Vissza a tartalomjegyzékhez

Munkatársunktól
Bombázó ajánlatok

Még nem dőlt el, melyik típusú vadászgépre áll át a hazai légierő. A nemzetbiztonsági kabinet ugyan felhatalmazta a honvédelmi tárcát, hogy kezdjen tárgyalást amerikai F16-os gépek beszerzéséről, a bejelentésre azonban rögtön reagált az eddig is erősen lobbizó, Gripen gépeket gyártó Saab-BA cég. A döntéskor nem csak a harci gépek költségeit és a szakmai szempontokat kell mérlegelni, hanem a diplomáciai következményekkel is számolni kell: az európai vagy a domináns amerikai hadiiparhoz kötjük-e a légibázisunkat.


F-16-os az Adriai-tenger felett. NATO-kompatibilis álmok Fotó: USAF

A felajánlott 24 darab „középkorú” F16-os üzembe állítása, üzemeltetési költsége és a pilóták átképzése közel 160 milliárd forintot igényelne. A Gripen vadászgépek üzembe helyezése valószínűleg kisebb összeget emésztene fel, előnyük továbbá, hogy gyakorlatilag új gépekről van szó. 
Kényes pontja az ügynek az, hogy a szaktárca már aláírt egy szándéknyilatkozatot a MIG 29-esek felújítására (potom 20 milliárd forintért), amely minden bizonnyal „felbontásra ítéltetik”. Első látásra is hiányzik az összehangolt, átgondolt tervezés, annak ellenére, hogy a haderőreform és a vadászgéptender kiírása több éve lóg a levegőben. 
Előbb vagy utóbb bizonyosan lesznek új, NATO-kompatibilis vadászgépeink, beüzemelésük végleg pontot tesz majd az orosz haditechnika hazai pályafutásának a végére, de addig is (minimum 2004-ig) 7-8 milliárdot felemészt a MIG 29-esek életben tartása.