Vissza a tartalomjegyzékhez

Badinszky Péter
Szórakozás és üzlet a képernyőn

Napjainkban a távközlési szolgáltatások körének soha nem látott mértékű kiszélesedésének lehetünk tanúi, elég csak az olyan újkeletű tevékenységekre gondolni, mint a leginkább on-line úton zajló e-Business, e-Commerce, és újabban a tévé nyújtotta t-Commerce lehetőségek. Az interaktív tévé (itv) az internet és a televízió sajátságainak ötvözetét kínálja azáltal, hogy egy digitális televízíózáson alapuló, kétirányú kommunikációt tesz lehetővé. 


A Set Top Box egyik típusa. A szolgáltató akár ingyen is rendelkezésünkre bocsátja a nagy forgalom reményében.

Tény, hogy sokkal kiterjedtebb szolgáltatást nyújt, mint a hagyományos tévézés: például banki szolgáltatások igénybe vétele, vásárlás, videofilmek letöltése, internetezés, e-mailezés válik általa lehetővé. Vitathatatlan előnye, hogy csak azokért a műsorokért, tartalomszolgáltatásért kell fizetni, ami tényleg érdekel bennünket. A tévéadást is meg lehet rövid időre szakítani, ha például egy elmaradt befizetést szeretnénk elintézni, vagy olyan pótlólagos információkhoz akarunk hozzájutni, mint mondjuk a sporteredmények vagy az időjárás-előrejelzés. Különösebb befektetést nem igényel a szolgáltatás igénybe vétele, hiszen a tévé adott (nem kell, hogy digitális tévénk legyen), ehhez csak egy STB (Set Top Box) csatlakozást kell kiépíteni, és máris működik a dolog. Európában jelenleg mintegy 8 millió háztartás rendelkezik itv-eléréssel, ez a szám pedig 2003-ra elérheti a 40 milliót. Amerikai szakértők jelentős piacot jósolnak a közeljövőben ennek a szolgáltatásnak, illetve az ezáltal elérhető bevételeknek: egyes becslések szerint ez az érték 2006-ra eléri a 32 milliárd dollárt. A felmérések szerint leginkább a 20-40 év közötti korosztály érdeklődik az interaktív televíziózás iránt. 
Tavaly Franciaországban és Németországban volt a legnépszerűbb a DSL (digitális előfizetői vonal) kapcsolat létesítése. Ám ahogy rajongói, úgy ellenzői is vannak ennek az új gazdasági médiaplatformnak. Az Egyesült Királyságban például tavaly kétszer annyi előfizetőre számítottak, mint amennyit realizálni tudtak, s a fogyasztók sem igazán az internetelérés, vagy az e-mailezés, inkább a több csatorna és a jobb képminőség miatt fizettek elő az itv-szolgáltatásra.