Vissza a tartalomjegyzékhez

Róth I. Zsófia
Száguldó játékautók

Egy kézilabdapálya méretű terület, egy állvány, amelyről belátni a terepet, egy-két bója, esetleg felfestés, és persze egy versenyző versenyautóval meg a hozzátartozó távirányítóval - íme egy modellautó-verseny kellékei. Magyarországon ez a sport még gyermekcipőben jár. Rajongótábora két-háromszáz emberre tehető, tízéves kortól ötvenévesig. Egyikük Reinvald Zoltán, aki a 2001-es SZTH- Lurdy Kupa összesített tuning kategóriában harmadik helyezést ért el.

- Hogyan kerültél kapcsolatba a modellezéssel?
- Már gyerekkoromban lenyűgöztek ezek a modellautók, amelyek pontos kicsinyített másai az igaziaknak. Érdekelt a működésük, persze nehezen értettem, hogyan mehetnek vezető nélkül. Néhány éve, amikor bejártam az összes budapesti modellüzletet, egy gyermekkori álmom kezdett megvalósulni. Minden információt összegyűjtöttem - az eladók nagy örömére -, majd többhónapos „terepszemle” után megvettem az első autómat. Viszonylag hamar, hat-nyolc hónapos tanulás után mentem először versenyre. Ezekre a megmérettetésekre bárki benevezhet, aki már biztonságosan tudja irányítani az autóját, és ha végig tud menni a pályán, az utolsó hely mindenképpen biztosított számára.
- Milyen kategóriák léteznek Magyarországon?
- Túlnyomó többségben 1:10 kicsinyítésű elektromos, 1:8 kicsinyítésű robbanómotoros autók és néhány 1:5 kicsinyítésű „királykategóriás” modell.
- Te melyik kategóriában versenyzel?
- Jelenleg három autóm van, mindhárom 1:10 kicsinyítésű. Két elektromos, és egy „buggy”, amely az azonos nevű nagy kerekű terepautónak a mintájára készült. A „buggy” versenyek egyébként a leglátványosabbak.
- Mennyi időbe telik egy autó összerakása?
- Azt szokták mondani, hogy egyéjszakás munka. Hiszen, ha napközben megveszed az alkatrészeket, akkor úgyse bírsz másnapig várni, nekiállsz, és még aznap este elkezded összeszerelni. Megesik, hogy a modellhez mellékelt rajz nem stimmel, akkor aztán elkezdesz kombinálni, próbálkozni, és mire észbe kapsz, már reggel van.
- Mennyibe kerül egy-egy modell?
- Egy működőképes 1:10 és 1:8 kicsinyítésű autót extrák nélkül százezer forintból lehet kihozni, egy 1:5 kicsinyítésű autót két-háromszázezer forintból. Az extrákra több tízezer forintot lehet költeni. Van lehetőség azonban használt autók vásárlására is, így kijön ötvenezer forintból.
- Az árdifferencia megjelenik a versenyeken a teljesítményben is?
- Ezek a különbségek inkább a tartósságban jelentkeznek. Egy olcsóbb alkatrész hamarabb elhasználódik. Az, hogy milyen helyezést érsz el a versenyen, inkább azon múlik, hogy milyenek a járgányod beállításai. Ezeket az apró kis trükköket egymástól „lessük” el, vagy saját magunk kísérletezzük ki. A budapesti törzsgárda a Lurdy Ház parkolójában épített pályán szokott találkozni főleg hétvégeken, ide bármikor bárki kilátogathat, akár puszta érdeklődésből is. Minden versenyen barátságos légkör uralkodik, segítünk egymásnak. A vidéki versenyek általában kétnaposak, ezeken sokan a családjukkal együtt vesznek részt.
- Mennyire veszed komolyan a modellezést?
- Mindenképpen kikapcsolódást jelent számomra, a versenyzés pedig ad egyfajta komolyságot. Ugyanakkor a családom elsőbbséget élvez. Akkor megyek el egy versenyre, ha az más fontos dologgal nem ütközik: ebben az évben mindössze négy versenyen vettem részt.