Vissza a tartalomjegyzékhez

Kapsza Ágnes
Merre, Nagy-Britannia?

Magyarországon Nagy-Britanniáról az embereknek többnyire négy dolog jut az eszükbe: a whisky, a futball, a parlament és a rossz idő. A magyarországi brit nagykövetség azzal a nem titkolt céllal küldte el Gulyás Attilát, az Octogon architecture & design magazin fotóművészét Londonba, hogy hírét hozza egy „innovatív, kreatív, dinamikus országnak”. A Magyar Építőművészek Szövetségének (MÉSZ) székházában megnyílt kiállítást látva bátran állíthatjuk, hogy Gulyás Attila teljesítette küldetését. A felhőkarcolókat, átlátszó üzletházakat, köztéri szobrokat - és olykor életképeket - művészi érzékenységgel sikerült Gulyásnak lencsevégre kapnia. 

Fotói rámutatnak többek közt arra, hogy a legmodernebb épületek is élhetnek harmóniában régi, ódon környezetükkel. Kitűnő példa erre a British Museum nagy udvarának modern, üvegezett lefedése, vagy a „Dock-negyed” új épületeinek hangulata, hajóra emlékeztető arányai. A kiállítást végignézve a látogatóban megdőlnek az angolok konzervativizmusáról kialakult elképzelések. Néhány fotó egyenesen meghökkentő. Gondolok itt például a „London Eye”-ra, ami egy kilátóalkalmatosság - lényegében egy óriáskerék zárt, üvegezett (szem alakú) kabinokkal.
A kiállítás üzenetét talán leginkább az a fénykép foglalja össze, amelyen egy jelzőlámpák csoportjából kialakított köztéri szobor látható - New Direction (Új irány) címmel.
Az április 25-én tartott megnyitón elhangzott, hogy „ez a kiállítás nem csak az építészetről szól”. Weiner Árpádnak, a MÉSZ alelnökének szavait továbbfűzve Bojár Iván, az Octogon főszerkesztője így folytatta: „Az építészet sem csak az építészetről szól. Arról is hírt ad, hogy merre tart a világ, és hogyan szeretnek élni az emberek.” Minden bizonnyal ez lesz mindazoknak a véleménye is, akik ellátogatnak a Budapest VIII. kerület, Ötpacsirta utca 2. szám alatti MÉSZ székházba, a Kós Károly terembe az elkövetkező napokban.