Vissza a tartalomjegyzékhez

Hetek-összeállítás
Előtérben a botrányos alkotások

Katolikus körökben nagy felháborodást keltett, hogy a múlt vasárnap zárult Velencei Filmfesztiválon a The Magdalene Sisters (A Magdaléna nővérek) című film nyerte el az Arany Oroszlánt, miközben az olasz sajtó hasábjain egyértelműen kedvező fogadtatásra talál a nemzetközi zsűri döntése. A filmmustrán magyar siker is született.


Az idei Arany Oroszlán-díj birtokosa, Peter Mullan skót rendező Fotó: Reuters

A skót származású rendező, a negyvennyolc esztendős Peter Mullan filmje a hatvanas évek Írországában, egy kolostorban játszódik, ahová a családok által megtagadott, „megrontott” lányokat zárták be. A fiatal nők ezeken a helyeken ki voltak szolgáltatva az apácák fizikai-lelki kínzásainak, akik mosodákban dolgoztatták őket látástól vakulásig, mindenfajta bérezés nélkül. Két vatikáni lap, az Avvenire és az Osservatore Romano már a napokban „dühödt és gonosz provokációnak” minősítette a produkciót, azt állítván: a fődíj odaítélése lejáratja Európa legrégebbi filmfesztiválját. Peter Mullan a hétfői olasz sajtóban nem tagadja, hogy egyenlőségjelet akart tenni a filmjében szereplő apácák és az afganisztáni tálibok között. Legalábbis annyiban, hogy a The Magdalene Sisters nemcsak a katolikus egyházról, hanem minden olyan fundamentalista vallásról is szól, amely elnyomja a nőket. „Akik megtagadják a nőktől a szabadságot, azok a föld bármely pontján, bármely évszázadban azonosíthatóak egymással” - mondja a skót rendező. 
„Hol itt a botrány?” - teszi fel első oldalas kommentárjában az egyházellenesnek korántsem mondható La Stampa. A cikk szerzője emlékeztet: a film nem kitalációkra, hanem már napvilágot látott könyvekre, dokumentumokra, tanulmányokra épül. „Aki támadja ezt a filmet, jobb, ha nem felejti el, hogy maga a katolikus egyház is önkritikát gyakorolt saját korábbi hibáiért, és a pápa ezek miatt már bocsánatot kért” - olvasható a lapban. 
A Corriere della Sera szerint Mullan alkotása valóban egyházellenes és kényelmetlenül világias film. Kommentárja szerint a paradoxon abban rejlik, hogy ez volt Silvio Berlusconi jobbközép és egyházbarát kormányának első velencei fesztiválja, márpedig eddig a politika árnyéka mindig rávetült ezekre a filmes találkozókra. Ehhez képest éppen Mullan filmje futott be nyertesként, s a közönség soraiban a jelenlegi kormány két minisztere is ott tapsolt - írja az olasz napilap. Viszonylag kisebb vihart kavart a hazánkban is bemutatott 11’09’01 - szeptember tizenegy című, francia kezdeményezésre megszületett film, amelyben tizenegy, különböző nemzetiségű élvonalbeli rendező vall egy-egy tizenegy perces alkotás erejéig a tavalyi New York-i terrortámadással kapcsolatos érzéseiről. A különféle nézőpontokat felvonultató alkotásban a hírközlő szervek, a művészek és a politikusok felelősségéről (Ken Loach, Sean Penn) éppúgy szó esik, mint a felerősödött iszlámgyűlöletről (Mira Nair) vagy éppen Amerika-ellenességről. 
A fesztiválon magyar alkotás is komoly elismerésben részesült: egy fiatal képzőművész, Péterffy Zsófia Kalózok szeretője című festmény-animációs filmje nyerte el a legjobb európai rövidfilmnek járó díjat, a mű egy Villon-ballada adaptációja.