Vissza a tartalomjegyzékhez


Saját Concorde 800 forintért?

A British Airways ősztől kivonná a Concorde-okat a flottájából. A légitársaság indoka az, hogy gazdaságtalan a gépek üzemeltetése. Csakhogy ez mindig is így volt, a gépek repültetése a roppant drága jegyárak ellenére sosem volt nyereséges. Richard Branson, a Virgin Atlantic tulajdonosa viszont megpróbálja ezt a helyzetet megváltoztatni, méghozzá úgy, hogy míg eddig a Concorde kizárólag nagyon gazdag emberek luxusa volt, a Virgin Atlantic ezeket a gépeket is kétosztályos változatban üzemeltetné: valamivel alacsonyabb árakkal a turistaosztályon, és a jelenleginél is drágábban az első osztályon.


- Nem tudtak visszaadni az üzletben aprót, ezért kénytelen voltam levásárolni.

A British Airways Branson első ajánlatát eléggé durván elutasította, azzal vádolva a különc milliomost, hogy csak a publicitás kedvéért ajánlotta fel, hogy szimbolikus, kétfontos darabonkénti árért vehesse át a gépeket, tehát annyiért, amennyiért a brit államtól kapta őket valaha a BA. De Branson váratlan támogatót kapott a brit közlekedési miniszter, Patricia Hewitt személyében. A magyarázat a kormány közbelépésére egyfelől az lehet, hogy a britek számára a Concorde repülése nemzeti büszkeség kérdése is. Branson amúgy is csak azt akarja elérni első lépésben, hogy a kormány akadályozza meg a gépek átadását múzeumoknak, gyűjteményeknek. Másfelől, ami izgalmassá teszi a helyzetet, az az, hogy miközben a British Airways deficites, és épp most csökkenti jelentősen férőhelyei számát, hogy valamelyest csökkentse veszteségeit, Branson légitársasága az egész iparágat sújtó tavalyi válság ellenére nyereséges maradt. Sokak, és maga Branson szerint is épp az a British ellenállásának fő oka, hogy igen kellemetlen lenne, ha bebizonyosodna: egy kisebb, de agilisabb, a helyzetekre inkább reagáló, hatékonyabban működő cég a Concorde-okat is képes lenne pénzfaló technikai csodákból profittermelő, vonzó üzleti eszközzé változtatni. (BBC)