Vissza a tartalomjegyzékhez


Elgurított milliók

Az angliai What Car? nevű autós szaklap profi csapata minden évben feltörési tesztnek veti alá a legfrissebb autótípusokat. Az adatok önmagukért beszélnek: az 1999-ben forgalmazott személyautók 87 százalékát (!) tudták 2 percen belül különféle tolvajmódszerekkel, de roncsolásmentesen kinyitni. A tavalyi 71 százalékos felnyitási arány ugyan némi javulást mutat, de tálcán kínálja autóját a tolvajoknak az a tulajdonos, aki pusztán az ajtó és a kormányzár védelmében bízik. 

Az autólopások kétharmada a fővárosban történik, de különösen veszélyeztetett helyek a vidéki nagyvárosok, szezonban a Balaton és a Velencei-tó környéke és a nagyobb bevásárlóközpontok parkolói is, ahol bízvást számíthat a tolvaj a tulajdonos hosszabb távollétére. Az utóbbi időben elterjedőben vannak az úgynevezett „trükkös” lopások, és az autó erőszakkal történő eltulajdonítása, rablása is. Minden esetben adjon gyanúra okot a feltűnő segítőkészség az országúti kerékcserében, mert lehet, hogy nem sokkal azelőtt maga a segítőkész személy okozta a lassan leeresztő kerék defektjét. Gyanús körülmény lehet az úton keresztbe helyezett minden olyan tárgy, amely miatt muszáj kiszállnunk a kocsiból. Egyre gyakoribb trükk a „színlelt koccanás” is, amivel a tolvajok szintén kikényszerítik autójából a tulajdonost. A primitív tolvajok egyszerűbbnek tartják az autó rablással történő eltulajdonítását, mint hogy folyamatosan „tovább képezzék” magukat szakmailag. 
Azért nem vagyunk teljesen védtelenek a rablókkal szemben: először is menet közben tartsunk zárva minden ajtót és a csomagtartót is. A szélvédők betörése ellen hatásos védekezés a betörésvédelmi biztonsági fólia alkalmazása, amely egybetartja az ablakokat. Ha fegyver hatására mégis engedékennyé válnánk, különleges kiképzés nélkül ne menjünk le a rabló szintjére, mert ott ő mindenképpen rutinosabban mozog. Miután kedvesen és mosolyogva átadtuk az indítókulcsot - ha be van szerelve - szolgálatba lép az elektronikus rablásgátló. Működésének lényege, hogy csak egy előre bekódolt mozdulatsorral lehet igazolni az autó tulajdonviszonyát. Példának okáért, ha valakit a piros lámpánál kirángatnak a Trabantjából, a rablásgátló az ajtó nyitására vagy akár a csukódására aktivizálja magát, és ha mondjuk egy percen belül nem kerül sor a légkondi bekapcsolására, a xenon fényszóró felvillantására, és a baloldali ablak elektromos megmozdítására (így - ebben a sorrendben) a motor elektronikája letilt. Az időközben bekapcsolódó riasztófény és hangjelzése pedig menekülésre kényszeríti a rablót, és az autó sem kerül beláthatatlan távolságra. 
Az ellopott kisebb értékű autókat az alvilági műhelyek szinte órák alatt szedik szét alkatrészeikre, sok esetben hamarabb, mint hogy a tulajdonos észlelhetné a kárt. A nagy értékű autókat általában megrendelésre lopják a jól felkészült profi tolvajok, akik minden új mechanikus és elektronikus lopásvédelmi eszközt megvásárolnak, vagy beszereltetnek autójukba, és addig tanulmányozzák, míg jobban meg nem ismerik, mint a tervezője. A presztízsautók - ha nincsenek okmányaik - a zöld határon keresztül hagyják el az országot, ha viszont rablás folytán sikerült a forgalmi engedélyt is megkaparintani, hamar megírnak egy kölcsönszerződést, aminek segítségével a korszerű rendszámleolvasó berendezéssel felszerelt határállomáson is át lehet jutni. 
A megőrizendő autó értékétől függően érdemes a jó minőségű mechanikus és elektronikus lopásvédelmi eszközöket kombinálni egymással. Ilyenek a kormány- és a sebességváltózárak, az ugrókódos, saját akkumulátorral, beltérvédelemmel és emelésérzékelővel is ellátott riasztók, indításgátlók. A megtalálásban segíthet az autóban elrejtett jeladó; korszerűbb, de költségesebb megoldás a műholdas helymeghatározó - más néven GPS (Global Position System). Ha mégis megtörtént a baj, az autó megtalálásának eredményessége nagymértékben függ a tulajdonos gyors reagálásától. 
Ahhoz, hogy a rendőrség körözésbe vegye a lopott kocsit, a tulajdonosnak személyesen kell feljelentést tennie a kapitányságon, ahol az ilyen esetek soronkívüliséget élveznek. Közben fel lehet hívni a nagyobb taxitársaságokat is, akik némi jutalom reményében URH-n adják le magánkörözésünket. Ne felejtsük el közölni az autó különös ismertető jegyeit is, például „anyós a jobb első ülésen” stb. Ha a károsult autós visszavásárlási hirdetést ad fel, sok blöffölő jelentkezésére számíthat, még olyanokéra is, akik hűen le tudják írni autója ismérveit. (Az alvilágban nemcsak az autó, hanem az információ is árucikk.)
Mit lopnak leginkább? Az Audi A3-tól az A8-ig valamennyi modell népszerű. A Volkswagennél a Passat és a Golf a sláger. A harmadik helyezett a BMW, abból is a régebbi 3-as és az 5-ös sorozat a legkelendőbb. A hazai képviselet szerint az EWS III intelligens indításgátló - amely valamennyi új modellben megtalálható - már feltörhetetlen 180-as IQ alatt. Meglepetésre a Peugeot feljött a negyedik helyre, a 206-os és a 406-os modellek a legveszélyeztetettebbek. A Peugeot-t a Fiat követi, méghozzá a népszerű Punto modellel, amely az ellopott Fiatok 40 százalékát teszi ki. Csökkenőben van a Mercedes-lopások száma, köszönhetően az új elektronikus zárrendszernek, amely idegen behatolás észlelésekor elindíthatatlanná teszi a motort. Régebbi modellek esetében azért nem árt az autóban aludni. A hetedik helyen a Suzuki szerepel, szinte valamennyi Swiftet bontásra visznek el. Nyolcadik helyen az Opel áll, náluk a Corsa a legnépszerűbb, de az Astrák sincsenek sokkal nagyobb biztonságban. Az eddig nemigen veszélyeztetett Volvo feljött a kilencedik helyre, „akciós” modelljeik egyre népszerűbbek a célországokban. 
(K. S.)