Vissza a tartalomjegyzékhez


Fékezni tudni kell

Napjaink autói igencsak felgyorsultak, de mi a helyzet a vezetőkkel? Az autógyárak értünk, és egymással konkurálva építik be autóikba a blokkolás-és kipörgésgátlót, a menetstabilizátort és az egyre több légzsákot, de a biztonságos vezetési mód már nem rajtuk múlik. Az emberek többsége nem képes teljes mértékben élni az autók egyre javuló képességeivel. Ennek szemléltetésére talán a legjobb példa a Mercedes Benz által a közelmúltban bevezetett fék-aszszisztens rendszer, amire azért volt szükség, mert kiderült, hogy sokan még vészhelyzetben sem nyomják elegendő mértékben a fékpedált, ez pedig a fékút meghosszabbodásához vezet. 

Egy Németországban történt felmérés szerint a megkérdezett autósok kilencven százaléka jó vezetőnek tartotta magát, a balesetek elemzései szerint viszont tízből kilencen nem tudtak hatékonyan fékezni. Balesetveszélyes helyzet észlelésekor az ütközés elkerülése érdekében az fékez helyesen, aki késedelem nélkül azonnal beletapos a fékpedálba. Blokkoló kerekekkel ugyan irányíthatatlan az autó, de kisebb sebességgel - a fékpedálról lelépve - sokkal könnyebb kikerülni egy akadályt. ABS-sel felszerelt autó esetében nincs szükség ilyen trükkre, a jármű a fékezés teljes ideje alatt irányítható marad. 
Azért, hogy a technika által nyújtott lehetőségeket maximálisan ki tudjuk használni, a Mercedes Benz magyarországi képviselete sajtónapot rendezett Tökölön, a volt szovjet katonai repülőtéren. A teflon-, szlalom-, fék- és ügyességi pályákon profi német oktatók segítségével gyakorolhattuk, hogyan lehet a biztonságos fizikai határok közelében autózni, és bemutatták, hogy a különböző balesetveszélyes szituációkban mik az azonnali és a megfelelő válaszreakciók. Azóta fékezéskor gyakrabban nézek a visszapillantó tükörbe, hogy vajon a mögöttem haladó is elvégezte-e a tanfolyamot? Az extrém közlekedési helyzetek kezelése sajnos még nem része a hazai kötelező gépjárművezető oktatásnak, ezért rengeteg olyan baleset történik, ami kikerülhető lett volna. A különleges vezetés technikai tudásának elsajátítása nem csak a versenyzők, a kommandósok és a megkülönböztető jelzéseket használó sofőrök privilégiuma. Budapesten a Magyar Autóklub vezetéstechnikai pályáján, a IV. Berda József út 15. szám alatt (Tel.: 389-0629) és Mogyoródon a Hungaroringen működő Gerhard Berger Vezetéstechnikai Centrumban (Tel.: 06(28)441-951) professzionális kiképzést biztosítanak a hétköznapi autósok számára is. (K.S.)


Az Egyesült Államokbeli Colorado államban egy vasúti átjáró előtt a következő felirat olvasható: „A szerelvények átlagos áthaladási ideje ennél a kereszteződésnél 14 másodperc - akár a sínen van a kocsid, akár nincs…”