Vissza a tartalomjegyzékhez

Lukács András
Halálkanyar

Az M0-ás autóúton az idén már 14-en vesztették életüket, szemben a tavalyi hét halálos áldozattal. Az elmúlt két hétben bekövetkezett három súlyos baleset kilenc halálos áldozatot követelt, ami újra felhívta a figyelmet az M0-ás autóút biztonsági hiányosságaira, valamint a Magyarországon uralkodó vezetési kultúra alacsony színvonalára.


Hat fiatal áldozat a szigetszentmiklósi tragédiában. Nyaralni indultak     Fotó: MTI

Július 27-én egy motoros rohant egy álló teherautóba, a motor vezetője a helyszínen életét vesztette. A balesetet az M0-áson szinte hagyományosnak nevezhető esemény váltotta ki: a teherautó előtt valaki teljesen szabálytalanul megfordult, ami miatt a teherautó megállt, és ekkor rohant bele a megengedettnél valószínűleg nagyobb sebességgel közlekedő motoros.
Egy napra rá egy mikrobusz csúszott át az ellenkező sávba, ahol egy holland rendszámú kamionnal ütközött, majd a védőkorlátot átszakítva az árokba zuhant. A Hetek értesülése szerint a kisbuszban utazó nyolc fiatal Olaszországba tartott nyaralás céljából. A fiatalok között volt egy tapasztaltabb autós is, aki a tervek szerint a határig pihent volna, majd ott vette volna át a volánt. A tragédiát végül valószínűleg az okozhatta, hogy az esős úton a körülbelül nyolcvan km/h sebességnél a kisbusz elkezdett a vizes rétegen csúszni, és a vezető már nem tudott korrigálni. A balesetben hat fiatal meghalt, egy súlyosan, egy pedig könnyebben sérült meg.
Hétfőn éjjel újabb baleset történt az M0-áson: egy osztrák rendszámú Ford Transit mikrobusz szaladt bele az előtte körülbelül negyven km/h sebességgel haladó teherautóba. A kisbusz eddig ismeretlen okok miatt lángra lobbant, a benne ülő két utas életét vesztette. A rendőrségi beszámoló szerint a balesetet valószínűleg a sofőr elalvása okozta.
Az M0-ás autópályát azzal a céllal kezdték el építeni, hogy létrehozzanak egy a fővárost megkerülő - a budapesti utakat egyben tehermentesítő -, az M1-es, M7-es és M3-as autópályákat is érintő körgyűrűt. A körgyűrű első szakasza 1989-ben készült el, a második szakaszt pedig az 1994-es választási kampány részeként - ökörsütéssel és lovas kocsis felvonulással egybekötött ünnepléssel - adták át a forgalomnak, félkészen.
1995 után a gyakori megfordulásos balesetek miatt helyeztek el az úton betonfalakat a szembehaladó sávok közé, megakadályozva a megfordulást azokon a helyeken, ahol ezek a leggyakoribbak voltak. A betonelemek miatt azonban leszűkült a sáv, így forgalomkorlátozást is be kellett vezetni. „Az út üzemeltetését jelentősen nehezíti a megnövekedett forgalom, a balesetek oka mégsem műszaki jellegű problémákban keresendő, hanem a gyorshajtásban” - nyilatkozta a Heteknek dr. Bakonyi István, a Nemzeti Autópálya Rt. kapcsolatigazgatója. Egy az Állami Közúti Műszaki és Információs Közhasznú Társaság számára végzett tanulmány szintén a fenti állítást támasztja alá: a tanulmány készítői folyamatos videofelvételt készítettek a pálya teljes szakaszán. Egy óra alatt számos erőszakos előzést és besorolást figyeltek meg - azokon a szakaszokon, amelyen sebességkorlátozás volt -, ezek közül hatot minősítettek agresszívnek.
Szilágyi Tibor alezredes, az ORFK Autópálya és Koordinációs alosztályának vezetője szerint fontos lenne egy központi vezérlésű autópálya-rendőrség létrehozása, így biztosítani lehetne a folyamatos rendőri jelenlétet, mivel jelenleg a pálya mentén található települések rendőrei járőröznek az adott szakaszon. Szilágyi Tibor lapunknak elmondta, hogy közvetlenül a motoros baleset után kezdett el a rendőrség egy közlekedésbiztonsági akciót az M0-áson. Az akció végét követően, a rendőrség levonulása után következett be a tragikus kisbuszbaleset, amelyben hatan haltak meg. Az alezredes szerint nagyon rossz Magyarországon a vezetési morál, az autósok túlnyomó része túlbecsüli saját képességeit és az út teljesítőképességét. Ennek megakadályozásában segítene az autópálya-rendőrség. Az alezredes elmondta, hogy az autópálya-rendőrség létrehozására elsődlegesen miniszteri döntés kell, ezek után az ORFK alakítaná ki magát a szervezetet. „Ez az idén már nem fog megvalósulni, de nagy valószínűséggel jövő januártól kísérleti jelleggel létre fogják hozni az M1-es autópályán” - tette hozzá Szilágyi.