Vissza a tartalomjegyzékhez


Felzárkózott a Távol-Kelet

Szokásos, immár 54. nemzetközi játékkiállítását rendezte meg Nürnberg január végén-február elején. Teljesen feleslegesen fárasztanám az olvasókat száraz adatokkal, hogy hány ezer négyzetméteren mennyi kiállító és látogató, meg egyebek.
A lényeg: szinte mindenki panaszkodott a visszaesésre. A jelek szerint a recesszió a játékpiacot sem hagyta érintetlenül. Csökkent a látogatók száma, az új üzletkötés ritkaságszámba ment.


Az idei nürnbergi játékvásár egyik látványossága, a táncoló Schröder kancellár-baba Fotó: Reuters

A visszafogott kereskedésre és érdeklődésre a legtipikusabb példa a számítógépes játékok „eltüntetése” volt. Míg tavaly és tavalyelőtt külön csarnokban kaptak helyet ezek a játékok, idén, összevonva a plüssállatokkal - a „szerepeltek még” kategóriába sorolták őket a szervezők. Amúgy meg a távol-keleti (kínai, hongkongi, tajvani) kiállítók megerősödését is jelezte e nagy seregszemle: a „fapados” (igazából faházas) teremből a luxus kiállítási terembe költözhettek. Nyílván már képesek a nagy nyugati multikkal együtt megfizetni a borsos kiállítási díjat, s a multik is hajlandóak a keleti testvérrel egy gyékényen árulni.
Tavaly számoltunk be egy Expression nevű vadonatúj társasjátékról, amely az idén tovább fejlődött, s aminek a magyarországi megjelenése az angol nyelvű oktatás nagy kincse lehet. 
Feltűnő módon megnövekedett a stratégiai játékok aránya. A 2001-es „Év játéka” a Blokus, egy igazi csemege a stratégiai játékot kedvelőknek. Azonban a legnagyobb érdeklődés a számítógépes játékok-ban tájékozottaknak ismerősen csengő Civilization nevű társasjátékot kísérte.
A játékot 2002 novemberében dobták piacra az USA-ban és Németországban. Magyarországi megjelenése 2003 karácsonyára várható, az ára Nyugaton is húzós, mintegy 60 euró. Csak remélni lehet, hogy a magyar kiadó (és a kereskedők) figyelembe veszi(k) a magyar átlagkereseteket, és elérhető áron kerül a játékos kedvű vásárlókhoz.
A kiállításon egyébként tíz magyar cég is képviseltette magát. 
E szerencsés „játékosok” évről-évre ugyanazokat a termékeket mutatják be: színes műanyag vödröket, autókat, ide-oda guruló golyókat. Fejlesztésnek, új terméknek nyomát sem látom. A híres magyar szürkeállomány valahol legelni van. 
(Nagy László)