Vissza a tartalomjegyzékhez


Meghatározó a szülői ízlés

Vígjáték, akciófilm, sportközvetítés. Ez a három legkedveltebb tévés műfaj a 14-24 éves férfiak körében. A hasonló korú nők kedvenceinek sorrendje: vígjáték, film általában, romantikus film. Többek között ezt állapította meg a GfK Piackutató Intézet átfogó vizsgálata a fiatalok életstílusáról és fogyasztói magatartásáról. 

A kérdésre, hogy milyen gyakran tölti szabadidejét tévézéssel, videózással, a válaszadók 81 százaléka mondta azt, hogy mindennap. További 12 százalék heti egy-két alkalommal ül le a képernyő elé. Szinte soha - 1 százalék. Ez egybecseng azzal az általános tapasztalattal, miszerint az elmúlt évtizedben az emberek elsőrendű szabadidős elfoglaltságává a tévézés vált. 
A kutatás során bebizonyosodott, hogy nincs olyan univerzális program, amit a fiatalság mint egységes célcsoport szívesen és gyakran néz. Hiszen amíg sorozatot és romantikus filmet a fiatal nők többsége szeret nézni, a férfiak körében éppen ez a két műfaj a legkevésbé kedvelt. Viszont a sportközvetítés a legkisebb mértékben népszerű a nők körében. 
Eltérések azonban nemcsak a nemek, hanem az egyes korcsoportok között is tapasztalhatók. Például a hír- vagy az ismeretterjesztő műsorok kedvelőinek aránya a korral együtt növekszik. Ezzel ellentétes a sorozatok és akciófilmek fogadtatása, ugyanis ezeket a műsorokat a tizenévesek nézik a legszívesebben. A megkérdezettek döntését az általuk nézett műsorról erősen befolyásolja a szülők ízlése és iskolázottsága is. Az akciófilmeknél és sorozatoknál maradva: azok a fiatalok vevők a legkevésbé ezekre a műsorokra, akiknél a háztartásfő értelmiségi foglalkozást űz. (M. R.)