Vissza a tartalomjegyzékhez

Mód Júlia
Ötmillió kerékpáros az utakon

Bár hihetetlenül hangozhat a fenti szám, de az elmúlt évtizedben újra divatba jött a kerékpározás. A kétkerekűek reneszánszukat élik. Nemcsak egyszerűen egy közlekedési eszközről, hanem kiváló, korhatár nélküli sportról, az egészséges életmód, a szabadidő eltöltésének egyik fontos kellékéről van szó. Magyarországon is megjelentek a sebességváltós, új generációs modellek, melyek közül is kiemelkedő szerepet játszik a mountain bike - a hegyi kerékpár -, melyet kifejezetten hegyi terepre fejlesztettek ki.


Kerékpárút a Duna mentén    Fotó: Török András

Hogy ezt a testet-lelket felfrissítő mozgásformát a benzingőztől távol, zavartalanul élvezhessük, végre folyamatosan egyre több kerékpárút épül Magyarországon. Jelenleg 1400 kilométer hosszúságú bicikliút épült meg, legtöbbjük az Alföldön. A Fertő-tó környékén és a Dunakanyar váci oldalán is már majdnem összefüggő az úthálózat, bár még ez is nagyon elmarad a nyugati országokhoz képest.
A tervek szerint még két év, és elkészül a Duna bal partján megszakítás nélkül futó Regionális kerékpárút, Budapesttől egészen Szobon át Ipolydamásdig. Pillanatnyilag a teljes hossz 75-80 százalékát az egyes települések pályázati pénzekből már elkészítették. Ez a Beatrix királynőről elnevezett kerékpárút 2,2 m széles, európai normáknak megfelelő kétirányú kerékpárút - eltekintve néhány rövid szakasztól - végig közvetlenül a Duna mentén fut. Itt haladva a Duna-völgy szebbnél szebb tájait ismerhetjük meg: kedvünkre gyönyörködhetünk a folyó szépségében, az ártéri erdőkben, a visegrádi Fellegvárban, valamint a Dunakanyar panorámájában - ráadásul abszolút sík terepen!
A hegyi kerékpározást kedvelőknek a váci székhelyű Két Kerékkel Kevesebb Egyesület - társadalmi munkában - jelzésekkel látta el az első börzsönyi mountain bike útvonalat Királyrét és Nógrád között, amit még kilenc követ majd. Így az erdei biciklizést kedvelők is zavartalanul élvezhetik a számukra kijelölt útvonalakat a Börzsönyben, és a természetvédőknek sem kell attól tartaniuk, hogy a vékony növénytakarót egyszerűen leradírozza egy faroló kerékpár.
Mivel nem a legstabilabb járműről van szó, kerékpárosoknak is ismerniük kell a KRESZ szabályait, és mindent meg kell tenniük saját biztonságuk érdekében. Rendkívül fontos a megfelelő fékek, a fényvisszaverők, lámpák használata, nemcsak azért, hogy minket lássanak, hanem hogy mi is lássunk; hiszen a kerékpár veszélyes üzem - legalábbis azzá válhat.

Milyen biciklit vegyünk?

Bár közeleg az ősz, ha valaki mégis most szánná rá magát kerékpár vásárlására, kikértük egy szakértő tanácsát, aki elmondta, hogy kerékpárokra is igaz a régi mondás: nem mindig a legolcsóbb áru az olcsó. A vásárlandó kerékpár kiválasztásának legfontosabb elve: mire szeretnénk használni? Napi használatra, munkába járásra, bevásárlásra, esetleg versenyszerűen vagy túrázásra? Ugyan 15-20 ezer forinttól már vásárolhatunk üzletekben kerékpárt, de ezek igazából városi körülményekre, alkalmi kerékpározásokra alkalmasak csak. Hazánk jelenlegi kerékpárút-hálózatát figyelembe véve a szakértő a mountain bike kerékpárokat javasolta. Ezek a legmostohább körülmények között is használhatók, különösen, ha középfutós külső gumival vásároljuk, mert így súrlódása csak akkora, mint a hagyományos biciklié, de terepen is jó a talajfogása. A legpraktikusabb, ha olyan üzletben vásárolunk, ahol vállalják a beállítást és a szervizelést is, testméretre beállítják a nyereg és a kormány magasságát. Kerékpáron javasolt a V fék használata: ezek jó fékhatásúak, még esős időben is, továbbá fontos, hogy a fék minden alkotórésze fémből készüljön (mert a műanyag könnyen törik). A legtöbb kerékpáron 18 sebesség van - ez átlagos igénybevételhez elég - de ha választhatunk, a váltókarok pozíciós és ne marokváltók legyenek (mert ezekbe hegymenetben belekapaszkodva véletlenszerűen is válthatunk rossz irányba). A kerékpárokra sok kiegészítő felszerelés kapható, kiemelten fontosak a lámpák: közép-árkategóriás és megbízható a CATEYE márka. Ezeket összeadva 35-50 ezer forint körül „kezdődnek” a kerékpárok, mert a biztonságosság egyenes arányban nő a minőséggel.
És végül minden kerékpár-tulajdonosnak egy utolsó figyelmeztetés: évente egyszer, a szezon lejártával saját érdekében vigye el gépét karbantartásra-szervizelésre.