Vissza a tartalomjegyzékhez

Ignácz Valéria
Záróra

Magyarországon tovább folytatódik az elbocsátási hullám. Legfőképp azokban a városokban jelent ez komoly problémát, ahol egyfajta tevékenységre specializálódott a város. Ilyen helyzet alakult ki Borsod megyében, ahol a DAM Steel jelentett csődöt, illetve Ózdon, ahol a kohászat bezárása fenyegeti a várost. Sajnos a sor itt nem záródott le, hanem folytatódik Bonyhádon (Salamander) és Zala megyében (Za-Ko Rt.) is. A gyárak bezárása következtében több ezer munkavállaló kerül az utcára, és egyben kilátástalan helyzetbe, bár a munkaügyi központok, állításuk szerint, fel vannak készülve az elbocsátottak átképzésére és munkahelyek teremtésére.


DAM Steel, irányító központ. Megállt az idő Fotó: MTI

Országos viszonylatban a 185 ezer főt számláló Borsod megyében a legnagyobb a munkanélküliek száma. A kohászat haldoklása különösen érzékenyen érinti ezt a térséget, amelynek külön aktualitást ad a miskolci DAM Steel Speciális Acélgyártó Rt. és a helyi áramszolgáltató monopólium közötti vita. A történet szerint a DAM Steel területén egy nagy teljesítményű transzformátor-állomás található, melyet a helyi áramszolgáltató meg akart tőle vásárolni. „Természetesen” a DAM Steel ezt nem adta el, hanem saját maga üzemeltette. „Cserébe” az áramszolgáltató magasabb áron adta és adja az áramot, mint ahogy - a gyár illetékesei szerint - megilletné őket. A DAM Steel egy olasz tulajdonú cég, amely 4500 főt foglalkoztat, akik leginkább családfenntartók. A cég egyelőre semmilyen sajtóorgánumnak nem hajlandó nyilatkozni, mert állításuk szerint nincs miről, de mihelyst lesz, azonnal tájékoztatni fogják a közvéleményt. A cég folyamatosan tárgyal bankokkal és leendő partnerekkel, illetve esetleges befektetőkkel, amit az ott dolgozó emberek is megerősítettek. A DAM Steel évek óta pénzügyi gondokkal küszködik, a cég csődtárgyalása február 18-án lesz, amit több hónapos felmondási idő követ. Ezért valamelyest fel tudnak készülni a helyi munkaügyi központban ennyi ember bejelentkezésére, bár így is csak általánosságokkal tudnak „kecsegtetni”. A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Munkaügyi Központban (MMK) Simkó János igazgatóhelyettes elmondta: korlátozott lehetőségek állnak rendelkezésre.
Az MMK csak a bejelentett álláshelyekre tud munkaerőt juttatni, tehát a munkáltatóknak szabad kapacitás esetén célszerű minél hamarabb felvenni a kapcsolatot velük. Sajnos Borsodban sokkal több a munkát kereső, mint a szabad álláshely. A bejelentkező munkanélkülieknek átképző tanfolyamokat biztosítanak, de a kohászok esetében az életkoruk miatt ennek kevés a jelentősége, ismerte el Simkó János. Az ügyben igazán érintetteket - a DAM Steel alkalmazottait - nehezen sikerült szóra bírni. A nevük elhallgatását kérő dolgozók véleménye jól tükrözi az üzemben kialakult állapotokat. „Közel ötvenéves vagyok, és harminc éve dolgozom a kohászatban lakatosként. Van két egyetemista lányom, akiknek a tanulásához is kell a keresetem. Mi lesz, ha bezár a DAM, nem tudom. Megpróbálok majd munkahelyet keresni.” Y úr: „Én is az ötvenhez közelítek, és a hengerész szakmámmal mindig is a kohászatban dolgoztam. Most egyébként csak takarítani járunk be, mivel üzemszünet van. Itt amúgy teljes a bizonytalanság, s mi lesz, ha bezár a DAM, nem tudom. A volt családom külföldön él, valószínűleg megpróbálok hozzájuk kimenni dolgozni. Jobbat nem tudok.” 
Nem a leépítések következtében, de növekedett a munkanélküliség Szolnok megyében is. December végére 
17 ezer munkanélkülit tartottak nyilván, amelyek főleg a határozott idejű munkaszerződésekből adódtak, melyeket nagyrészt szezonális munkákra kötöttek. A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Munkaügyi Központ igazgatónője Szekeresné dr. Kálmán Mária lapunk kérdésére elmondta, hogy idén a munkaügyi központ 1,9 milliárd forintot költ a munkanélküliek helyzetének kezelésére, 13 féle aktív támogatási formában: a közhasznútól a munkaerőpiaci képzésig a humán szolgáltatásokon keresztül minden munkaerőpiaci rétegre megpróbálják a munkaerőt visszaterelni. Továbbá a képzést követően 6 hónapig követik nyomon, hogy az illetőnek sikerült-e munkát találnia vagy sem. Kálmán Mária véleménye szerint is esélyt növelő tényező a tudás a munkaerőpiacon, még ha nem is sikerül azonnal elhelyezkedni. 
Kiss Ambrus a Zala Megyei Munkaügyi Központ igazgatója szerint Magyarországon az Európai Unióba való belépésre való felkészülés részeként megkezdődött egy szerkezetátalakítási folyamat. A kisebb hozzáadott értéktartalmú, kisebb szakképzettséget igénylő munkák piaca szűkül, a magasabb hozzáadott értéktartalmú munkákra való igény növekszik. Zalában egyelőre száz fő feletti leépítésről egy bejelentés érkezett a régióból. A ZA-KO Rt.-nél (ruhagyár) várható ezerötszáz fő elbocsátása március hónapban. Jelenleg több partnerrel folytatnak tárgyalást a Munkaügyi Központ részéről, akik előreláthatólag az elbocsátandó létszám felét tudják majd foglalkoztatni. Ezen túl még egy új kezdeményezés van folyamatban, a Munkaerőpiaci Alap Irányító Testülete (MAT), amely foglalkozási válságkezelést célzó programot indít. Társaságot hoz létre, amely megőrzi, gondozza, képzés útján fejleszti, megpróbálja elhelyezni, esetleg munkaerő-kölcsönzéssel foglalkoztatja a munkájukat elvesztő embereket. 
(A cikk elkészítésében közre-működtek: Szilágyi Sándor, Döbrentei István)


Új munkahelyek

Székesfehérvárra telepíti európai regionális számítástechnikai központját az Alcoa Inc. Az 5,5 millió dolláros beruházás eredményeként áprilisra elkészül egy új épület, s a tervek szerint az év végén kezdi meg működését az új központ, amely 60 informatikusnak ad majd munkát. A társaság egyébként tavaly telepítette Székesfehérvárra pénzügyi-adminisztrációs központját. A 60 millió forintból kialakított, 150 főt foglalkoztató létesítmény végzi az Alcoa európai üzemeinek teljes könyvelését. 
Vélhetően részben szintén a PSA döntés következménye az is, hogy a német Poppe&Potthoff Gmbh&Co. várhatóan még az idén Ajkára telepíti fejlesztőrészlegét. A hárommilliárd forintos beruházással megvalósult üzemben dízelmotorokhoz készítenek nyomócsöveket. Az egyik legnagyobb autóipari beszállító a közelmúltban véglegesített tervek szerint az idén már mintegy 600 ezer darab úgynevezett közös nyomócsövet gyárt elsősorban a Peugeot-Citroën konszern és a Ford dízelüzemű járművei számára. A gyártóbázis várhatóan 2004-től működik majd teljes kapacitással, s ekkor már közel 700 ezer darab autóipari alkatrész készül Ajkán.