Vissza a tartalomjegyzékhez


Ellenfél nélkül

A Subaru Technics International (STI) - a japán márka gyári tuning részlege - a legkegyetlenebb versenyeken szerzett tapasztalatait és technikát építette be a kezdőbetűit viselő Impreza utcai modellbe. A WRX STi vonalvezetése olyan kialakítású, hogy a lehető legjobban idézze fel a World Rally Championship autók „feelingjét” a közutakon is. 

Az intercoolert levegőztető, megnövelt méretű levegőbeömlő-nyílás a gépháztetőn, a hátsó spoilerből kikandikáló öblös kipufogóvég és az aranyszínű, 17 colos, könnyűfém keréktárcsák még az autó álló helyzetében is megdobogtatják a „berepülésre” kész pilóták szívét. Belül bőrborítású Momo kormánykerék és váltókar, csúszásmentes alumínium pedálok és fokozatmentesen több ponton állítható üléshelyzet teszik tökéletessé az ergonómiát. Behuppanok az STi-emblémás kagylóülésbe, és moccanni sem tudok. Talán Brezsnyev ölelése lehetett ilyen precíz, amikor a hajdani csúcstalálkozókon megropogtatta a keleti blokk vezéreit. Az STi 320-as gyorsulása kategóriaelső a hazánkban forgalmazott sportautók között: 4,6 másodperc 100 km/h sebességre, de a 200 kilométeres sebességet is előbb éri el, mint a stopper a 20. másodpercet. 
A végsebesség 250 km/h, ekkor lép közbe az elektronikus korlátozás. Legalább ilyen megdöbbentő egy 2000 köbcentiméteres boxermotortól a 320 lóerős teljesítmény és a 400 Nm-es nyomaték. A bődületes erő kézbentartására elöl 330 mm-es, hűtött féktárcsákat szorongat az alumíniumból készített négydugatytyús, Brembo féknyereg, hátul 316 mm-es ventillációs hűtésű tárcsa és két fékdugattyú található. A csúcsminőségű versenyfék 100 km/h-s sebességről 37 méteres féktávolságot produkált. Mivel a gázpedál lenyomása után ajánlatosabb a vízszintes vonalakká átalakult utat figyelni, ezért a kellő pillanatban hang- és fényjelzés figyelmeztet: ideje feljebb kapcsolnom a hatfokozatú váltót. Hogy milyen fordulatszámnál kapjuk a jelzést, az előre beprogramozható. Ami a legérdekesebb, hogy az STi 320-as nem tisztán japán eredetű gépezet, egy 265 lovas változatból tuningolja fel a Subarukat is forgalmazó Frey Import Kft. Többek között nagyobb átmérőjű (így csökkentett áramlási ellenállású) kipufogó beszerelésével, és chiptuninggal érik el az 55 lóerős teljesítménynövekedést. 
Gyors kanyarokban az autó geometriai pontossággal irányítható, miközben a vezető a sebességfüggő szervokormányról folyamatosan informálódhat az út és járműve kapcsolatáról. A volánnal 2,6 kört írhatunk le a két ütközéspont között. Az utasokat oldalütközés-védő rudak és erős, gyűrű alakú keretet alkotó merev kabin védi. Ennek hatásosságát támasztja alá, hogy kategóriájának „legutaskímélőbben” törő autójává választotta az autópályák biztonságáért felelős amerikai intézet az új Subaru Imprezát. Az Impreza STi vételára, hasonlóan műszaki adataihoz, impozáns: 14 millió 490 ezer forintot kell leszurkolni érte, hasonló teljesítményű sportautó azonban ilyen „olcsón” nem kapható.


Boxer a lelke minden Subarunak

A japán autógyárak közül csak a Subaru alkalmazza a főtengely bal és jobb oldalán egymásnak hátat fordító, vízszintes mozgást végző dugattyúkvartettet. Mivel ez a mozgás hasonlít két ökölvívó ütésváltásához, az ilyen erőforrásokat boxermotorként emlegetik. A kitűnő tömeg-kiegyensúlyozottságú boxermotor alacsony súlypontjával kiváló menetstabilitást biztosít az autónak. 
A boxermotorokat először a repülőgépgyártásban kezdték alkalmazni, ahol abszolút fontosságú volt a könnyű, ugyanakkor igen tartós motorok beépítése. Az első ilyen motort Yoshio Akiyama repülőgépmotor-építő készítette el. A Subarukat gyártó Fuji Heavy Industries óriáskonszernnek ma is van repülési és űrhajózási divíziója.