Vissza a tartalomjegyzékhez


75 éves a Volvo

A svéd ipar termékei - az acéltól a bútorokig - az egész világot meghódították. Hetvenöt esztendő telt el azóta, hogy megszületett az első Volvo személygépkocsi, amely egészen pontosan 1927 április 14-én gördült ki a gyárkapun. Az alapítók - Gustaf Larson és Assar Gabrielsson - magánszemélyként és nem hivatalosan bejegyzett vállalat keretein belül gyártották le az autót. Mivel még nem volt neve a 28 lóerős, ötüléses járműnek, átvették az SKF csapágygyár ÁB Volvo nevű „alvó” cégét. Így született meg a legendás márkanév, amely a latin eredetű „gördülök” szóból ered. Az első Volvo természetesen svédacélból készült, ezért szimbólumként a vas közismert jelét választották, amely egyben a Mars bolygó jelképe is. 
A „Jakobnak” becézett, nyitott tetős modell a svédországi időjárási viszonyok miatt azonban nem aratott osztatlan sikert.

A prémiumkategóriás dízelautók részaránya Belgiumban a legmagasabb, 87 százalék. Ezt követi Franciaország 82 százalékkal, Ausztria 77-tel, majd Olaszország következik 70 százalékkal. Jól ráérzett a piac igényére a Volvo Car Corporation, amikor tavaly piacra dobta saját fejlesztésű öthengeres dízelmotorját. A 2400 köbcentiméteres könnyűfém motor egészen más világ, mint a cég autóiba korábban beépített Audi eredetű Tdi dízel. A 163 lóerős erőmű súlya mindössze 185 kilogramm, ráadásul 10 newtonméterrel nagyobb nyomatékot ad le, mint a Volvo legerősebb benzinmotorja, a T5-ös. A motor óriási, 340 Nm nyomatékának titka a variálható beömlésű turbó feltöltő. Az autó 9,5 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/óra sebességre, a csúcssebesség pedig eléri a 210 km/órát. „Azt akartuk, hogy az autós több lóerőt érezzen, mint amennyi ténylegesen van” - mondta Lars Gustaf Hauptmann projektmenedzser. Ez a szándék maradéktalanul teljesült, hisz tesztautónkban nagyon keveset kellett használni a váltókart. A rendkívül rugalmas motor alacsony fordulatszámról is meggyőző erővel gyorsította a 16 mázsás autót. Az S60-as 1563 milliméteres keréknyomtávja a kategória legszélesebbje, ezért a kanyarokban példátlanul stabilan fekszik az úton. A gyárilag megadott, mindössze 6,3 literes átlagfogyasztást a sebességhatárok betartásával könnyű tartani. Nyolcliteres átlagfogyasztást viszont még azoknak is nehéz elérni, akiket a 163 lóerő némi vágtázásra ösztönöz, így a 70 literes üzemanyagtartály akár 1100 kilométer folyamatos autózást is lehetővé tesz. A kiváló fogyasztási és teljesítményarányhoz hozzájárul a kis gördülési és légellenállás is (alaktényező: 0,28). Az, hogy 160 kilométeres sebességnél sem kell emelt hangerővel beszélgetni köszönhető a karosszériaelemek milliméteres pontosságú illesztésének is, szélzaj csak leengedett ablaknál van. Ez a férfias karakterű autó bátran ajánlható azon igényes vásárlóközönségnek, akiknek az élmény és a biztonság megér 9 millió 630 ezer forintot. Akik nagyobb utastérre vágynak, a D5-ös motort megtalálhatják még az S80-as és a V70-es családi modellekben is.