Vissza a tartalomjegyzékhez

Király Sándor
4x4-es élményjáró

A Subaru mint a világ legtöbb összkerékhajtású személygépkocsit előállító vállalata piacra dobta a 2003-as Forestert. A cég hazai képviselője szerint az új Forester egy jó terepjáró képességű szabadidőautó, ebből adódóan nem a kőkemény terepező Land Rover Defender vagy a Mercedes-Benz G osztályában indul a vásárlók kegyeiért.

Vetélytársai kivétel nélkül távol-keletiek (Honda CRV, Mazda Tribute, Mitsubishi Pajero, Nissan Xtrail), de közülük csak a Subaru alkalmaz tökéletes járás kultúrájú, alacsony súlypontot biztosító boxer motorokat. A 2 literes erőforrás 125 LE-t teljesít, maximális nyomatéka 180 Nm, a szintén 2 literes, de turbós változat már 177 lóerős, 245 Nm nyomatékkal, 100 km/h-ra 8,3 másodperc alatt gyorsít. A motorok már most teljesítik a legszigorúbb, még hatályba se lépett emissziós előírásokat. Csak a gyengébbik Forester rendelhető 2x5 fokozatú, mechanikus sebességváltó felezővel, de mindkét változat elérhető négyfokozatú automata váltóval is. Igen ötletes a Forester visszagurulás-gátló szerkezete. Amikor benyomjuk 

a kuplungpedált, tárolja a fékberendezés olajnyomását, így bármilyen emelkedőn levehetjük lábunkat a fékpedálról, és gázt adhatunk anélkül, hogy az autó visszagurulna. 
A hátsó tengely szintszabályozása önműködő, független az autó terhelésétől, a szabad hasmagasság pedig 19 centiméter. 
A Forester az első Subaru modell, amely megtestesíti a cég biztonság iránti radikális elkötelezettségét. Például a gyalogosok sérülés kockázatát csökkenti az ütést elnyelő motorháztető vagy a biztonsági ablaktörlő kar.
A bent ülőket négy légzsák, aktív első fejtámlák, és frontális ütközés esetén alváz alá becsúszó motor és sebességváltó védi. Ezért talán nem meglepő, hogy a Forester az USA-beli Közúti Biztonságot Biztosító Intézet által végzett legújabb törésteszten kategóriájában a legjobb minősítést kapta. 
Az új Foresterben két hiányosságot fedeztem fel: csak a turbós változatban van négy tárcsafék, és egyik modellben sem állítható tengely irányban a kormánykerék. Ennek ellenére a Forester azon kevés autók közé sorolható, melyet pusztán az autókázás kedvéért, úti cél nélkül is szívesen használ az ember. A terepezésre alkalmasabb „X” alapváltozat 7 millió 590 ezer, míg az erősebb, a felező váltó nélküli turbó „XT” modell pedig 9 millió 590 ezer forintba kerül.


Összkerékhajtás

Amíg az elsőkerék-hajtású autókban a kanyarokban alulkormányozottság, a hátsókerék-meghajtásúaknál a farrész kitörése jellemző. 
A Subaruknak mindig is erősségük volt az állandó összkerékhajtás rendszer, mely a Forester esetében 50-50 százalékos (automata váltóval 40-60 százalék), első-hátsónyomaték-elosztást ad. Amint kellemetlenné válik az útviszony, az erőt gyorsan és észrevehetetlenül a jobban tapadó tengely kapja. Az állandó összkerékhajtásnak köszönhetően az autó messzemenően semlegesen veszi a kanyarokat, ami kiváló nyomtartással párosul.