Vissza a tartalomjegyzékhez

Becski Leonóra
Az extremitás a múlté

A körülöttünk zajló politikai események, változó világunk hatása ma is jól tükröződik kultúránkban, mindennapjainkban, ezen belül is öltözködésünkben. A trendek kialakulását a világgazdasági helyzet hullámzása mellett az emberek igényei, mentalitása is befolyásolja. 
A 2001-es szeptemberi terrortámadás óta a divat is megváltozott. Míg a korábbi években a csillogó egyéniség és a harsány kreativitás mellett történt zászlóbontás, mára e „forradalom” lobogása sokkal szerényebb, a trend magába fordulva, visszafogott színvilágban és valós, tradicionális értékekben keres menedéket. Az idei divatban is érzékelhető ennek a hatása, hiszen nem az alapokat megrengető, merész újdonságokat üldözi, hanem az ismert, hagyományos stíluselemekből alakít ki érthető, letisztult látványt. Formailag és hangulatban a már kipróbáltra, megbízhatóra koncentrál, bár teljesen új megfogalmazásban. Ennek megfelelően a felhasznált textilek nagy része is az elmúlt szezonok klasszikus trendjéből származik. A korábban szívesen alkalmazott élénk színek kiegészítő státusba vonulnak, míg az eddig mellőzött, diszkrét koloritok reneszánszukat élik. Az uralkodó színösszeállítások a korábbi kontrasztokkal szemben monokrómok (azaz egy öltözeten belül egymáshoz közelálló árnyalatok) a jellemzőek.

Az új trenden belül három, egymástól eltérő, de mégis összekapcsolódó divatstílus létezik: a folklórelemekből kiinduló, a hetvenes évek hippi világát idéző divat; a sportosabb hangulatot kedvelő irányvonal tárgyias, kontúrozott, markáns sziluettjével; valamint a sportos angol férfidivatból ihletet merítő, azt feminista elemekkel szelídített klasszikus változat.

Nemzetközi folklór

E stílus alapjául a globalizáció mint jelenség, valamint a világbéke sürgetése szolgált, hiszen a különböző nemzetek népművészeti elemei jól megférnek egymással egy öltözéken belül.
A barnás-szürkés árnyalatokban domináló, alapdaraboknak számító bőr-, velúr- vagy bársonynadrágokat, kötött felsőket, A vonalú vagy éppen bő, fodros szoknyákat dekoratív elemek, hímzések, rojtok, csatok, szegecsek díszíthetik, de egészen újszerű szőrmedekorációkkal is találkozhatunk. A népiesség hitelességét burjánzó és intenzív színű népi motívumokkal és kézimunka jellegű struktúrák alkalmazásával hangsúlyozzák.

A kevesebb több

Ez az elv uralkodik a sportosabb, hétköznapibb divatban annak ellenére, hogy a mindenütt jelenlévő kavalkád itt is érezteti hatását. 
A sportruházat már nem harsány, mint amilyen pár évvel ezelőtt volt, valamint a dinamizmus helyett az elegancia uralkodik.
Az alapvetően fekete-szürke high-tech anyagokat élénk színekkel társítják, népszerűek a fényes bőrfelületek nadrágokon és sportos, enyhén karcsúsított dzsekiken, parkákon. Kedvelt és sokat alkalmazott díszítőelem a cipzár, a patent és a zseb, amelyek szinte minden ruhadarabon nagy mennyiségben fordulnak elő.

Angol férfidivatból diszkrét női divat 

A klasszikus férfidivat elemeire épülő stílus célja a visszafogott elegancia tükrözése. Az elsősorban gyapjúból készült kollekciók uralkodó motívumai a tradicionális Esterházy-kocka, skótkocka, illetve hajszál- és krétacsík, valamint halszálka motívum; mindez barna, fekete és sötétkék, durva szövetekre alkalmazva. Formavilága a háromrészes öltönyök nőiesített változatától a hagyományos kosztümökig terjed, de divatos az alak vonalát követő szövetruha-blézer kombináció is. A nőiességet karcsúsításokkal, formai finomításokkal érik el; kiegészítőül pedig pasztellszínű selyemingek, pulóverek, sálak, kesztyűk szolgálnak.

A kiegészítők aranykora

Az idei trend az elfeledett kiegészítők számára is viszszatérést jelent, de egészen új megfogalmazásban. 
Az övek hangsúlyosak és dekoratívak, lazán a csípőre fekszenek. A sapkák általában szűkek és kötöttek, de hordhatunk szőrmekucsmát is vagy sportosabb fazonú baszksapkát.
Ne feledkezzünk el a lábbelikről sem, legfőképpen a különböző hosszúságú csizmákról, valamint a szélsőséges méretekben található táskákról sem, amelyeket szintén csatos szíjakkal, zsebekkel dekoráltak.