mediterrán desztinációnak kikiáltva. Ezt bizonyítja, hogy a híres ausztrál útikönyvkiadó, a Lonely Planet idén Horvátországot választotta a legvonzóbb európai turisztikai célországgá, az összesített listán pedig Új-Zéland, Ausztrália és Peru mögött a negyedik helyen áll. 
A délen található városok és szigetek jelentős hányada a világörökség része, páratlan kikapcsolódást nyújtva az oda látogatóknak a kultúrától a legkülönbözőbb sportokig.


A Földközi-tenger legtagoltabb partszakasza, csodálatos öblökkel, számos jachtkikötőjével a hajózók és vitorlázók paradicsoma

Évezredek óta ámulatba ejti a nagy utazókat ez a festőien tagolt tengerpart, ez a változatos nagyságú és domborzatú szigetvilág, ez a barátságos és otthonos vidék, amely szinte kimeríthetetlen ékességével vár bennünket. Az óceánok nagy kutatója Jacques Cousteau szerint a horvát tenger „a világ legtisztább tengere”. Dél-Dalmácia különböző történelmi korok gazdag tárháza. 
A Dubrovnik közelében fekvő Mljet szigetén van a legendás harcos Odüsszeusz barlangja, ahol néhány évet kényszerült tölteni Kalipszóval, miután hajója az Ogivon zátonyra futott. Egy másik nagy utazó és felfedező, Marco Polo innen nem messze, Korčula szigetén született 1254-ben, és még ma is élnek családok a szigeten, akik ezzel a névvel büszkélkedhetnek. Korčula egyébként a legápoltabb középkori város, a sziget idegenforgalmi és kulturális központja. A legenda szerint a trójai hős, Antenor alapította a szigetet a Kr. e. 12. században. A felülnézetből „halszálkamintájú”, szabályos alaprajzú város számos tengeri csatát túlélt. Dalmácia-szerte híres hajóépítők és kőfaragók voltak a korčulaiak, legszebb műveiket saját városuk későgótikus, reneszánsz és barokk épületein láthatjuk. 
Tavaly óta a Malév indít járatokat Splitbe, így a legalább tíz-tizenkét órás fárasztó út repülővel a tizedére csökken, onnan pedig gyakran járnak kompok a szigetre. A SkyEurope szintén elindította déldalmát desztinációit Splitbe és Dubrovnikba igen kedvező árakon, mindkét városból indulnak kompok Korčulára, illetve a környék összes szigetére (a kompárakat lásd keretes írásunkban). 
A stratégiailag kiváló helyen épült Dubrovnik a 17-18. században neves városállam volt, a világ több mint 80 városában tartott fönn konzulátust, 673 hajóból álló flottája és 255 vitorlása bejárta a világot. A délszláv háború után leghamarabb felújított rész Dubrovnik óvárosa volt, melynek hatvan százalékát szétlőtték a környező hegyekről, a várost körülvevő reneszánsz várfal és bástyái azonban sértetlenül maradtak. Ma újra a világ egyik legszebb városa, idén nyáron megnövekedett szállodakapacitásokkal várja a turistákat. Áprilisban átadták a Hotel Dubrovnik Palace-t, renoválták és kibővítették a kempinget, az Argosy hotelt, és augusztusra várható a Hilton szállodalánc első horvátországi szállodájának, a Hilton Imperial Dubrovniknak az átadása. Egy angol elit turisztikai magazin, a Wunderlust felmérése alapján a világ legnépszerűbb városa, maga mögé utasítva az örök rivális Velencét. Érdemes júliusban és augusztusban utazni, ugyanis a Dubrovniki Nyári Játékok (július 10. - augusztus 25.) rengeteg kulturális és egyéb programmal teszik még tartalmasabbá a nyaralást. Mindenképpen meg kell nézni, ha délen járunk Split és Trogir városát, az utóbbit Velence kicsinyített másának tartják. 
Split pedig - eredeti római kori járdákkal - a legpezsgőbb tengerparti város, amelyet ezerhétszáz évvel ezelőtt Diocletianus császár álmodott meg, mint egy várospalotát. Gyönyörűen megmaradtak a római kor építészeti remekművei, a későbbi építkezések nagyszámú rétegével keveredve. A Diocletianus-palota ma a város jelképe.

Hajózás és búvárkodás

A Földközi-tenger legtagoltabb partszakasza, a horvát Adria csodálatos öblökkel, számos jachtkikötőjével a hajózók és vitorlázók paradicsoma. Az Adriai-tenger természetes meghosszabbítása a mediterráneumnak, amellyel az Otrantói-szoros köti össze. A part mentén háromszázötven, jachtok és vitorlások kikötésére alkalmas, kisebb-nagyobb kikötőhely van, melyet a „jachtkikötők” egyesülete fog össze, több mint 13 200 tengeri és 4500 szárazföldi kikötési lehetőséget biztosítva. A technika fejlődése és az abszolút biztonság miatt a vitorláson töltött szabadság a minőségi turizmus megjelenési formája. Az utóbbi időkben folyamatos minőségi és tartalmi változtatásokat hajtottak végre kikötőkön, alkalmazkodva a hajózók igényeihez és kívánságaihoz. Így egyre több kikötő emelte szolgáltatásainak színvonalát: a remek dalmát konyhától, víztől és villamosenergiától kezdve az orvosi rendelőn és chartercégek szolgáltatásain, az apartmanok használatán át, a vendégek tulajdonának és felszerelésének elektronikus felügyeletéig és őrző-védő biztosításáig. Magyar állampolgárok Horvátországba való belépésekor, amennyiben saját hajóval érkeznek, a hajó tényleges bejelentése a révkapitányságon, illetve annak kirendeltségén történik. A sport- vagy pihenő célú hajó bejelentése után a hajózás biztonságáért fizetendő illetékdíját itt kell rendezni, amely a hajó hosszúságától függően 3 méter hosszúságig 140 kuna, 30 méternél hosszabb hajó esetében 1750 kuna. A napi tartózkodási illeték elő- és utószezonban 5,50 kuna, főszezonban pedig 7. A Horvát Idegenforgalmi Közösség magyar nyelvű honlapján ( honlapon tekinthetjük meg, valamint a foglalást is itt tehetjük meg a legolcsóbban. 
A Robinson túrák az ennél merészebb és a kényelemre nem sokat adó emberek szabadságélményét gazdagítják. A vadregényes, 170 szigetet számláló Kornati-szigetcsoportból válogathatunk a teljes elszigeteltség, a kis halászfalu közelsége vagy egy kunyhó között. A tengertől levő távolság maximum húsz méter, a kunyhók a legalapvetőbb komforttal vannak felszerelve. Az éhenhalás veszélye kizárva, mindennap kiköt egy élelmiszereket szállító csónak. A helyi falusiak pedig mindig nagy örömmel, az asztalokon hallal, fügével és házi borral várják az ide érkezőket.